Бизнес вместо хоби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес вместо хоби

Бизнес вместо хоби

Деян Витанов е съосновател на Chobolabs, с който иска да е част от революцията в мобилните игри

Константин Николов
22351 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Те са млади, образовани и се доказват всекидневно на едно от най-конкурентните места на планетата - Силициевата долина. Повечето от тях са напуснали България още като ученици или студенти и са завършили престижни университети. Обединяват ги идеята и амбицията да успеят със собствени стартиращи технологични компании в Долината. И вече са привлекли финансиране за десетки милиони долари. Проектите им са най-различни: от финансови технологии, през оптимизация на приложения до сграден софтуер и мобилен гейминг. И са доказателство, че с добър проект и екип можеш да успееш навсякъде по света. Не забравят откъде са тръгнали - някои от тях имат екипи в България, други подпомагат местната стартъп екосистема, трети се връщат редовно просто защото семействата им са тук. В редовната си рубрика "Капитал" ще ви запознава с българските предприемачи в Силициевата долина.

Деян Витанов е играл компютърни игри през целия си живот. Eто защо не е изненада, че вече и прави такива. И то не къде да е, а в центъра на технологичната индустрия -  Силициевата долина. Преди три години със съдружника си Петър Добрев създават в Калифорния стартиращата компания Chobolabs, която работи по първия си гейминг проект. Фирмата вече набра 1.3 млн. долара и скоро се очаква да обяви нов рунд на финансиране. С привлечения рисков капитал двамата основатели искат да са част от революцията на мобилните игри.

Началото е край морето

Но преди да стигне Пало Алто, Деян преминава богат географски, учебен и кариерен път. Още от малък има интерес към компютри. На деветгодишна възраст в родния Бургас баща му подарява първата машина за Коледа. "Не се отлепих от него. Естествено първо бяха компютърните игри, после програмиране в гимназията. Спечелих и гейминг състезания", спомня си Витанов. С приятеля си Илия Йорданов (който сега също е предприемач в Долината) правят един от популярните уебсайтове в България за програмиране - www.cpp-home.com. "Илия ми отвори очите за предприемачеството, а платформата порасна много бързо", спомня си Деян. Той започва да търси всякакви други възможности, интересува се от всичко около него и се занимава с какво ли не - участва в отварянето на първия младежки Rotary клуб в региона  - Interact, който е за деца между 12 и 18 години. Работи в различни неправителствени организации. "Бях предприемачески насочен, но не знаех какво да правя, просто исках да опитвам всичко", казва Витанов. Тъй като е запленен и от политиката, записва "Интегрирани социални науки" в университета "Якобс" в Бремен. Именно там среща и Петър Добрев, който учи компютърни науки и след време става и бъдещият му бизнес партньор.

В Бремен продължава да търси пътя си - президент е на студентското правителство, в същото време прави стажове в Deutsche Welle, Първа инвестиционна банка в България, PwC и други. "Иска ми се сега да кажа, че от ден първи знаех какво ще правя, но не е така", признава Деян. В един момент негов състудент му предлага да кандидатства за магистърска програма по бизнес администрация в САЩ. Деян избира университета "Станфорд" в Калифорния. "Написах всичко на един дъх с помощ и от приятели. Първо смятах да опитам и в други университети, но бях фиксиран основно върху "Станфорд". Не знаех, че там приемат около 5-6% от всички кандидатствали, иначе щях да опитам и на други места", признава Витанов през смях.  

И така го приемат в една от най-елитните програми по бизнес администрация в САЩ. Деян е един от най-младите в класа си - на 22 години, докато останалите са на 28-29 години и вече имат кариера. Въпреки че в началото си мисли, че ще е единственият българин, е впечатлен да разбере, че страната ни е сред най-добре представените спрямо населението си. "В моя клас имаше петима българи, а в съседния още четирима от общо 720 души. Докато китайците бяха 20", казва Деян. Дори директорът по приемането на нови студенти съветва новодошлите "намерете българин да ви помогне с домашното".

Въпреки първоначалния културен шок ("не знаех дори какво е бурито"), Витанов бързо се ориентира и разбира, че "Станфорд" е неговото място.  "Веднага ме спечелиха. Не можех да си представя, че на света има място, където нормата е да правиш нови неща. Вече знаех с какво искам да се занимавам", казва Деян. Преминава всички класове по предприемачество в университета. Учи се от някои от най-големите имена в бизнеса. Преподава му магнат като Ърв Гроусбек, който е основател на Continental Cablevision и в момента е един от собствениците на отбора от НБА "Бостън Селтикс". "В университета реших да опитам да поканя Ърв на обяд, за да ми разкаже за опита си. И бях много впечатлен, когато той прие. И не само прие, а ми отдели много време. И това не беше изключение, а норма в "Станфорд" - просто успелите хора искат да помагат на останалите. Има много голяма култура на споделяне и реципрочност. А аз просто бях един 22-годишен хлапак, който нищо не е направил и говори с милиардер."

В търсене на нови идеи

По време на цялото учене в "Станфорд" Витанов не се отказва да търси нови идеи за стартъп. Всяко лято се прибира в България и с приятели обмислят какво да е следващото им начинание. Наемат къща в Бургас и опитват различни идеи. "Програмирахме и всяко нещо пускахме да тестваме на пазара - общо осем проекта", спомня си Витанов. Седем се провалят с гръм и трясък. "Може да е много обезкуражаващо, когато никой не ти обръща внимание", откровен е предприемачът днес.

Така се стига до осмият - Philanthropedia, който се превръща в компания в Силициевата долина, и то в разгара на глобалната финансова криза през 2009 г. Деян е съдружник с още трима партньори, а Добрев е главен инженер. Идеята зад стартъпа е да събира и дава информация за различните благотворителни кампании и оганизации в САЩ. "Тези информация е важна, тъй като американците даряват много и се интересуват кои каузи си заслужават", казва Витанов. Philanthropedia им помага, като създава база данни с преглед и оценка на благотворителния сектор.  "Имахме мрежа от експерти с 20-годишен опит, които определяха най-добрите неправителствени организации и кампании." Печелят подкрепа и от фондацията Hewlett. Деян управлява компанията от Калифорния, а технологичният екип е в България. През 2011 г. продават компанията на лидера в сектора GuideStar. "Предложиха ми да остана и да ръководя офиса им във Вашингтон. Но с Пешо имахме други идеи и искахме да създадем нова компания", твърди Витанов.

Как се стигна до Chobolabs

Със спестените до момента 25 000 долара през 2012 г. двамата започват да търсят нови идеи. Първоначално съсредоточават усилията си върху мейл системите. Искат да преосмислят какво означава електронната поща чрез нов софтуер. Отказват се. Опитват да създадат и нова платформа за обучение, като качват цялото съдържание на дадени елитни университети онлайн. Но секторът е пренаселен, а конкурeнтите им имат далеч по-големи финансови ресурси от тях. "В крайна сметка изпробвахме различни неща, но непрекъснато ни дърпаше към гейминга", спомня си Деян. Така в края на 2012 г. стигат и до идеята зад Chobolabs. Фокусират се върху мобилните игри в реално време.

"Играли сме много състезателни игри в реално време и не можехме да си обясним как те не присъстват на най-голямата и бързорастяща платформа - мобилните устройства. Бяхме останали с 1000 долара в банковата ни сметка, когато първият ни инвеститор ни каза "да", казва Деян.

Двамата с Петър смятат, че следващата голяма вълна в мобилния гейминг са мултиплеър игрите, в които потребителите се изправят едни срещу други в екип или поотделно през смартфона или таблета си. В момента този вид е основно на компютри и конзоли, но тепърва ще се развива за мобилни устройства. Ето защо те решават да правят такава екшън игра, която има всякакви елементи - и шутър, стратегия и други. Тъй като са сред новите компании в сегмента, в Chobolabs създават и собствен гейм енджин (графичен софтуер, използван за основа на игрите), който работи на всички мобилни платформи - iOS, Аndroid, Windows, като и уеб.

В момента Chobolabs има два екипа - единият е в Пало Алто и отговаря за набирането на финансиране, маркетинга и продажбите. Той е ръководен от Деян. Другият е в София и се занимава с разработката на играта. За него отговаря Петър. Общо за компанията работят 20 човека. Играта, която все още няма име, постоянно се надгражда и се тества и скоро трябва да бъде пусната на пазара.

Кокошката или яйцето

Според Витанов в стартъп индустрията не бива да разграничаваш кое е по-важно: продуктът, екипът или секторът. "И трите неща са важни. Това, което не е под контрола на предприемачите, е пазарът", сигурен е Деян и дава за пример личния си опит. При стартирането на Chobolabs избрали възможно най-неудобния момент. "Когато набирахме първия рунд на финансиране в края на 2012 г. Zynga беше най-голямата гейминг компания. И точно тогава компанията падна от небесата: пазарната й капитализация се срина от 10 млрд. на 2 млрд. долара. Нямаше една среща, в която да вляза и да не ми кажат - ами, то Zynga сега като се провали, вие какво ще правите. А ние нямахме нищо общо със Zynga, тя е на друга платформа, прави други игри и т.н.", спомня си Витанов.

Досега компанията е набрала 1.3 млн. долара, като привлича някои от известните имена в Силициевата долина. Сред тях е фондът за рискови инвестиции Innovation Endeavors на председателя на борда на директорите и бивш изпълнителен директор на Google Ерик Шмид, един от първите бизнес ангели във Facebook Морис Вердегар и други. Следващият рунд на финансиране  вече е завършен и трябва да бъде обявен в близките седмици.

Времето, в което живеем

"В много случаи можеш да имаш много добра стартъп идея, но все пак да се провалиш", смята Витанов. Според него половината предприемачество е в уцелването на правилния момент. Дава за пример финансовата криза през 2008-2009 г., когато много фирми умряха, защото нямаха никакъв достъп до капитал. "Ето защо като предприемач трябва да се грижиш основно за нещата под твой контрол: имаш идея, визия и трябва да продължиш. Естествено  нужна е и определена доза късмет." За Витанов не само външни фактори допринасят за провала на някои стартиращи компании. "Истината е, че повечето стартъпи се самоунищожават заради вътрешни причини - скарват се, свършват им парите, не знаят какво да правят и т.н.", казва той.

Витанов казва, че може би най-трудното му решение досега като предприемач е касаело Philanthropedia. "Много е трудно да знаеш кога да се откажеш и кога да продължиш в един проект. Имаше един критичен момент, когато пробвахме много неща, които не се получаваха. Чудихме се дали да продължаваме, като наберем нов капитал, или да продадем фирмата", казва мениджърът. Той се обажда на свой преподавател от "Станфорд" с молба за съвет. И той му казва: един добър изпълнителен директор ще рови до дупка, за да разбере защо има проблеми. "Буквално три месеца пътувах да посетя всички контрагенти, с които работехме и да ги питам за мнение и препоръки. В крайна сметка ни стана ясно, че е много по-добре да продадем компанията, защото така ще продължи да расте", спомня си Витанов. Първоначално той не познава потенциалния купувач - GuideStar. "Прекарах много време с тях и се убедих, че искат да успеем."

За българските предприемачи има един основен съвет. "Не бива да забравяме, че стартирането на компания не е спринт, а маратон. Аз примерно съм в долината от осем години и чак сега се ориентирам как се случват нещата. По същия начин и тук трябва търпение", твърди Деян. Той си спомня, че на първата му презентация в София преди три години е имало едва няколко човека, които тогава са били основните представители на българската стартъп екосистема. На последната му лекция в СУ преди няколко месеца аулата се е пръскала от хора. "В България има адски много потенциал. Изключителна среда от висококвалифицирани софтуерни инженери - много държави не могат и да мечтаят за това", казва той. Витанов смята, че е важно да има още успешни примери като "Телерик", които да покажат развитието на местния сектор. Сигурен е, че за успеха е важно местните предприемачи да помагат на стартиращите бизнес. Дава за пример Израел, където стартъп системата расте благодарение и на менторството и помощта на по-опитните бизнесмени.    

В същото време в Силициевата долина също има голямо българско общество. Много от хората работят за големи компании като Apple и Google. Други стартират собствени компании. Има отворена Facebook група, в която вече има над 1000 души. Много от тях често се събират и си помагат, като обсъждат идеи и съвети. В свободното си време той също се среща с предприемачи в България и в Калифорния. "Много е важна тази психология: да искаш да помогнeш на следващия", твърди Деян.

Те са млади, образовани и се доказват всекидневно на едно от най-конкурентните места на планетата - Силициевата долина. Повечето от тях са напуснали България още като ученици или студенти и са завършили престижни университети. Обединяват ги идеята и амбицията да успеят със собствени стартиращи технологични компании в Долината. И вече са привлекли финансиране за десетки милиони долари. Проектите им са най-различни: от финансови технологии, през оптимизация на приложения до сграден софтуер и мобилен гейминг. И са доказателство, че с добър проект и екип можеш да успееш навсякъде по света. Не забравят откъде са тръгнали - някои от тях имат екипи в България, други подпомагат местната стартъп екосистема, трети се връщат редовно просто защото семействата им са тук. В редовната си рубрика "Капитал" ще ви запознава с българските предприемачи в Силициевата долина.

Деян Витанов е играл компютърни игри през целия си живот. Eто защо не е изненада, че вече и прави такива. И то не къде да е, а в центъра на технологичната индустрия -  Силициевата долина. Преди три години със съдружника си Петър Добрев създават в Калифорния стартиращата компания Chobolabs, която работи по първия си гейминг проект. Фирмата вече набра 1.3 млн. долара и скоро се очаква да обяви нов рунд на финансиране. С привлечения рисков капитал двамата основатели искат да са част от революцията на мобилните игри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Браво!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    dragooo avatar :-|
    dragooo

    До коментар [#2] от "sulio_parvi":

    Браво на такива хора като Деян !
    Вие "sulio_parvi" ако не е тайна какво сте постигнали до момента, че говорите така за хора като Деян ?
    Създали ли сте нещо ?

  • 4
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi

    До коментар [#3] от "dragooo":

    Мноооого съм постигнал в МЕЖДУНАРОДЕН мащаб, но не е за акъла и за траниците на капиталците...
    А такива като този "гений" виждам всеки ден,както изгрева им, така и после рязкото им падение... Нищо съществено не правят, но явно си пият уискито или си бъркат в гащите с когото трябва от Капитал....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK