Apple-ът на автомобилите

С новата си експериментална функция за почти автономна кола Tesla Motors иска да поведе индустрията

За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.
За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.    ©  Reuters
За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.
За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.    ©  Reuters

Съдбата често обича иронията. В началото на октомври серийният предприемач и основател на Tesla Motors Илон Мъск шеговито обяви, че "Apple е гробището за инженери" на неговата компания. Тоест там отиват всички, които не се справят достатъчно добре в Tesla. Дни по-късно групата му направи историческа стъпка и само чрез софтуерен ъпдейт превърна Model S в автономен автомобил. Постижение, което я превръща в своеобразния Apple на автомобилната индустрия.

Но да си "Apple" има своята цена. На фона на множеството положителни отзиви от новата услуга, бързо се появиха и остри атаки. Въпреки тях компанията смело продължава да развива своята технология и я прави достъпна в автомобилите си по целия свят. За разлика от Apple обаче, която често не понася критиките особено добре, Tesla бързо ги адресира, като постоянно обновява и подобрява технологията. Разбира се, не липсват и злоупотреби с функцията от страна на собствениците на автомобили, които съзнателно не спазват предупрежденията на компанията. Всичко това дава достатъчно полезна и интересна информация не само за потенциалните възможности и рискове на технологията, но и подсказва доколко обществото е готово за нея.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    "В интернет се появиха снимки на автомобили на Tesla в причудливи ситуации, опитали се да слязат по стълби и други."

    Трябва да си пълен идиот, за да правиш това!
    Като онзи, който си свари ябълката в микровълновата фурна.
    Светът е пълен с мизерници с дълбоки кесии!

  • 2
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    "Всички автомобили на Tesla са като мрежа. Когато една кола научи нещо, всички останали го научават. Когато повече хора използват функцията, информацията се качва в мрежата. Всеки шофьор практически е треньор на автопилота", коментира Мъск

    Ето това решение е велико!

    В този смисъл заглавието е нелогично!
    Аппле води дела срещу конкуренти, защото е защитила с патент "формата на ГСМа като правоъгълник, примерно. :-) Мъск пуска нововъведенията до всички!

  • 3
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Айде не сравнявайте ай шита с тая кола, ако обичате!

  • 4
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Това е бъдещето..и то недалечното бъдеще :) скоро ще си се возим на задната седалка в личните си автомобили с личните си шофьори :)

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick


    До коментар [#4] от "Боби":

    Когато станат първите катастрофи с жертви на автопилотирани коли тогава ще се разбере, ч

  • 6
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Без жертви няма да мине, но мога да се обзаложа, че поне първите жертви ще са в случаи при които едното МПС е управлявано ръчно.Просто няма компютър, който може да предвиди цялата човешка тъпотия.
    Във всяко едно положение, автопилотираните автомобили са прекрасна идея.Вместо да прекарваме 2-3-4 часа на ден в шофиране , можем да ги използваме къде-къде по-ползотворно, в някакви други дейности.

  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "Nakom":

    Има морелен проблем при автомобилите с автоматично управление. Дори да приемем, че софтуера е перфектен (а той не е) - отново ще се получат ситуации патови. В който катастрофата е неизбежна. Какво решава компютъра - да изблъска другата кола от пътя и да убие возещите се в нея, или да излезе сам от пътя и да убие возещите се в колата с автопилот?
    Никак не са прости нещата, поне според мен.

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#2] от "Alexander97":

    Ябълката е основния играч при умните телефони - заедно с още 3-4 производителя са на върха.
    Тесла...ами продажбите на Тесла за 2014 са 40 000 автомобила. Авто-индустрията има годишни продажби на 70 000 000 автомобила. (Даже са 73, ама хайде).

    Тесла е като гнида в сравнение с основите играчи. Пазарния им дял е 0.000571429. Което горе-долу означава, че трябва да продадът 20 пъти повече коли, за да имат 1% от авто-индустрията.

  • 9
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Ще има катастрофи естествено, но когато катастрофите с автономни коли с 99% по-малко от тези с хора шофьори, сещаш ли се?


    До коментар [#7] от "realismisthename":

    Да, възможно е да има такава ситуация. Но шанса за нея е пренебрежимо малък когато повечето коли са с автономно управление. В твоя пример човека шофьор има същия избор (да убие този или другия човек), но автономната кола ще реагира буквално стотици пъти по-бързо, ще вземе по-адекватно решение и ще има многократно по-добър контрол върху колата (например да оказва спирачно усилие или ускорение по отделно за всяка от гумите). Разбираш ли колко повече възможности за маневриране и избягване на катастрофа и дава това?

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#9] от "Ангел":

    Не споря. Приемаме, че машината има повече контрол, и може да реагира по-адекватно. Това обаче отново не променя нещата. Шанса го има и такава ситуация ще се случи. Тук е момента да се замислим - ако шофьор убие жена ти, детето ти или родителите ти - ще бъде наказан. (В БГ не е сигурно, но НЕ Е това темата).
    Ако колата вземе решението да убие жена ти, детето ти или родителите ти - кой ще бъде наказан? Тук е моралния проблем, който засега е нерешим. Чел съм много аналзии, на философи, политици и всякакви ерудирани хора - засега няма консенсус по този въпрос.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход