Коронавирус в България и по света
7 2 окт 2015, 17:20, 20531 прочитания

Тайните на Червената планета

Откриването на течаща вода на Марс дава отговор на малка част от мистериите, скрити там

След Луната второто небесно тяло, което вълнува човечеството от хилядолетия и е в близост до Земята, е Марс. Червената планета пленява фантазията на поколения астрономи, философи и фантасти освен със специфичния си цвят, който символизира войната, и с безбройните тайни, които крие. Колкото повече човечеството се опитва да отговори на въпросите си, толкова повече те се увеличават. Което не може да ни изненада, защото след Луната Марс е може би най-добре изследваното космическо тяло в Слънчевата система. Откритието, че на планетата в някаква форма тече вода, не беше прието като голяма изненада от множеството наблюдатели. Но дава малко парче от пъзела, което Марс предоставя. Както и отваря нови хипотези за това дали е възможно да съществува живот там.

Вода на Марс

Наличието на вода на Червената планета е доказано по различни директни или индиректни методи от учените от доста време. Ценната течност е била неизменна част от пейзажа на Марс преди стотици хиляди и дори милиони години. Тогава дори се предполага, че на повърхността е съществувал океан,  по-голям от Атлантическия и дълбок поне около два километра. Но тази ера е приключила много отдавна. Предполага се, че ядрото на Марс се е охладило и планетата остава без магнитно поле, което да я предпазва от опасната слънчева радиация. Така тя губи голяма част от своята атмосфера и съответно се засилват температурните амплитуди на повърхността в различните части на денонощието. В новите условия водата вече не може да съществува в своето течно агрегатно състояние. Тя може да бъде само в твърдо или газообразно такова (първото под формата на лед, а второто под формата на водни пари). Доказателства за наличието на двете на Марс има много – полярна шапка лед се забелязва от орбиталните снимки и наблюдения чрез телескоп, а подземен лед чрез сондаж и радарни снимки от орбита. Облаци могат да се наблюдават на Червената планета, макар и не по същия начин като на Земята. Но без достатъчно плътна атмосфера наличието на течна вода е невъзможно или поне не в нашите представи за реки, езера и морета.

Учените на американската космическа агенция НАСА в понеделник обявиха, че дори и при тези тежки условия вода в течно агрегатно състояние съществува на Марс. Донякъде. Откритието на екипа всъщност разглежда овлажняването на солни насипи по повърхността. При строго определени условия (определена температура, влажност, достатъчно соли в почвата) тази солена почва започва да извлича водните молекули от парите (или подземните ледници) и я задържа в себе си. Така водата преминава от газообразно или твърдо агрегатно състояние в течно по същия начин, както се образува росата по тревата рано сутрин. В случая с Марс се получава мокра почва, подобна на пясъка на морето, след като бъде залят от вълна. Ако обстоятелствата позволят, тези солни насипи започват да "текат" и да образуват следи, които учените забелязват и проследяват. Екипът на NASA изследва информацията от оптичния спектрометър на сондата Mars Reconnaisance Orbiter и открива водни молекули в кристалната решетка на солта, което потвърждава тази теория и което беше в основата на пресконференцията в понеделник. Все още не е изяснено дали водата идва от парите в атмосферата или от разтопен подземен ледник.

Първите изводи

Първите реакции след откритието бяха в предвидима насока – дали е възможен живот на Марс при наличието на течаща вода, както и дали  допълнителното изследване на феномена може да улесни изпращането на хора на Червената планета. Последното е важно, защото, ако се окаже, че водата там е достатъчно като количество на достъпни места, това ще улесни изпращането на човешка мисия. Причината е, че вместо да се взимат огромни количества водни запаси, космонавтите ще могат да я извличат и преработват на място.

Алфред Макеван от университета в щата Аризона обяви по време на пресконференцията, че "възможността за живот във вътрешността на Марс винаги е била голяма и има шанс да се намерят микроорганизми някъде под повърхността". Според друг учен от екипа на НАСА, Джон Грънсфийлд, солената вода, открита на Червената планета, ще "бъде много полезна за бъдещи изследователски екипи", като така те няма да носят със себе си тежки запаси, а ще я използват на място.

Макар и течащата вода да съдържа високи нива на сол, която в подобни количества е смъртоносна за повечето организми, в нея все пак има възможност да се формира живот. На Земята има достатъчно примери за микроорганизми, които живеят при невероятно екстремни условия. Някои пустинни растения например извличат солта от почвата и я ползват, за да могат да задържат за по-дълго време влагата в тежките горещи и сухи условия.

Скритите проблеми

Има един аспект от изучаването на водата на Марс, който всъщност остава незабелязан за повечето хора. Това е международното споразумение за изследване на далечния Космос на ООН, което определя универсалните правила за космически експедиции. В него е изрично посочено, че не може да се праща мисия, независимо дали е роботизирана или човешка, в близост до водоизточници в Космоса. Идеята е да не се пренасят земни микроорганизми, които да променят флората и фауната на небесните тела. Оказва се, че някои микроби от Земята са изключително издържливи, дори на суровите условия в Космоса. Така например подобни микроорганизми оцеляха близо две години полепнали на повърхността на Международната космическа станция. По този начин се получава интересен парадокс – учените се опитват да намерят вода на другите планети, но не могат да се доближат до подобни райони, в които се предполага, че такава съществува. Всички космически мисии се базират на специални защитни протоколи, които казват къде може да се кацне и къде не. Така всъщност роботизираните роувъри, изпратени на Марс, покриват сравнително суха територия и не са спуснати до места като полярната ледникова шапка или регионите, в които е засечен феноменът с течащите солни масиви. Самите процеси са наблюдавани дистанционно от орбита. Според последния доклад от 2014 г. на Националния център за биотехнологична информация на САЩ (NBCI) местата, които хората могат да изследват на Червената планета, стават все по-малко заради опасност да не бъдат замърсени волно или неволно от човешката активност.

Изводът от цялата история е, че колкото повече научаваме за Марс, толкова повече въпроси изникват, докато в същото време регионът за изследване се стеснява все повече.

Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността