Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
51 12 фев 2016, 14:52, 25617 прочитания

Потенциални IT инвеститори не избират България заради недостига на кадри

Радослав Николов, изпълнителен директор на SAP Labs България пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Как се развива SAP Labs България през последните години? Има ли ръст на персонала и какви са основните проекти, по които работите в момента?

- През последните три години българският развоен център SAP Labs България нарасна с близо 180 човека.
Визитка

Радослав Николов работи в SAP Labs България от 13 години, като в момента заема позицията вицепрезидент "Развойна дейност" в SAP и е изпълнителен директор на стратегическия развоен център в София. В компанията над 650 софтуерни професионалисти работят в областта на софтуерната разработка и по последните SAP in-memory и облачни технологии. Николов е завършил "Математика" във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски". Специализирал е геометрия и информационни и комуникационни технологии, а след това е завършил и програма по лидерство във INSEAD.
Това се случи благодарение на стратегически решения. Щастливи сме, че SAP избра именно България, защото това е атестация за дългогодишния ни труд и принос към развитието на продуктите и решенията в технологичен аспект на компанията. До момента сме предимно технологична локация, която разработва SAP технологии и решения, които впоследствие се използват за изграждане на бизнес приложения. Разработваме само един краен продукт, който е част от SAP Business Suite, то заема ключова роля в бизнес решението на компанията за предпазване на служителите в химическата индустрия. Като цяло всички специалисти в SAP Labs сме по-скоро фокусирани в технологичен аспект. Шегувайки се преди няколко години, споделих, че чрез решението да се инвестира в България и да се открие именно тук UI (user interface) звено всъщност успяхме да добавим "лицето" на нашия технологичен развоен център.


Извоюването на такава инвестиция за откриване на голям екип при нас, който се занимава с потребителски интерфейс (UI), е голямо признание. Въпреки това, разработването на UI отново е на ниво технология, т.е. ние не рисуваме страници, не определяме графичния дизайн на дадено приложение, а по-скоро създаваме UI контролите, които го изграждат и дефинират взаимодействията на потребителите. Те след това на практика се използват във всички приложения на SAP. С други думи приноса на нашия екип има глобално въздействие. Само в рамките на година ние успяхме успешно да сформираме екип от 70 UI и UX разработчици. За бързото сформиране на този екип по-скоро ни помогна брандът на технологичен гигант, който компанията има.

Ако за софтуерни разработчици недостигът е голям, за UX специалисти е още по-силен дефицитът на кадри. Търсенето е в пъти повече от предлагането и SAP Labs България го доказва с увеличаването на този екип. Чрез новото вътрешно звено SAP Labs разшири технологичното си портфолио, като вече не отговаряме само за основата на платформите на компанията, но и за елементи от потребителския интерфейс. Това беше първата стъпка, която направихме преди две години. A реално миналата година беше времето, в което този екип трябваше да се сработи и да се докаже, като предостави и първите конкретни резултати. След получаването на добри отзиви на глобално ниво за работата на новия UI екип инвестицията в България нарасна и всъщност последва втората стъпка - сформирането на ново звено за UX (user experience) технологии с идеята двете звена да работят в синхрон.

Разширяването на UX екипа е част от стратегията на SAP за подобряване на потребителското изживяване на всички наши продукти. Вследствие на тази стратегия ние на локално ниво разширихме пет пъти инвестициите си в UX. Целта е да се улесни и подобри ползваемостта на решенията на компанията от клиентите. От друга страна, инвестициите в подобряването на UI с времето се връщат многократно не само покрай продуктите, които правим. Чрез дизайнерите – хората с усет към дизайна и естетиката, успяваме да развиваме въображението на другите разработчици. Това е полезно, защото програмистите започват да добиват поглед върху различните етапи на разработката на продукти и така се формира един интегриран процес.
Макар акцентът да пада върху UI екипа, постоянно разширяваме и останалите отдели. Ръстът на персонала на SAP Labs България е горе-долу с постоянен темп от около 10% на годишна база.



Колко души работят в компанията в момента?

- В момента сме 650 колеги.

Казвате, че има недостиг на UX специалисти. Успяхте ли да попълните бройката на новото звено и имате ли планове тази година да разширявате както звеното, така и останалата част от развойния център?

- През 2015 г. успяхме в рамките на годината да създадем цяло UX звено, което вече е продуктивно. И не само, колегите вече работят и по други проекти. Във всеки един от продуктите, които разработваме, имаме зачислен един или повече колеги с такива компетенции.
Относно наемането мога да кажа, че "средно трудно" намерихме UX специалисти, които са с достатъчно опит, поне в България. Името, което сме изградили като развоен център, е достатъчно атрактивно да привличаме колеги от профил, който не беше водещ локално за компанията до този момент. Когато стартирахме с откриването на екипа, аз бях по-скоро оптимистично настроен, че можем устойчиво да наемем 70 души за една година. И успяхме!

Какви са ви плановете за разрастване на екипа през тази година?

- Тази година планираме да нараснем в рамките на 5 до 10%. Ще търсим предимно специалисти за нашите облачни продукти с оглед на повишеното търсене на подобен тип решения. Друга посока за развитие на компанията е към предоставянето на различни услуги, свързани с осигуряването на непрекъсната поддръжка (24х7). Това, което ни липсваше досега в българския развоен център е 24-часова поддръжка на услугите на високо ниво. От седмица насам вече имаме такъв екип, засега от осем души, които работят на смени и се грижат за оперативното "здраве" на облачната платформа на SAP в няколко центъра за данни. Малко по малко задвижваме един такъв оперативен модел, който доближава развойния център на SAP в България още повече до затваряне на пълния цикъл по софтуерна разработка и поддръжка.

Друг елемент, който се стремим да добавим и в развойното звено в София, е  разработване на софтуер по поръчка (или т.нар. Custom Development). Такива екипи на глобално ниво в SAP са доста развити - имаме над две хиляди колеги в целия свят. Това също ще е добро развитие и се надявам през тази година да сформираме подобен екип. Не мога да кажа дали ще се случи със сигурност, но засега има добри индикации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 44965 прочитания

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът 3 В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 3892 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
За първи път в историята учени засякоха гравитационни вълни

Проектът, обединяващ 900 учени от 15 държави доказва, че Айнщайн е бил прав

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10