Кей Шимада: До 2020 г. никой няма да говори за мобилни приложения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кей Шимада: До 2020 г. никой няма да говори за мобилни приложения

Кей Шимада: До 2020 г. никой няма да говори за мобилни приложения

Лекторът на DigitalK 2015 пред "Капитал"

Юлиян Арнаудов
31062 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Кей Шимада е японски предприемач от Ню Йорк. След като работи за редица големи и малки световни компании, той стартира и управлява първата японска международна мобилна фирма – Infinita. Той беше един от гост-лекторите на тазгодишното издание на технологичната конференция DigitalK, която се организира от "Капитал" и се проведе на 21-22 май в Sofia Event Center. През своята кариера Кей се фокусира да помага на предприемачи по целия свят да предефинират стратегиите си за своите продукти и услуги, да развиват и навлизат на нови пазари, да повишават съществуващите си източници на приходи, както и да създават нови. От 2012 г. той е директор "Иновации и бизнес развитие" в Dentsu Aegis – световна инициатива, посветена на иновациите и нови решения около умните аксесоари, невронните технологии, Big Data и др. Dentsu изследва нови бизнес модели отвъд рекламирането онлайн, както и създаването на нови такива, които да могат да носят добри доходи.

В презентацията си на технологичната конференция DigitalK през тази година в София наблегнахте на умни аксесоари и на интернет на нещата (Internet of Things). Какви са вашите прогнози за тях и как ще се развият през идните години?

Моите прогнози за тях са, че до няколко години ще има голям набор от свързани с интернет неща и вещи – в най-общия случай това ще са неща, които носим в момента. Един от тези примери са умните часовници, те все повече ще се налагат сред потребителите. Основната идея на умните аксесоари е, че те ще са тънкият слой на умните технологии, които постепенно ще навлизат във все по-различни продукти, които ползваме всеки ден. Това ще са очила, часовници, обувки, чадъри, спортно облекло – всичко ще бъде свързано с глобалната мрежа.

Трябва ли според вас предметите да имат определени качества или приложения, за да могат те да станат умни? Защото, докато часовниците са доста лични вещи, които носим всеки ден, такъв не е случая с чадърите например.

Ако вземем чадърите за пример, ние ще носим такъв с едната ръка, а с другата – чанта, ние няма как да можем да използваме смартфоните си. Но какво ще стане ако чадърът ви каже кога се очаква да спре дъжда и да започне да вибрира, когато това стане. Също така, ако има порой, може да попитате умния си чадър дали ще продължи да вали така и по този начин да ви ориентира дали не трябва да потърсите подслон в някой магазин или кафене и да изчакате той да намалее. Всички умни аксесоари трябва да могат да решават конкретни проблеми и да създават удобство. В случая с чадъра, ако нямате свободни ръце, за да ползвате смартфона си, можете да разчитате на чадъра си да получите конкретна информация онлайн. При положение че използвате чадъра си само когато вали, какво пречи той да бъде умен и свързан с интернет и да ви дава полезни данни за времето?

Доста често прогнозите за времето не са толкова прецизни...

Това вече е проблем извън интернет на нещата. Но това беше само пример за умен чадър. Умните аксесоари освен връзка с интернет ще могат да работят и с вашите биометрични данни, така те ще дават много повече информация в даден контекст.

Кои са най-интересните прототипи или опитни образци на умни аксесоари, които сте виждали по време на вашите проучвания?

Мога да дам пример с LittleBits – това са миниатюрни платки, които могат да се свързват с магнити с различни приставки и да се слагат към най-разнообразни сензори и така да им придадат нови възможности. Те позволяват на обикновените хора да разберат интернет на нещата, като с тях може да работи дори тригодишния ми син. Интернет на нещата може да отиде много по-далеч. Това което правим в моята агенция BrainWaves – ние се вглеждаме в подсъзнанието на хората, откриваме емоции. Този тип сензорна обратна връзка ни позволява да разширим допълнително възможностите на умните устройства и аксесоари. Тези джаджи, които са налични в момента, не ме интересуват – аз няма да си купя Apple Watch, защото това е просто един по-малък смартфон. Същото важи и за Google Glasses, защото те просто изобразяват информация на очилата, а аз такива например не нося.

Такъв дисплей пред очите може да бъде доста удобен...

Да, но много зависи от ситуацията и при какви случаи го ползвате. Например компанията SkullyCam сложи цялата информация за мотора и от смартфона пред очите на мотоциклетистите. Защото, докато караш, няма смисъл всеки път да поглеждаш смартфона си, за да видиш накъде да отидеш или да спреш специално, за да можеш да вдигнеш, ако някой ти звъни. Тази идея добавя удобство за мотоциклетистите, които в момента са доста ограничени да ползват новите технологии.

Една от основните критики към умните часовници е, че те не са позиционирани правилно, според вас къде им е точната ниша?

Изключително важен е контекстът – дори и Apple Watch да прави много неща, за един мотоциклетист например устройството няма да е изобщо от полза. Ако се разхождам в парка, може би часовникът ще ми даде някакво удобство, но ако нося умни очила, това ще е по-практичното решение. Най-важното нещо за компаниите, които разработват подобни устройства, е те да могат да ги поставят в правилния контекст. Така че хората да могат да имат голяма добавена стойност от тях срещу неголяма допълнителна сума. Така, ако умните очила вършат повече работа от умните часовници и струват малко повече от традиционните такива, ще е достатъчно примамливо за хората да ги купят.   

Кои са най-големите предизвикателства в момента пред интернет на нещата?

Най-голямото предизвикателство е да накараш хората да разберат как умните аксесоари могат да им доставят допълнително удобство. Повечето потребители поглеждат към Apple Watch и Google Glass и просто казват "не ми трябва такова нещо". Те не могат да разберат контекста на тези устройства.

Потребителите или производителите не могат да разберат контекста?

И двете. Производителите не могат да разберат как да предоставят това удобство. Вкарват много пари в маркетинг, но имат много ограничено мислене и не могат да осъзнаят какъв тип удобство дадено устройство може да предостави на потребителите. Масовите клиентите, като погледнат подобни джаджи, ги смятат за излишни, защото не могат да видят как те могат да им помогнат. Особено ако са вързани със смартфоните, за тях Apple Watch е просто още един допълнителен екран. Няма го контекста, в който това устройство да бъде полезно. Целият този процес по разбиране на това как интернет на нещата трябва да функционира и как да се придаде по-голяма добавена стойност – това е най-голямото предизвикателство пред налагането на умните аксесоари.

Коя е причината умните аксесоари и интернет на нещата, като умни домове и коли, да се налага толкова бавно? Дали това е проблем със стандартизацията и трудното свързване на една джаджа с друга?

А трябва ли да има такава стандартизация? Хората си мислят, че дадена джаджа трябва да бъде свързана с определена платформа. Че свързването на Apple Watch с Google Glass ще бъде удобно. Потребителите много често фантазират на тази тема, но в повечето случаи това е просто приказка за лека нощ. Умните аксесоари трябва да са свързани с интернет и точка! Дотук!

Тоест не трябва да има взаимосвързаност между устройствата?

Това ще стане рано или късно, но трябва ли това да става между всички? Не съм убеден, защото невинаги можеш да получиш допълнителна стойност по този начин. Според мен, ако може да се свързва с интернет, устройството може да се свърже с друго през интернет, а не през операционна система.

Да, но този подход с различните екосистеми на операционните системи ограничава избора на потребителя. Например умния часовник на Nissan се свързва само с колите на концерна и ако имам такъв няма да мога да го ползвам, ако сменя автомобила с модел на Mercedes например.

В конкретния пример умният часовник не трябва да се свързва с Mercedes, защото той е създаден да допринесе допълнителна стойност и усещане за клиента на Nissan. Това е маркетинг стратегия за печелене лоялността на клиентите.

Това няма ли да е проблем, ако всички започнат да действат така?

Проблемът е в гледната точка. Операционна система е необходима, за да се отварят приложения. Но за да се свържеш с интернет, не ти трябва такава платформа, всеки един браузър, който може да бъде сложен на най-базов Linux може да свърши работа. Ние сега се оплакваме за липсата на взаимосвързаност, заради битката на операционните системи, която се води в момента. Един ден те няма да имат значение сред умните аксесоари и интернет на нещата, защото тези устройства ще бъдат свързани изцяло в облака и целият достъп ще става изцяло през глобалната мрежа.

И няма да бъдат ограничени от операционна система?

Не смятам, че ще бъдат. Единствената причина да има мобилни приложения в момента е заради досегашната връзка с глобалната мрежа. Мобилният интернет в момента не става за нищо, а преди години беше още по-зле. В Япония имаме изключително добра мобилна връзка от 1999 г. На нас не ни се налага да сваляме приложения, всичко е достъпно през интернет. През браузър. Когато имате бърз интернет навсякъде, мобилните приложения стават излишни – оттам и операционните системи, които да ги ограничават.

След десет години се очаква разпространението на 5G мобилните мрежи, които да премахнат проблемите с мобилната свързаност, това ще доведе ли до края на мобилните приложения?

Да, определено. До 2020 г. никой няма да говори за мобилни приложения, които се свалят от онлайн магазина.

Сега обаче всички говорят за мобилни приложения?

Да и това е лудост. Защо да ползваш мобилни приложения, когато имаш връзката и можеш да ги отвориш през облака? Само ти задръстват оперативната памет. Много е просто – разчитаме на определени операционни системи, защото ползваме мобилни приложения, тъй като мобилният интернет не става за нищо. Отидете в страна, където мобилният интернет е наистина бърз и хората там няма да ползват приложения. Приложенията ще се сведат просто до иконки на екрана на смартфона, които ще ви отвеждат към съответното място в интернет. Това е бъдещето до пет години.

Кои са другите интересни тенденции в технологиите в момента?

Това е добър въпрос. Може би извличането на информация от големите масиви от данни – т.нар. Big data. Тук нещата се разделят на две – как добиваме информацията, от сензори и т.н. Другият момент е визуализацията на тези данни. Това ще са двете основни неща – как събирате и как обработвате информацията.

Има бум при сензорната индустрия през последните години – кои са най-интересните разработки в тази сфера?

Все още неразработената ниша при сензорите е работата с биометричните данни. Анализ не само на пулса, но и на потта, на темпа на дишане, умора, дори начина на мигане с очите може да даде определени данни. Колко си хидратиран или дехидратиран. Можете да разберете много неща от биометричните сензори. Всичко това ще се анализира, за да се разбере например какви вещества трябва да се приемат и от какво се нуждае тялото. Ако например се нуждаете от повече желязо – съответно месо – умният аксесоар може да ви препоръча някой близък ресторант. Ето така се създава удобство.

Една от спецификите на интернет на нещата е, че в по-голямата си част са връзка машина с машина (M2М).

Като заключение бих призовал хората с идеи да говорят по-често помежду си. Защото всичко от техническия прогрес може да се случва много по-бързо, ако хората обменят идеите и ги развиват заедно.

Кей Шимада е японски предприемач от Ню Йорк. След като работи за редица големи и малки световни компании, той стартира и управлява първата японска международна мобилна фирма – Infinita. Той беше един от гост-лекторите на тазгодишното издание на технологичната конференция DigitalK, която се организира от "Капитал" и се проведе на 21-22 май в Sofia Event Center. През своята кариера Кей се фокусира да помага на предприемачи по целия свят да предефинират стратегиите си за своите продукти и услуги, да развиват и навлизат на нови пазари, да повишават съществуващите си източници на приходи, както и да създават нови. От 2012 г. той е директор "Иновации и бизнес развитие" в Dentsu Aegis – световна инициатива, посветена на иновациите и нови решения около умните аксесоари, невронните технологии, Big Data и др. Dentsu изследва нови бизнес модели отвъд рекламирането онлайн, както и създаването на нови такива, които да могат да носят добри доходи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Да и това е лудост. Защо да ползваш мобилни приложения, когато имаш връзката и можеш да ги отвориш през облака?

    И сега има офис 365 и добър интернет (10мб) . Но кой го ползва ? Никой не желае документацията му да се чете от кого ли не.

  • 2
    chivalry avatar :-P
    Chivalry

    Свързани чадъри... хмм защо не, джапам си под дъжда аз, уцелвам кабелите на някой криминално ниско поставен електропровод и хоп - ей ме интегриран в мрежата! С качествена мрежа от няколко хиляди Волта моментално се възнасям в облака!

    А, и толкова високотехнологичен чадър да не се окаже, че привлича светкавиците, та да ни светне рутерите!

    Иначе точно тази функция може да се изпълнява отлично и от съществуващите "умни" часовници. Чадърът е вещ, която се мокри много и може дори да бъде съсипана при силен вятър, забравя се и е по-неудобен за носене. Не е достатъчно надежден носител на скъпа технология. Лично мое мнение, а пък за останалото от разговора с човека - бъдещето ще покаже.

  • 3
    hirschfeld avatar :-P
    hirschfeld

    Мноооооого умен тоз чадър, копеле. Направо се впечатлих. Значи аз си джапам по улицата, а чадърът ми вибрира, когато спряло да вали.... Малиии.... Колко трябва да си тъп, че да не видиш сам, че не вали, а да чакаш чадърът ти да ти завибрира... От друга страна - получава се нещо като две в едно. При подходяща дръжка на чадъра, може да докарате до фалит една друга индустрия, свързана със забавленията за възрастни.

  • 4
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Доста плоски са му идеите, но щом има некой да му дава кеш да го слуша, да е жив и здрав ;)

  • 5
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Много ми хареса как в тази статия , винаги когато стане дума за смарт-уоч се споменава Apple Watch . Въпреки че Apple Watch не е нито най-добрия, нито първия нито пък е някакъв пазарен хит.
    Ето с такава неистова пропаганда Епъл все пак успява да си пробутва боклуците.
    Каква е целта на такива ДОБРЕ ПЛАТЕНИ от Уолстрийт статии:
    С появата си смартфоните тотално убиха широка гама продукти от пазара- калкулатори, органайзери, ДжиПиЕси, транслейтъри, МР3 плеъри, Медиа уреди, джобни интернет уреди, фото фрейм....
    Уолстрийт кръв пикаят сега да възвърнат старото положения ...

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#5] от "Mickey":
    А да не говорим пък как компютрите убиха телевизорите, грамофоните, магнетофоните, уокмените, вестниците, списанията на хартия, киносалоните, университетските аудитории, нанесоха удар върху бройките квалифицирана и неквалифицирана работна ръка... Изобщо доста широко виждате технологичният прогрес. Да не говорим, че явно имате някакъв комплекс за малоценност - съдя по подписа и думите ви - да изгоним ГЕРБ блаблабла - най-голямата партия у нас. Също и долу боклуците на най-голямата по пазарна капитализация компания в света!?
    Хейтът винаги пречи на здравият разум - доказват го всеки ден хиляди хора из социалните мрежи, като смело се излагат на всеослушание.
    Смартфонът практически се конкурира с таблета, лап топа и настолният компютър. Това не е телефон. Просто по него могат да се провеждат И телефонни разговори, но това е една от хилядите му възможности. Наричате ли по същата логика домашният си компютър - телевизор?

  • 7
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    [quote#6:"Чичи (Ice Man's fan)"] Да не говорим, че явно имате някакъв комплекс за малоценност - съдя по подписа и думите ви - да изгоним ГЕРБ блаблабла - най-голямата партия у нас.[/quote]
    Най-голямата и ЕДИНСТВЕНА Партия у нас е все още БКП и разбира се железния и Юмрук ДС.
    А ти с твоя комплекс за "пълноценност" ми навираш някаква камуфлажна тяхна издънка служеща за да прелъже Света и Народа че имаме многопартийна система.
    А за капитализации не дрънкай защото не са ти ясни

  • 8
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Свързани неща в нета ..удобно , както за потребителя, така и за 100% контрол, то и сега Win 8 MObile на моб. телефони с един клик ти взема всички контакти, емайлове , скайпове и прочие, GPS те докладва къде ходиш-само и биометрични данни остава да се качват - е нещо друго вече не се сещам какво повече може!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK