8 11 фев 2016, 19:57, 34278 прочитания

За първи път в историята учени засякоха гравитационни вълни

Проектът, обединяващ 900 учени от 15 държави доказва, че Айнщайн е бил прав

Учени обявиха на пресконференция във Вашингтон, че за пръв път са засекли т.нар. гравитационни вълни. Откакто Алберт Айнщайн предрече съществуването им преди близо век, специалисти се опитват да докажат деформации във време-пространството.

Международният екип физици (които според New York Times могат вече да бъдат считани за астрономи) съобщи, че е успял да запише звук от сблъсъка на две черни дупки, намиращи се на милиарди светлинни години от Земята. Според експертите зашеметяващото откритие поставя началото на нова ера за астрономията и може да даде яснота за Големия взрив.

Това е може би най-големият научен пробив във физиката от десетилетия насам. Според учените от Лазерната интерферометрична обсерватория (LIGO) са засечени гравитационни вълни, идващи от сблъсъка на две черни дупки, които за 30 пъти по-масивни от Слънцето и се намират на 1.3 млрд. светлинни години от Земята. Колебанията са били конвертирани в звукови вълни и учените буквално са чули как двете черни дупки се сливат.

"Смятам, че Айнщайн щеше да е много щастлив", заяви Габриела Гонзалес от Louisiana State University, която е говорител на LIGO. Великият физик за първи обявява своята Обща теория на относителността през 1915 г., която е общоприетият възглед в съвременната физика възглед за характера на гравитацията. Теорията обединява специалната теория на относителността с нютоновия закон за всеобщото привличане и описва гравитацията като геометрично свойство на време-пространството.

"За първи път Вселената ни говори чрез гравитационни вълни. Досега бяхме глухи", заяви Дейвид Райце, изпълнителен директор на LIGO. Според експерти откритието е едно от най-важните научни постижения, сравними с откриването на структурата на ДНК. Мнението беше потвърдено и от Стивън Хокинг, който е експерт по черните дупки. Пред BBC News той заяви, че новината е историческа.

Ето как изглежда визуализирано сливането на две черни дупки:

Лазерната интерферометрична обсерватория за гравитационни вълни (LIGO) е проект, обединяващ 15 държави и 900 учени в ксперимент за 1 милиард долада, който търси признаци на явлението от 2002 г. насам. Днешното откритие не само доказва най-смелите прогнози на Айнщайн и дава на астрономите нов мощен инструмент за проучване на космоса, но също така оправдава експеримента за 1 милиард долара, като ни показва, че сме на прав път да разберем как работи Вселената.

Как работи инферометърът? Вижте в това видео:
LIGO - How does an Interferometer work? from Kai Staats on Vimeo.

Как учените са засекли гравитационните вълни, може да видите тук:

(Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията (Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията

Тенденциите са потребителите на стрийминг в САЩ скоро да станат повече от абонатите на кабелна телевизия

13 ное 2019, 880 прочитания

Камерите за видеонаблюдение вече предлагат много повече от защита на обектите Камерите за видеонаблюдение вече предлагат много повече от защита на обектите

Антон Крантев, мениджър "Бизнес развитие" в Коника Минолта България, споделя, че тези устройства вече са "компютри с очи"

12 ное 2019, 837 прочитания

Още от "Технологии" Затваряне
Мобилните приложения на годината

"Капитал" ви представя app-овете, които ни направиха най-силно впечатление през 2015 г.

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов