С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
4 4 сеп 2015, 16:11, 17547 прочитания

Гласови асистенти с нежни имена

Битката между Google, Facebook, Apple, Microsoft и Amazon се изнася на още един фронт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Големите технологични компании не могат да се оплачат от липса на бизнеси, в които да се конкурират едни с други. Но това не им пречи постоянно да откриват нови фронтове на вечната надпревара за превъзходство. Този път това е сегментът на умните гласови асистенти.

Той не е нов, тъй като вече няколко години смартфоните и таблетите разполагат с поне един гласов асистент. Интересът към тях обаче беше сравнително голям само в началото. След това, вероятно поради ограничените си възможности, гласовите асистенти постепенно останаха на заден план. Въпреки това развитието им продължи. Компаниите продължават да хвърлят много време, усилия и средства в развитието им и следващото поколение вече е готово. През това лято изведнъж се оказа, че обновени или изцяло нови подобни услуги предлагат Google, Apple, Amazon, Microsoft и Facebook. Всеки от тях има свое разбиране за ползите от гласов асистент, като Facebook поне засега направи най-големите стъпки в тази област.


Персонален подход

В края на миналия месец социалната мрежа представи гласовия си асистент със семплото име M. Услугата ще е част от чат приложението Messenger и засега е в пробна версия, достъпна за ограничен брой хора. Причината обаче не е толкова "обучението" на алгоритъма на М, колкото в изглаждането на самия метод на работа на цялата система, изграждаща гласовия асистент. Защото в случая не става дума само за взаимодействие с компютър. Facebook M е първият по рода си гласов асистент, който комбинира както компютърен алгоритъм, така и помощ от съвсем истински хора. Компанията наема оператори, които да извършват молбите на потребителите, които алгоритъмът не може да изпълни или да разбере.

Идеята е потребителите да могат да комуникират с М по съвсем естествен начин. Те могат да пишат и да се изразяват свободно и да отправят доста голямо разнообразие от молби към асистента си. Повечето от тях са с информационен характер. Например "препоръчай ми заведение, което сервира добри спагети в района на квартала и работи в събота след 21 часа". Освен това обаче чрез М потребителите могат да отправят и доста по-конкретни искания, например "помогни ми да поръчам цветя за рождения ден на майка ми" или "има ли свободни самолетни билети за полет до Париж на 20-и" и др. Идеята е с течение на времето М да помага на потребителите за почти всичко - от търсене на информация до извършване на покупки, поръчки, плащания, резервации и т.н. Дори може да се обади на кабелния ви оператор например и да се пребори с дългото чакане, като ви поръча или отмени дадена услуга.



Именно тук идва и ролята на хората, които помагат на М. Потребителите никога няма да са наясно дали в момента разговарят с компютър или с човек. Те ще виждат отговорите на М. Все пак може да си проличи кога искането е препратено към оператор, защото тогава М ще казва на потребителя, че ще провери какво може да направи и едва след няколко минути ще върне конкретен отговор. Надеждите на Facebook са, че ще компенсира изоставането си в сегмента и липсата на собствена операционна система, чрез която да налага М с по-добрата функционалност на гласовия си асистент. Целта на компанията е да направи услугата си първото място, за което потребителите се сещат, когато искат да търсят информация в интернет чрез мобилно устройство.

Планът е достатъчно амбициозен, но според вицепрезидента на Facebook и ръководител на Messenger Дейвид Маркъс е напълно постижим, при това с голям финансов потенциал. "Започваме с узнаването на намеренията ви. Намеренията често водят и до купуването на неща или някаква транзакция, като това са възможности за нас след време да изкарваме пари", коментира Маркъс пред технологичното списание Wired. Дори и в песимистчен план, ако M не може да изкарва големи пари, пак ще има полза от системата, защото ще увеличи броя на потребителите и времето, което прекарват в платформата на Facebook, което също дава възможности за монетизация. Разбира се, всичко това веднага поставя въпроса за поверителността на информацията. Все пак реални хора ще разбират понякога и доста лични подробности за потребителите. Засега М не използва информация от Facebook и разчита само на събраните данни от разговорите си с потребителя. По-нататък ще има и опция за свързване с профила във Facebook, но само доброволно и при определени условия, казва Маркъс. Самите оператори пък няма да разбират кой е отправил дадено искане. Те ще получават само заявката за него и след като го изпълнят, ще публикуват отговора в системата, която ще го препраща на потребителя. С течение на времето ще има хиляди такива оператори, казва Маркъс, а в далечно бъдеще М ще може да извършва по-голямата част от заявките напълно самостоятелно.

Засега Facebook не бърза с разпространението на М. Услугата ще става достъпна за все повече хора бавно и на етапи. Операторите ще се подбират така, че да са демографски сходни с региона, за който ще отговарят. Все пак те ще трябва да избират подаръци, да познават района и да могат да дават подходящи предложения, които да се харесат на съответния потребител. Паралелно с това компанията обмисля и възможности да предложи М и на бизнеса. Например да помага в приемането на обаждания от клиенти. Без да навлиза в подробности, Маркъс казва, че има доста голям интерес от компаниите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 117 прочитания

Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

15 окт 2019, 619 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Да рециклираш въздуха

Технологични компании се опитват да извлекат въглеродния диоксид от атмосферата и да го превърнат в гориво

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света