Още не се чува "пук"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още не се чува "пук"

Още не се чува "пук"

Опасенията, че се задава нов технологичен балон, все още изглеждат преувеличени, но немалко компании със сигурност са надценени

Константин Николов
22575 прочитания

"Спечелих момичето, спечелих и много пари. И вече съм готов да водя гаден, лекомислен живот". Думите на предприемача Стивън Патернът отпреди 17 години го преследват и до ден днешен. През 1998 г. той листва theglobe.com - първата известна социална мрежа, която само за ден търговия скача с 606% - най-голямото повишение в борсовата история. Но само година по-късно компанията фалира с гръм и трясък и става един от най-ярките примери на дотком балона, при който умират стотици технологични фирми, а инвеститорите губят трилиони долари. Петнадесет години по-късно нафуканите предприемачи като Патернът отдавна са отживелица. Което не пречи на някои експерти отново да говорят за възможно надуване на балон, който може да повлече хиляди млади компании.

Има ли напомпване

По дефиниция балонът се случва, когато стойността на активите на дадена компания достигне неустойчиви размери, значително надвишаващи реалната й оценка. Получава се пазарна корекция, при която инвеститорите бързо разпродават тези активи, цените падат и разни хора губят огромно количество пари. Днес технологичните компании са повече от всякога, неотдавна технологичният индекс NASDAQ достигна рекордни нива (преди да падне заради борсовата нестабилност през последния месец), а фондовете за рисков капитал наливат пари във всякакви проекти.

Новите отличници дори си имат официално название - еднорози (от англ. - unicorns), което означава компании с пазарна оценка над 1 млрд. долара. И се множат като гъби. Според консултантската компания CB Insights всяка седмица през тази година са се раждали средно по 1.3 нови еднорози и до края на декември ще станем свидетели на поне още 40-50 такива. В същото време тези растящи компании имат и далеч по-големи разходи, особено в Силициевата долина, и се конкурират бясно помежду си за качествени служители. Наемите в Силициевата долина и Сан Франциско са около три пъти по-високи спрямо средното ниво в САЩ. Освен това фирмите са готови да платят щедро за програмисти, инженери и дизайнери. И придобивките, с които се опитват да привлекат специалистите, са невиждани досега: освен минималната заплата от около 100 000 долара служителите могат да отсъстват, колкото поискат, получават хиляди долари за лични пътувания, а жените могат да замразят яйцеклетките си, за да родят по-късно. 

Секторът за рисково финансиране също е по-активен от всякога. Инвеститорите просто не искат да пропускат шанса си и залагат на най-различни "сигурни" и не толкова сигурни компании. Което естествено води и до надценени фирми. При последния рунд на финансиране Uber беше оценена на над 51 млрд. долара. Но засега никой не може да каже това малко или много е. Тази тенденция на инвестиране на всяка цена дори си има название в Долината -  FOMO, от "fear of missing out", тоест "страх да не изпуснеш възможността". Просто рисковите фондове също имат инвеститори, пред които да се отчитат.    

И точно тук идва най-интересната част. За разлика от дотком балона, при който публични компании се сгромолясаха, сега става въпрос за нелиствани фирми с неясни отчети и оценки, които не се определят по най-пазарния принцип. Тоест стартъпите могат сами да си поставят цена, която да не отговаря на истината. В свой критичен за индустрията материал във Vanity Fear технологичният и бизнес журналист Ник Билтън разказва как успешен инвеститор неотдавна се срещнал с компания еднорог, търсеща следващ кръг финансиране. На въпроса към изпълнителния й директор защо фирмата е оценена на 1 млрд. долара мениджърът отговорил: "Трябваше да сме оценени на толкова, за да можем да привлечем нови инженери. И затова решихме, че струваме 1 млрд. долара." 

Ето защо и в сектора вече се чуват по-трезви гласове. Президентът на японската телекомуникационна и интернет компания SoftBank Никеш Арора неотдавна заяви в Twitter, че "е време технологичните предприемачи да се стегнат, да не харчат свободно пари, които вече няма да са толкова достъпни". Още по-краен в прогнозите си е инвеститорът Бил Гърли, който отдавна предупреждава за нова криза. "Да твърдиш, че не сме в балон, защото ситуацията не е толкова лоша като 1999 г., е все едно да казваш, че Ким Чен Ун е окей, защото не е лош като Хитлер." Думите му са показателни, тъй като фондът му Benchmark Capital е инвеститор в Uber и Snapchat.

Спокойно, преувеличавате

В същото време други дългогодишни инвеститори са далеч по-спокойни за бъдещето. Най-гласовит сред тях е едно от най-известните имена в Долината - Марк Андреесен. В Twitter той е използвал думата "балон" стотици пъти, като се подиграва на всеки, които смее дори да спомене и дума за "спукване". Най-големият му довод, че този път всичко е различно спрямо 1999 г., е растежът и пълното проникване на мобилните устройства, които изцяло са променили начина, по който купуваме и продаваме. Според Андреесен сегашните технологични компании носят значителни приходи за разлика от предшествениците си преди 15 години. Инвеститорът също така смята, че отпусканите на стартъпи пари все още са далеч по-малко от налетите в публичните дотком фирми огромни суми по време на балона от 1999/2000.

И наистина интернет икономиката е далеч по-ясна отпреди. Гиганти като Apple и Google трупат огромни печалби. Всъщност, ако бяхте инвестирали в правилните акции, дори и в "балонения пик", днес пак щяхте да сте повече от добре, коментира британският в. Telegraph. През януари 2000 г. книжата на Amazon се търгуват на цена от 80 долара (а през 2001 г. дори са били 10 долара). В момента струват 526 долара. Просто много от предприемачите по време на дотком балона бяха млади, неопитни и нетърпеливи да успеят, а на потребителите им отне десетилетие, преди окончателно да са спокойни да използват интернет за всичко. И оцелелите в касапницата от 2000 г. компании най-накрая се възползваха.

Може би най-важната въпросителна пред еднорозите е кога инвеститорите в тях ще изберат да излязат. А това ще стане, когато на пазара има достатъчно ликвидност и фондовете видят шанс за добра възвращаемост. Точно тогава ще стане и ясно точно колко "струват" тези фирми. И докато по време на дотком балона това ставаше през борсата, сега подобна възможност е по-малко вероятна. Пазарът на първични публични предлагания при технологични компании през последните месеци е полузаспал. Според сайта Business Insider в САЩ са били листвани едва 15 такива фирми през тази година, докато броят на финансираните "еднорози" е в пъти повече. По данни на компанията Renaissance Capital средната тотална възвращаемост на тези петнадесет компании е минус 4%. Освен това при сегашната нестабилност на глобалните фондови пазари борсовият дебют става все по-малко вероятна опция, поне в близките месеци. Така другата възможност пред тях остава да бъдат придобити от по-голяма група, която разполага с достатъчно големи парични резерви. Някой като Google и Apple... А при тази опция наистина ще оцелеят само онези еднорози със страхотни продукти.

"Спечелих момичето, спечелих и много пари. И вече съм готов да водя гаден, лекомислен живот". Думите на предприемача Стивън Патернът отпреди 17 години го преследват и до ден днешен. През 1998 г. той листва theglobe.com - първата известна социална мрежа, която само за ден търговия скача с 606% - най-голямото повишение в борсовата история. Но само година по-късно компанията фалира с гръм и трясък и става един от най-ярките примери на дотком балона, при който умират стотици технологични фирми, а инвеститорите губят трилиони долари. Петнадесет години по-късно нафуканите предприемачи като Патернът отдавна са отживелица. Което не пречи на някои експерти отново да говорят за възможно надуване на балон, който може да повлече хиляди млади компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    Пук ...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Статията е страхотна до момента в който авторът реши да цитира извора на сериозна журналистика Business Insider. Това е сайт от интърни за милениълс и 90% от "статиите" са безмислени, останалите са преписани.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    velian avatar :-|
    volarok

    Въпрос на приоритети - по време на кризата китайците стимулираха вътрешното потребление, за да държат секторите на индустрията и строителството живи, а американците стимулират фондовия си пазар, дори с риск от спукването на нови доткомове. Не би трябвало да сме учудени.

  • 4
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Слагайки Гугъл и Епъл в един кюп в тази статия е смехотворно.
    Епъл са гигант на глинени крака за разлика от Гугъл.
    Да знам, ще почнете да ми се пените за профита на Епъл, "пазарната"? капитализация и парите в кеш(с които впрочем сега държат акциите си чрез обратно изкупване)
    А глинените крака на Епъл са ЕДИН ЕДИНСТВЕН ПРОДУКТ- айФон.
    Да , дори единствено хайпа около айФон подържа продажбите на останалите продукти на Епъл. Няма ли айФон и техните продажби се сриват, на още по-ниски нива.
    Пук ...няма , и няма да има докато зомбитата са при Епъл . А тях ги държи само айФона. Разпръснат ли се обаче. Ще има Пук та Тряс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK