Аз, Буки, Веди, Глагол... при първата славянска азбука – глаголицата – буквите са се произнасяли така, че да имат смислово значение, за да може да се помнят по-лесно и съответно да се учат по-бързо от славяните в изработената нова писменост. Интернет гигантът Google също се подготвя за подобна тотална промяна, каквато за славяните е била новата писменост. Компанията, основана от Сергей Брин и Лари Пейдж, започна своята дейност като интернет търсачка, която в момента доминира тази пазарна ниша.
Но Google отдавна не се занимава само с търсене на интернет и предлагане на реклами онлайн. Дружеството от Маунтън вю разработва автономни автомобили, занимава се с умни домове, разгръща високоскоростна оптична мрежа в отдалечените градове на САЩ, подготвя височинни балони и дрони, които да разпръскват безжичен интернет в изолираните места на планетата. Google достигна в момент, в който трудно може да развива новите си бизнеси, без това да окаже негативно влияние на основния източник на приходи, тъй като повечето от тях не генерират нови постъпления. Последното изправя косите на инвеститорите й, което прави технологичния гигант по-предпазлив в своите начинания.
Така компанията създаде ново дружество Alphabet (азбука - англ.), което да обедини всичките й бизнеси под една шапка. Целта е да се отдели основният бизнес от останалите иновативни, но налудничави на моменти, начинания на Google. Така инвеститорите ще могат да получават информация за всеки от сегментите, в които оперира компанията. В същото време двамата съоснователи ще могат да се съсредоточат върху иновациите, без да се занимават с оперативната дейност на вече изградения бизнес.
Структурата на новата азбука
Google се реорганизира, като вече основното дружество ще се казва Alphabet. Името не е избрано случайно.
"Със Сергей Брин харесахме името Alphabet, защото то означава сбор от различни букви, които представят езика, който е една от най-важните иновации в историята на човечеството и е в основата на нашата търсачка", пише съоснователят на Google Лари Пейдж в официалната страница на компанията. Новата компания майка ще наглежда всички бизнеси, като тя ще се управлява от двамата съоснователи – Сергей Брин и Лари Пейдж. Alphabet ще разполага с няколко дъщерни компании. Най-голямата от тях ще бъде Google, което ще обединява дейностите, с които интернет гигантът е най-познат – интернет търсачката, онлайн рекламата, електронната поща Gmail, сайтът за видеосподеляне YouTube, Google Maps, Street View и пр. Тя ще се управлява от Сундар Пичай – доскорошен вицепрезидент на Google, който отговаряше за развитието на продуктите на компанията, включително и мобилната операционна система Android.Портфолиото на Alphabet се допълва и от двата инвестиционни фонда на Google – Ventures и Capital. Първият е рисков инкубатор, който предоставя първоначално финансиране на стартиращи компании, а вторият е за дялово финансиране.
Вълкът сит и агнето цяло
Цялото това преструктуриране се налага поради две причини. Първата е да подредят различните бизнеси, в които се е разпростряла, така че да могат те да се развиват гладко и евентуален проблем в някоя второстепенна дейност да не изнерви инвеститорите. Този проблем е често срещан сред технологичните гиганти в Силициевата долина. Повечето успешни мултимилиардни компании са започнали дейността си само с един основен бизнес – било то интернет търсачка като Google, продажбата на книги онлайн (Amazon) или социална мрежа (Facebook) например, но с разрастването вече обхващат доста повече и различни сектори. В случая с Googlе компанията се опитва да води иновации в десетки различни сфери, повечето от които могат да се проследят в новото портфолио на Alphabet. Когато всичко е в рамките на една компания, инвеститорите по-трудно могат да проследят кои дейности генерират основните приходи, както и колко точно от разходите отиват за развитието на проекти с дългосрочна визия, като автономните коли на Google например. Сега акционерите ще могат да проследят в голяма степен представянето на всеки бизнес поотделно, като разгледат съответното дъщерно дружество. Така те ще могат да сглобят по-лесно картината и да преценят дали да инвестират допълнително в компанията. Amazon например едва през последните тримесечия започна да предоставя информация колко точно печели звеното й за облачни услуги, което е едно от доминиращите на този пазар. Google обаче отива по-далеч, като предоставя за всяка дейност отделна дъщерна компания и така може да се разглежда поотделно или вкупом като холдингова структура.
"Колко пари са изразходвани или инвестирани отвъд основния й бизнес? Вече ще можем да си отговорим на този въпрос", коментира Колин Гилис, анализатор в BGC Financial, цитиран от New York Times. Според него новата структура ще увеличи значително прозрачността на компанията, както и може скоро да разкрие финансовите резултати на YouTube например.
И печелившите са...
Една от компаниите, които придобива известна самостоятелност в новия холдинг Alphabet, може би ще извлече най-голяма полза. Това е придобитата през 2014 г. Nest за 3.2 млрд. долара. Макар тя да запази своята самостоятелност в рамките на старата структура, компанията не успя да интегрира своите продукти за изграждането на умни къщи с тези на Google. Отделянето й като самостоятелно дъщерно дружество ще й предостави още повече независимост и съответно гъвкавост в разработването и пласирането на продуктите й.
"Nest и останалите дъщерни дружества получават по-голяма свобода да харчат своите бюджети. Те ще могат по-лесно да придобиват други компании, без да се налага да обясняват как подобен разход ще повлияе върху основния бизнес на Google, при положение че такива сделки няма да имат никакъв ефект върху него", коментира Том Майнели, анализатор в изследователската фирма IDC, цитиран от блога VentureBeat. Той допълва, че Nest ще запази големия си бюджет и ще разполага с доста ресурси като част от холдинга Alphabet.
Да си гъвкав – нож с две остриета?
Alphabet също така предоставя възможността да се създават нови дружества в рамките на холдинга. Така Сергей Брин и Лари Пейдж ще могат да обособяват нови бизнес ниши, в които интернет гигантът постепенно да навлезе. Това дава значителна гъвкавост на двамата съоснователи, но създаването на прекалено много нови дъщерни фирми може да създаде негативно впечатление сред инвеститорите. Освен това не се знае дали новата структура няма да засили регулаторните проблеми за компанията. Особено тези, които Google има с Европейската комисия. Антимонополните регулатори в Брюксел започнаха разследване на американската компания, като тя е заплашена от финансови санкции. Дори се спекулира, че ЕК може да накара Google да раздели своя бизнес с интернет търсачката от онлайн рекламата си. Което предвид сегашната холдингова структура може да насърчи бюрократите в Европа да обмислят подобно решение.
Новата структура на Google ще предостави по-голяма свобода на секторите, които не са свързани с основния й бизнес, да се развиват. Което може да форсира различни иновации, върху които интернет гигантът работи, най-накрая да получат необходимото признание. Като същевременно се даде по-голяма прозрачност на инвеститорите, които ще могат да следят какво се случва в отделните бизнеси. Недостатъците са, че ако холдингът стане твърде голям, с прекалено много дъщерни дружества, тогава ще бъде по-трудно да се управлява.
Аз, Буки, Веди, Глагол... при първата славянска азбука – глаголицата – буквите са се произнасяли така, че да имат смислово значение, за да може да се помнят по-лесно и съответно да се учат по-бързо от славяните в изработената нова писменост. Интернет гигантът Google също се подготвя за подобна тотална промяна, каквато за славяните е била новата писменост. Компанията, основана от Сергей Брин и Лари Пейдж, започна своята дейност като интернет търсачка, която в момента доминира тази пазарна ниша.
Но Google отдавна не се занимава само с търсене на интернет и предлагане на реклами онлайн. Дружеството от Маунтън вю разработва автономни автомобили, занимава се с умни домове, разгръща високоскоростна оптична мрежа в отдалечените градове на САЩ, подготвя височинни балони и дрони, които да разпръскват безжичен интернет в изолираните места на планетата. Google достигна в момент, в който трудно може да развива новите си бизнеси, без това да окаже негативно влияние на основния източник на приходи, тъй като повечето от тях не генерират нови постъпления. Последното изправя косите на инвеститорите й, което прави технологичния гигант по-предпазлив в своите начинания.
1 коментар
Агресивната им политика на събиране и ПРОДАВАНЕ на данни със сигурност ще им изиграе лоша шега. Има и други търсачки, въпрос на време е хората да се усетят и да мигрират натам. Яху-то на времето бяха велики, после поне оцеляха.