Автомобил, закарай ме вкъщи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобил, закарай ме вкъщи

Автомобил, закарай ме вкъщи

С навлизането на Apple в сектора на автономните коли индустрията се приближава с още една крачка към безпилотното бъдеще

Константин Николов
17950 прочитания

© reuters


Не е тайна: през последните години Apple и Google непрестанно и упорито се борят за титлата най-иновативна технологична компания в света. И макар двете да имат различни бизнес модели - едната основно залага на потребителските продукти, а другата - на интернет и търсенето, много скоро гигантите от Силициевата долина явно ще се конкурират директно в изцяло нов за тях сектор - на автономните коли. А той става все по-пренаселен, тъй като апетити имат и традиционните автопроизводители. Битката ще е по-ожесточена от всякога. Но има ли някой от всички тях вече предимство?

И Apple се хвана на хорото

Последната новина от индустрията дойде в средата на август, когато британският в. The Guardian обяви, че разполага с документи, показващи навлизането на Аpple в сектора на автономните коли. Проектът се нарича "Титан" и в момента инженери от компанията оглеждат бившата военноморска база GoMentum Station с общо около 20 мили улици край Сан Франциско, на която след време да тестват колите. В писмо до полигона експeртът от Аpple Франк Фиърън казва, че компанията иска да използва трасето, когато "други групи не тестват там". Google и автомобилни компании също са оглеждали GoMentum Station за бъдещи изпитания на автономни коли, но засега единствено Honda е подписала договор за 250 000 долара с базата.

Наблюдатели смятат, че проектът е в напреднала фаза и Apple вече разполага с прототип. Според The Guardian стотици експерти от Apple работят в непривличаща внимание офис сграда в Сънивейл, на 30 километра от централата в Купертино. В същото време към Apple се присъедини и един от водещите инженери от производителя на електромобили Tesla  - Джейми Карлсън. Отделно бяха взети на работа и много опитни специалисти от Mercedes Benz и Volkswagen като директора на проучванията на Daimler в Силициевата долина. Самият Фиърън пък има опит именно в проект за създаването на иновативен електрически мотор и други роботизирани превозни средства. Което ясно показва, че амбициите на "ябълката" са много сериозни.

Сегашният лидер и другите

Apple със сигурност разполага със средствата да настигне далеч по-напредналия проект на Google. Но предимството на интернет компанията е в изминатите километри от тестовите й коли, които от години обикалят пътищата на Калифорния. През юни групата обяви, че за три години автономните й автомобили са изминали над 1 млн. мили, през които са преминали през 200 000 знака "Стоп", 600 000 светофара и 180 млн. други превозни средства. Тестовете се извършват с преустроени Тoyota Prius, Audi TT и Lexus RX450h, но компанията вече създаде и самостоятелен двуместен прототип, който развива скорост от 25 мили в час (40 км/ч). Google вече има 48 разрешителни от Калифорния за автономни коли. След нея е Tesla с 12 автомобила, която обаче тепърва разработва софтуера си за повече възможности за безпилотно каране. Останалите компании, които имат подобни лицензи, са Audi, Bosch, Mercedes-Benz, Delphi Automotive и Nissan. Така че това са компаниите, от които се очаква да дърпат сектора напред поне през следващите години.

Mercedes вече представи по време на изложение суперлуксозния си прототип на автономна кола F 015. Все още не е ясно кога той ще е готов за тестове. Но стратегията на германския гигант включва и постепенното внедряване на различни системи в сегашни модели, които след време да направят колата изцяло автономна. Вече се тестват такива за автоматична смяна на платната, спиране или паркиране. Плановете на традиционните компании са именно чрез поетапното въвеждане на различни екстри до десет години да се стигне до безпилотна кола. 

Не такъв обаче е планът на Google, както и покритите в секретност проекти на китайските Alibaba и Baidu, както и приложението за транспорт Uber. Интернет гигантът иска до 2020 г. да е напълно готов с автономен автомобил, който да пусне на пазара. Все още има много неясноти около тези планове - някои експерти предричат, че автомобилните гиганти ще продължат да правят коли за крайните клиенти, като някои от тях ще бъдат безпилотни, докато поне първоначално машините на технологичните компании ще бъдат използвани за автономни таксита в градски зони.

"Едно е сигурно - през следващите пет до десет години ще настъпят най-големите промени в историята на личния транспорт", заяви пред АР Карл Брауър, главен анализатор в консултантската компания Kelley Blue Book. Според някои експерти предпазливостта не е излишна. "Ако някой напредне прекалено бързо с технологията и тя се провали, всичко ще се върне назад с години, вместо да следва естествения си ход", смята Дейвид Зуби , вицепрезидент на Застрахователния институт за пътна сигурност.

Скоро и по вашите пътища

Някои експерти намират поставения от Google петгодишен срок за твърде кратък. Тепърва предстои изясняването на много юридически и етични въпроси, преди автономните автомобили да се превърнат във всекидневие. Едно е ясно: за да напреднат технологиите в сектора, на първо време са нужни много, много тестове. В момента в САЩ единствено Калифорния, Флорида, Мичиган и Невада разрешават движението на тези автомобили по пътищата. Но освен самите компании производители има и още една група, която е много заинтересувана от по-бързото въвеждане на технологията - политиците. Според The New York Times щати като Калифорния, Тексас и Вирджиния се опитват да привлекат индустрията, тъй като тя носи със себе си работни места и още данъчни приходи. 

Властите в тези щати финансират създаването на анализаторски центрове, изкуствени квартали и улици и най-важното - облекчават регулациите с една-едничка цел: само и само производителите да ги изберат. Така те се надяват да получат част от бързо растящата индустрия, която e оценявана от Gartner на 20 млрд. долара през следващите пет години.

Например Мичиган инвестира 6 млн. долара  в построяването на изкуствен квартал, в който компаниите да тестват свободно автономните си автомобили. Ford, General Motors, Honda и Toyota и други компании допринесоха с още 4 млн. долара. Подобен проект има и във Флорида. От своя страна производителите се опитват да лобират за по-леки регулации. И явно успяват - например единственото изискване на властите във Флорида е в автономната кола да присъства шофьор, който в случай на нужда да поеме управлението. "Смятаме, че колкото по-бързо стигнем до пазара, толкова по-безопасна ще направим технологията", заяви пред New York Times щатският сенатор Джеф Брандс.

Калифорния предприе друга стратегия: изиска всяка автономна кола в щата да има предварително издадено специално разрешително. Доводът на местните власти е, че само така може да гарантират сигурността на участниците в движението. Но дори и тези по-специални изисквания не спират компаниите, повечето от които са избрали именно този щат за основните си тестове. От една страна, технологичните гиганти са базирани там. От друга, там са най-способните инженери и по тази причина и традиционните производители като Ford, Volskwagen и Daimler имат офиси и лаборатории в района на Силицевата долина.

Разбира се, основното желание на компаниите е да има единно федерално законодателство и по този начин да не са зависими от отделните щати. Но засега Конгресът не заема категорична позиция по въпроса.      

И не на последно място - етичните казуси

Извън законодателството другият основен казус при разработката на автономните технологии са етичните въпроси. Досега автономните коли са били замесени в изключително малко на брой инциденти: колите на Google бяха няколко пъти ударени отзад. В повечето случаи машините реагират на сложни ситуации по най-простия начин - просто спират. Но при анализа и разработката на новите технологии са замесени не само инженери, но дори философи. Те проучват етичните дилеми, които могат да възникнат при бъдещата масова употреба на роботизираните коли. С възхода на технологията колите ще могат да интерпретират все по-сложни сценарии и да взимат секундни решения, които могат да повдигнат истински етични въпроси, се казва в анализ на MIT Technology Review. Например как ще реагира автономен автомобил в случай, при който трябва да избира дали да блъсне дете или друга кола с петима пътници в нея. "Няма как просто да носите етичния си модул и да го включите в автономната си кола", казва преподавателят в Университета в Станфърд Крис Гердес. Друг преподавател - Браянт Уокър Смит от Университета в Южна Каролина, казва, че при големият брой на днешните смъртни случаи по пътищата всъщност ще е неетично да се забави въвеждането на автоматизираните автомобилни технологии. "Основният етичен въпрос според мен е с каква скорост действаме. Разполагаме с технология, която има потенциала да спаси много човешки животи, но е несъвършена и също така ще убие хора."

Тестове, тестове и пак тестове

В технологичния свят обикновено печели първата компания, която въведе дадена технология. Но при автономните коли положението е доста по-различно. Пускането на пазара на несъвършен продукт може да доведе до много нещастни случаи. Ето защо пред сектора предстоят още много изпитания и милиони километри тестове. Което не означава, че сегашните лидери ще са такива и след десет години.   

Не е тайна: през последните години Apple и Google непрестанно и упорито се борят за титлата най-иновативна технологична компания в света. И макар двете да имат различни бизнес модели - едната основно залага на потребителските продукти, а другата - на интернет и търсенето, много скоро гигантите от Силициевата долина явно ще се конкурират директно в изцяло нов за тях сектор - на автономните коли. А той става все по-пренаселен, тъй като апетити имат и традиционните автопроизводители. Битката ще е по-ожесточена от всякога. Но има ли някой от всички тях вече предимство?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    много хубаво ,автомобил ,без това съм си пийнал ,а ,закарай ме на друг бар и ли в къщи

  • 2
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Бе то хубаво че говорите за автомобили, АМА ЗАЩО ПАК НАВРЯХТЕ ЕПЪЛ ТУКА?????
    Барабар Пена са мъжете????:)
    С Гугъл не могат да се мерят тук, а това е ясно и на най-големия кретен. Карти софтуеър и т.н.
    Ако става дума за цял автомобил, няма друг от този сектор освен Самсунг който да има десетилетия опит и ТЕХНОЛОГИИ.(стига да има бизнес в тези коли- ама няма)
    А вие ни навирате все Епъл???? Маллиий!!!!

  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Винаги има страхове, притеснения и т.н с въвеждането на каквато и да било нова технология. Пра, пра дядо ми например не е искал да му прокарват радио в къщата. Не един космонавт е загивал в опитите ни да стъпим на луната, а безброй много хора са били убити, само защото са твърдели, че Земята е кръгла. Точно заради осмелилите се иноватори човечеството е постигнало толкова много. Затова не бих мислил дали автомобилът би прегазил дете или ще реши, че е по-добре да не блъсне друго превозно средство с 5ма човека в него, а по-скоро ще попитам защо чакахме толкова дълго преди да почнем с разрабитките на автономни автомобили.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    hbn03396294 avatar :-?
    W E Buffet

    А удоволствието от шофирането? Да си купя Audi RS7 с 560 к.с. мощност и да оставя AI-то да ме вози? Не, благодаря. Но премахването на досадното шофиране до офиса не звучи зле.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK