Бъдеще без екрани
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдеще без екрани

Пазарът на добавена и виртуална реалност ще достигне 120 млрд. долара до 2020 г., сочат прогнози

Бъдеще без екрани

Добавената реалност печели интереса на инвеститорите и има далеч повече бизнес приложения от виртуалната

Константин Николов
13124 прочитания

Пазарът на добавена и виртуална реалност ще достигне 120 млрд. долара до 2020 г., сочат прогнози

© Reuters


Спомняте ли си как преди време 3D телевизорите бяха обявени за следващия голям хит в технологичната индустрия? Тези предвиждания не се сбъднаха и няколко години по-късно водещите производители като Samsung, LG и Sony дори са на път изцяло да се откажат от платформата. През годините е имало немалко подобни примери за провали. В момента най-големите надежди на IT сектора са вперени към виртуалната (VR) и добавената реалност (AR). На Световния мобилен конгрес в Барселона бяха представени и немалко проекти в двата сегмента. Но въпреки прекаления шум около VR немалко специалисти смятат, че далеч по-добрите перспективи и приложения се откриват пред добавената реалност.

Технологиите съществуват от години, но едва напоследък приковават вниманието на специалисти и потребители. Само през първите два месеца на тази година в двете области са били инвестирани 1.1 млрд. долара, обяви консултантската компания Digi-Capital. Досега капиталовложенията в AR и VR никога не са надхвърляли 1 млрд. долара за цялата година. С все по-широкото навлизане на IT гигантите в тези индустрии пазарът на AR/VR ще достигне 120 млрд. долара до 2020 г., показват прогнози на Digi-Capital. Данните придобиват смисъл само като видим имената на замесените - Google, Facebook, Microsoft, Samsung, Sony и HTC. А след провала на своя AR-проект Google Glass интернет колосът е по-амбициран от всякога и залага на платформата чрез инвестиции и сътрудничество с други производители.

И докато виртуалната реалност привлича повече потребители заради откриващите се невероятни възможности за забавления, изглежда, че добавената реалност печели интереса на инвеститорите и има далеч повече бизнес приложения. Потайният щатски стартъп Magic Leap, който развива АR, е привлякъл финансиране за 1.4 млрд. долара, от които 800 млн. долара през февруари. Сред инвестиралите в него компании са Google и Alibaba. Интернет гигантът развива и собствен AR-проект - Project Tango, като първият масов смартфон с платформата (дело на Lenovo) трябва да излезе през лятото. Microsoft пък подготвя HoloLens, за който софтуерната група уверява, че ще има много различни приложения.

AR добавя контекстуални нива на информация към реалните ни преживявания. И докато досега сме гледали подобни фантасмагории само в холивудски филми като "Специален доклад" или "Железен човек", скоро всички тези възможности ще бъдат налични. Добавената реалност има един основен коз в своя полза - не създава нов "фалшив" свят като виртуалната, а просто добавя информация към реалния свят около нас. Именно по тази причина и евентуалните приложения в сектори като търговията, туризма, здравеопазването и образованието са много повече. Според изобретателя от Microsoft Алекс Кипман (създал Kinect) добавената реалност е стъпка нагоре в еволюцията към време, когато взирането в смартфони и компютри ще е напълно забравено. "Говоря как ще се освободим от двуизмерния свят на работата с традиционните компютри. В компютърно отношение сме на ниво пещерни хора - все още рисуваме по стените на пещерите първите символи", заяви експертът през февруари. Според специалистите до 2020 г. наистина повече няма да имаме нужда от екрани - благодарение на AR всяка гладка повърхност около нас може да се превръща в дисплей. Друга особеност ще е възможността за 3D-визуализация и мапинг - потребителите ще получават по всяко време актуализирана информация. Визуализирането на данни ще става в движение. С помощта на жестове хората ще могат да контролират технологиите.

Очакванията на експертите са, че 2017 г. ще е годината със значително навлизане на устройства с добавена реалност. Според CCS Insight пазарната стойност на технологията до две години ще е 3.6 млрд. долара, когато доставените джаджи ще са 16 пъти повече спрямо 2016 г. Очакванията са до 2020 г. потребителите на технологията да са около 1 млрд. Тепърва ще излизат нови продукти. Но вече се очертават няколко устройства и платформи, които сигнализират началото на новата "добавена" ера.

HoloLens

Цена: 3000 долара

Очилата на Microsoft започват доставки за избрани разработчици от 30 март срещу 3000 долара. Джаджата е напълно автономна и няма нужда да бъде свързана с компютър. Работи под Windows 10. Комплектът автоматично калибрира разстоянието до зеницата. Разполага с холографска резолюция от 2.3 милиона светлинни точки. В устройството са вградени четири камери, както и една за дълбочина и една за HD видео. С тях потребителите могат да снимат не само средата около себе си, но и AR информацията, която само те виждат, и да споделят снимките. HoloLens има и четири микрофона, сензор за околната светлина, 32-битова Intel архитектура и специален холографски процесор на Microsoft. Чрез него може да се създават и движат холограми с движения, да се комуникира гласово с различните приложения и да се навигира с поглед. HoloLens включва и бутони за вградените високоговорители, яркостта на екрана, както и бутон за включване. Има Wi-Fi връзка. Основният очертаващ се проблем е батерията, която ще издържа около три часа при активно ползване. Сред обявените от Microsoft приложения са HoloStudio за 3D моделиране, Skype, HoloTour за виртуален туризъм, архитектурен софтуер, Autodesk възможности, образователни програми и игри.

Meta 2

Цена: 950 долара

Очилата на американския стартъп Meta Vision имат резолюция 2560x1440, 90-градусово полезрение и предна камера. Имат и сензор за ръчни движения. Устройството трябва да е постоянно свързано към компютър и работи само под Windows 8 и 10. Поддържа Microsoft Office, Adobe и Spotify. От Meta Vision обещават поддръжка за Mac през тази година. Потребителите могат да контролират звука и яркостта чрез бутони, има и копче за снимане Поръчките за разработчици започнаха от този месец среду 949 долара, като компанията казва, че доставките ще бъдат извършени през третото тримесечие.

Project Tango

Project Tango не е AR устройство, а платформа на Google, която има за цел да внедри добавената реалност в смартфони и таблети. Чрез системата устройствата виждат и се ориентират в триизмерния свят, като използват хардуер и софтуер, за да сканират света около себе си, да разбират дълбочина на картината и да следят движение. Разработчици вече работят по приложения за проекта, а Lenovo ще пусне първия смартфон с Tango през лятото на цена от 500 долара. Приложенията на платформата в областта на ритейла, туризма и гейминга са огромни. Устройство с Tango беше демонстрирано по време на Мобилния конгрес в Барселона, където напътстваше и предоставяше допълнителна информация на посетителите на музей.

Epson Moverio BT-200

Цена: 740 долара

Устройството Moverio на Epson идва в две отделни части - очила и контролер. Процесорът Intel Atom и батерията са в джойстика. Устройството работи под Android Lollipop. Резолюцията на OLED екраните е HD. Джаджата има вградена камера, жироскоп, GPS и акселерометър. От Epson твръдят, че умните очила са насочени към бизнеса, а не към крайния потребител. Компанията вече работи с производителя на дронове DJI и чрез Moverio управлението на безпилотни апарати ще стане по-лесно.

Shima

Цена: 600 долара

Компанията за производство на очила LaForge твърди, че Shima са единствените диоптрични очила на пазара, които имат и добавена реалност. Джаждата има ARM процесор, Bluetooth връзка и използва няколко сензора. Има малък тъчпад отстрани на рамката, чрез който се контролират функциите й - приложения, музика и др. Камерата на Shima може да снима и видео. Очилата имат и опция за шофиране, която се активира автоматично, когато усети скорост над 30 км в час. Потребителят получава GPS информация на дисплея, както и съобщения.

SmartEyeglass

Цена: 840 долара

Sony започна да продава през миналата година версията на AR очилата си за разработчици. Устройството има включен джойстик с кабел и работи чрез свързване със смартфони под Android 4.4 и нагоре Все още не е ясно кога ще е готова "масовата" версия. SmartEyeglass има акселерометър, жироскоп, сензор за яркост, микрофон и 3-мегапикселова камера. Екранът е с малка резолюция 419x138. Потребителите имат достъп до магазин за приложения, който все още е твърде ограничен, но разполага с програма за гласов контрол, преводи и др. За разлика от други джаджи моделът на Sony не може да бъде носен с други очила.

Спомняте ли си как преди време 3D телевизорите бяха обявени за следващия голям хит в технологичната индустрия? Тези предвиждания не се сбъднаха и няколко години по-късно водещите производители като Samsung, LG и Sony дори са на път изцяло да се откажат от платформата. През годините е имало немалко подобни примери за провали. В момента най-големите надежди на IT сектора са вперени към виртуалната (VR) и добавената реалност (AR). На Световния мобилен конгрес в Барселона бяха представени и немалко проекти в двата сегмента. Но въпреки прекаления шум около VR немалко специалисти смятат, че далеч по-добрите перспективи и приложения се откриват пред добавената реалност.

Технологиите съществуват от години, но едва напоследък приковават вниманието на специалисти и потребители. Само през първите два месеца на тази година в двете области са били инвестирани 1.1 млрд. долара, обяви консултантската компания Digi-Capital. Досега капиталовложенията в AR и VR никога не са надхвърляли 1 млрд. долара за цялата година. С все по-широкото навлизане на IT гигантите в тези индустрии пазарът на AR/VR ще достигне 120 млрд. долара до 2020 г., показват прогнози на Digi-Capital. Данните придобиват смисъл само като видим имената на замесените - Google, Facebook, Microsoft, Samsung, Sony и HTC. А след провала на своя AR-проект Google Glass интернет колосът е по-амбициран от всякога и залага на платформата чрез инвестиции и сътрудничество с други производители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK