Силициевата долина срещу тероризма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силициевата долина срещу тероризма

Силициевата долина срещу тероризма

Водещите технологични компании искат да помагат в битката срещу "Ислямска държава" и подобни организации

Мартин Дешев
16792 прочитания

© shutterstock


Битката срещу терористичните организации по света не може да се води само чрез класически военни операции. Особено в ерата на технологиите и дигиталните комуникации, които са колкото удобни за масовия потребител, толкова полезни и за онези с не толкова чисти намерения. Което прави ролята на технологичните гиганти особено важна.

Както правителствата по света, така и компаниите осъзнават този факт. И двете страни са на мнение, че битката с терористите трябва да е и дигитална, но имат доста различни идеи какво точно трябва да се направи. Тези различия практически не позволяват на разгръщането на общ дигитален фронт и терористичните организации имат доста голяма свобода в глобалната мрежа. Докато политици и корпорации спорят, терористите се възползват и използват интернет за набиране на последователи, разпространяване на пропаганда и комуникация. В началото на този месец представители на Силициевата долина, американските служби и правителството проведоха ключова среща, която да сближи позициите им.

Съгласие по принцип

На срещата е имало представители на Apple, Facebook, Twitter, Microsoft, YouTube, PayPal, Yahoo, LinkedIn, Dropbox, CloudFlare и много други. Присъствали са и директорите на ФБР и Агенцията за национална сигурност (NSA), директорът на кабинета на Белия дом и др. Основната цел на срещата е била намиране на общи точки за действие срещу терористите. Източници на в. The Guardian твърдят, че сред обсъжданите теми са били възможности за използване на технологии и интернет услуги в битката срещу тези организации. Потърсено е и мнението на компаниите за потенциална кампания в социалните мрежи, която да дискредитира "Ислямска държава".  Представителите на властите са били отворени за всякакви други идеи, които да усложнят работата и комуникацията на терористите чрез технологии и интернет.

Представителите на Силициевата долина обаче имат категорични искания. Изпълнителният директор на Apple Тим Кук например смята, че правителството не само не трябва да приема закони за осигуряване на задни вратички за улеснен достъп на агенциите до криптирането съдържание, но и трябва публично да изрази своята подкрепа за технологията като сигурна и полезна. През последните месеци сенатори и дори ФБР обвиняват Apple, че криптираните й услуги помагат най-вече на терористите. Компанията пък не отстъпва от своята позиция, че отслабването на сигурността ще навреди на всички други, но не и на тези, които са отвъд закона.

Главният оперативен директор на Facebook Шерил Сандбърг пък представи специален алгоритъм, който преценява дали потребител на социалната мрежа е склонен към самоубийство. Представителите на разузнавателните агенции се надяват той да бъде преработен да разпознава кога човек се радикализира според публикациите му в мрежата. Остава неясно какъв е бил отговорът на Сандбърг. Като цяло и двете страни в дискусията са останали доволни. Предишни подобни срещи завършваха с пълен провал, като компаниите бяха категорично против изложените идеи. "Останах приятно изненадан от тона на разговора", коментира изпълнителният директор на CloudFlare Матю Принс. Ръководителят на звеното за сигурност на Intel Кристофър Йънг също казва, че дискусията е била ползотворна.

Ограничените възможности

Докато терористите не трябва да се съобразяват с никакви закони, то правителствата и компаниите имат доста ясно дефинирано поле на действие. Прессекретарят на Белия дом Джош Ърнест обяви, че "очевидно има много сложни проблеми с Първата поправка (гарантираща личните свободи - бел. ред.). Позицията, в която компаниите се намират, също е деликатна. Те не искат да бъдат обвинени, че подкрепят тероризма, но също така не искат да дават лесен достъп на разузнавателните агенции до информационните си архиви, което ще прогони много корпоративни клиенти и обикновени потребители. Агенциите пък могат да изискват информация от компаниите само когато имат ясни и конкретни доказателства, че комуникацията на даден човек трябва да бъде проследена. Когато става дума за превенция, доказването на такава необходимост пред съда става малко по-сложно.

Във Великобритания искат да решат този проблем, като просто приемат закон, който да даде още повече правомощия на разузнавателните агенции. Множество технологични компании се обявиха против, а Apple изпрати писмо до британското правителство, в което остро критикува идеята. Facebook, Google, Microsoft, Twitter и Yahoo също излязоха с обща позиция, че криптирането е фундаментален инструмент за киберсигурност, и отказват каквито и да било предложения за умишленото му отслабване. Компаниите получиха подкрепата на близо 200 експерти, правозащитни организации и по-малки фирми от 42 държави, които изпратиха отворено писмо до водещите правителства по света. "Потребителите трябва да имат възможност да избират, а компаниите - да предлагат възможно най-доброто криптиране, без да се страхуват, че правителствата ще искат достъп до информацията, без да спазват и уважават човешките права и свободи", се казва в писмото.

Изглежда някак неуместно целият дебат да се води единствено около криптирането сякаш то е най-големият проблем и неговото премахване ще реши всички трудности в битката с терористичните организации. Поне такава е позицията на политиците, които са на мнение, че криптирането помага само на тези, които имат да крият нещо. "Технологичното общество ясно показа, че няма да даде на правителството достъп", коментира пред в. The SeattleTimes Таня Форшейт, партньор в адвокатската кантора BakerHostetler.

След края на срещата говорител на Facebook обяви, че властите и компаниите са "обединени в целта си да държат терористите и материали, които промотират тероризъм, извън интернет и Facebook не толерира терористи или терористична пропаганда и ще я премахва веднага, щом узнае за такава". Прессекретарят на Белия дом Джош Ърнест пък обяви, че темата със свободното слово е деликатна, но и че "технологичните компании се управляват от патриотични американци" и изрази увереност, че ще бъде намерено решение. Засега такова все още няма, но поне компаниите и политиците имат поне малко по-близки позиции.

Битката срещу терористичните организации по света не може да се води само чрез класически военни операции. Особено в ерата на технологиите и дигиталните комуникации, които са колкото удобни за масовия потребител, толкова полезни и за онези с не толкова чисти намерения. Което прави ролята на технологичните гиганти особено важна.

Както правителствата по света, така и компаниите осъзнават този факт. И двете страни са на мнение, че битката с терористите трябва да е и дигитална, но имат доста различни идеи какво точно трябва да се направи. Тези различия практически не позволяват на разгръщането на общ дигитален фронт и терористичните организации имат доста голяма свобода в глобалната мрежа. Докато политици и корпорации спорят, терористите се възползват и използват интернет за набиране на последователи, разпространяване на пропаганда и комуникация. В началото на този месец представители на Силициевата долина, американските служби и правителството проведоха ключова среща, която да сближи позициите им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Не знам какви мащаби трябва да вземе тероризмът, за да се гласува повече доверие на технологичните кампании - те ли са по-голямата заплаха?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK