С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 мар 2016, 14:43, 16512 прочитания

Битката за колата на бъдещето

Традиционните автопроизводители са принудени да станат технологични гиганти, за да издържат на конкуренцията от Силициевата долина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Задачата ни е да защитим бизнес модела си, без да изгубим от някой "интернет играч". В противен случай ще се превърнем във Foxconn за компании като Apple - просто ще доставяме металните кутии за техните технологии." Думите не са на някой директор на загиващ производител на смартфони, а на един от най-уважаваните мениджъри в автомобилната индустрия - Клаус Фрьолих от борда на директорите на BMW, отговарящ за разработките на германския гигант.

Думите му разкриват опасенията в цeлия сектор - амбициите на гиганти като Google, Apple, Baidu и други в областта на автономните коли застрашават бизнеса на традиционните производители. Тоест технологичните компании постепенно се превръщат и в автомобилни. Което кара индустрията да тръгне по обратната пътека - автогигантите пък стават все по-мащабни IT групи.

Невиждана трансформация
В следващите десет години автомобилната индустрия ще преживее огромна трансформация, невиждана през последния един век, смятат в BMW. Изпълнителният директор на гиганта Харалд Крюгер разкри по време на годишната среща на компанията в Мюнхен какви са най-големите страхове на всички в сектора: IT фирмите работят върху новите автотехнологии с помощта на събраните през устройствата и интернет данни от потребителите - нещо, с което традиционните производители не разполагат. В същото време създаването на стойност ще преминава все повече от хардуера към услугите и софтуера. Един от примерите за това е Tesla, която и в момента се опитва постоянно да подобрява колите си чрез софтуерни ъпдейти.

В опита си да "изравнят резултата" автогигантите търсят свежа кръв. В BMW, която в момента е лидер на премиум пазара, отдавна се считат за една от най-привлекателните компании за работа на инженери. Сега се обръщат все повече съм IT специалистите. През тази година ще бъдат наети 500 нови експерти в тази област, които да подсилят екипа. В момента софтуерните инженери са около 20% от 30 000 служители, подизпълнители и доставчици, занимаващи се с развойната дейност на BMW. "Ако трябва да достигна съотношение 50 - 50 до пет години, ми трябват още 15 000 - 20 000 души от партньорства с доставчици и други източници", заяви Фрьолих пред Reuters по време на автоизложението в Женева. Според него германските учебни заведения не произвеждат достатъчно специалисти в тази област.

Чрез новите попълнения в BMW се надяват да наваксат изоставането си от технологичните компании в областта на машинното обучение и изкуствения интелект. Основната част от обявения в Мюнхен петгодишен стратегически план е развитието на проектите за по-съвършени електрически и автономни коли. Те включват прибавянето на технологии в автомобила на бъдещето като разпознаване на глас и движение, сензори, облачни технологии, добавена реалност и много други.

BMW, Mercedes-Benz и Audi хвърлят огромни ресурси в създаването на собствени центрове за автомобилен софтуер и услуги. В някои случаи дори обединяват усилия - например купиха от Nokia производителя на дигитални карти HERE. Така те създават платформа, чрез която свързаните коли споделят информация за пътните и други условия.

Напред към Долината
За да разберем размиването на границите между автомобилния и технологичния свят, е достатъчно да погледнем Силициевата долина, която дълго време беше център основно за IT гиганти и стартъпи. Но в момента около района на Сан Франциско свои развойни звена имат Volkswagen, Hyundai, BMW, Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Ford, General Motors, както и доставчици на автомобилни компоненти и технологии като Bosch, Delphi, Denso, Continental и др.

"В автомобилния свят борбата няма да е за повече конски сили, а дали "моята кола е по-автономна от твоята", заяви пред Reuters Мануела Пападопол, маркетинг директор на софтуерната компания Elektrobit, която вече е собственост на Continental.

Според PriceWaterhouse сливанията и придобиванията сред автодоставчиците през 2015 г. са достигнали 50 млрд. долара, три пъти повече от предишната година. Което се дължи именно на нуждата от нови технологии и възможности. "Компаниите в сектора инвестират, от една страна, в подобрени двигатели, за да изпълнят държавните изисквания за по-малък разход, а от друга - в свързани автономни коли", се казва в доклад на консултанската компания. Според анализаторската фирма IHS Automotive до 20 години продажбите на самоуправляващи се автомобили ще достигнат 21 млн.

"Целият този преход към автономни коли и замесените фирми преживяват огромен бум. Един милиард долара не са достатъчни, за да участваш в играта", заяви пред Wall Street Journal Марк Платшон, съветник в BMW i-Ventures, фонда за рискови инвестиции на BMW.

Думите му се потвърждават от предложената мегасделка между General Motors и стартъпа Cruise Automation. Групата от Детройт дава над 1 млрд. долара за фирмата от Сан Франциско, разработваща сензорна технология, чрез която всеки автомобил може да се превърне в автономен. GM неотдавна изгради собствен екип за разработка на самоуправляващи коли, а инвестира и 500 млн. долара в платформата за споделен транспорт Lyft. Основната цел е изграждането на мрежа от свързани автономни автомобили на услугата.

Подобни придобивания от традиционни производители вече са ежедневие в Силициевата долина. Въпросът е кой ще надделее в крайна сметка - технологичните компании или традиционните автопроизводители. А може би има и друга възможност - сътрудничество между двете страни в името на потребителя. За момента е сигурно, че конкуренцията стимулира невиждани по обем и скорост иновации в автомобилната индустрия, без да има какъвто и да е знак за спирачка.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1901 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 4466 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
За първи път в историята учени засякоха гравитационни вълни

Проектът, обединяващ 900 учени от 15 държави доказва, че Айнщайн е бил прав

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10