Беше по-лесно да открием офис в София, отколкото някъде другаде
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Беше по-лесно да открием офис в София, отколкото някъде другаде

Uber

Беше по-лесно да открием офис в София, отколкото някъде другаде

Главният технически директор на Uber Туан Фам в интервю за "Капитал" за възможностите в България, лютите чушки и ракията

Юлиян Арнаудов
20523 прочитания

Uber

© Uber


Как решихте да отворите развойно звено на Uber в България?

- Много добре съм запознат с българския технологичен пазар, като имам впечатления за местната IT индустрия още от 2000 г., доста преди да се присъединя към VMware. Тогава работех с една стартираща компания Wizcom (впоследствие се преименува на Sciant), която предлагаше технологични аутсорсинг решения. Бях впечатлен от нивото на подготовка и професионалната подготовка на хората там и когато се присъединих към VMware през 2005 г., положих усилия да продължим работата с нея. В крайна сметка придобихме цялата фирма Sciant. Впоследствие развихме компанията до развоен център на световно ниво, какъвто е в момента VMware България. Мисля, че през 2012 г. спечелихме и наградата "Компания на годината". Но когато напуснах VMware, за да се присъединя към Uber, останах влюбен в

Визитка

Туан Фам е дългогодишен мениджър с опит в ръководенето на инженерни екипи по света. Неговата роля в момента в Uber е да преодолее предизвикателствата, които компанията поставя със скоростното си разширяване на дейността. Преди това е заемал поста вицепрезидент на VMware, отговорен за инженерната дейност. Под негово ръководство американската компания за виртуализация разкрива развоен център в София, а впоследствие това прави и с Uber. Кариерата на Фам преминава през редица технологични компании като Westbridge и Doubleclick. Има бакалавърска степен по "Компютърни науки" и магистърска по "Електроника и компютърни системи" в Масачузетския технологичен институт (MIT). Когато не се занимава с технологии,  обича да играе тенис на корт и тенис на маса.

България и в потенциала на IT кадрите в страната. Затова три месеца след като постъпих във фирмата и сформирах първия ни инженерен екип извън Сан Франциско, избрах той да се намира в страната ви. Направих това по няколко причини. Първата и основната е, че имам доста контакти в България, което ми позволи много бързо да изградя базов и добър екип. По това време Uber все още не беше толкова голяма компания, затова и звеното в София беше доста малко. От тогава насам екипът се разширява както като бройка, така и като компетенции и вече се състои от наистина висококвалифицирани специалисти. Ето защж се радвам, че разполагаме с такова звено в България, което покрива наистина високи стандарти на познание. 

Имаше ли други показатели или изисквания, които сте гледали, преди да откриете звеното тук?

Причината да предпочета България пред останалите страни от региона е, че имате много талантливи IT специалисти. Най-бързият начин да навлезете някъде с развоен център е да стане на място, където имате познати и контакти, както и достатъчно добри кадри. Ако бях отишъл в Румъния, така или иначе няма на кого да се доверя там, който да ми помогне да изградя организацията за подобен център. А познавам наистина много хора в България покрай VMware и работата ми в страната преди това. Затова за мен беше по-лесно и по-бързо да отворя инженерен офис тук, отколкото някъде другаде. След това открихме и други развойни звена в Европа – в Холандия и Дания. Но първо стъпихме в България. 

Как избрахте останалите места за развойни центрове в Европа?

Избираме ги на базата на различни критерии, които правят възможно разкриването на подобни офиси на съответното място. В България, както споменах, е наличието на силна мрежа от мои контакти и добри специалисти. Сходна е ситуацията в Дания, където също основата е от бивши колеги от местното звено на VMware. В случая с холандския център, с нарастването на Uber нарасна и необходимостта за развитие на мобилните технологии. В Амстердам има доста разработчици за Android и iOS, а освен това и финансовите операции на компанията в Европа са базирани там. Просто беше удобно място да установим развойна дейност там.

Колко души в момента работят в българското звено?

Към момента са няколко десетки души, които работят в офиса в София. Но за нас размерът на екипа няма значение, а по-важно е да разполагаме с много добри специалисти. Един от основните ми оперативни принципи е да имаме пълна собственост и контрол върху развойното звено, а не просто да ползваме хора или фирми за аутсорсинг дейности. Българският екип е изцяло съсредоточен върху технологиите и бизнеса на Uber. Те реално разработват софтуер и решения, които поддържат нашите услуги по целия свят. Така работим в България. 

В момента Uber продължава да наема още IT специалисти в София. Можете ли да кажете колко точно и какви са плановете за развитие на офиса тук?

Планът е да се разширяваме толкова бързо, колкото можем да намерим възможно най-подходящите специалисти на нивото, което ние очакваме. На базата на сегашния размер на екипа ние лесно можем да го удвоим до края на годината. Така че стремежът ни е най-малкото да го удвоим, а ако намерим още също толкова талантливи кадри – нямам нищо против офисът да стане и по-голям. 

Кое отличава Uber технологично от останалите подобни услуги?

Мисля, че е комбинация между техническо и бизнес изпълнение. От гледна точка на технологиите Uber използва доста ресурси с отворен код, така че да може да се разширяваме достатъчно бързо, без да имаме някакви софтуерни ограничения. Това ни отличава спрямо компании като VMware например. Там всичко беше собствена разработка, която отнемаше много месеци, за да бъде завършена. В Uber развиваме решения и системи, които могат да са готови и внедрени в рамките на няколко седмици. Това ни позволява да се движим много бързо от технологична гледна точка и да пускаме много бързо нови услуги на пазара. За разлика от по-малките конкуренти, които обслужват доста малки и ограничени пазари, ние можем да правим това в световен мащаб, при това за много кратки срокове. Тези мащаби ни позволяват да подобряваме все повече технологията си. Колкото повече шофьори и пътници има на платформата – толкова по-ефективни са алгоритмите ни и толкова по-голямо значение придобива добрата ни техническа архитектура. Uber изпъква пред останалите именно с възможността да предлага решения с глобален размах, и то много бързо от техническа гледна точка. 

Кои са предизвикателствата от технологична гледна точка пред компанията?

Най-голямото ни предизвикателство е да направим технологията ни налична за всеки по всяко време, независимо къде се намира. Да станем като комунална услуга. Както с електроенергията – като натиснете ключа на лампата очаквате тя да светне. Независимо от това какво става. Към същото и ние се стремим – хората си пускат мобилното приложение и очакват колата да ги вземе и остави до желаното място. Нашата работа е да направим услугата на Uber толкова надеждна на глобално ниво, а това е изключително трудно постижимо.

Правите ли технически промени на приложението или на съпътстващата инфраструктура при предоставяне на услугата в различните държави?

Трябва да се съобразяваме с всички специфични изисквания на местния пазар. Например в Италия на разписка (която се праща по мейл – бел. ред.) има определени правила как да се изобрази начисленото ДДС, които се различават от тези в САЩ или във Франция, а на други места пък такова изискване изобщо липсва. В общи линии се опитваме да бъдем максимално ефективни и изграждаме платформа и инфраструктура, която да може да се ползва почти навсякъде по света. От друга страна, разработваме нашите приложения да са модулни и конфигурируеми. Така екипът ни в даден град може да прави лесни промени, които да са специфични за изискванията на съответния пазар. Тъй като оперираме в стотици градове по света на шест континента, всяко място си има и различни правила. В същото време запазваме потребителското изживяване навсякъде по света – натискате бутон и колата идва да ви вземе. Нашата цел е да доставим услугите по еднакъв начин независимо къде се намирате, а в същия момент да се съобразим с местните особености. При това, без да се налага всяка промяна във всеки град да се прави от софтуерен инженер.

Как успявате да постигнете еднакво потребителско изживяване, при положение че услугата комбинира използването на мобилно приложение, но реално осъществява автомобилни превози? Нямате ли проблеми при сблъскването на двата свята – физическия и дигиталния?

Именно заради това нашият бизнес е интересен и забавен. Това, което правим, не е осъществено от никой друг до момента. И затова Uber е толкова популярен. От няколко години почти всеки по света разполага с наистина мощен компютър в джоба си – смартфона. Това устройство отключва хиляди възможности, чрез които да свържем физическия с дигиталния свят. Това се пренася и при пътните превози. Вие искате да отидете някъде и преди трябваше да звъните на информация, за да получите номер или да ви свържат с таксиметрова компания, за да си поръчате такси. Сега с новите технологии процесът се опростява неимоверно за потребителя и всичко може да се направи с едно натискане на бутон. Премахват се преградите, които преди ни затрудняваха да ползваме определени услуги. Пример може да вземем от Google с техните интернет карти за навигация. Uber използва различни технологии, които сме комбинирали, за да доставим тази проста услуга с автомобилните превози. Знаем къде се намирате заради GPS приемника в телефона, ползваме картите за навигация и ориентир и пр. Пред потребителя ние премахваме всички тези неща и ги слагаме да работят като фон, докато за него остава само най-простото действие – да повика кола и да зададе желаната крайна точка.

Всичко това обаче изисква компанията да обработва огромни данни, включително и чувствителни такива, като картова информация, местоположение на потребителите и шофьорите и пр. Как успявате да я предпазите от недоброжелателен външен достъп?

Преодоляваме това, като наемаме много добри специалисти в областта на киберсигурността. Разполагаме със значителен екип от такива професионалисти, както и специализиран главен директор по сигурността – Джо Съливън, който преди това е бил на същата длъжност във Facebook. Това, което е правил за социалната мрежа, за да предпази огромната информация там, сега прави същото за нас. Макар и да е лесна за ползване, зад услугата на Uber стои наистина сложно технологично изпълнение. Отварянето на приложението свързва телефона на потребителя с нашата система, в която се показва разположението на колите, после се включват аналитичните програми да предскажат кой, какво и къде може да вземе клиента, както и да изчисли маршрута и цената на превоза. Именно в този контекст сме създали много добра и компетентна техническа организация, която да се справи с всичко това, включително и с опазването на информацията.

А как успявате да се справите с опазването на чувствителната информация от ползването й от служители на компанията за користни цели?

Uber разполага със стриктна политика за контрол на подобни случаи. Дори аз, както и останалите в компанията нямаме достъп до информацията за шофьорите и потребителите. Освен ако няма специфичен технически проблем, свързан с определени хора, който трябва да разрешим. Това правило важи за всички в компанията, включително и за мен, и който го наруши, ще бъде уволнен

Какви са плановете на Uber за развиване на технологиите, тъй като обявихте намерения за създаване на автономни автомобили, автоматизирано управление на трафика и др.?

Мога да споделя най-очевидната възможност, която може да развиваме. Мисията на компанията е да предоставя навсякъде, по всяко време и за всеки достъп до транспортни услуги, които са толкова надеждни, колкото и комуналните услуги. Това не означава само превоз на хора, а също така и пренасянето на стоки и предмети. В момента основният ни бизнес е свързан именно с превоза на хора, като предлагаме различни услуги - от луксозни лимузини до по-икономични решения. В някои градове предлагаме и услугата UberPool, която позволява на повече хора да споделят пътуванията си. Но вече навлизаме и в други сегменти, като например UberRush, който позволява транспорт на предмети, а чрез UberEats и доставка на храна. Така че, като сглобите по-голямата картина, ще разберете, че компанията ни е много добра в предоставянето на достъп до всякакви логистични услуги. Uber предлага дигиталната рамка и платформа за всякакви транспортни услуги по света. Как това ще се развива по-нататък? Ще трябва да ни следите и ще разберете постепенно.

Споменахте, че сте "влюбен в България". Какво точно имахте предвид?

Това е почти буквално, защото непрекъснато идвам в страната. Имам много приятели, много доверени хора и колеги, а храната е страхотна. Обожавам шопската салата и лютите ви чушки например. Харесва ми и ракията, макар и да е прекалено силна за мен и затова я пия с кола. Също така хората в България са много приветливи и много лоялни към компанията, за която работят. Служителите на всички центрове, които съм изградил в страната, се задържат за дълго време. Много ми допада и много ценя тази особеност на българските специалисти. Доста от бившите ми колеги във VMware в София много продължават да работят там, като някои от тях са вече 15 години в компанията – преди и след като американското дружество придоби Sciant. Чувствам повечето хора, с които работя или съм работил от България повече като братя и сестри, отколкото като колеги.  Толкова много пъти съм бил в страната, че вече митничарите на летището ме познават и не ме гледат странно вече. За пръв път дойдох в страната през 2000 г. и отседнах в хотел "Радисън". Години наред бях единственият човек от азиатски произход там – всички останали бяха бизнесмени от Европа. Сега София толкова се е глобализирала, че има хора от всякъде. Просто градът се промени буквално пред очите ми.

Как решихте да отворите развойно звено на Uber в България?

- Много добре съм запознат с българския технологичен пазар, като имам впечатления за местната IT индустрия още от 2000 г., доста преди да се присъединя към VMware. Тогава работех с една стартираща компания Wizcom (впоследствие се преименува на Sciant), която предлагаше технологични аутсорсинг решения. Бях впечатлен от нивото на подготовка и професионалната подготовка на хората там и когато се присъединих към VMware през 2005 г., положих усилия да продължим работата с нея. В крайна сметка придобихме цялата фирма Sciant. Впоследствие развихме компанията до развоен център на световно ниво, какъвто е в момента VMware България. Мисля, че през 2012 г. спечелихме и наградата "Компания на годината". Но когато напуснах VMware, за да се присъединя към Uber, останах влюбен в


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    aussie avatar :-P
    aussie

    На големи празници цената на южерчето скача 7 пъти, така че внимавайте в малките букви с тях :)

  • 2
    kxl1453560539486561 avatar :-|
    Rado Ninov

    Интересно интервю, но ако имахте и един читав редактор, който да ви коригира грешките в статията, щеше да е по-добре...

  • 3
    velian avatar :-|
    volarok

    Един добър приятел на България. Шопска салата и ракия добре, само тази кола, с която я разрежда... Като един познат грък, който си слага домашнярка в кафето :-) По-добре с вода, Фам!
    Успех в начинанието!

  • 4
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    Много ясно - къде другаде ще бутнете пачка и ще се радвате на пълна слободия :D


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK