Винаги с нов iPhone за 32 долара на месец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Винаги с нов iPhone за 32 долара на месец

Винаги с нов iPhone за 32 долара на месец

Apple се опитва да обърка плановете на телекомите с новата си лизингова програма за смартфона си

Константин Николов
27361 прочитания

© Reuters


По пазарни данни около 80% от пласираните смартфони в България са през някой от трите оператора. Което означава, че, от една страна, повечето производители припознават и залагат най-много на тези продажби. А от друга: по този начин телекомите успяват да обвържат клиентите си с по-дълги договори. На различните пазари по света съотношението на продажби през оператори и ритейл мрежата е различно, като вторият канал постепенно увеличава дела си. С новата си програма Apple планира да обърка плановете на глобалните телекоми и може да постави началото на нова пазарна тенденция.

На голямото септемврийско събитие на Apple акцентът, както обикновено, беше върху новите модели iPhone, iPad, Apple Watch, подновената телевизионна услуга Apple TV и т.н. Някак в сянка остана новината за новата лизингова програма за iPhone. Тъй наречената iPhone Upgrade Program ще тръгне първо в САЩ и всъщност е покупка на вноски през самата компания. Така "ябълката" за първи път продава телефони масово директно на клиентите си, без да е нужно те да са обвързани с някой оператор. Но има и много особености.

За феновете на марката

Схемата предлага месечна вноска от 32.41 долара за 24 месеца за най-евтиния незаключен модел iPhone 6s (има и други, по-скъпи варианти). Клиентът сам избира оператора си и може да придобие апарата в края на срока. Но още по-привлекателен за феновете на марката е другият вариант - да плащат вноската и винаги да сменят апарата си при излизането на следващия модел. Услугата първоначално ще се предлага в американските магазини на Apple, като тепърва ще се разраства по света. Веднага прави впечатление, че апаратът не е субсидиран - цената е една и съща, независимо дали плащаш на вноски, или го купуваш веднага. Във вноските е включен и планът AppleCare+, който предлага денонощна поддръжка по телефона и застраховка срещу счупване и намокряне. Обикновено тази услуга струва 129 долара за две години.

На пръв поглед новината не е изненадваща. Apple просто ще продава повече устройства през магазините си. Но последствията за пазара на смартфони може да са значителни. "На първо място, по този начин Apple изземва от телекомите връзката с клиента по отношение на покупката на нов телефон и така за оператора остават второстепенните отношения за абонаментния план. Потребителят вече не е зависим от оператора за новия си смартфон", заяви пред изданието Re/Code Ян Доусън, основател и главен анализатор в консултантската компания Jackdaw.

Чрез хода си да застане между телекомите и клиентите им Apple променя една дългогодишна (и много успешна и за двете страни) връзка. През годините операторите изиграха огромна роля за популяризирането на iPhone. Устройството донесе около 56% от продажбите за 183 млрд. долара на компанията от Купертино през миналата година. Чрез популярността на смартфона телекомите пък печелиха клиентите за дълго време, като ги връзваха за най-малко две години към услугите си. Сега целият процес се изменя: клиентите, които си купуват от Apple Store, могат сами да избират оператора си.

Всъщност това не е първият път, когато Apple навлиза в полето на операторите. През миналата година компанията пусна на американския пазар iPad със SIM карта, която позволяваше на потребителите да избират кой оператор да ползват. Новата програма е изключително важна за Apple, тъй като продажбите и подновяването с нови модели на iPhone стават далеч по-предвидими за компанията, смята Доусън. Така групата може лесно да стабилизира приходите си тримесечие по тримесечие (обикновено избухването е при пускането на новия модел и после следва успокоение на продажбите). При новия план потребителите ще са по-склонни да сменят своя iPhone с нов, докато при операторите месечната вноска заедно с таксата е дългосрочна и ограничаваща. Според проучване на консултантската компания Chetan Sharma Consulting средният срок за подновяване на смартфоните в САЩ е нараснал от 18.2 месеца през 2010 г. до 26.3 месеца през 2015 г. Отделно при влизането си в магазин на телекома клиентът може първоначално да се е спрял на iPhone, но впоследствие да избере модел на друг производител. С новата схема този риск отпада. В същото време Apple разполага с все повече възможности да предлага още услуги на собствениците на iPhone. "Ако бизнес отношенията ти с Apple са дългосрочни, компанията може постоянно да е във връзка с теб и по този начин да има далеч по-голямо влияние над теб", заяви пред изданието BetaBoston телекомуникационният анализатор Роджър Ентнър от Recon Analytics.

Загуба на позиции

От гледна точка на операторите новият план на Аpple има една добра страна: отпадат разходите на телекома по финансирането и субсидирането на устройството, които така или иначе дърпат печалбите надолу. Засега от американските телекоми поне явно не показват някакви притеснения. "Според нас е добро решение. Разходите ни намаляват", заяви финансовият директор на AT&T по време на разговор с анализатори. Говорителят на Sprint Марк Елиът пък заяви, че iPhone Upgrade Program не е много по-различна от схемите на изплащане на самите телекоми. Например самата Sprint предлага програми от 15 долара на месец (без AppleCare+), при които абонатът всеки път получава нов iPhone при пускането му на пазара. В същото време абонаментният план е по-скъп.

Изпълнителният директор на Sprint Марсело Клауре пък заяви в интервю пред Wall Street Journal, че споровете между Apple и операторите не са толкова за контрол над клиентите, колкото се отнасят до двегодишните договори. "Apple просто се опитва да намали цикъла на покупка на нов телефон, за да продава повече телефони", заяви мениджърът.    

С разширяването на iPhone Upgrade Plan по света програмата ще навлезе и в държави, където операторите не субсидират устройствата и съответно продажбите на iPhone страдат от по-високата цена на джаджата. Чрез лизинговия план на Apple все повече потребители ще могат да си позволят устройството и така Apple ще увеличи пазарния си дял в държави, където изостава от по-евтините си Android конкуренти.

Все още не е ясно дали и други водещи производители ще последват примера на Apple. Сред тях единствената компания, разполагаща с финансовата мощ да предприеме подобна стъпка, е гигантът Samsung. Но групата така или иначе и в момента субсидира много от устройствата си на различни пазари, особено в Южна Корея и Китай. Сигурният факт е, че като най-богата технологична компания на планетата Apple може да си позволи да поддържа и дори постоянно да разширява програмата си в цял свят. Което не е добра новина нито за телекомите, нито за конкурентите.  

По пазарни данни около 80% от пласираните смартфони в България са през някой от трите оператора. Което означава, че, от една страна, повечето производители припознават и залагат най-много на тези продажби. А от друга: по този начин телекомите успяват да обвържат клиентите си с по-дълги договори. На различните пазари по света съотношението на продажби през оператори и ритейл мрежата е различно, като вторият канал постепенно увеличава дела си. С новата си програма Apple планира да обърка плановете на глобалните телекоми и може да постави началото на нова пазарна тенденция.

На голямото септемврийско събитие на Apple акцентът, както обикновено, беше върху новите модели iPhone, iPad, Apple Watch, подновената телевизионна услуга Apple TV и т.н. Някак в сянка остана новината за новата лизингова програма за iPhone. Тъй наречената iPhone Upgrade Program ще тръгне първо в САЩ и всъщност е покупка на вноски през самата компания. Така "ябълката" за първи път продава телефони масово директно на клиентите си, без да е нужно те да са обвързани с някой оператор. Но има и много особености.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Върховното постижение ще бъде всеки ден да си с нов телефон, после ще ги сменят на всеки 6 часа. После може и да няма телефони, поне в днешния им вид.

  • 2
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Искам вече да ми имплантират директно чип! Разходите ще са ми по малко! :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Правилна стъпка от страна нс Епъл.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Ми... логично :) Технологично ни догонват от години насам. Дори и най-големите Айфон зомбита им стана ясно това и почнаха да се замислят! Та това е начин да се задържат на борда най-дълго възможно :)

  • 5
    ivailosavoff avatar :-(
    ivailosavoff

    Мъдро, Апъл прекъсват връзката между операторите и клиента! Със сигурност това е стъпка към лансиране на Апъл мрежа на един по късен етап! Големи стратези са, колкото и да ги критикуват!

  • 6
    ivailosavoff avatar :-|
    ivailosavoff

    [quote#4:"maddrum"] Технологично ни догонват от години насам. [/quote]
    Много ми е интересно кои сте вие!?
    Днес на много малко хора им пука какъв е хардуера , стига да работи! Вси4ки телефони на пазара са еднакви днес, важно е да се диференцира марката, а в това отношение, Апъл са по напред от Самсунг, които копират квото видят, Аз не мога да уважавам такава компания, но това съм аз! Хора разли4ни, и вси4ки имат право!

  • 7
    abv avatar :-|
    boris

    До коментар [#6] от "ivailosavoff":

    Мисля че ни си прав .Като говорим за хардуеър Апъл винаги догонват.Те са сами срещу всички други производители. Вече има смартфони с по по 4 гб рам, за процесори да не говорим , кога ще видим такъв айфон , най рано след година.

  • 8
    abv avatar :-|
    boris
  • 9
    pirocorp avatar :-?
    Piroman

    До коментар [#4] от "maddrum":

    И кое ви догонват.....

  • 10
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    До коментар [#6] от "ivailosavoff":

    Всички с андроид са еднакви да, и затова iPhone си е iPhone за съжаление няма сериозни други ти играчи. Windows mobile + Nokia не е сериозно за сега и колкото и по стар обичай да копират от Apple идеите за сега не им се получава.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK