Коронавирус в България и по света
7 1 авг 2015, 10:02, 19611 прочитания

Ловецът на планети

След 1013 потвърдени екзопланети телескопът Kepler на NASA откри подобна на Земята

Необятността на Космоса винаги е пленявала фантазията на човека. Милиони звезди, галактики, дори вселени ни обгръщат, а ние все се питаме дали сме сами в тази безкрайна шир. Докато търсенето на извънземни живи организми все още не се увенчава с успех, учените постепенно започват да намират планети, които в голяма степен приличат по редица показатели на Земята. Подобни бяха разкритията от миналата седмица на телескопа Kepler на американската космическа агенция (NASA). Но историята на мисията е доста по-дълга от обявеното в новините.

Откритието може да се окаже още по-голямо и важно от мисията на NASA до Плутон и Кайперовия пояс. Според него в Космоса има потенциален брат близнак на Земята, който може да разполага с условия за живот, близки до нашите. Именно такива планети може да са първите места, на които да бъдат разположени пълноценни човешки колонии. Последното все още е в сферата на научната фантастика, но до миналата седмица нямаше и твърди доказателства, че в наблюдаваните космически дълбини има такива планети. Според теоретичните изчисления само в нашата галактика има милиони планети, които приличат на Земята. Според изследвания на учените от 2013 г. те са над 40 млрд. в рамките на Млечния път. Въпросът е, че не всички от тях разполагат с подходящите условия, за да може на тях да има живот. Задачата на телескопа Kepler е да открие колкото се може повече подобни планети, както и да помогне да се изчислят колко от милиардите звезди в Млечния път имат подобни спътници.

В търсене на втората Земя

Мисията Kepler стартира през 2009 г. и до януари тази година телескопът е открил 1013 потвърдени екзопланети (всички планети, които обикалят звезда, която не е нашето Слънце, компактна звезда или кафяво джудже се наричат екзопланети – бел. ред.), които са разположени в 440 звездни системи, и още близо 3200 други непотвърдени обекти, които могат да се окажат екзопланети. За да може някоя от тях да бъде обявена за близка по условия до Земята, тя трябва да отговаря на редица критерии. Първият е да обикаля звезда подобно на нашето Слънце. Така ще има сходни характеристики на гравитационно привличане и нива на слънчева радиация, за да предостави необходимите условия за живот. Вторият по-важен критерий е планетата да се намира в обитаемата зона. Това е пространството около дадена звезда, в която условията са най-благоприятни за развитието на живот. Обитаемата зона зависи най-вече от температурата на слънцето, цвета му и др. Затова тази зона обикновено варира за различните звезди. Ако е прекалено близо до слънцето, повърхността на планетата ще бъде прекалено гореща, за да може да се формира живот, и тя ще бъде по-скоро аналог на Меркурий, отколкото на Земята. Ако пък е прекалено отдалечена, най-вероятно тя ще бъде скована във вечен лед. Третият фактор са самите качества на планетата. Размерът и масата й не трябва да се различават прекалено много от земните, както и времето, за което обикаля своята звезда. Задачата пред Kepler е да открие именно планети, които да отговарят на тези изисквания.

Първите претенденти

През декември 2011 г. мисията Kepler открива първата екзопланета, която се намира в обитаема зона - Kepler-20e. Тя обаче е по-малка от Земята и обикаля своето слънце за едва шест дни. Самата звезда е по-малка и по-студена от нашето Слънце. Но заради редица фактори Kepler-20e се оказва с много по-гореща повърхност и слаба гравитация, която няма да може да задържи каквато и да било атмосфера или вода. В същия месец на 2011 г. учените от NASA обявиха втори кандидат – Kepler-20b. Това е първата планета, която е открита в обитаемата зона на звезда, много близка до нашето Слънце. Недостатъкът е, че самата планета е двойно по-голяма от Земята и най-вероятно няма твърда повърхност. През 2014 г. учените откриват първата планета с приблизителните параметри на Земята, която се намира в обитаема зона. Тя е наречена Kepler-186f, но обикаля двойно по-малка звезда - червено джудже клас M.

Телескопът намира още няколко подобни планети. Но всяка от тях се различава с нещо от Земята и се предполага, че трудно ще може да развие условия, необходими за живот.

Претендентът: Kepler 452b

Първата екзопланета, която да покрива тежките критерии на астрономите за брат близнак на Земята, беше открита на 24 юли тази година. Учените от мисията Kepler обявяват, че според тях екзопланетата Kepler 452b разполага с необходимите характеристики и най-много се доближава до тези на нашата планета. На първо място звездата, около която обикаля новият претендент, е само 10% по-голяма от нашето Слънце и с около 20% по-ярка. Орбитата на Kepler 452b е почти сходна със земната. Разликата в разстоянието от звездата е почти минимална. За Земята тя е 1AU (астрономическа единица – което е разстоянието между Земята и Слънцето), докато при Kepler 452b то е 1.05AU. Освен това екзопланетата обикаля своята звезда за 385 дни срещу 365 дни при Земята. Самата Kepler 452b е около 60% по-голяма от нашата планета, а гравитацията е двойно по-силна. Предполага се, че екзопланетата разполага със сходна на Земята геология – скали, силиций, въглерод и желязо. Но да се определи точният състав е трудна задача, при положение че Kepler 452b е отдалечена на 1400 светлинни години от Слънчевата система. Въпреки тези подробности, учените смятат, че условията са достатъчно близки до земните, за да може да има извънземна форма на живот.

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси