Битката за колата на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за колата на бъдещето

BMW представи визията си за колата на бъдещето на церемонията за 100-годишнината си в началото на март

Битката за колата на бъдещето

Традиционните автопроизводители са принудени да станат технологични гиганти, за да издържат на конкуренцията от Силициевата долина

Константин Николов
16735 прочитания

BMW представи визията си за колата на бъдещето на церемонията за 100-годишнината си в началото на март

© Reuters


"Задачата ни е да защитим бизнес модела си, без да изгубим от някой "интернет играч". В противен случай ще се превърнем във Foxconn за компании като Apple - просто ще доставяме металните кутии за техните технологии." Думите не са на някой директор на загиващ производител на смартфони, а на един от най-уважаваните мениджъри в автомобилната индустрия - Клаус Фрьолих от борда на директорите на BMW, отговарящ за разработките на германския гигант.

Думите му разкриват опасенията в цeлия сектор - амбициите на гиганти като Google, Apple, Baidu и други в областта на автономните коли застрашават бизнеса на традиционните производители. Тоест технологичните компании постепенно се превръщат и в автомобилни. Което кара индустрията да тръгне по обратната пътека - автогигантите пък стават все по-мащабни IT групи.

Невиждана трансформация

В следващите десет години автомобилната индустрия ще преживее огромна трансформация, невиждана през последния един век, смятат в BMW. Изпълнителният директор на гиганта Харалд Крюгер разкри по време на годишната среща на компанията в Мюнхен какви са най-големите страхове на всички в сектора: IT фирмите работят върху новите автотехнологии с помощта на събраните през устройствата и интернет данни от потребителите - нещо, с което традиционните производители не разполагат. В същото време създаването на стойност ще преминава все повече от хардуера към услугите и софтуера. Един от примерите за това е Tesla, която и в момента се опитва постоянно да подобрява колите си чрез софтуерни ъпдейти.

В опита си да "изравнят резултата" автогигантите търсят свежа кръв. В BMW, която в момента е лидер на премиум пазара, отдавна се считат за една от най-привлекателните компании за работа на инженери. Сега се обръщат все повече съм IT специалистите. През тази година ще бъдат наети 500 нови експерти в тази област, които да подсилят екипа. В момента софтуерните инженери са около 20% от 30 000 служители, подизпълнители и доставчици, занимаващи се с развойната дейност на BMW. "Ако трябва да достигна съотношение 50 - 50 до пет години, ми трябват още 15 000 - 20 000 души от партньорства с доставчици и други източници", заяви Фрьолих пред Reuters по време на автоизложението в Женева. Според него германските учебни заведения не произвеждат достатъчно специалисти в тази област.

Чрез новите попълнения в BMW се надяват да наваксат изоставането си от технологичните компании в областта на машинното обучение и изкуствения интелект. Основната част от обявения в Мюнхен петгодишен стратегически план е развитието на проектите за по-съвършени електрически и автономни коли. Те включват прибавянето на технологии в автомобила на бъдещето като разпознаване на глас и движение, сензори, облачни технологии, добавена реалност и много други.

BMW, Mercedes-Benz и Audi хвърлят огромни ресурси в създаването на собствени центрове за автомобилен софтуер и услуги. В някои случаи дори обединяват усилия - например купиха от Nokia производителя на дигитални карти HERE. Така те създават платформа, чрез която свързаните коли споделят информация за пътните и други условия.

Напред към Долината

За да разберем размиването на границите между автомобилния и технологичния свят, е достатъчно да погледнем Силициевата долина, която дълго време беше център основно за IT гиганти и стартъпи. Но в момента около района на Сан Франциско свои развойни звена имат Volkswagen, Hyundai, BMW, Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Ford, General Motors, както и доставчици на автомобилни компоненти и технологии като Bosch, Delphi, Denso, Continental и др.

"В автомобилния свят борбата няма да е за повече конски сили, а дали "моята кола е по-автономна от твоята", заяви пред Reuters Мануела Пападопол, маркетинг директор на софтуерната компания Elektrobit, която вече е собственост на Continental.

Според PriceWaterhouse сливанията и придобиванията сред автодоставчиците през 2015 г. са достигнали 50 млрд. долара, три пъти повече от предишната година. Което се дължи именно на нуждата от нови технологии и възможности. "Компаниите в сектора инвестират, от една страна, в подобрени двигатели, за да изпълнят държавните изисквания за по-малък разход, а от друга - в свързани автономни коли", се казва в доклад на консултанската компания. Според анализаторската фирма IHS Automotive до 20 години продажбите на самоуправляващи се автомобили ще достигнат 21 млн.

"Целият този преход към автономни коли и замесените фирми преживяват огромен бум. Един милиард долара не са достатъчни, за да участваш в играта", заяви пред Wall Street Journal Марк Платшон, съветник в BMW i-Ventures, фонда за рискови инвестиции на BMW.

Думите му се потвърждават от предложената мегасделка между General Motors и стартъпа Cruise Automation. Групата от Детройт дава над 1 млрд. долара за фирмата от Сан Франциско, разработваща сензорна технология, чрез която всеки автомобил може да се превърне в автономен. GM неотдавна изгради собствен екип за разработка на самоуправляващи коли, а инвестира и 500 млн. долара в платформата за споделен транспорт Lyft. Основната цел е изграждането на мрежа от свързани автономни автомобили на услугата.

Подобни придобивания от традиционни производители вече са ежедневие в Силициевата долина. Въпросът е кой ще надделее в крайна сметка - технологичните компании или традиционните автопроизводители. А може би има и друга възможност - сътрудничество между двете страни в името на потребителя. За момента е сигурно, че конкуренцията стимулира невиждани по обем и скорост иновации в автомобилната индустрия, без да има какъвто и да е знак за спирачка.

"Задачата ни е да защитим бизнес модела си, без да изгубим от някой "интернет играч". В противен случай ще се превърнем във Foxconn за компании като Apple - просто ще доставяме металните кутии за техните технологии." Думите не са на някой директор на загиващ производител на смартфони, а на един от най-уважаваните мениджъри в автомобилната индустрия - Клаус Фрьолих от борда на директорите на BMW, отговарящ за разработките на германския гигант.

Думите му разкриват опасенията в цeлия сектор - амбициите на гиганти като Google, Apple, Baidu и други в областта на автономните коли застрашават бизнеса на традиционните производители. Тоест технологичните компании постепенно се превръщат и в автомобилни. Което кара индустрията да тръгне по обратната пътека - автогигантите пък стават все по-мащабни IT групи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Stabilnost avatar :-|
    Пунта Мара ПРЕМИЕР

    интересно

  • 2
    antoniy_metodiev avatar :-|
    Антоний Методиев

    Безспорно ускорение в технологиите, базирани на "квази"-изкуствен интелект.
    Въпросът, пред който се изправяме, е за какво му е на автономният автомобил Човекът? В постмодернистките футуристични модели, самият човек се превръща в Автономен човек. Тогава какъв е смисълът от автономен автомобил за автономен човек? Къде е пресечната им точка?

  • 3
    bobi221 avatar :-|
    bobi221

    Колата на бъдещето е Тесла .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK