Facebook (в) почивка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook (в) почивка

Facebook (в) почивка

Постепенното оттегляне на смисленото съдържание от социалните мрежи изкара на преден план бързосмилаемата информация

Асен Георгиев
24641 прочитания

© shutterstock


Със сигурност сте изчели много текстове за влиянието на Facebook и социалните медии върху съвременния човек и си мислите, че знаете много по темата. Но и затворените в лабиринт мишки често си мислят, че обикалят твърде любопитни нови места, а всъщност се въртят безнадеждно в кръг.

Има една доста силна теза, че Facebook (а и повечето социални медии) губи вашето време. Любопитното е, че няма човек, който да не знае това, но не са много тези, които го осъзнават. Допреди няколко години Facebook беше платформа, която предоставяше подходяща информация на базата на вашите приятели. Но сега ситуацията вече е малко по-различна. Преди, ако се обградиш с правилните хора, които поднасят подходяща информация, получаваш чудесен филтър, който пресява за теб купища безполезни неща.

Проста сметка

Дали ще е голям шокът, ако останете седмица без достъп до интернет и социални медии? Може да се изненадате, но такъв може и да няма. В средата на август успях да се откъсна от големия град и да се разходя за седмица в Родопите и Централния Балкан. Седем дни изпълнени с липса на обхват. Седем дни без имейл, ограничен достъп до Facebook и интернет като цяло. За човек, който близо десетилетие е силно привързан професионално към компютъра и телефона, шокът би трябвало да е голям.

Но такъв липсваше. Росата в 5.45 ч. сутринта е все така освежаваща дори когато не сте направили снимка, постната на стената ви. Вечерята в хижата и студената бира след 10-часов преход продължават да са най-хубавото нещо на света, дори когато не са увековечени във вашия Instagram профил.

Накрая все пак почивката свърши и отново се озовах в офиса. Първо отварям Facebook. Работя. Време за обяд. Няколко съобщения ми припомнят да извадя телефона от джоба си. Facebook. Отново в офиса. Работа. Кафе на терасата. Защо да гледам какво става на улицата, като има Facebook. И така целия ден. Вечерта си дадох сметка - престоят в социалната мрежа е над 90 минути. Денят има 24 часа. Аз лично спя около 8. Остават 16. Да приемем, че работя още 8. Остават 8. Това са 480 минути, от които 90 минути, или близо 20%, са прекарани във Facebook.

Често се оплакваме, че нямаме време за (уж) важните неща в живота – четене, спорт, близки, стари приятели. Седем дни по 90 минути са 630 минути, или 10 часа и половина. Месечно това прави 42 часа. За 42 часа можете да прочетете няколко книги. Да се качите няколко пъти на Черни връх. Да се срещнете със стари приятели и пр.

Според изследвания всеки ден човечеството изразходва 39 757 години от времето си в социалните медии. Убеден съм, че ако голяма част от това време се впрегне в по-смислени дейности от харесване, постване на селфита и водене на спорове с непознати, ще изпратим далеч по-скоро човек на Марс.

Голямата картина

Facebook има 1.44 млрд. потребители към средата на 2015 г. според данни на анализаторската фирма comScore. Според GlobalWebIndex - организация, която се занимава с проучвания и анализи в интернет, средно всеки активен потребител прекарва по 1.72 часа на ден в социални медии. Това е дори повече от 90-те минути, за които стана въпрос. Притеснителното е, че тенденцията е позитивна, т.е. това време расте. Ако през 2012 г. средно от интервюираните 170 000 души всеки е прекарвал 5.55 часа на ден онлайн (през различни устройства – компютър, лаптоп, телефон, таблет), то през 2014 г. часовете са вече 6.15 дневно.  И други проучвания потвърждават тази тенденция - според данни на Go Globe общият брой потребители на социални медии е 2.03 млрд., или 28% от населението на планетата.  Средностатистическият американец прекарва 25% от работното си време, зяпайки социални медии, без това да има каквато и да било връзка с работните му задължения. При положение че в България Facebook е по-популярен от останалите социални мрежи, процентът може и да е по-голям.

Какво се счупи

Защо преди Facebook беше удобен филтър за информация, а сега – не? Стремежът на Марк Зукърбърг и висшия мениджмънт на социалния гигант да затвори своите потребители в рамките на платформата и натискът на инвеститорите върху компанията за увеличаване на рекламните й приходи започнаха процес по неестествено куриране на информацията. Какво значи това? На първо място е алгоритъмът, отговорен за съдържанието, което всеки потребител вижда на своята стена. Той е сложен и се "подобрява" ежедневно. Обявената цел е: да доставя най-интересната и важна информация, която циркулира в социалния кръг на съответния потребител. Може би през първите няколко години този метод работеше, но след това в алгоритъма се намеси един много важен фактор – платеното съдържание.

Днес, голяма част от постовете, които потребителят вижда във Facebook, са платени и невинаги носят добавена стойност. А повечето от интересната информация, която се публикува в групите, които всеки следи в социалната мрежа, остава невидима, защото не е заплатено за повишаване на нейната "достъпност" и съответно няма да се появи във фийда. Факт е, че без да си плати за популяризиране, никоя медиа във Facebook не може да достигне до повече от 1-2 процента от  аудиторията, която иначе е харесала нейната Facebook страница.

Постепенното оттегляне на смисленото съдържание от стените на хората изкара на преден план възможността то да бъде заместено от бързосмилаема информация – предимно във визуален формат. Увеличаващият се брой потребители, които влизат в социалната мрежа през мобилните си телефони, пък ускори тази тенденция. Когато влиза през телефон, потребителят не иска да пише дълъг статус или да чете дълъг текст. Затова се качват селфита или снимка на обяда и се чакат лайкове. Което само по себе си е силно пристрастяващо действие. Хората просто обичат да получават признание от другите.

Така всеки отделен фактор изрисува общата картина, която представлява Facebook в средата на 2015-а. Смислена информация – около 2%, снимки на плажове, крака, ръце, носове, планини, сватби, кръщенета и т.н. – 80%. Останалите неща са забавни (групи като Спиндерман!, KLETA MAJKA BULGARIQ), но откровено губят време.

Консумирай с мярка

Ясно е хиперскоростното развитие на комуникациите през последните години. Смартфони има масово от седем години. Интернет се използва от мнозина от 15 години. Facebook е едва на десет. За твърде кратко време съвременният човек премина от състояние на затруднена комуникация – стационарни телефони, телеграми, писма и т.н., до състояние на свръхкомуникация и тежко бомбардиране с (по-често безполезна) информация – мобилни телефони, таблети, социални мрежи, чат приложения.

Социалните мрежи вече не са добър филтър за информация, с което загубиха най-ценното си качество. Това, в което са несравнимо удобни все още, е лесният и удобен достъп до събития – организация и посещение. Но 15 минути дневно са напълно достатъчно, за да се ориентирате къде е купонът офлайн. Направете го и вървете да поживеете.

Как да се измъкнем

Най-лесният начин е да се променят навиците. За целта ето няколко съвета, които лично съм изпробвал и работят безотказно.

Плати сметката – когато излезете с приятели и всички започнат да си зяпат в телефоните, направете уговорката, че всички ще оставите телефоните си на масата един върху друг. Който пръв посегне без причина към смартфона, плаща сметката. Дисциплиниращо и финансово полезно за хората с по-силна воля.

Премахни от телефона – изтрийте приложенията на социалните мрежи, които ползвате от телефона си. Ако сте твърде привързани, може да започнете с изключване на мобилния интернет  през деня.

Сложете си лимит – инсталирайте софтуер на браузъра си, чрез който можете да нагласите дневен лимит за ползването на определен уебсайт. Аз започнах с 15 минути Facebook на ден.

*Асен Георгиев е предприемач. Работил е в "Капитал" до 2014 г.

Със сигурност сте изчели много текстове за влиянието на Facebook и социалните медии върху съвременния човек и си мислите, че знаете много по темата. Но и затворените в лабиринт мишки често си мислят, че обикалят твърде любопитни нови места, а всъщност се въртят безнадеждно в кръг.

Има една доста силна теза, че Facebook (а и повечето социални медии) губи вашето време. Любопитното е, че няма човек, който да не знае това, но не са много тези, които го осъзнават. Допреди няколко години Facebook беше платформа, която предоставяше подходяща информация на базата на вашите приятели. Но сега ситуацията вече е малко по-различна. Преди, ако се обградиш с правилните хора, които поднасят подходяща информация, получаваш чудесен филтър, който пресява за теб купища безполезни неща.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    то да беха само картинки и съдържание от самите приятели иди-доди... ма като земат да шерват разни видея от сорта "тя беше мършавичка, но вижте какво направи кантара, когато се качи отгоре му", напрао да ти се доповръща... :)

  • 2
    efc10313621 avatar :-P
    efc10313621

    Авторът на материала използва интересната фраза "неестествено куриране". Какво ли значи, де го редактора и коректора?

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#2] от "efc10313621":

    Яс си го интерпретирам като "Ти му викаш кум Иване, а той гледа за... Шлифера да та фане!"

  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Хубавото на Фейсбук е възможността да свързва хората - нещо, което нито един сайт или медиа преди това не е правил в такъв мащаб и по такъв начин. Информацията, нейното количество и качество е на втори план и филтърът е в съзнанието на потребителя.

    Но не пречи да правим дигитална детоксикация отвреме-навреме.

  • 5
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Атора като цяло е надрънкал един куп глупости.

    80% били крака, ръце, носове. Ми това харесват хората, очевидно. А "смислената" според теб информация очевидно никой не го интересува.

    И накрая 1-2% достигната аудитория постигат страниците, които са си платили за харесвания и съответно поне 50% от аудиторията им е фалшиви акаунти и ботове.

    Страници, които естествено и чрез добро съдържание са попълнили своята аудитория изобщо нямат такъв проблем.

  • 6
    bgbebe avatar :-|
    Стършел

    Аз за това си правя "профилактика" на профила през 2-3 месеца. Разхаресвам страници, контролирам броя на приятелите си- гледам да са под 100, и групите да са профилирани тясно. Имам втори профил за хобито си, в който нямам приятели. Членувам чрез него в 5-6 групи и ги преглеждам отгоре-отгоре през уикенда- с таблета, най-вече в "кабинета" сутрин рано! :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK