За първи път в историята учени засякоха гравитационни вълни

Преди около сто години Айнщайн предсказва съществуването на гравитационни вълни, но до този момент те бяха неоткриваеми<br /><br />Източник: <a href="https://www.ligo.caltech.edu/news/ligo20160211">www.ligo.caltech.edu</a>

Проектът, обединяващ 900 учени от 15 държави доказва, че Айнщайн е бил прав

Учени обявиха на пресконференция във Вашингтон, че за пръв път са засекли т.нар. гравитационни вълни. Откакто Алберт Айнщайн предрече съществуването им преди близо век, специалисти се опитват да докажат деформации във време-пространството.

Международният екип физици (които според New York Times могат вече да бъдат считани за астрономи) съобщи, че е успял да запише звук от сблъсъка на две черни дупки, намиращи се на милиарди светлинни години от Земята. Според експертите зашеметяващото откритие поставя началото на нова ера за астрономията и може да даде яснота за Големия взрив.

Това е може би най-големият научен пробив във физиката от десетилетия насам. Според учените от Лазерната интерферометрична обсерватория (LIGO) са засечени гравитационни вълни, идващи от сблъсъка на две черни дупки, които за 30 пъти по-масивни от Слънцето и се намират на 1.3 млрд. светлинни години от Земята. Колебанията са били конвертирани в звукови вълни и учените буквално са чули как двете черни дупки се сливат.

"Смятам, че Айнщайн щеше да е много щастлив", заяви Габриела Гонзалес от Louisiana State University, която е говорител на LIGO. Великият физик за първи обявява своята Обща теория на относителността през 1915 г., която е общоприетият възглед в съвременната физика възглед за характера на гравитацията. Теорията обединява специалната теория на относителността с нютоновия закон за всеобщото привличане и описва гравитацията като геометрично свойство на време-пространството.

"За първи път Вселената ни говори чрез гравитационни вълни. Досега бяхме глухи", заяви Дейвид Райце, изпълнителен директор на LIGO. Според експерти откритието е едно от най-важните научни постижения, сравними с откриването на структурата на ДНК. Мнението беше потвърдено и от Стивън Хокинг, който е експерт по черните дупки. Пред BBC News той заяви, че новината е историческа.

Ето как изглежда визуализирано сливането на две черни дупки:

Лазерната интерферометрична обсерватория за гравитационни вълни (LIGO) е проект, обединяващ 15 държави и 900 учени в ксперимент за 1 милиард долада, който търси признаци на явлението от 2002 г. насам. Днешното откритие не само доказва най-смелите прогнози на Айнщайн и дава на астрономите нов мощен инструмент за проучване на космоса, но също така оправдава експеримента за 1 милиард долара, като ни показва, че сме на прав път да разберем как работи Вселената.

Как работи инферометърът? Вижте в това видео: LIGO - How does an Interferometer work? from Kai Staats on Vimeo.

Как учените са засекли гравитационните вълни, може да видите тук: LIGO - How do we detect Gravitational Waves? from Kai Staats on Vimeo.

lamarin avatar :-?
    Lary2

Потвърждават се значи и доста други неща.
    Основното е, че все пак има нещо което излиза от черните дупки - гравитацията. Както и теоретизират някои квантови физици, че черните дупки са портали към други измерения и може чрез гравитацията да се комуникира.
    За това филма Интерстелар намеква донякъде, но все пак Кип Торн им е бил консултант.

leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden

Едва ли черните дупки са само 30 пъти по масивни от Слънцето , проверете цифрата отново.

stenlyyy avatar :-|
    Активист

Историческо наистина ! И това е засичане на гравитационните вълни тук от Земята, от тази обсерватория в САЩ. А от Lisa Pathfinder какво ли ни очаква...

kutsaroff avatar :-|
    Пепи

Много ми е интересно сега Ватикана какво ще каже по случая :)
    Ще следя развитието.

kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

Истинският пробив ще дойде, когато се научим да създаваме гравитационни сили. Тогава няма да ни бъдят необходимии хиляди тонове химически горива, за да летим.

subsonic avatar :-|
    subsonic

До коментар [#5] от "kratun.ko":

Енергията не може да бъде създавана, тя може само да преминава от една форма в друга.

Вероятно за "създаването" на гравитационни вълни, с които да се придвижваме ще е необходима толкова енергия, колкото и по всеки друг начин.

realist avatar :-|
    Realist

Ето кой ще вземе нобеловата награда тази година! Тези черни дупки са се сляли по времето на динозаврите. По времето когато първите хора са живеели с неандерталците са пресекли границите на нашата галактика, Млечният път. За да попаднат 20 000 години по- късно в този чуствителен уред.

GreenEyes avatar :-P