Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>

Събуждащият плесник на Microsoft

Компанията провокира производителите да се отърсят от летаргията си с първия си лаптоп

Мартин Дешев
25555 прочитания

Компанията заяви, че новите устройства показват какво е възможно с Windows 10<br>

© SHANNON STAPLETON


Откакто Сатя Надела оглави Microsoft, компанията започна и направи някои нетипични и дори считани за невъзможни преди време неща. Например да предлага приложенията и услугите си на възможно най-много платформи. Преди седмица представи и първия си разработен от нея лаптоп, който веднага прикова вниманието на експертите.

Surface Book всъщност е лаптоп хибрид, защото дисплеят му може да се откача и да се използва самостоятелно като таблет. Освен това може да се прикача обратно към клавиатурата, но наопаки. По този начин може отново да се използва като таблет, този път малко по-дебел и тежък, но пък заедно с самостоятелния графичен чип на Nvidia, който дава максимална производителност. Идеята на Microsoft е съвсем проста и добре осъществена - Surface Book действително дава най-доброто от света на таблетите и от света на лаптопите. Нещо, което всъщност всички очакваха да се случи още преди три години с появата на Windows 8. Тогава обаче Microsoft разчиташе на останалите компютърни производители. Сега просто взе нещата в свои ръце.

Този лош пазар на компютри

Всеки, който следи отблизо пазара на компютри, е наясно с неговото мото в момента - "Дръжте ме, че падам". Всяко тримесечие отбелязва все нови и нови спадове на доставки и продажби, а каквото и да правят, производителите сякаш не успяват да привлекат вниманието на масовия потребител. Когато през 2012 г. се появи Windows 8, имаше много обещания за евтини таблети с пълнофункционален Windows, хибридни лаптопи и какво ли още не. И да, такива устройства наистина се появиха, но далеч не грабнаха потребителите. Microsoft се опита да даде на останалите компании стимул, като представи своя таблет Surface. Тогава компанията уверяваше, че Surface е просто насока за производителите и няма намерение да се конкурира с тях. Тя дори продава таблета само на избрани пазари с идеята да не пречи на партньорите си.

Случи се обаче нещо интересно и неочаквано. Surface наистина се хареса от потребителите. От нулата в рамките на три години се превърна в бизнес за 3.5 млрд. долара годишно, показват данни на Microsoft отпреди седмица. Въпреки очевидно нарастващия интерес към устройството останалите производители продължиха да не следват примера и да предлагат свои интерпретации на таблети и хибридни лаптопи. Немалка част от тях не са лоши устройства, но нещо сякаш им липсваше. Докато Surface остана. Таблетът е вече в своето четвърто поколение, което съвсем спокойно може да замени лаптопа за масовия потребител и дори за някои професионални дейности, включително дизайн. Едва тази година започнаха да се появяват таблети с подобни функции и характеристики.

Успехът на таблета даде още по-голяма увереност и на Microsoft. Компанията обяви, че иска да преоткрие и лаптопа. За разлика от първото представяне на Surface през 2012 г., когато Microsoft прекара повече време да убеждава всички, че не иска да е конкурент на партньорите си, а да ги стимулира и да им покаже какво могат да направят с новия Windows, този път компанията имаше съвсем друго поведение. Софтуерният гигант спомена партньорите си и колко разчита на тяхното активно участие в създаването на интересни продукти за Windows 10... с едно изречение. През останалото време компанията ясно показа, че този път залага с пълни сили на пазара с новите си продукти. Тя е новият директен, и то сериозен, конкурент на Apple при таблетите и лаптопите. За смартфоните все още има време. И то не защото са лоши, а просто защото iPhone е много по-популярен. Накратко, с таблета Surface Microsoft показа, че пазарът може да бъде спечелен, а сега ще се опита да покаже същото и с хибрида Surface Book.

Деликатна позиция

След като преди три години пробва само с лека подкана, сега Microsoft, изглежда, се опитва да стресне производителите към действие чрез отрезвителния плесник на новите си устройства и заявените амбиции, че иска с тях да оглави премиум сегмента. Microsoft активно участваше в представянията на новите джаджи на Dell, HP, Asus и други от своите партньори. И въпреки че привидно всичко е наред, под повърхността тлее недоволство. "Мисля, че ще трябва да проведем доста сериозен разговор", коментира пред онлайн изданието Re/Code председателят на борда на директорите на Asus Джони Ших по повод новите устройства на Microsoft.

Тери Майърсън, ръководител на звеното, развиващо Windows в Microsoft, заяви пред същото издание, че устройствата Surface могат само да бъдат полезни на Windows и на останалата екосистема от устройства. Според него целта на платформата е "да заведе Windows там, където иначе не би отишъл", и след това да бъде последван и от останалите. Освен това, "ако Surface вземе продажби от MacBook Pro на Apple, това ще е добре за цялата екосистема на Windows", допълва той. По-агресивната позиция на Microsoft е интересен ход от страна на компанията. Чрез него тя ще може да опипа почвата и да провери дали ще има интерес от страна на потребителите към нейните устройства и да се превърне в по-самостоятелен производител. От друга страна, може действително да провокира повече усилия от страна на компютърните гиганти да привлекат вниманието на хората с нещо повече от поредния нов модел лаптоп, който не е нито на по-ниска цена, нито пък предлага нещо кой знае колко интересно, което да наложи смяната на стария модел.

Всъщност пред Microsoft няма много други варианти. Пазарът на компютри се свива. Компанията е наясно, че няма как да продължава да се развива, ако разчита само на Windows, който практически не присъства на мобилния пазар. Затова групата смени стратегията си - операционната система стана (почти) безплатна, повечето услуги се предлагат и за конкурентни платформи, а софтуерният гигант започна да обръща все по-голямо внимание и на хардуера. Партньорите й всъщност не могат да си позволят да изоставят Windows, защото тогава остават без реална алтернатива, а Microsoft показа, че може да прави добри устройства и лесно ще се справи с първоначалния шок. За останалите производители не остава друг вариант, освен да приемат предизвикателството на Microsoft и да се опитат да развият фантазията си, да рискуват и да създадат атрактивни джаджи.


16 коментара
  • 1
    hm avatar :-|
    хм

    пазарът не се е свил, а се е наситил - всеки има в дома си поне един компютър.

    освен това вече е много по-удобно да си поръчаш части и да си го сглобиш сам, отколкото да купуваш готова машина, натъпкана с ненужен софтуер.

  • 2
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#1] от "хм":

    Да бе, кой си купува части и си сглобява вече. Единици ентусиасти са останали и някои друг платежоспособен маниак-геймър. Всички други си взимаме лаптоп за работа и таблет за забаления.

  • 3
    hm avatar :-P
    хм

    До коментар [#2] от "m17":

    има игри, дето се "усмихват" като чуят таблет :)

  • 4
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Surface Book е брутално добър компютър, но е брутално скъп. Само MacBook Pro и ThinkPad X1 Carbon са му конкуренти, но и те са брутално скъпи. От техния дългогодишен опит знаем, че и Microsoft не може да се надява на големи продажби и пазарен дял, просто защото това е брутално скъпият клас. Затова ще се наложи на MS да предложат нещо такова, ама в по-нисък клас, за да има няква масовост на цялото занимание.

  • 5
    lnd29476812 avatar :-P
    lnd29476812

    До коментар [#4] от "Дундурук":

    Абсолютно си прав, а Microsoft ги знаят тези работи и работят в правилната посока...надявам се!

  • 6
    aoz41309847 avatar :-|
    aoz41309847

    Майкрософт не само направиха хубав лаптоп и таблет, но и се справиха с презентацията и рекламата. Сравнение с презентациите на Епъл и Гугъл, майкрософтските (както за Windows 10, така и сега за устройствата) бяха много по-приятни за гледане. И Майкрософт успяха да СКРИЯТ 2 чисто нови продукта - преди бяха Hololens, сега Surface Book.

    Иначе, Майкрософт винаги са правили полезните за тях ходове - малко хора си спомнят, но имаше Internet Explorer за Unix! Както и за Mac :) Тоест, щом им върши работа, хич не се свенят да си пуснат продуктите и услугите във чужда екосистема.

  • 7
    sql_dude avatar :-|
    PMK

    Миналия месец в един мол в САЩ ми направи впечатление, че Майкрософт и Епъл имат магазини на 50 метра един от друг. Разликата беше, че в магазина на Майкрософт имаше 5 - макс 7 клиента, а в магазина на Епъл имаше поне 70.

    Докато Майкрософт не подобрят скапания интерфейс на Уиндоус, няма да мръднат много напред. Просто тези квадратчета в ярки цветова са ужасно грозни.

  • 8
    venimus avatar :-|
    д-р Тошков

    ^^ Така е говорил и селянина, като видял автомобил без коне отпред

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    issunboshi avatar :-|
    xflood

    Фен съм на Епъл (ползвам техни продукти от доста време), но мога да кажа, че Майкрософт този път наистина обраха точките с хибридния си лаптоп. Епъл малко се позабравиха и иновативния им дух малко се поизгуби...

  • 10
    issunboshi avatar :-P
    xflood

    До коментар [#6] от "aoz41309847":

    Не съм чул някой да ползва Интернет Експлорър на Мак.. :)
    Има ли такива мазохисти??


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK