Коронавирус в България и по света
11 17 юли 2015, 18:50, 21811 прочитания

До Плутон и отвъд

Космическата сонда "Нови хоризонти" направи първото близко прелитане над отдалечената планета

По-голям от очакванията

Всъщност първото откритие на сондата "Нови хоризонти" е, че Плутон се оказва по-голям, отколкото се смяташе досега. Според новите данни диаметърът на планетата е около 2371 км, което я прави най-големият космически обект в Кайперовия пояс. До мисията на сондата "Нови хоризонти" не можеше да се определи точният размер на планетата, тъй като атмосферата й е много разредена и е съставена основно от азот.

"Размерът на Плутон е обект на спорове, откакто планетата беше открита през 1930 г. Радваме се, че най-накрая решихме този въпрос", заявява Бил Маккинън, един от учените в екипа на "Нови хоризонти".  "Това слага край на споровете кое е най-голямото космическо тяло в Кайперовия пояс", обяви Адам Стърн, по време на пресконференция за експедицията.

До неотдавна се смяташе, че откритата през 2005 г. планета-джудже Ерис е по-голяма от Плутон, но тя е с диаметър от 2326 км. Именно това твърдение подкопаваше позицията, че Плутон трябва да се счита за планета. Разликата между двете е малка, така че ако се стигне до консенсус, че Плутон е планета, най-вероятно подобна дискусия ще се разрази и за Ерис, която е по-отдалечена от Слънцето.

За сметка на това сензорите на "Нови хоризонти" показват, че деветата планета е с по-малка плътност от досегашните предположения.

Планини, вода, лед и вулкани

Освен размерите на планетата и първите близки кадри от повърхността сондата прави доста други открития. Първото е, че не се забелязват следи от сблъсъци с метеорити. Това според учените означава, че Плутон е сравнително наскоро (за стандартите на Слънчевата система) формирано космическо тяло.

"На първата снимка от повърхността не открихме нито един кратер от сблъсък с метеорит. Това означава, че тя е сравнително наскоро формирана", коментира Джон Спенсър, учен от мисията.
В допълнение - снимката показва планини с височина над 3000 м, формирани от геологични процеси като изригвания на вулкани. До скоро се смяташе, че под повърхността на Плутон не текат подобни явления. За такива процеси са необходими източници на топлина. В други небесни тела, като например луните на газовите гиганти, геологичните процеси се обясняват с процеса "приливно нагряване". Той се получава при по-близкото преминаване на спътника покрай доминиращата планета. За учените остава загадка геоложката активност на Плутон, но въпреки това откритието е от изключителна важност.

"Така разбрахме, че не е необходимо приливно нагряване, за да се формира геоложка активност на отдалечени ледени светове", коментира Спенсър.  Алън Стърн коментира: "Сега имаме изолирана, малка планета, която показва такава активност."  Повърхността на Плутон е съставена основно от азотен лед, като е открито голямо количество метан, но подобна обшивка не може да изгради откритите на планетата големи планини. Според Стърн те са формирани от блокове замразена вода, върху които има тънък слой от азотен лед и метанова обвивка. Освен това Плутон разполага с полярна ледена шапка, съставена най-вече от азотен лед.

В дълбините на Кайперовия пояс

Снимките, изпратени от "Нови хоризонти" на най-големия спътник на Плутон – Харон, също са доста интересни. Луната разполага с доста сложен релеф – например има два доста дълбоки каньона. Сондата потвърждава и размера на Харон – луната е с диаметър от 1208 км. Освен това "Нови хоризонти" прави кратко изследване на останалите спътници на Плутон. Никс е с диаметър 35 км, докато Хидра е около 45 км. Последната луна е силно деформирана и не разполага със сферична форма.

Въодушевлението на учените няма да спре, тъй като нови данни от прелитането на "Нови хоризонти" покрай Плутон тепърва ще постъпват. Поради голямата дистанция сигналът от сондата пътува четири часа и половина от Плутон до Земята. Освен това "Нови хоризонти" ще обикаля планетата 12 земни дни и ще може да предава информация, когато има видимост към Земята.

Но дори и само с тези частични данни сондата вече даде доста материал за размисъл на учените и постави край на редица научни спорове. След приключване на обиколката около Плутон "Нови хоризонти" ще продължи да изследва Кайперовия пояс. Космическият апарат е задвижван от ядрен генератор, който ще може да работи до 2030 г. Така сондата ще може да даде един наистина различен поглед върху дълбините на нашата Слънчева система.

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси