Apple-ът на автомобилите

За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.

Apple-ът на автомобилите

С новата си експериментална функция за почти автономна кола Tesla Motors иска да поведе индустрията

Мартин Дешев
28142 прочитания

За сега Елън Мъск реагира на критиките спокойно и аргументирано.

© Reuters


Съдбата често обича иронията. В началото на октомври серийният предприемач и основател на Tesla Motors Илон Мъск шеговито обяви, че "Apple е гробището за инженери" на неговата компания. Тоест там отиват всички, които не се справят достатъчно добре в Tesla. Дни по-късно групата му направи историческа стъпка и само чрез софтуерен ъпдейт превърна Model S в автономен автомобил. Постижение, което я превръща в своеобразния Apple на автомобилната индустрия.

Но да си "Apple" има своята цена. На фона на множеството положителни отзиви от новата услуга, бързо се появиха и остри атаки. Въпреки тях компанията смело продължава да развива своята технология и я прави достъпна в автомобилите си по целия свят. За разлика от Apple обаче, която често не понася критиките особено добре, Tesla бързо ги адресира, като постоянно обновява и подобрява технологията. Разбира се, не липсват и злоупотреби с функцията от страна на собствениците на автомобили, които съзнателно не спазват предупрежденията на компанията. Всичко това дава достатъчно полезна и интересна информация не само за потенциалните възможности и рискове на технологията, но и подсказва доколко обществото е готово за нея.

Безплатен личен шофьор

Възможностите на Autopilot засега са сравнително базови. Всъщност част от тях са налични в скъпите лимузини от ранга на Mercedes S Class и "седмицата" на BMW. Но докато тези функции се изчерпват с автоматично спиране при засичане на инцидент, заобикаляне на препятствие, поддържане на скорост и дистанция на магистралата и помощ при паркиране, Autopilot на Tesla има доста по-големи амбиции. При това е безплатно за притежателите на Model S и Model X, а не е скъпоструваща допълнителна функция. В средата на тази седмица Илон Мъск обяви, че функцията е получила одобрението на регулаторите в почти целия свят и ще е достъпна за всички автомобили от двете гами навсякъде с изключение на Япония. Въпрос на време е услугата да е активирана и там, като се чака решението на институциите.

И още нещо. Функцията се изпраща до автомобилите по интернет. Няма нужда колата да се води при дилър или да се правят някакви специални настройки. В един момент автомобилът просто уведомява собственика си, че Autopilot вече е инсталиран. Разбира се, има и уловка. Първото поколение на Model S не може да се възползва от технологията, защото не разполага с всички необходими сензори. Според Мъск преработката им е твърде сложна и скъпа и няма смисъл.   Бизнесменът не уточни какъв е броят автомобили, които могат да използват Autopilot. За компанията обаче е важно те да са колкото се може повече.

"Всички автомобили на Tesla са като мрежа. Когато една кола научи нещо, всички останали го научават. Когато повече хора използват функцията, информацията се качва в мрежата. Всеки шофьор практически е треньор на автопилота", коментира Мъск пред онлайн изданието IBTimes. Мъск подчертава, че технологията е в "бета версия" и шофьорът трябва да държи ръцете си на волана постоянно. Освен че така е по-сигурно, той ще е отговорен за евентуални инциденти независимо от поведението на Autopilot. Все пак Мъск уточнява, че софтуерът ще се обновява редовно, като първият ъпдейт се очаква в рамките на дни и ще подобри прецизността на управление, спазване на лентата за движение при пътища в лошо състояние и други.

Опасна играчка от бъдещето

Както може и да се очаква, веднага след като Autopilot достигна първите автомобили на Tesla, в интернет започнаха да се появяват видеоклипове с тестове на системата. В това нямаше да има нищо лошо, ако го правеха с поне минимално спазване на призивите на компанията. За съжаление обаче  преобладаващата част от клиповете показват хора, които не държат ръцете си на волана, карат твърде бързо по пътища, които са във видимо лошо състояние и все още не са годни за използване на Autopilot. Не закъсняха и инцидентите. В интернет се появиха снимки на автомобили на Tesla в причудливи ситуации, опитали се да слязат по стълби и други. В един от най-опасните клипове, автомобилът (пуснат да се движи по малък планински път) рязко завива към движещ се в насрещното автомобил, въпреки че издава предупредителни сигнали за опасност от сблъсък. За щастие шофьорът успява да реагира и всичко се разминава само с уплаха... и критика към Tesla, че е пуснала опасна функция (макар компанията изрично да предупреди, че все още Autopilot не е готов за такива пътища).

Видеоклиповете показват доста ясно, че хората не са готови за "бета версии"  въпреки привидно добрите намерения на Tesla да направи функцията достъпна в реалния свят. Именно по тази причина и Google прекарва години в безкрайни тестове на автономния си автомобил, за да избегне такива рискове. Според Джон Леонард, експерт по роботика от Масачузетския технологичен институт, вина за това има и Tesla, защото името на функцията създава впечатление у хората, че тя може да управлява автомобила пълноценно. "Собствениците на автомобили Tesla трябва да спрат да използват автопилота в условия, за които не е предвиден. Това не е играчка. Да не разсъждаваш разумно в случая създава риск не само за живота им, но и за околните", коментира Леонард пред в. The Wall Street Journal.

На подобно мнение е и Остин Мейър, който е един от авторите на клиповете със собствения си автомобил. "Не си мислете дори за момент, че може да свалите очите си от пътя. Най-важното сега е да покажем на хората, че експерименталният софтуер се използва и трябва да са внимателни", коментира той пред изданието.

Пускането на такава услуга за масовия потребител е голям риск и може да изложи на опасност цялата индустрия на автономни автомобили, коментира професорът по право Браянт Уокър Смит пред сп. Wired. В случай на тежки инциденти, регулаторите може да променят мнението си за технологията, а и все още има огромни неясноти кой точно ще носи отговорност. Освен това може да бъде подронен основният аргумент на технологията: че прави пътуването с автомобил много по-безопасно. Именно затова останалите автомобилни производители не бързат с пускането на своите разработки и няма да ги представят, докато не са уточнили законовите рамки и  технологиите им не са достатъчно надеждни, коментира Смит.

Съдбата често обича иронията. В началото на октомври серийният предприемач и основател на Tesla Motors Илон Мъск шеговито обяви, че "Apple е гробището за инженери" на неговата компания. Тоест там отиват всички, които не се справят достатъчно добре в Tesla. Дни по-късно групата му направи историческа стъпка и само чрез софтуерен ъпдейт превърна Model S в автономен автомобил. Постижение, което я превръща в своеобразния Apple на автомобилната индустрия.

Но да си "Apple" има своята цена. На фона на множеството положителни отзиви от новата услуга, бързо се появиха и остри атаки. Въпреки тях компанията смело продължава да развива своята технология и я прави достъпна в автомобилите си по целия свят. За разлика от Apple обаче, която често не понася критиките особено добре, Tesla бързо ги адресира, като постоянно обновява и подобрява технологията. Разбира се, не липсват и злоупотреби с функцията от страна на собствениците на автомобили, които съзнателно не спазват предупрежденията на компанията. Всичко това дава достатъчно полезна и интересна информация не само за потенциалните възможности и рискове на технологията, но и подсказва доколко обществото е готово за нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    "В интернет се появиха снимки на автомобили на Tesla в причудливи ситуации, опитали се да слязат по стълби и други."

    Трябва да си пълен идиот, за да правиш това!
    Като онзи, който си свари ябълката в микровълновата фурна.
    Светът е пълен с мизерници с дълбоки кесии!

  • 2
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    "Всички автомобили на Tesla са като мрежа. Когато една кола научи нещо, всички останали го научават. Когато повече хора използват функцията, информацията се качва в мрежата. Всеки шофьор практически е треньор на автопилота", коментира Мъск

    Ето това решение е велико!

    В този смисъл заглавието е нелогично!
    Аппле води дела срещу конкуренти, защото е защитила с патент "формата на ГСМа като правоъгълник, примерно. :-) Мъск пуска нововъведенията до всички!

  • 3
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Айде не сравнявайте ай шита с тая кола, ако обичате!

  • 4
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Това е бъдещето..и то недалечното бъдеще :) скоро ще си се возим на задната седалка в личните си автомобили с личните си шофьори :)

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick


    До коментар [#4] от "Боби":

    Когато станат първите катастрофи с жертви на автопилотирани коли тогава ще се разбере, ч

  • 6
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Без жертви няма да мине, но мога да се обзаложа, че поне първите жертви ще са в случаи при които едното МПС е управлявано ръчно.Просто няма компютър, който може да предвиди цялата човешка тъпотия.
    Във всяко едно положение, автопилотираните автомобили са прекрасна идея.Вместо да прекарваме 2-3-4 часа на ден в шофиране , можем да ги използваме къде-къде по-ползотворно, в някакви други дейности.

  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "Nakom":

    Има морелен проблем при автомобилите с автоматично управление. Дори да приемем, че софтуера е перфектен (а той не е) - отново ще се получат ситуации патови. В който катастрофата е неизбежна. Какво решава компютъра - да изблъска другата кола от пътя и да убие возещите се в нея, или да излезе сам от пътя и да убие возещите се в колата с автопилот?
    Никак не са прости нещата, поне според мен.

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#2] от "Alexander97":

    Ябълката е основния играч при умните телефони - заедно с още 3-4 производителя са на върха.
    Тесла...ами продажбите на Тесла за 2014 са 40 000 автомобила. Авто-индустрията има годишни продажби на 70 000 000 автомобила. (Даже са 73, ама хайде).

    Тесла е като гнида в сравнение с основите играчи. Пазарния им дял е 0.000571429. Което горе-долу означава, че трябва да продадът 20 пъти повече коли, за да имат 1% от авто-индустрията.

  • 9
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Ще има катастрофи естествено, но когато катастрофите с автономни коли с 99% по-малко от тези с хора шофьори, сещаш ли се?


    До коментар [#7] от "realismisthename":

    Да, възможно е да има такава ситуация. Но шанса за нея е пренебрежимо малък когато повечето коли са с автономно управление. В твоя пример човека шофьор има същия избор (да убие този или другия човек), но автономната кола ще реагира буквално стотици пъти по-бързо, ще вземе по-адекватно решение и ще има многократно по-добър контрол върху колата (например да оказва спирачно усилие или ускорение по отделно за всяка от гумите). Разбираш ли колко повече възможности за маневриране и избягване на катастрофа и дава това?

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#9] от "Ангел":

    Не споря. Приемаме, че машината има повече контрол, и може да реагира по-адекватно. Това обаче отново не променя нещата. Шанса го има и такава ситуация ще се случи. Тук е момента да се замислим - ако шофьор убие жена ти, детето ти или родителите ти - ще бъде наказан. (В БГ не е сигурно, но НЕ Е това темата).
    Ако колата вземе решението да убие жена ти, детето ти или родителите ти - кой ще бъде наказан? Тук е моралния проблем, който засега е нерешим. Чел съм много аналзии, на философи, политици и всякакви ерудирани хора - засега няма консенсус по този въпрос.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал