С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 мар 2016, 17:55, 7835 прочитания

В анимацията е важна историята, а технологиите само я подкрепят

Филип Флетото, главен софтуерен инженер в Pixar

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Филип Флетото е старши софтуерен инженер в Pixar, който отговаря за разработването и поддържането на системи, които да подобрят комуникацията между различните хора, работeщи в компанията – от програмисти, през рендъринг инженери до художници и продуценти. Флетото работи в Германия като 3D художник, а след това се присъединява в The Moving Picture Company и там отговаря за опростяване на системата им за управление на ресурсите. Той беше сред гост-лекторите на конференцията Innovation Explorer, организирана от Innovation Starter и "Капитал", която се проведе в края на февруари в "София тех парк".

В момента зад анимационните филми стоят доста технологии, особено софтуер – какви подобни инструменти ползвате в Pixar, за да направите вашите?
- В Pixar разполагаме с доста голям екип от над 110 специалисти, които разработват софтуер специално за компанията. Основният фокус на звеното е да прави и поддържа инструменти за анимиране, най-известното от които е FreshStone. То е много тясно специализирано за нашите нужди в Pixar. Освен това имаме и други екипи, сред които е и моят, които се занимават с различни други софтуерни дейности за улеснение на работата на компанията. Например моята задача е да създам система за управление на продукцията, а паралелно с нея има и друга подобна програма, която помага за създаването на историята на дадена анимация. Така двата софтуерни инструмента се допълват и целта им е да позволят на креативната част (аниматори, продуценти, режисьори и пр.) да си върши по-добре и ефективно своята работа. Това е нещо като традиция в Pixar – да има тясно сътрудничество и преплитане между високите технологии и изкуството. Една симбиоза между двете, при която едната част не може да функционира без другата и обратното.

Каква е вашата роля в Pixar?
- Моят екип се занимава с разработването и поддържането на система за управление на проектите на компанията. Тя има за цел да свърже всички служители, които работят по дадена анимация, да обменят идеи, съдържание (скици, модели, сценарии и т.н.), да получават обратна връзка и изобщо да улесним процеса по създаването на подобен рисуван филм. Предизвикателството пред нас е, че тази система трябва да може да се ползва от най-различни хора – художници, аниматори, инженери по визуални ефекти, сценаристи и други, и ние трябва да я направим максимално лесна и удобна за употреба от всички тях.


Pixar използва ли други технологии, като например такива за motion capture (система за улавяне на естествени движения) и допълнително обработване на изображенията?
- Ние правим 3D анимации от много време, но не използваме motion capture във филмите, а като я прилагаме, то е основно с тестови характер. В бъдеще може и да прибегнем до подобни инструменти, особено с развитието на технологиите, но за момента няма взето конкретно решение. Иновациите и технологиите винаги са играли важна и решаваща роля за Pixar, затова ние трябва да проучим какво може да се прави с различните видове инструменти и системи. Съответно, ако са ни полезни, ще започнем да ги прилагаме на практика.

Какво различава компанията от останалите студиа за анимационни филми от гледна точка на иновациите?

- Работил съм и за други студиа за анимация и визуални ефекти, но е забележително колко много напреднаха технологиите и методите през последните 15 години. Всичко се промени оттогава досега. Софтуерите за обработка на изображенията, за анимацията – всичко това в момента изглежда по съвсем различен начин. Това, което прави Pixar различна от останалите, е, че ние не само интегрираме доста рано технологиите, което се прави и от другите студиа, но акцентираме повече на историята, тоест на креативната част. Иновациите са част от процеса и ние си сътрудничим тясно с ILM (Industrial Light & Magic – компанията за визуални ефекти на Джордж Лукас, сега част от Disney – бел. ред.) и други. Подобни партньорства са вече често срещана практика в бранша, която преди не беше толкова популярна. Мисля, че вече технологиите не са толкова голям диференциатор, а само подкрепят целия процес, затова Pixar се фокусира повече върху историята и персонажите, отколкото само върху визията в дадена анимация.

Тоест не може технологиите и визията да заместят добрата история?
- Не, няма как да стане. Дори изкуственият интелект да се развие достатъчно, не мисля, че ще успее да направи добра история за анимационен филм. За това се изисква доста време, опит, включително и житейски. Винаги съм се удивлявал как всъщност центърът на един филм е историята и как софтуерните инженери всъщност трябва да помагат за нейното създаване чрез различни технологии, които да улеснят този процес. Както и самите сценаристи и режисьори идват при нас с ранни версии и ни питат дали ни харесва. Така всички реално участваме в създаването на добрата история.

Какъв процент от компанията съставлява софтуерният екип?
- Мисля, че грубо екипът е около 10% от всички служители. В Pixar работят около 1100 души, от които 110 са програмисти, така че горе-долу около една десета.



Смятате ли, че делът на програмисти може да се увеличи с напредването на технологиите?
- Трудно е да се каже. Дори сегашното ниво не е типично за нашата индустрия. Причината да имаме повече програмисти е, че доста голяма част от софтуера си го разработваме сами. Не смятам, че ще има голямо увеличение в бъдеще.

Кои ще са следващите технологични тенденции в анимацията?
- В момента проучваме някои нови технологии, които започват да се налагат в Силициевата долина, и какви възможности могат да предоставят. Например очилата за виртуална реалност, доста компании инвестират в развитието на тези устройства, от една страна, от друга, Pixar разполага с доста добро съдържание, което може да се предлага и за тях. Затова експериментираме с подобен тип технологии. Не съм сигурен колко голям е потенциалът на виртуалната реалност, но определено е една от областите, които си заслужава да тестваме. Имаме специален екип, който изпробва именно подобни технологии и дали си заслужава да се изпробват и впоследствие дали има смисъл да започнем да разработваме съдържание за тях или с тях. Друга важна тенденция е, че все повече компании отварят своите системи и се налагат програми с отворен код. Все повече се засилва партньорството между отделните студиа и това ще окаже голям ефект върху процеса по правенето на филми. Инструментите и софтуерите, които досега се изработваха вътрешно от компаниите, вече се налагат като стандарти с отворен код.
Има логика в този ход със споделянето на технологиите и за Pixar този процес ще е много ползотворен.

Изпитвате ли проблем с намирането на добри IT кадри?
- Много трудно се намират добри софтуерни инженери, особено в Силициевата долина, където търсенето е толкова голямо. Конкуренцията е много силна в графично ориентираните IT кадри, особено покрай развитието на виртуалната реалност и видеоигрите. При Pixar този проблем не се усеща толкова много, защото успехите на компанията и качеството на продуктите й придават добър имидж. Така тези IT специалисти, които харесват тази индустрия, обичат това, което създаваме, това е начинът, по който ние ги привличаме да работят за нас. Но дори и в тази ситуация е предизвикателство, защото имаме компании като Google, Facebook и техния Oculus Rift и пр.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нагоре по веригата Нагоре по веригата

Блокчейн технологията напуска нишовата среда на криптовалутите, а големите световни компании масово инвестират в нея

18 май 2019, 1836 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Чат навсякъде; Застраховка срещу климата; Намери ми колеж

10 май 2019, 2596 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
За първи път в историята учени засякоха гравитационни вълни

Проектът, обединяващ 900 учени от 15 държави доказва, че Айнщайн е бил прав

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света