По пътя към дигитална Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По пътя към дигитална Европа

По пътя към дигитална Европа

Технологичното изложение CeBit се опитва да върне фокуса на бизнеса върху иновациите

Юлиян Арнаудов
8908 прочитания

© Reuters


Безкрайни стени от най-разнообразни екрани – смартфони, таблети, телевизори и пр. Неонови светлини и големи надписи, които формират пъстра палитра. Такива са най-големите и посещавани щандове на изложенията за потребителска електроника CES в Лас Вегас и MWC в Барселона. Всяка година в рамките на първите три месеца тези два форума обикновено показват накъде ще върви технологичната индустрия в кратко- и средносрочен план. Ако човек се опитва да разбере тенденциите, ще си помисли, че бизнес и крайни потребители се интересуват от едни и същи неща – умни устройства, бърз мобилен интернет, дрони и роботи. Реалността не е точно така. Когато става въпрос за потребности компаниите имат свои специфични нужди, които не могат да се задоволят само с базовите потребителски такива. Затова, след като премине еуфорията на крайните потребители покрай изложенията в Лас Вегас и Барселона, веднага след тях се провежда CeBIT в Хановер, което се фокусира именно върху нуждите и интересите на бизнеса.

На пръв поглед то не е тъй бляскаво – преобладават обикновените щандове, изложените смартфони и таблети са застрашен вид, а екраните се ползват да изобразяват разнообразна информация, а не толкова да показват колко качествена е картината. Причината е очевидна – за бизнеса е важно какво става зад красивите монитори, как вървят процесите и какви възможности се отварят, така че да могат да обслужват по-добре своите клиенти. Не че няма да ви посрещнат танцуващи роботи и да видите очила за виртуална реалност, но те са по-скоро за необходима малка атракция. През тази година основният акцент пада основно върху облачни технологии и различните съпътстващи ги елементи, както и върху интернет на нещата (Internet of Things). Софтуерът и услугите са на преден план, но на изложението в Хановер ще откриете, че хардуерът също е доста силно застъпен.

Бизнесът в облаците

Ако преди няколко години почти всички компании избягваха по всякакъв начин да се обвържат с отдалечените интернет технологии, като се опасяваха, че нямат контрол върху информацията, ситуацията вече започва да се променя. Появата на хибридните облачни технологии позволява да се комбинират отдалечени услуги и такива, които да ползват сървърната инфраструктура на предприятието. По-малките фирми, които не могат да си позволят собствени сървъри и поддръжката им, пък започват да се ориентират към изцяло онлайн решения.

Разработчиците на бизнес софтуер от няколко години преминават към гъвкави услуги, които да могат да се напаснат според вида индустрия и компания. Германският гигант SAP разчита на своята платформа S4HANA, докато конкурентът му Microsoft – на Azure. Двете служат само за база, в която да се съхраняват и обработват данните, а приложенията над тях да бъдат насочени за съответната дейност. Тази трансформация на бизнес софтуера тече вече от няколко години. По-любопитното е, че в предложенията за облачни услуги все по-агресивно навлизат телекомите, които по време на CeBIT обявиха няколко интересни партньорства.

Първото е между китайския производител на комуникационно оборудване Huawei и германския телеком гигант Deutsche Telekom. Двете компании обявиха пускането на облачната платформа Open Telekom Cloud, която ще е предназначена за бизнес клиенти от Европа. В същото време Vodafone обяви партньорство с Hewlett-Packard за аналогична услуга, която се казва Total Cloud Flex.

По този начин софтуерните компании се опитват да достигнат до повече бизнес клиенти, а телекомите намират нови източници на приходи, които да диверсифицират спада на постъпленията в Европа заради силните регулации на мобилните разговори.

Всичко е свързано

Телекомите се заглеждат и към друга посока – Интернет на нещата (Internet of Things – IoT). Например Vodafone обяви още едно сътрудничество – със SAP, за използване на платформата им S4HANA за управление на всякакви свързани устройства. IoT беше неразделна част от щандовете на всички телекоми на изложението в Хановер. Любопитен момент е, че може би най-важната част от концепцията за Интернет на нещата е, че в центъра й е потребителят. Независимо дали носи умен часовник, гривна или някое друго устройство. На CeBIT дори беше демонстрирана безконтактна технология, чрез която в ръката се вгражда миничип, с който можете да отваряте врати само с едно махване. Всъщност на CeBIT технологичните компании показаха голямата връзка между облачните системи, свързаните устройства и управлението на големите масиви от данни (Big Data). Ако всички те са комбинирани по правилния начин, резултатът е наистина впечатляващ.

Не е задължително да носите чип, за да могат компаниите да проследяват потребителската ви активност. SAP показа няколко технологии, които в дадени комбинации могат да се ползват при различни ситуации. Например да се проследява потокът от хора в определени пространства. Германският разработчик е инсталирал такава система на стадион "Алианц Арена" в Мюнхен. Чрез камери и сензори се следят концентрацията на зрители и маршрутът им от и до спортния обект, за да се преразпределя движението към по-ненатоварени участъци. Друг пример показва посещенията на голям магазин и различните щандове и как мениджърът може да пуска оферти в реално време, за да повиши интереса към по-малко посещаваните места. Дори от SAP ползваха технологията, за да следят къде се разпределят хората на щанда на германския гигант в Хановер.

IBM пък демонстрира мобилно приложение, което използва подобна информация и технологии, за да помогне на слепи хора да пазаруват в свързан магазин. В същото време Intel показа мобилен софтуер, който използва сензори, данни и смартфон, за да улесни целия процес на отглеждане на грозде така, че да се получи възможно най-добрата за вино реколта.

Ролята на бизнеса за иновациите

Друг елемент на CeBIT е, че изложението е силно ориентирано към германския пазар – повечето разговори, презентации и срещи се случват на немски. За доста компании това е начин да намерят клиенти на един от най-големите европейски пазари – този в Германия. От друга страна, в Хановер компаниите се опитват да популяризират технологиите за бизнеса в цяла Европа, тъй като общността изостава в дигитализирането на пазара си. Именно по тази причина тази година на изложението в Хановер имаше силно присъствие на германски политици като канцлера Ангела Меркел и еврокомисаря за цифровата икономика и общество Гюнтер Йотингер. Показаният стремеж от всички е да бъде ускорена дигитализацията на Европа, която започва да изостава от иновациите по света. Такава донякъде е и ролята на CeBIT: да убеди по-консервативните европейски (и преобладаваща част германски) компании, че трябва да преминат към новата свързана ера.

В същото време технологичните фирми показват как чрез комбинирането на различни системи и решения могат да се получат интересни резултати, които да работят в реално време. Както и че бизнесът играе ключова роля за налагането на иновациите. Облачните технологии започнаха да се разгръщат напълно, след като повече компании решиха да ги ползват. Подобно нещо ще се случи и с IoT, което изобщо няма да се ограничи до продажбите на умни гривни или електрически четки за зъби.

Безкрайни стени от най-разнообразни екрани – смартфони, таблети, телевизори и пр. Неонови светлини и големи надписи, които формират пъстра палитра. Такива са най-големите и посещавани щандове на изложенията за потребителска електроника CES в Лас Вегас и MWC в Барселона. Всяка година в рамките на първите три месеца тези два форума обикновено показват накъде ще върви технологичната индустрия в кратко- и средносрочен план. Ако човек се опитва да разбере тенденциите, ще си помисли, че бизнес и крайни потребители се интересуват от едни и същи неща – умни устройства, бърз мобилен интернет, дрони и роботи. Реалността не е точно така. Когато става въпрос за потребности компаниите имат свои специфични нужди, които не могат да се задоволят само с базовите потребителски такива. Затова, след като премине еуфорията на крайните потребители покрай изложенията в Лас Вегас и Барселона, веднага след тях се провежда CeBIT в Хановер, което се фокусира именно върху нуждите и интересите на бизнеса.

На пръв поглед то не е тъй бляскаво – преобладават обикновените щандове, изложените смартфони и таблети са застрашен вид, а екраните се ползват да изобразяват разнообразна информация, а не толкова да показват колко качествена е картината. Причината е очевидна – за бизнеса е важно какво става зад красивите монитори, как вървят процесите и какви възможности се отварят, така че да могат да обслужват по-добре своите клиенти. Не че няма да ви посрещнат танцуващи роботи и да видите очила за виртуална реалност, но те са по-скоро за необходима малка атракция. През тази година основният акцент пада основно върху облачни технологии и различните съпътстващи ги елементи, както и върху интернет на нещата (Internet of Things). Софтуерът и услугите са на преден план, но на изложението в Хановер ще откриете, че хардуерът също е доста силно застъпен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.