Гласови асистенти с нежни имена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гласови асистенти с нежни имена

Гласови асистенти с нежни имена

Битката между Google, Facebook, Apple, Microsoft и Amazon се изнася на още един фронт

Мартин Дешев
17773 прочитания

© shutterstock


Големите технологични компании не могат да се оплачат от липса на бизнеси, в които да се конкурират едни с други. Но това не им пречи постоянно да откриват нови фронтове на вечната надпревара за превъзходство. Този път това е сегментът на умните гласови асистенти.

Той не е нов, тъй като вече няколко години смартфоните и таблетите разполагат с поне един гласов асистент. Интересът към тях обаче беше сравнително голям само в началото. След това, вероятно поради ограничените си възможности, гласовите асистенти постепенно останаха на заден план. Въпреки това развитието им продължи. Компаниите продължават да хвърлят много време, усилия и средства в развитието им и следващото поколение вече е готово. През това лято изведнъж се оказа, че обновени или изцяло нови подобни услуги предлагат Google, Apple, Amazon, Microsoft и Facebook. Всеки от тях има свое разбиране за ползите от гласов асистент, като Facebook поне засега направи най-големите стъпки в тази област.

Персонален подход

В края на миналия месец социалната мрежа представи гласовия си асистент със семплото име M. Услугата ще е част от чат приложението Messenger и засега е в пробна версия, достъпна за ограничен брой хора. Причината обаче не е толкова "обучението" на алгоритъма на М, колкото в изглаждането на самия метод на работа на цялата система, изграждаща гласовия асистент. Защото в случая не става дума само за взаимодействие с компютър. Facebook M е първият по рода си гласов асистент, който комбинира както компютърен алгоритъм, така и помощ от съвсем истински хора. Компанията наема оператори, които да извършват молбите на потребителите, които алгоритъмът не може да изпълни или да разбере.

Идеята е потребителите да могат да комуникират с М по съвсем естествен начин. Те могат да пишат и да се изразяват свободно и да отправят доста голямо разнообразие от молби към асистента си. Повечето от тях са с информационен характер. Например "препоръчай ми заведение, което сервира добри спагети в района на квартала и работи в събота след 21 часа". Освен това обаче чрез М потребителите могат да отправят и доста по-конкретни искания, например "помогни ми да поръчам цветя за рождения ден на майка ми" или "има ли свободни самолетни билети за полет до Париж на 20-и" и др. Идеята е с течение на времето М да помага на потребителите за почти всичко - от търсене на информация до извършване на покупки, поръчки, плащания, резервации и т.н. Дори може да се обади на кабелния ви оператор например и да се пребори с дългото чакане, като ви поръча или отмени дадена услуга.

Именно тук идва и ролята на хората, които помагат на М. Потребителите никога няма да са наясно дали в момента разговарят с компютър или с човек. Те ще виждат отговорите на М. Все пак може да си проличи кога искането е препратено към оператор, защото тогава М ще казва на потребителя, че ще провери какво може да направи и едва след няколко минути ще върне конкретен отговор. Надеждите на Facebook са, че ще компенсира изоставането си в сегмента и липсата на собствена операционна система, чрез която да налага М с по-добрата функционалност на гласовия си асистент. Целта на компанията е да направи услугата си първото място, за което потребителите се сещат, когато искат да търсят информация в интернет чрез мобилно устройство.

Планът е достатъчно амбициозен, но според вицепрезидента на Facebook и ръководител на Messenger Дейвид Маркъс е напълно постижим, при това с голям финансов потенциал. "Започваме с узнаването на намеренията ви. Намеренията често водят и до купуването на неща или някаква транзакция, като това са възможности за нас след време да изкарваме пари", коментира Маркъс пред технологичното списание Wired. Дори и в песимистчен план, ако M не може да изкарва големи пари, пак ще има полза от системата, защото ще увеличи броя на потребителите и времето, което прекарват в платформата на Facebook, което също дава възможности за монетизация. Разбира се, всичко това веднага поставя въпроса за поверителността на информацията. Все пак реални хора ще разбират понякога и доста лични подробности за потребителите. Засега М не използва информация от Facebook и разчита само на събраните данни от разговорите си с потребителя. По-нататък ще има и опция за свързване с профила във Facebook, но само доброволно и при определени условия, казва Маркъс. Самите оператори пък няма да разбират кой е отправил дадено искане. Те ще получават само заявката за него и след като го изпълнят, ще публикуват отговора в системата, която ще го препраща на потребителя. С течение на времето ще има хиляди такива оператори, казва Маркъс, а в далечно бъдеще М ще може да извършва по-голямата част от заявките напълно самостоятелно.

Засега Facebook не бърза с разпространението на М. Услугата ще става достъпна за все повече хора бавно и на етапи. Операторите ще се подбират така, че да са демографски сходни с региона, за който ще отговарят. Все пак те ще трябва да избират подаръци, да познават района и да могат да дават подходящи предложения, които да се харесат на съответния потребител. Паралелно с това компанията обмисля и възможности да предложи М и на бизнеса. Например да помага в приемането на обаждания от клиенти. Без да навлиза в подробности, Маркъс казва, че има доста голям интерес от компаниите.

Здравей, Alexa

На фона на огромните амбиции на Facebook М останалите гласови асистенти изведнъж се оказаха изоставащи. Все пак нито един от тях не разполага с тези възможности и толкова персонален подход. Поне не все още. Amazon например също гледа в тази посока, но разчита изцяло на изкуствен интелект, който да осъществява комуникацията с потребителите. В края на юни т.г. компанията започна масово да продава безжичния говорител Echo. На пръв поглед това е говорител за слушане на музика и водене на разговори чрез връзка със смартфон. Но за разлика от останалите подобни устройства Echo може да помага на потребителя в ежедневието му. За целта разполага с гласовия асистент Alexa. Редно е да отбележим, че тази Alexa няма общо с "адашката си" - един от най-популярните сайтове за измерване на трафика към другите страници в интернет. Да, двете са собственост на Amazon, но, изглежда, в компанията просто са големи почитатели на името Alexa.

За разлика от Facebook M обаче първите отзиви за Alexa далеч не бяха особено положителни, но не заради възможностите й, а заради начина й на работа. Онлайн изданията The Verge, Engadget и други похвалиха концепцията и идеята на Echo и Alexa, но сериозно критикуваха прецизността на работа. Най-вече Alexa не разпознава правилно всички команди, често се обърква, ако в помещението говори още някой, или просто прекъсва потребителя и го моли да повтори. Всичко това бързо става досадно. Онлайн изданието Entrepreneur беше най-крайно, като заяви, че Echo "не си заслужава времето и парите". Чрез Echo и Alexa потребителите могат да търсят информация в интернет, да задават въпроси и да получават отговори. И тъй като става дума за Amazon, Alexa позволява и правене на поръчки от онлайн магазина, например да добави дадена книга към виртуалната количка за пазаруване.

Amazon обаче се вслушва в критиките. Компанията обяви, че Echo е само началото в развитието на Alexa. Тя редовно прави нови и нови обновления, подобрява алгоритъма и прави така, че той да може по-лесно да се нагоди според специфичното изразяване на потребителя. Освен това вече планира ново устройство, което да бъде асистент в кухнята и да помага при намирането на рецепти и поръчването на необходимите продукти. Новата версия на Alexa за Echo пък поддържа създаване на профили на членовете на семейството. Освен това Amazon пусна софтуерен пакет, който позволява на създателите на приложения да добавят Alexa безплатно към своите разработки. Производителите на устройства също могат да се възползват от Alexa, ако не искат да разчитат на конкурентите. За Amazon това означава възможност гласовият асистент да е на повече платформи и да достигне до повече хора, които могат в един момент да го използват и за поръчки от онлайн магазина. Ако Alexa се развие достатъчно бързо, тя може да се превърне в сериозен конкурент на останалите, при това на тяхна територия.

Въпреки недоволството Alexa вече намира приложения и извън обичайните и очаквани места. Например библиотекарката Гуинет Джоунс споделя в своя блог, че използва Echo като помощник в работата си. Посетителите на библиотеката могат да попитат Alexa кой е авторът на книгата, която им трябва, като асистентът им помага в изписването на думи и заглавие и дори им дава актуална информация и новини. "По време на почивките децата си пускат и музика и танцуват и се забавляват", споделя Джоунс. Всичко това ги задържа повече време сред книгите и прави престоя в библиотеката малко по-модерен и интересен, казва тя. Разбира се, никое устройство няма да замени напълно библиотекарите, допълва Джоунс, но пък джаджите могат да са добри помощници и асистенти. Тя използва Echo и в класната стая, където демонстрира колко е важно децата да се научат да задават въпросите си правилно, ако искат да получават и релевантни отговори.

И конкуренцията не спи... може би

Facebook и Amazon са нови участници в сегмента, които сякаш събудиха и останалите компании. Всъщност Microsoft не е спирала постоянните ъпдейти на асистента си Cortana. Само през последните два месеца гигантът направи доста промени, включително и възможност Cortana да заменя Google Now като асистент по подразбиране в Android. Освен това тя е част и от Windows 10 и постепенно навлиза в нови и нови държави. Microsoft също се опита да придаде локален елемент на Cortana, като я направи способна не само да работи пълноценно на езика на дадената държава, но и да е запозната с нейните особености, интереси на потребителите и т.н. Cortana следва гореспоменатите си конкуренти и се стреми да стане достъпна на максимално много платформи и устройства.

Известно време Apple сякаш остави Siri на заден план. Компанията дълго време не казваше нищо за своя асистент. Но все повече изглежда, че през следващата седмица това ще се промени и Siri ще бъде основна част от събитието по време на представянето на новия iPhone. Асистентът е фокусът на поканата към медиите за събитието и дори казва на получателите да го попитат за повече информация. Siri обаче отговаря леко хапливо, че "нито може, нито има право да разкрива каквото и да е". Ако потребителят е твърде настоятелен с въпросите си, Siri дори му се кара: "Сигурно си едно от децата, които се промъкват тайно рано сутрин преди всички, за да отворят коледните подаръци, нали?" Но какво толкова крие Apple? Очакванията са, че Siri също е станала доста по-интелигентна и вече може да научава навиците на потребителите и да е проактивна, подобно на Google Now. Например да запомни, че всяка сутрин в 6:30 ч. излизате да тичате и автоматично да зарежда и пуска любимите ви песни или пък да свърже телефона с автомобила чрез Bluetooth, когато влезете в него.

След като доста време Google Now изглеждаше като най-добрия гласов асистент, сега сякаш той е в догонваща позиция. По време на конференцията си Google I/O компанията обърна внимание на услугата си, като увеличи нейните възможности с функцията Now on Tap. Чрез нея потребителите могат да искат допълнителна информация само чрез активиране на Google Now в дадено приложение и асистентът знае какво точно трябва да направи.

Според информация на онлайн изданието Re/Code обаче малко преди това част от водещите служители в екипа на Google Now са напуснали. Причината - недоволство от новия по-нисък приоритет на Google Now и преместването му от част от Android към отдел в търсачката. Според ръководството там асистентът ще е по-полезен. Но дали интернет гигантът ще преосмисли приоритетите си, след като види голямата активност на конкурентите си? Засега от Google не са коментирали бъдещите си планове за Now. Ако съдим по сериозния напредък на Cortana, предстоящите новости на Siri и големите амбиции на Facebook и Amazon, е малко вероятно Google да подцени ситуацията и да остане само наблюдател.

Големите технологични компании не могат да се оплачат от липса на бизнеси, в които да се конкурират едни с други. Но това не им пречи постоянно да откриват нови фронтове на вечната надпревара за превъзходство. Този път това е сегментът на умните гласови асистенти.

Той не е нов, тъй като вече няколко години смартфоните и таблетите разполагат с поне един гласов асистент. Интересът към тях обаче беше сравнително голям само в началото. След това, вероятно поради ограничените си възможности, гласовите асистенти постепенно останаха на заден план. Въпреки това развитието им продължи. Компаниите продължават да хвърлят много време, усилия и средства в развитието им и следващото поколение вече е готово. През това лято изведнъж се оказа, че обновени или изцяло нови подобни услуги предлагат Google, Apple, Amazon, Microsoft и Facebook. Всеки от тях има свое разбиране за ползите от гласов асистент, като Facebook поне засега направи най-големите стъпки в тази област.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Кипи безсмислен труд.

  • 2
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Това е бъдещето на компютрите - малки, незабележими и с гласов контакт с хората. Пропуснали сте Орка, използва се в Линукс.

  • 3
    frost avatar :-P
    Whiskey&Gunpowder

    Това е следващото поколение шпионски софтуер :) Тъй като за да работи нещото то изпраща всяка дума която кажете към облачето, а от там /от облака/ излиза един кабел и отива директно в централата на NSA. Честито на всички доволни потребители

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    интересно защо най-незначителните душици най-много си мислят, че енесей, ефбией, циейей, кагебей (упс, тая е безаналогова - ползва живи доносници) дават мило и драго да им чуят и запишат невзрачните гласчета... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK