Мобилното бъдеще на Apple
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилното бъдеще на Apple

Apple се опитва да диверсифицира източниците си на приходи, след като близо две трети от постъпленията й идват от смартфоните iPhone

Мобилното бъдеще на Apple

Компанията все повече залага на решения и подходи, базирани на концепцията и бизнес модела на смартфоните

Юлиян Арнаудов
22122 прочитания

Apple се опитва да диверсифицира източниците си на приходи, след като близо две трети от постъпленията й идват от смартфоните iPhone

© Reuters


За България 2007 г. е историческа, в която страната ни влиза в Европейския съюз. За технологичните компании това е годината, в която Apple положи началото на мобилната революция с представянето на своя смартфон iPhone. Това доведе до своеобразна златна епоха за технологичния гигант, която го изстреля на върха по пазарна капитализация и периоди с рекордни печалби. При представянето на първия си смартфон, Стив Джобс изнесе може би една от най-известните си презентации. В нея той посочва почти всичките проблеми на умните телефони по това време – малки екрани, лош интерфейс, неудобни клавиатури, необходимостта от стилуси. "Кой иска стилус? Трябва непрекъснато да го носите със себе си и накрая го губите. Никой не иска стилус", заяви тогава Джобс. Почти по времето на цялата презентация дори потребителите, които не бяха фенове на продуктите на Apple, одобрително кимаха с глава.

Осем години по-късно времената се променят. Apple вече гледа от позицията на основна сила на пазара за мобилни технологии, а не като нов участник, който иска да промени света. На пръв поглед на презентацията от сряда вечерта, компанията представи цяла нова плеяда от продукти – обновени версии на смартфона iPhone 6S, по-голям таблет iPad Pro, подобрения за умния часовник Apple Watch и изцяло обновена ТВ приставка Apple TV. Всички те имат нещо общо помежду си – ориентирани са изцяло около концепцията на мобилните технологии, положена с първия iPhone. Ясна заявка, че Apple виждат бъдещото си развитие на базата на еволюционни продукти и в някои случаи дори догонващи такива. Поведение, което може в дългосрочен план да постави компанията пред редица изпитания. Зад представянето на новите продукти на Apple се крие също така и опит да се диверсифицират приходите и едновременно с това да се постави още по-силен акцент на мобилното пространство.

Новият стар iPhone

Традиционно през последните години Apple представят новия си модел смартфони през септември. Презентацията от сряда не направи изключение и компанията показа обновените модели iPhone 6S и 6S Plus. Но те останаха леко на заден план предвид представянето на новия по-голям таблет iPad Pro, който определено привлече вниманието на феновете и критиците. Причините за това са няколко. Първо – моделите не включват драстични промени в дизайна. Подобренията са главно в добавянето на по-добра камера, по-хубава безжична връзка, функцията 3D Touch, която позволява на телефона да прецени дали потребителят само докосва или натиска екрана и така се отварят нови възможности за интерфейса. В голяма степен тези промени, особено новата камера, имат за цел да държат iPhone моделите конкурентоспособни на останалите смартфони във високия клас на пазара. Второ – Apple наруши традицията да направи отделно събитие (обикновено месец-два след септемврийското), в което да представи новите си таблети и лаптопи.

Новият iPad Pro беше показан в същия ден с последните модели смартфони и зае значително време от цялата презентация. Трето – макар iPhone като цяло да е перлата в короната на Apple, компанията се опитва да намали зависимостта си от него. В момента приходите от смартфоните съставляват близо две трети от общите постъпления на компанията. През третото (фискално тримесечие, което приключва на 27 юни) на 2015 г. Apple отчита продажби от 49.6 млрд. долара, като от тях 31.36 млрд. долара са от продажби на iPhone.

Нито таблетите, нито умните часовници, които са сравнително нови продуктови ниши за Apple, могат скоро да постигнат подобни резултати. След пет години на пазара iPad продажбите на компанията са 4.5 млрд. долара през същото тримесечие, или едва около 10% от приходите. Apple се опитва да промени тази тенденция, като генерира приходи от няколко нови източника. За момента обаче това не се случва, което може да стане повод за притеснения. Надеждата на Apple е да превърне като втори голям продукт таблетите iPad. Те получиха добри отзиви от обикновените потребители, но все още не могат да се наложат при корпоративните такива. Представянето на новия iPad Pro има за цел да поправи този пропуск. Но с него, компанията може да излезе срещу ценностите, които покойният Стив Джобс положи и които технологичният гигант спазваше плътно доскоро.

"Ако видите стилус, значи са се провалили"

Това казва Стив Джобс няколко месеца след представянето на първия таблет iPad през 2010 г. Петилетка по-късно Apple представи новия таблет iPad Pro, който е насочен към корпоративни клиенти и потребители, които искат по-голяма продуктивност. Съответно устройството разполага с по-голям екран от 12.9 инча, а компанията включва като възможни аксесоари към него клавиатура и стилус. Да, стилус – същата джаджа, която Джобс заклеймява няколко пъти през годините и обявява като основна причина за провала или неуспеха на конкурентните таблети. Сега Apple, водени от главния изпълнителен директор Тим Кук, разчупват догмите на покойния вече съосновател на технологичния гигант. Ходът в голяма степен е обоснован.

Таблетите с мобилна операционна система доминираха през последните години, но все повече започва да се усеща натискът на хибридните устройства – лаптопи със сензорни екрани или таблети с пълни възможности на PC като Surface Pro на Microsoft. Отделно класическите таблети като iPad не могат да пробият напълно в корпоративния сегмент заради по-ниската си продуктивност. Те са с малки екрани, които не могат да се използват за големи таблици, документи, обработка на изображения и т.н. Отделно само допирът с пръсти не осигурява достатъчно прецизност, когато това се налага. Последният недостатък е липсата на физическа клавиатура, която да улесни писането на дълги текстове. Всички тези предизвикателства Apple решава с пускането на iPad Pro – той разполага с по-голям екран от 12.9 инча спрямо 9.7 на предходните базови модели. Стилусът, наречен Apple Pencil, преодолява предизвикателството с прецизната работа, а клавиатурата Smart Keyboard дава възможност за бързо и лесно писане на дълги текстове.

Deja Vu?

Новият таблет на Apple пресъздава почти едно към едно Surface Pro на Microsoft. Софтуерният гигант представи своя таблет базиран на Windows 8 през 2012 г., а година по-късно го пусна в продажба. Сходството с имената не е единствената допирна точка. Microsoft рекламира Surface Pro, като по-продуктивна алтернатива, предназначена за бизнеса и за напредналите потребители. Той разполага с компактна физическа клавиатура, която дублира функцията на калъф и... стилус. Последната трета версия на таблета разполага с 12-инчов екран. Apple дори показа мултитаскинг възможности с разделяне на екрана на две, което е ключова функция на Windows 8 и нейните Metro приложения (които са по-оптимизирани за сензорни екрани).

Основната разлика е в операционната система и процесорите. Apple разчита на чип A9X, произведен по мобилната технология на ARM, и може да се ползва само с iOS. Докато Surface Pro е базиран на Intel-ските чипове по архитектура x86, която позволява да се сложи напълно функционален Windows 8, с който да се ползват програмите за традиционните лаптопи и настолни компютри. Недостатъкът на подхода на Microsoft е, че без клавиатура управлението е малко трудно и се губят доста функционалности. Проблем, който може би ще се реши с по-новия Windows 10. За сметка на това iPad Pro може да се ползва без проблеми и без загуба на функционалност само със сензорен екран. Дали Стив Джобс ще се окаже пророк по отношение на стилуса е трудно да се каже. Някои потребители успяват да се възползват максимално от него, докато за други той е просто излишен.

Различните подходи

С други думи, макар Apple в голяма степен да копира концепцията на Microsoft за професионален таблет, предназначен за бизнеса и потребителите, на които е необходима по-голяма продуктивност, компанията от Купертино го изменя през своята призма. Тя налага мобилния подход – мобилна OS, оптимизирана изцяло за сензорен екран, и ползването на мобилни приложения. Това е нож с две остриета – от една страна, без аксесоари, потребителите ще имат добри функционалности с ползването само на сензорен екран, но от друга, софтуерните разработчици ще трябва да пригодят своите професионални програми за мобилната платформа. Последното се прави с променлив успех, като може да затрудни програмистите да направят приложение, което да бъде еднакво добро за iPhone и достатъчно функционално за iPad Pro. Apple се опитват да компенсират този недостатък с пускането на специализирани приложения и партньорството й с компании като IBM и Cisco, като целта е продуктите й да се предлагат на корпоративни клиенти.

Телевизията утре

Още един голям индикатор, че Apple се фокусира изцяло върху мобилния подход, се видя при представянето на новата версия на телевизионната приставка Apple TV. По време на презентация главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук обяви, че "бъдещето на телевизията са приложенията". Така за разлика от предходните модели Apple TV вече ще разчита на собствен магазин за приложения. По този начин устройството ще се опита да превърне телевизора в умно устройство, което да зарежда различни апликации – от стрийминг услуги като Netflix, HBO или Hulu, през традиционни приложения като AirBNB до игри като Guitar Hero. Затова новото поколение на Apple TV е съсредоточено върху приложенията и гласовия асистент Siri. Чрез Siri потребителите могат да търсят филми по най-различни критерии, да получават информация от интернет и др. С гласовия асистент дори може да се дават команди за записване на филма или прескачането на определено време. В Apple TV са интегрирани и Apple Music и други услуги на компанията. Освен чрез Siri устройството се управлява и чрез сензорното дистанционно. На разположения са и множество приложения с изцяло нов дизайн. Компанията е направила нова операционна система - tvOS, която е специално предназначена за Apple TV. Тя е базирана на iOS, но с подобрения за Apple TV, за да се възползва от специфичните характеристики на устройството и на ТВ приемника. По този начин приставката е поредното транспониране на мобилните концепции в друга категория продукти, в случая – телевизията.

Скритите рискове

Освен изброените устройства компанията от Купертино добавя нови софтуерни функции за своя умен часовник Apple Watch. Като цяло всички продукти, представени от Apple в сряда, имат две допирни точки, критични за технологичния гигант – те са изцяло насочени и ориентирани към мобилната концепция и са основната надежда на дружеството да диверсифицира приходите си от iPhone. Ориентацията към мобилните екосистема може да изглежда логична стъпка – Apple реално изгради сегашния си бизнес модел в тази индустрия. Затова не е изненада, че компанията с пазарен дял от 20% по брой смартфони в същото време отговаря за 92% от печалбата в този сегмент, показват данните от юли 2015 г. на изследователската фирма Canaccord, цитирани от Wall Street Journal. От години инвеститорите се опасяват, че Apple става прекалено зависима от един-единствен продукт – iPhone, което става видно и от разпределението на приходите на технологичния гигант. Това в един момент може да представлява голям риск за нея. Особено ако Apple започне да губи позиции при смартфоните, което е възможно предвид силния натиск от страна на евтините китайски марки.

Прилагането на мобилни решения за всеки нов продукт на компанията от Купертино крие и други рискове. Един от тях е, че мобилните приложения се оказаха ефикасни за смартфоните и малките таблети, но когато става дума за производителност, те не могат да заменят по-сложните и функционални онлайн базирани или традиционни програми. Освен това, за да има максимално добро потребителско изживяване, всяко приложение трябва да е оптимизирано за съответния вид устройство. За да не загуби по този важен параграф, Apple създава отделни магазини за приложения за всяка джаджа – така разработчиците трябва да създадат една апликация за iPhone, после да я модифицират за iPad, за iPad Pro, после нова версия за Apple Watch и скоро още една за Apple TV. Така се създава голяма фрагментация, дори ако промените, които трябва да се направят, не са големи. В това уравнение дори не слагаме програмите за лаптопите и настолните компютри Mac.

Microsoft в това отношение се опитва да слее всички платформи в една и да създаде универсални приложения. Първият плах опит с Windows 8 доведе до слаби приложения за сензорни екрани и никакъв плавен преход между вариант за сензорни екрани и традиционен РС изглед. С новата версия Windows 10 Microsoft се опитва да поправи тази грешка и да представи единна платформа за всякакъв тип устройства – от смартфони, през таблети и лаптопи до телевизори и часовници. Този подход тепърва ще трябва да се налага и да се види дали ще работи, както компанията от Редмънд обещава, и дали потребителите ще го харесат. В същото време Apple залага изцяло на стратегия, ориентирана около успешния си бизнес модел на iPhone. Докато това може да им гарантира краткосрочна устойчивост, но в дългосрочен план крие рискове и може да детронира технологичния гигант като лидер в иновациите.

За България 2007 г. е историческа, в която страната ни влиза в Европейския съюз. За технологичните компании това е годината, в която Apple положи началото на мобилната революция с представянето на своя смартфон iPhone. Това доведе до своеобразна златна епоха за технологичния гигант, която го изстреля на върха по пазарна капитализация и периоди с рекордни печалби. При представянето на първия си смартфон, Стив Джобс изнесе може би една от най-известните си презентации. В нея той посочва почти всичките проблеми на умните телефони по това време – малки екрани, лош интерфейс, неудобни клавиатури, необходимостта от стилуси. "Кой иска стилус? Трябва непрекъснато да го носите със себе си и накрая го губите. Никой не иска стилус", заяви тогава Джобс. Почти по времето на цялата презентация дори потребителите, които не бяха фенове на продуктите на Apple, одобрително кимаха с глава.

Осем години по-късно времената се променят. Apple вече гледа от позицията на основна сила на пазара за мобилни технологии, а не като нов участник, който иска да промени света. На пръв поглед на презентацията от сряда вечерта, компанията представи цяла нова плеяда от продукти – обновени версии на смартфона iPhone 6S, по-голям таблет iPad Pro, подобрения за умния часовник Apple Watch и изцяло обновена ТВ приставка Apple TV. Всички те имат нещо общо помежду си – ориентирани са изцяло около концепцията на мобилните технологии, положена с първия iPhone. Ясна заявка, че Apple виждат бъдещото си развитие на базата на еволюционни продукти и в някои случаи дори догонващи такива. Поведение, което може в дългосрочен план да постави компанията пред редица изпитания. Зад представянето на новите продукти на Apple се крие също така и опит да се диверсифицират приходите и едновременно с това да се постави още по-силен акцент на мобилното пространство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    noidea avatar :-|
    noidea

    всичко хубаво ама над 1500 лв за ейпъл 6+ ми се вижда някак си нереално високо.

  • 2
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Айпъл... Лидер в иновациите? От години догонват, според мен! И какво ново... Розов айфон, който снима яки селфита - яко ориентирано към точно определена таргет зона, която никай не се интересува от иновации.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    aeh1434824372434041 avatar :-|
    Калин Кабакчиев

    НеУважавам Копи/Пейста на водещия рубриката от години, но FastCompany явно четат неговата рубрика и са постнали Аргументиран коментар по темата, отчитайки безумното Му откритие, че "нито таблетите, нито умните часовници" били нови ниши.

    В очакване на подробен превод и последваща убийствена статия за бъдещето на мобилните джаджи.

    Апропо, "приставка", пишейки за Apple TV, звучи меко казано ...

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    maddrum
    като спомена догонване .... дай телефон с ОПТИЧНА стабилизация на камерата и приличен обектив ...


    Имаше някакъв опит на НТС но те загиват с дни ...

  • 5
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    "Мобилното бъдеще на Apple" е до тогава , докато смартфоните не станат като джобните калкулатори калкулатори едно време. От високи цени стигнаха до кошовете край касите на супермаркетите.
    И това е защото почти целия финансов успех им се дължи на един телефон и почти нищо друго. Гигант с глинени крака. Дори Мак-овете им (които имат незначим дял от доходите им) разчитат на хайпа на айФоните.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK