Reuters

Куче, кажи "Мяу"

Учените разработиха революционен метод за прецизно манипулиране на гени, което може да доведе до създаването на нови животински видове или до връщане на изчезнали

Юлиян Арнаудов

Reuters

© David Gray

– Куче, кажи "Мяу".

– Грух-грух.

– Егати коня!

Този стар анекдот е печелил не една или две награди за най-глупави вицове, но в някаква степен скоро може да се окаже реалност. От години учените се опитват и експериментират с генното модифициране. Стремежът е да се изчистят недостатъците, които се предават през поколенията, както и да се подобрят характеристиките на субекта, чиито гени се изменят. В Северна Америка генно модифицираните земеделски култури (познати повече като ГМО продукти) са популярни, докато Европа има изключително консервативна политика по въпроса. Бързото развитие на технологиите постепенно позволява подобна интервенция и при животни, а скоро може да се случи и при хората. Което естествено може да породи доста въпроси от етичен и регулаторен характер. Нов подход за прецизно пренареждане и замяна на генома в дадена жива клетка може да подсили този процес и да подпомогне създаването на ГМО животни и дори  редактиране на човешките гени. Според мнозина учени настъпва нова ера в молекулярната биология.

От кръстосване до подмяна

Макар и да звучи като научна фантастика, хората от векове извършват генетични промени сред животни и растения. Процесът се нарича селективно размножаване и представлява кръстосване на екземпляри с определени качества, така че след няколко поколения да се получат определени животни или растения. Доста от съвременните домашни любимци (кучета, котки, коне и др.), както и зеленчуци и плодове са изключително видоизменени спрямо предшествениците си отпреди три, четири или повече века. Например дините не са изглеждали като съвременните си еквиваленти, когато европейските преселници ги донесли на Стария континент от Африка през XVII век. Отвън са наподобявали повече на пъпеши, докато вътрешността им не е била изцяло червена и сладка, а само отчасти. Чрез селективното размножаване те достигат до сегашния си външен вид: дори тези без семки не са ГМО продукт, а са пак хибрид – дело на прецизно кръстосване между различни видове.

Този метод може да е прост, но изисква доста време, а и предразполага към генетични обременявания. Например според изследване на американската ветеринарна организация всичките 50 най-популярни породи кучета в САЩ са изложени на риск от генетични дефекти. Което може да се избегне, ако хората могат да манипулират растителния или животинския геном по-прецизно. Учените експериментират в тази сфера от десетилетия.

Първите генно модифицирани мишки се появяват през 80-те години на миналия век, а през 2003 г. на пазара се появяват риби, които светят в различни цветове. Те са наречени GloFish и този ефект е постигнат, като в нормалните риби е добавен ген на медуза, който им позволява да флуоресцират. Така е създаден нов вид риба с качества, взети от съвсем друг вид животни.

Вирус, бактерия и щипка протеин

Сегашното генно инженерство се осъществява с доста груби за молекулярната биология методи, като учените доскоро не разполагаха с инструменти за прецизното подреждане или пренареждане на гените. Доста от изпробваните подходи са много сложни и времеемки, което прави неефективен целия процес за достигане на стабилни резултати. Откритият неотдавна нов метод CRISPR/Cas9 може да промени изоснови сектора и да позволи на хората да модифицират генната спирала както си пожелаят, при това сравнително лесно и бързо.

Създаден през 2012 г. от учени в Калифорнийския университет в Бъркли, методът CRISPR/Cas9CRISPR-Cas9 е естествен защитен процес на някои бактерии да се предпазят от вируси. При него вирусът инжектира своята ДНК и бактерията реагира, като създава двойка рибонуклеинова киселина (РНК), която да съвпада с гените на нападателя. Тази РНК се слива със специален протеин Cas9, който може да реже и неутрализира ДНК спиралата. Крайният резултат е, че протеинът с помощта на РНК "прихваща" чуждата ДНК и започва да я "реже" и по този начин унищожава гените на вируса. Учените от години наблюдават този процес и се опитват да пресъздадат протеина Cas9, който да използват не само за да разрежат ДНК на вируса, но и да могат да правят това с всеки генетичен материал. А и така могат да използват връзките, за да пренаредят и обработят гените по начин, който желаят. Cas9 ще раздели двойната спирала на гена и ще го среже на определено място. При нормални обстоятелства самата ДНК ще се опита да завърши само липсващата част и така да доведе до произволни мутации. Но учените могат да завършат генетичния код, като добавят желания от тях ген. Всичко това се прави на молекулярно ниво и може да се извърши с доста висока прецизност. Този метод може да се прилага на всякакъв тип клетки, дори и на стволови, което може да доведе до създаването на истински генно модифицирани животни.

"Джурасик парк" в реалния живот

Откритието ще позволи на учените да контролират и манипулират възможностите на няколкостотин добре познати гена. Но с времето и трупането на познания за различните комбинации и свойствата на гените те ще могат да правят каквото си поискат на молекулярно ниво.

"От десетилетия разполагаме с технологии за манипулиране на гени, но откритието ни предоставя истински молекулярен скалпел за гени", коментира Дженифър Дудна, учен от Калифорнийския университет в Бъркли, цитирана от TechInsider. "Докато всички технологии от миналото са все едно използваме пневматичен чук."

В същото време развитието на този метод може да отвори кутията на Пандора, както става в холивудската поредица "Джурасик парк". В нея учените създават генетични копия на динозаврите от мезозойските периоди юра и креда. В последния филм те дори правят хибрид, който съчетава гени от различни динозаври и съвременни животни.

Но дори да не се постави толкова амбициозна цел като пресъздаване на динозаврите, развитието на генното инженерство може да върне доста изчезнали видове обратно в реалния свят. Или пък да помогне на сегашни застрашени видове да възстановят популацията си. Друга възможност е да се създадат хибриди на сегашните животни. Гигантски пилета? Няма проблем, дори няма да се ползват антибиотици и стероиди, каквато е съвременната практика.

Съществуват две големи пречки, които могат да забавят или дори да не допуснат подобен развой на събитията. Първата е изцяло техническа – макар и вече да има прецизен метод за пренареждане на гените, тяхното пълно разчитане и правилно комбиниране е доста бавен процес, който може да отнеме десетилетия. Вторият проблем е изцяло морален и етичен. Къде е границата на добрата и лошата мутация? Предвид голямата съпротива срещу ГМО земеделските култури, най-вероятно ще има подобно недоволство и срещу ГМО животните. Макар част от негативните ефекти на сегашните ГМО зеленчуци и плодове да се дължат на непрецизното им обработване, нагласата може да не се промени, дори този процес да бъде подобрен. Да не говорим и за възможността да се манипулира човешкият геном и да започнат подобни експерименти. Резултатите може да доведат до изкореняването на редица болести, особено предаваните по генетичен път, но и да се стигне до нежелани или пък противоречиви мутации. Скоро науката ще изпревари възгледите ни за това кое е нормално и кое не и ще постави човечеството пред изключително сложни въпроси.

– Куче, кажи "Мяу".

– Грух-грух.

stoyan_hristov avatar :-|
    Stoyan Hristov

Чудовищата от гръцката митология може да се окажат съвсем истински...

obx1407240429373788 avatar :-(
    Dob Ri

Кръстосване на видове е едно, риба с гени на медуза е съвсем друго дами и господа... и изобщо не е толкова безобидно. Никой няма как да предскаже как новите видове творение на човешкия гении и глупост едновременно, ще окажат влияние на цялата био система на тази планета. Такава симулация е невъзможна. ако всичко си седи в лабораторията - ок. Но не това е идеята явно. След като ефектите от това с което си играят тези учени в реална среда са непредвидими, какво точно се очаква да стане?! Един глобален експеримент с неизвестен край - поне си го кажете така както е. Всичко в момента, дали наука или политика се прави с една цел - да стане ликвидно след това и да носи печалба. Е, извода си го направете сами какво следва... както и с изкуствения интелект и военната индустрия.

jonson avatar :-|
    jonson

И понеже всяко откритие рано или късно (обикновено най-напред) се ползва за военни цели ... нали се сещате- СПИН, вирулентен като грип и засягащ само носителите на определен расов генотип.

ddemivor avatar :-|
    ddemivor

Горните трима очевидно подготвят сюжет за Джурасик Парк 8. Човешката история е по-логична. Преди антибиотиците, хората са живеели до около 40 - такъв е гаранционният срок, който ни дава природата; да създадем деца, да ги отгледаме до детеродна възраст и да умираме за да не прахосваме запасите на планетата. Антибиотиците добавиха 20-ина години към живота на хората. Съвременната медицина добави още 20-ина и сега хората живеят около два пъти по-дълго отколкото преди 200 години. Персоналната медицина ще вдигне живота с още 20-ина години. Това е. Персоналната медицина е като персоналния компютър - подобрява качеството на живот и разкрива възможности за благоденствие. Африканските шамани са били против това обикновените хора да се учат да четат и пишат, защото това щяло да доведе до непредсказуеми ужаси, както предсказват горните трима.

cuam4o avatar :-?
    Ангел

Най-после може да има лечение и то истинско за рак и какво ли още не.

п.п. Факта, че горните 3-ма са получили само минуси, а ddemivor само плюсове ме донякъде учудва, но радва безкрайно. Има надежда.

troika avatar :-|
    troi

Не е толкова просто. Предлагам да имаме различни мнения и да се уважаваме за сега. Да не сме клонинги, че да мислим еднакво. ДНК все още не е напълно ясно какво точно е и как точно става така, че еди кой си ген отговаря за еди си какво. Има удобен метод за манипулация, но къде ще отведе, не е ясно. Друго - хората пишат - деситилетия забавяне. Няма да е лесно. Трето - никой не е наясно с това какво прави т. н. "боклук днк" в спиралите.
    А ако излезе точна теорията за светлинно-информационния характер на ДНК, ще се оказало, че не е удачно да се пипа по толкова брадварски метод в нишките.

obx1407240429373788 avatar :-|
    Dob Ri

До коментар [#4] от "ddemivor":

Човешката история... много добър пример. Да си поговорим за човешката история. Последните 10 века - като говорим за човешка, да говорим за всички,а?! не само за 20% богопомазани! Защото има едни други 80% които мрат и това си е основно правило в човешката еволюция. Но ти сигурно си горд с това - все пак си от късметлиите с ток, течаща вода и даже Интернет. Но да се върнем към историята, от която си нямаш ни най малко понятие, но все пак за всички останали. Историята казва и показва една много точна цикличност - точно когато тия 20% се помислят за богове, всичко се срива и почва от начало.. до сега. Ако мога да изразя скромното си мнение, след следващия срив или няма да има начало за нас като вид или за всички видове като цяло на тази планета. Римляните не успяха да кръстосат риба с медуза нито да разцепят атома - е, техния крах остави белег в историята, ние ще превърнем историята в белег... на тази планета.

ugi avatar :-|
    ugi

До коментар [#5] от "Ангел":

Да ти кажа, колкото и ужасно да звучи намирането на лек за рака ще увеличи още повече проблемите на човечеството, вместо да ги разреши. На практика в момента ние съсипваме планетата си поради пренаселване. Изкореняването на една от най-смъртоносните болести на практика ще ускори процеса още повече (което пък ще доведе до страхотно измиране на хора впоследствие). Заиграването с гените може да се използва за много по-ползотворни цели за планетата като създаване на модифицирани растения, които оползотворяват много повече парникови газове. Но факт е, че хората са егоцентрични и първо ще почнат да работятя за собственото си благо (пряко, а не общо).
    Така че очаквам до 20-30 години да почнат да се появяват първите супер хора (генно модифициран, без дефекти), както и първите хора тип Джони Деп в Превъзходство (това ще е вариантът за вече съществуващите хора). Това при положение, че искуственият интелект, който неминуемо ще се развие много повече през това време, не ни затрие.

comandante avatar :-|

Експериментите с хора и дизайнерските бебета трябва да се забранят и преследват , генно изродените животни и растения също !

cuam4o avatar :-?
    Ангел

До коментар [#8] от "ugi":

Всъщност не съм съгласен с теб в частта с пренаселването. Реално няма развита държава в света, която да увеличава съществено населението си. Този процес е неминуем за всяка човешка популация, в която смъртността е ниска. Високия прираст в момента идва основно от Африка и някои райони на Азия, в които смъртността традиционна е много висока (детската също), но с навлизането на съвременната медицина смъртността пада, а хората все още не са го осъзнали.

Има доста интересен клип за това в Ted talks с графики и факти. По всяка вероятност планетата няма да премине 10 милиарда човека.

Изкуственият интелект няма да ни затрие. Забрави за терминатора.. какво има IA да дели с хората? Ресурси? Земя? Това са глупости. Ние му правим по-хубаво тяло (повече РАМ образно казано) той ни помага да си решим проблемите и накрая дружно тръгваме из Галактиката. Да мислиш, че изкуственият интелект ще го е грижа за птичките, тревичките и екологията е НЕВЕРОЯТНА глупост.

[quote#7:"Dob Ri"] ние ще превърнем историята в белег... на тази планета. [/quote]

Може и така да стане, а може и Земята да е една от планетите, на които има хора. А да търсиш подобна цикличност е тъпотия. Имаме писана история за едва няколко хиляди години, тоест данните не стигат за нищо.