Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 4 дек 2015, 15:37, 16847 прочитания

Илон Мъск има една мечта (и не само)

Стотици предприемачи се опитват да реализират концепцията на основателя на Tesla за влак на магнитна възглавница

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една от причините мнозина да се възхищават на технологичния предприемач Илон Мъск е, че той не просто говори, че иска да промени света, но и влага огромни средства и усилия да превърне доскорошната научна фантастика в реалност. Най-добрият пример са електромобилите Tesla. Мъск доказа на всички, че този тип коли могат да бъдат спортни и да изминат по над 400 км с едно зареждане. Паралелно с това ръководи и компанията SpaceX, която разработва космически ракети и совалки за многократно ползване. Идеите на Мъск не спират дотук. Преди две години той обяви революционна концепция за влак на магнитна възглавница, наречен Hyperloop, който да развива скорости от 1200 км/ч. За разлика от другите си проекти, милиардерът реши да не се занимава директно с него, а да го делегира на други специалисти.

Мъск се оттегли от идеята да разработи Hyperloop и тя веднага беше поета с огромен ентусиазъм от студенти, инженери, предприемачи и други. По този начин той предостави реализирането на новата технология на общност от желаещи.


Технологията

Концепцията на Hyperloop е сравнително проста и включва комбинация от няколко познати досега технологии. Пътническа или транспортна капсула се движи в специална тръба, която следва определено трасе. Последното ще осигурява електрическото захранване и ще поддържа посоката на движение. От своя страна капсулата ще се движи на принципа на въздушната възглавница, поддържана от магнитни полета. Така се елиминира триенето и ще се позволи да се развият свръхзвукови скорости – от порядъка на 1280 км/ч. Самата тръба няма да е вакуумна, но ще бъде с доста ниско налягане, което ще се поддържа от големи вентилатори в двата й края, за да изсмукват въздуха от нея. Ускоряването на капсулите ще се осъществява чрез вграден в нея реактивен двигател и електромагнитни импулси. Според Мъск, пътуването като изживяване ще наподобява полет със самолет. Концепцията прилича на влаковете Maglev, но с някои разлики - например Hyperloop не разчита на монорелсова структура, а се използва цялата тръба.

Предизвикателството



През януари тази година бизнесменът вдигна летвата, като обяви, че планира да построи тестово трасе за новия влак, на което през лятото на 2016 г. ще организира състезание с всички разработчици на технологията. Предизвикателството на надпреварата е доста амбициозно – да се построи напълно функционираща капсула в мащаб 1:2. Подробностите и спецификациите за състезанието бяха обявени през октомври, а през ноември за участие вече се бяха записали 318 отбора от 162 университета в 16 страни. Всъщност, идеята на Мъск по нищо не се отличава от годишните състезания за изобретения в САЩ, както и тези за създаването на най-нискоемисионна спортна кола. Разликата е в мащабите – за пръв път се прави толкова голям инженерен конкурс. Участниците трябва да се съобразяват с някои условия. Те разполагат с точните параметри на тестовото трасе, в което ще изпробват своите решения за влак на магнитна възглавница. Всички опити ще бъдат подробно описвани, а данните ще се съхраняват от компанията SpaceX на Илон Мъск, която е организатор на състезанието. Така, ако в един момент милиардерът все пак реши да изгради реално трасе, ще разполага с информация за различни възможни капсули и може да направи тръбите съвместими с разнообразни модели от няколко производителя например.

Важен момент е, че при нито един от тестовете няма да бъдат допускани пътници на борда на капсулите. Независимо дали става дума за хора или лабораторни животни. Това ограничение показва и един от потенциалните проблеми на новаторската система. Основна критика към Hyperloop е, че капсулите ще са доста малки и няма да предлагат достатъчно пространство. Свободното им движение в тръбите дава предпоставки за завъртането около оста им, което при свръхзвукови скорости няма да е никак приятно или безопасно за пътниците вътре. Дори и да бъде направен безопасен модел, един от проблемите след това ще е да бъдат убедени хората да използват капсулите.

С едни гърди напред

На фона на големия брой ентусиасти в надпреварата за Hyperloop няколко все пак се открояват от останалите. Сред тях са стартиращите компании Hyperloop Transportation Technologies (HTT) и Hyperloop Technologies Inc (HTI). Първата е създадена само три месеца след като Мъск обяви концепцията за влака. Основателят й Дърк Олбърн поддържа приятелски отношения с милиардера. Компанията използва модел за групово финансиране, като служителите й не получават заплати, а само отделят по 10 часа седмично от времето си за работа по проекта срещу дялово участие. HTT вече разполага с прототип на капсула, както и с разрешително да построи тестово трасе, в което да изпробва технологиите. Олбърн дори смята, че няма смисъл от подобен конкурс.

"На нас не ни върши работа модел в мащаб 1:2. Минахме прототипната фаза и отдавна разработихме технология", обяви Олбърн, цитиран от Wall Street Journal. "Знам, че всичко се представя като състезание, но не е.  Не се надпреварваме помежду си - нашите конкуренти са другите форми на транспорт", допълни той. Олбърн не пожела да даде подробности около технологията на компанията. На сайта на HTT са показани планове за разработване както на пътнически, така и на товарни капсули.

Вторият ключов играч в конкурса за Hyperloop е HTI, която често се бърка с HTT. Зад нея седи Шервин Пишевар от Sherpa Ventures. Той също е близък приятел на Мъск, както и един от ранните инвеститори в Uber. Подобно на HTT, за технологиите на HTI не се знае много. Двете компании разполагат с концепция за разработване както на наземни, така и на подводни трасета. HTI в момента набира 80 млн. долара финансиране, с които смята да достигне до повратната точка за всеки един Hyperloop проект – работеща капсула и трасе в пълни размери.

В самата надпревара влизат и проекти на инженери от висшите училища. Такъв е случаят с екипа от университета в Илинойс. Те успяха да създадат на 3D принтер капсула в мащаб 1:24 и успяват да я ускорят в тръба с подобно съотношение.

Което показва, че концепцията на Мъск може да бъде осъществена на практика. Реалните доказателства за това дали Hyperloop има бъдеще ще станат ясни с представянето на тестовете от състезанието. Една съществена уловка в надпреварата е, че победителите няма да получат гаранции за финансиране или продължаване на проекта. Тя има друга цел – Мъск да покаже, че концепцията му може да стане реалност. Въпросът кой ще я направи вече ще зависи от подхода на милиардера. Вариантите са няколко. Първият е Мъск самостоятелно да изгради Hyperloop бизнес. Вторият е да остави някои елементи на изградената общност от ентусиасти и предприемачи, а разработването на трасетата да е при него. Третият е всичко да е в ръцете на предприемачите и така проектът да продължи да бъде с отворени възможности. При всички случаи голяма част от съдбата на Hyperloop ще стане ясна догодина. Дали Мъск няма да допринесе за нова революция в транспорта след засега успешното му начинание с електромобилите Tesla?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И котките могат да се инфектират с коронавирус 2 И котките могат да се инфектират с коронавирус

За момента няма потвърдени научни данни домашните любимци да могат да заразяват обратно стопаните си

6 апр 2020, 3388 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

5 апр 2020, 55815 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Новакът, който иска да бие Apple и Samsung

Стартиращата компания Nextbit не е просто поредният производител на смартфони , а има амбициите да промени пазара

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10