Facebook на живо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook на живо

Facebook обмисля най-различни начини за монетизиране на новата услуга, включително абонаменти.

Facebook на живо

Социалната мрежа залага бъдещето си на очакванията, че стриймингът ще е новият хит сред потребителите

Мартин Дешев
16483 прочитания

Facebook обмисля най-различни начини за монетизиране на новата услуга, включително абонаменти.

© Reuters


Какво правят много хора, когато отидат на почивка или екскурзия? Заливат профила си във Facebook със снимки. Новата идея на Марк Зукърбърг и компания е постепенно все повече потребители да излъчват видео на живо в профила си и да споделят с близки и приятели (включително и "непознатите" приятели) приключенията си в реално време.

Такова е бъдещето, което основателят на Facebook Марк Зукърбърг неколкократно описа по време на Mobile World Congress 2016 в Барселона. Бъдеще, което всъщност вече е реалност и постепенно набира скорост. От декември миналата година Facebook Live позволява на избрани компании и известни личности да излъчват видео на живо в профилите си. Вече функцията е налична и за постепенно увеличаващ се брой потребители на Android и iOS. Компанията води и преговори за партньорство и със създатели на съдържание. Плановете й за видеострийминга са много амбициозни и според Зукърбърг това ще е в основата на бъдещето на Facebook.

Новият тип комуникация

"Мисля, че ще сме в свят, в който видеото ще доминира и ще е по-лесно да споделиш клип, отколкото снимка или текст. Стриймингът на живо дава голяма власт на хората. Вчера стриймвах за 5 минути и ме гледаха 150 хил. души, а записът остава за още милиони гледания. Стриймването ще има важен социален ефект. Хората ще споделят все повече. Стриймингът дава по-интимна обстановка, по-реална, в която може да си себе си, без всичко да е напудрено. Което е страхотно", заяви Зукърбърг по време на конгреса в Барселона.  Според информация на онлайн изданието Re/Code магнатът е "обсебен" от тази технология и целта му е тя да заеме централно място във Facebook.

Макар и да не потвърди официално тази информация, действията на компанията показват, че има нещо вярно. В началото на миналата седмица Facebook Live стана достъпен за потребителите в над 30 държави. Освен това функцията ще бъде вградена в основното приложение на Facebook и няма планове да бъде отделяна в самостоятелно, както стана с Messenger например. Което показва, че социалната мрежа гледа на видеострийминга като бъдещ основен метод за комуникация. Друго доказателство за амбициите й е, че когато потребител излъчва на живо, неговият канал автоматично ще се качва най-горе в новинарските потоци на приятелите му за цялото време на предаването.  Това повдига и първият въпрос без отговор засега: "Какво става, ако 10 души излъчват едновременно?"

За момента все още е рано да се мисли за това, тъй като Facebook Live не се използва масово. Но, ако очакванията на Зукърбърг се оправдаят, стриймингът бързо ще се превърне в голям хит. Разбира се, повечето подобни излъчвания ще продължават по няколко минути, но тук идва и другата част от грандиозния план на компанията - специално съдържание на живо от известни личности, музиканти, компании и спортни събития. Социалната мрежа разговаря с американската Национална футболна лига за стрийминг на видео, което да допълва самите мачове. Пред сп. Variety Дан Роуз, вицепрезидент на Facebook, коментира, че засега компанията не търси да излъчва 3-часовите срещи през цялото време, но има множество други "интересни неща, които можем да правим със спорта". Роуз потвърждава, че се водят преговори с още "много хора" и компанията дори е готова да им плаща, за да си гарантира, че те ще излъчват видео на живо редовно.

Големи усилия за още по-големи награди

Facebook не хвърля просто така толкова време, усилия и средства в развиването на стрийминга в социалната си мрежа. Всичко, което компанията прави, се осланя на множество поредни изчерпателни анализи и тестове. Резултатите са повече от ясни - потребителите гледат стрийминга три пъти по-дълго, отколкото предварително записаните клипове. Освен това много от излъчващите четат коментарите на хората, отговарят на въпроси в реално време и всичко това допълнително увеличава връзката между тях и потребителите, коментира Роуз. Стриймингът се оказва с много голяма атрактивност за повечето хора и те взаимодействат активно с него, което праща ясно послание на Facebook да развие сегмента и след това да го монетизира.

"Посланието ни към индустрията и хората, с които си партнираме, е, че вече имат филмово студио в джоба си и начин да достигнат до нова и различна аудитория. Всичко е без сценарий, автентично и интерактивно", коментира Роуз. Остава отворена темата как точно Facebook ще изкарва пари от стрийминга. Компанията е толкова уверена в успеха на Facebook Live, че не изглежда притеснена за монетизирането на услугата. Роуз коментира, че всички варианти са възможни - реклами, абонаменти и др. На първо време най-важното е стриймингът да бъде популяризиран и харесан от потребителите. А според Зукърбърг това ще е повече от лесно и ще стане почти от само себе си.

Интересът на Facebook към стрийминга вече има своите отражения и върху конкуренцията. Компанията Meerkat, която практически даде началния устрем на този тип услуга, вече мисли за бъдещето си. "Видеото на живо стана интересна функция за Twitter и Facebook, но не се е превърнало в самостоятелна мрежа, както ние се надявахме да се получи с Meerkat", коментира изпълнителният директор Бен Рубин пред Re/Code. Той допълни, че броят на зрителите не е много по-висок спрямо лятото на миналата година и трудно се създават постоянни източници на стрийминг. Facebook обаче има предимството на огромната потребителска база, контакти с всяка друга компания или известна личност, която пожелае и солиден финансов ресурс. Така за по-малките играчи в сегмента не остава какво друго да направят, освен да потърсят бъдещето си другаде. В случая на Meerkat това може би ще бъде личен стрийминг само за определени, избрани от автора, групи хора.

Какво правят много хора, когато отидат на почивка или екскурзия? Заливат профила си във Facebook със снимки. Новата идея на Марк Зукърбърг и компания е постепенно все повече потребители да излъчват видео на живо в профила си и да споделят с близки и приятели (включително и "непознатите" приятели) приключенията си в реално време.

Такова е бъдещето, което основателят на Facebook Марк Зукърбърг неколкократно описа по време на Mobile World Congress 2016 в Барселона. Бъдеще, което всъщност вече е реалност и постепенно набира скорост. От декември миналата година Facebook Live позволява на избрани компании и известни личности да излъчват видео на живо в профилите си. Вече функцията е налична и за постепенно увеличаващ се брой потребители на Android и iOS. Компанията води и преговори за партньорство и със създатели на съдържание. Плановете й за видеострийминга са много амбициозни и според Зукърбърг това ще е в основата на бъдещето на Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Следващия стрийминг ще е как колим прасе, да видим колко гледания ще има :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK