От хората за хората
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От хората за хората

От хората за хората

Новите технологии трябва да са ориентирани към решаването на точни и конкретни проблеми, е изводът от Innovation Forum 2016

Юлиян Арнаудов
12984 прочитания

© Надежда Чипева


Технологиите винаги са имали за цел да направят живота на човек по-лесен. Но колкото по-сложни стават те, толкова по-трудно започват да изпълняват задачата си. Динамиката на съвременния IT свят допълнително усложнява ситуацията. Именно затова и последните иновации трябва да са фокусирани върху решаването на конкретни казуси, както и да са насочени към самите хора. Това беше акцентът от проведения през миналата седмица форум Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал".

На него големи имена в областта на иновациите като Pixar, Hewlett-Packard Enterprise, Intel, Google, McCann Erickson и др. разкриха основни правила и тенденции в опита си да бъдат различни и да представят нещо ново на своите клиенти.

Успех с кауза

"За да успеете, трябва да напуснете зоната на комфорт", сподели творческият директор на McCann Erickson Нир Рефуа. Той има редица отличия от рекламни фестивали, и то не без основание. Кампаниите, които ръководи, имат една много важна особеност – те се въртят не толкова около определен продукт или услуга, а по-скоро се фокусират върху решаването на даден проблем или подкрепата на съответна кауза. В един от примерите си той взима търсачката на Google, при която потребител, като напише "румънците са..." и тя автоматично допълва с най-популярните резултати. Сред които са "прости", "тъпи" и подобни нелицеприятни определения. Той създава сайт, на който потребителите могат да впишат свои предложения за автоматично допълване, които се изпращат към Google, и така към края на кампанията резултатите в търсачката след "румънците са..." се променят драстично. Кампанията е разработена от румънския производител на вафли ROM, но получава много силен отзвук в съседната ни страна. Причината за успеха е, че ангажира хората с някаква кауза. Прави ги съпричастни към нещо и най-важното - накрая има видим резултат. Сега подобна кампания се прави с цел да се научат чужденците да не бъркат румънската столица Букурещ с унгарската Будапеща.

"Взимам проблем, не е задължително да е голям, но да съществува. И предлагам решение, което хората харесват и на което реагират", коментира Нир Рефуа.

В същото време се преобръща традиционният подход първо да се ориентират компаниите към тв рекламата, която впоследствие се опитват да приложат в другите канали. Вместо това, когато започвате с дигитална концепция, е много лесно после да я адаптирате за останалите платформи, смята Рефуа.

Сред другите му примери е създаването на специален сайт с вграден алгоритъм, който следи дали някоя от социалните мрежи не е "паднала" – тоест е станала поради техническа причина недостъпна. Всеки път, когато това се случва, се активира специална промоция на интернет страницата на KFC, която предоставя значителна отстъпка.

"Мислете какво правят хората днес, тъй като животът им значително се промени за последните десет години ", съветва Нир Рефуа.

Опростяване на технологиите

Когато става дума за иновационна компания, която поставя тенденциите в своята ниша, един от примерите, който изниква, във филмовата индустрия е анимационното студио Pixar. Секторът се трансформира изоснови през последните няколко десетилетия, като компаниите напълно преминаха от традиционната анимация към компютърно генерираната. В тези филми по един перфектен начин се преплитат изкуство, фантазия и технология. Филип Флетото е старши софтуерен инженер в Pixar, който отговаря за разработването и поддържането на системи, които да подобрят комуникацията между различните хора, които работят в компанията – от програмисти, през рендъринг инженери, до художници и продуценти. Задачата е трудна поради простия факт, че трябва да се покрие почти целият спектър от личности и компетенции.

"Един от основните проблеми е как да представим информацията за различни хора, които не са технически лица", споделя Филип Флетото. Сред решенията е опростяване на процесите по споделяне на информация, по изграждане на обратна връзка между художниците и продуцентите например. Всичко това трябва да се случва през лесна за ползване платформа, допълва Флетото. Всъщност той внася светлина в процеса по реалната работа на Pixar. Създаването на една пълнометражна анимация отнема около пет години, като технологиите не са само инструмент за самото й създаване, но идват на помощ и за по-добрата и бърза комуникация между екипите.

От хората, а не от компанията

Дълго време компаниите, особено големите такива, робуваха на идеята, че иновациите идват от тях и са основно за тях. Всъщност те се раждат от различни хора вътре в организациите. Все повече корпорации разбират това и се опитват да насърчат този процес. По този път вървят две диаметрално противоположни технологични компании – Intel и Google. Първата представлява по-старите и традиционни бизнеси, а втората все още е синоним за иновативен подход. Intel имат програма, в която плащат на служителите си само да опишат своите идеи, след което те се разглеждат от специална вътрешна комисия. Ако тя ги хареса – компанията ги патентова и развива, ако ли не – те остават за служителите. Някои от тях решават да ги преследват докрай, като напускат технологичния гигант. Част от тях се провалят, а други ги реализират успешно, коментира Юрген Бенинг, главен юрист съветник на Intel.

"Обикновено успешните ги придобиваме след това, защото сме имали погрешна първоначална оценка за потенциала им", коментира Юрген Бенинг.

Когато става дума за стартъпи и малки компании, предпазването на идеята от копиране може да се окаже трудна задача. Причината е, че патентоването в повечето случаи е доста скъп процес, което спира доста фирми да го правят. "Тогава най-добрият избор е те да останат търговска тайна", допълва Бенинг.

Ким Уайли от Google представи идеята на компанията за "20% време". Това е концепция, в която служителите на интернет гиганта могат да използват една пета от времето си да развиват странични бизнес дейности от тези, за които отговарят. Така се събират интересни идеи и се създават нови продукти. Например популярната електронна поща Gmail и дори инструментът за онлайн реклама AdSense водят началото си именно от тази програма. Ким Уайли отговаря за "Промяната на потребителите и трансформацията на пазара" в Google.

Тя завърши презентацията си със знаменитата фраза на Алберт Айнщайн "Не можеш да разрешиш проблемите със същото мислене, с което си ги създал".

Имат ли избор стартъпите

Макар да са любима фраза на големите компании, иновациите са по-скоро характерни за малките, стартиращи компании. Според Коста Йорданов, основател и изпълнителен директор на Flipps, тези фирми нямат избор, освен да се опитат да направят нещо ново, различно и практично.

"Има три пътя към успеха. Първият е мащабът, който имат големите компании, вторият е да притежаваш монопол - естествен или държавен, и третият е да иновираш. За малкия стартъп първите два варианта са невъзможни, така че не остава нищо друго освен да иновират", коментира Коста Йорданов. Според него това не трябва да се превръща в самоцел. Защото от създаването на иновации само заради идеята да бъде създадено нещо ново няма полза. На същото мнение е и Елвин Гури, изпълнителен директор на фонда за съфинансиране Empower Capital.

"Ако от нещо няма практическа полза, то не е иновация", обяви Елвин Гури. По този начин двамата се обединиха около идеята, че успешните нови идеи трябва да намерят реално приложение и да решат конкретни проблеми на потребителите си. Което може да не е достатъчно.

Потребителят трябва да бъде убеден, че е част от иновацията, взема дейно участие в целия процес и вижда ефектите от нея в ежедневието си. Според Ким Уайли от Google човек трябва да възприеме новото в три стъпки. Първата е да разбере иновацията – защо тя е полезна. След това да послуша сърцето си – с други думи, от чисто емоционална гледна точка какво означава тя за него. Последната стъпка е иновацията да стане част от ежедневието на потребителя. Тогава може наистина да се оцени, че един продукт или услуга е успешен.

Пол Джеръмис, директор "Иновационни центрове" в Нewlett-Рackard Enterprise, даде пример от последните години за истински иновативни продукти. Той оприличи свързването на продукта с виртуалното пространство за "електрификацията на 21-ви век".  Именно затова и участниците във форума бяха единодушни, че най-големите иновации за последните 20 години са смартфоните и социалните мрежи. Кои ли ще са тези през следващите 20 години?

Технологиите винаги са имали за цел да направят живота на човек по-лесен. Но колкото по-сложни стават те, толкова по-трудно започват да изпълняват задачата си. Динамиката на съвременния IT свят допълнително усложнява ситуацията. Именно затова и последните иновации трябва да са фокусирани върху решаването на конкретни казуси, както и да са насочени към самите хора. Това беше акцентът от проведения през миналата седмица форум Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал".

На него големи имена в областта на иновациите като Pixar, Hewlett-Packard Enterprise, Intel, Google, McCann Erickson и др. разкриха основни правила и тенденции в опита си да бъдат различни и да представят нещо ново на своите клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK