Новакът, който иска да бие Apple и Samsung
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новакът, който иска да бие Apple и Samsung

Новакът, който иска да бие Apple и Samsung

Стартиращата компания Nextbit не е просто поредният производител на смартфони , а има амбициите да промени пазара

Константин Николов
26326 прочитания

© Nextbit


Пазарът на смартфони е сред най-конкурентните в света. В повечето случаи успяват не просто онези, които правят най-добрите джаджи, а производителите с най-як маркетингов гръб и рекламна мощ. В този сектор умират утвърдени компании със страхотни продукти като HTC и Blackberry. Изключително трудно е да се наложиш като нов играч. Но стартиращата фирма от Силициевата долина Nextbit явно не мисли така. И не иска да е просто поредният производител, а иноватор, който след време да определя пазарните тенденции.  

С Robin напред  

Колкото и странно да звучи, Nextbit има шанс за успех, най-вече заради хората зад нея. Базираната в Сан Франциско компания е основана от ветерани в индустрията, които са напълно наясно с какво се захващат. Изпълнителен директор е Том Мос, който e ръководил бизнес развитието на Android. Технологичен директор е Майк Чен, бивш софтуерен инженер също за Android в Google. А дизайнер е Скот Кройл, който стои зад успешнитe модели на HTC Оne M7 и M8. Ето защо не е странно, че първият смартфон на Nextbit също ще е с Android. Джаджата с игриво име Robin трябва да се появи на пазара през февруари и вече приема предварителни поръчки.

По характеристики Robin е с днешните показатели за среден клас - 5.2 инча Full HD екран, процесор Snapdragon 808, USB-C и функция за бързо зареждане, 13-мегапискелова камера и сензор за отпечатъци в бутона за включване. И последната версия на Android Marshmallow. Дизайнът също е опростен и удобен за ползване, но нищо повече. Но според създателите му моделът ще спечели потребителите на пренаситения пазар с едно основно качество - той е първият "облачен" телефон. Апаратът разполага с 32 гигабайта за съхранение на приложения, снимки, видео и други файлове плюс още 100 гигабайта в облака. Софтуерът на Nextbit е интелигентен и се пригажда според навиците на потребителя. Той автоматично премества данни от смартфона в облака, когато прецени, че те не се използват. И обратно - възстановяването пък е бързо и лесно. Новаторският метод за увеличаване на мястото на смартфона е различен от използването на външна MicroSD карта. В същото време той си има и своите ограничения - нужна е постоянна интернет връзка. Ето защо в момента телефонът се синхронизира с облака само когато се зарежда или е вързан към Wi-Fi мрежа. Но технологията тепърва ще се развива и екипът зад Robin е сигурен, че ще успее.

"Разработката на iOS и Android започна преди десетина година, когато мрежите бяха значително по-бавни. Но с напредването на Wi-Fi технологиите и мобилните мрежи облакът става далеч по-достъпен и бърз", заяви Том Мос пред Wired.

Явно засега и потребители, и инвеститори са съгласни. Досега компанията е набрала 18 млн. долара от известни фондове като Accel и Google Ventures. След едномесечна кампания в платформата за групово финансиране Kickstarter Robin беше подкрепен с 1.36 млн. долара от 3611 души при първоначална цел от 500 000 долара. Те трябва да получат апаратите си през февруари. Отделно срещу 399 долара Robin вече може да бъде поръчан в страни по целия свят. Доставката за България например е 95 долара, но не бива да се забравя, че тук ще бъдат начислени и ДДС и мита.

Компанията вече е натрупала стабилно финансиране и Мос казва, че кампанията в Kickstarter е имала по-скоро за цел да определи какво е търсенето и какво точно искат потребителите. "Не се нуждаем от тези пари, а искаме да разберем колко и  какви телефони да произведем", казва мениджърът пред изданието Re/Code.

Непопулярен избор

Nextbit залага на смартфони във време, когато други утвърдени производители се задъхват. Microsoft направи значителни съкращения в бизнеса си с мобилни устройства, HTC се оглежда за възможности извън този сегмент, а печалбата на Samsung продължава да намалява. Единствено Apple е на значителен и постоянен плюс от своя iPhone, но не е ясно докога ще се запази добрият марж.

Според Мос в момента всички смартфони изглеждат и работят по един и същ начин. "Умората у потребителите от днешните телефони е истинска и необратима. Ето защо ние опитваме нещо различно", казва изпълнителният директор пред портала CNET.

Основателите на Nextbit не мислят да спират само с Robin. Те твърдят, че целта на бъдещите им продукти е да не бъдат сменяни, а да стават все по-добри в течение на времето чрез софтуерни ъпдейти и промени. "Представете си благодарение на облака как един ден може въобще да спрете да купувате нови телефони. Можете да подобрите например само камерата си. Или живота на батерията. Възможностите са безброй", казва Мос пред Wired. Интелигентният софтуер, който следи потребителските навици, тепърва може да се използва в нови приложения.

Създателите на компанията не изключват и възможността да продават софтуер на големите производители. Още през 2014 г. Nextbit натрупа първите си милиони долари приходи именно като продаде бекъп софтуер на милиони устройства на японския оператор NTT Docomo.

Директно на клиента

Nextbit ще достига директно до потребителите по примера на китайски производители като Xiaomi и OnePlus. Мениджърите са наясно, че да се утвърдиш като марка в смартфон бизнеса въобще не е евтино упражнение - трябва да работиш с доставчиците (Robin се произвежда от тайванската Foxconn, която прави и iPhone), ритейлърите, операторите и т.н. Ето защо продажбите ще бъдат през сайта на компанията. Nextbit и в момента се опитва да достигне до клиентите основно чрез интернет и социалните мрежи.

Според Мос промените в потребителските предпочитания из целия бизнес дават шанс и на независими компании като Nextbit. В същото време Кройл не крие, че всеки може да направи добър смартфон за 400 долара. Въпросът е как да накараш потребителите да го харесат без голям бюджет или предимството да си един от първите на пазара. В Nextbit явно вярват, че са на прав път.

Пазарът на смартфони е сред най-конкурентните в света. В повечето случаи успяват не просто онези, които правят най-добрите джаджи, а производителите с най-як маркетингов гръб и рекламна мощ. В този сектор умират утвърдени компании със страхотни продукти като HTC и Blackberry. Изключително трудно е да се наложиш като нов играч. Но стартиращата фирма от Силициевата долина Nextbit явно не мисли така. И не иска да е просто поредният производител, а иноватор, който след време да определя пазарните тенденции.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz

    Закъсняла новина, но няма значение. На втория ден от Кикстартър кампанията се включих, чакам февруари с нетърпение! :) Дано онова, което обещават, се оправдае, но засега всичко изглежда повече от обещаващо. Дано да пристигне навреме моя... ъъъ, Робин. :)

  • 2
    sjaakiie avatar :-?
    sjaakiie

    Само дето Xiaomi ги бият по технически характеристики. Вземете флагман модела им Mi4 и по-новите Mi 4i и Mi 4c... Или последния Redmi Note... С по-голям достъп до световния пазар биха надминали дори Apple.

    Статията ми напомни за PhoneBloks http://www.phonebloks.org/phonebloks-video/

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Как така хем HTC била умирала, хем казвате, че М7 и М8 били успешни модели? Впрочем, то и за М9 се говори, че е един от най-добрите смартфони за тази година.
    HTC може и да сваля резултатите си през последните години, но според данните за третото тримесечие все още е сред 5-те най-големи доставчици на смартфони за САЩ. А за миналата година имаше намален оборот, но растеж на оперативната печалба и нетните приходи.
    Така че определено няма как да бъде поставена редом до Блекбъри. Вие бизнес анализи ли правите или списвате домашен блог?

  • 4
    nmr57478876 avatar :-|
    Рамбо Силек

    И как ще оцелеят след като Епъл и Самсунг им откраднат идеяата? Да не говорим, че това е възможно да се реализира със лека доработка на ОС. Плюс това цената от 400$ е много висока за тези параметри на телефона.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK