Apple в капана на разнообразието

Технологичният гигант залага на съмнителна стратегия: да запази позициите си при смартфоните чрез по-евтин модел

Какво е общото между готвача и мениджъра? За някои хора това е в общият подход при подготвянето на менюто или портфолиото от продукти и услуги. Доста често силата на добрия готвач се изразява в това да изработи страхотна рецепта с прости продукти, както и да предложи по-малко, но по-качествени ястия. Същото важи и за наистина успешните мениджъри – в много случаи те трябва да пробият на пазара с минимално количество продукти и услуги, като така да спечелят максимален брой клиенти с недостижимо качество. Това беше ключът в уникалната рецепта на покойния вече съосновател на Apple Стив Джобс. След представянето на новите продукти през тази седмица спокойно можем да кажем, че ерата на опростеното портфолио на Apple официално приключи.

Когато се завърна в компанията през 1997 г., една от първите задачи на Джобс бе да опрости максимално огромното, разнообразно и на моменти объркващо портфолио от продукти, които носеха ябълковото лого. Мениджърът успя да запази този подход дори когато Apple се превърна в технологичен мастодонт с почти трилион долара пазарна капитализация. След неговата кончина през 2011 г. компанията бавно започва да се трансформира под управлението на новия главен изпълнителен директор Тим Кук. С обявените в понеделник нови продукти повечето експерти и инвеститори смятат, че IT гигантът жертва печелившата досега концепция за сметка на опитите си да защити пазарния дял и ръст в основния си бизнес – този на смартфоните. След няколко тримесечия ще стане ясно дали идеята за по-богато и разнообразно "меню" ще се окаже печеливша. Но експертите вече започват да предупреждават, че ефектът може да се окаже недостатъчен за стимулиране на растежа и скоро на Apple ще се наложи да мисли нова стратегия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • + 7

    Най-после ще дойде моментът на истината защо клиентите избират една или друга платформа. Със сигурност напрежението и за Самсунг е огромно, смея да твърдя, че досега цената беше това, което тикаше клиента към Самсунг.

    Нередност?
  • 2
    dgdimitrov avatar :-P
    Quo Vadis?
    • + 8

    За топ моделите цената не е толкова определяща, но ако епъл по4нат да разводняват портфолиото и да булват модели като самсунг рано или късно ще слязат до маржа на самсунг

    Нередност?
  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 4
    • + 4

    Интересно какво биха казали потребителите за евтино Ферари? Например Фиат брандират следващата версия на "Браво" като "Ферари Браво"?

    Както и да е... след 5-6 години епъл ще е това, което е блекбъри в момента.

    Нередност?
  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l
    • - 3
    • + 3

    Хаха, забавно ... малко автогол си вкараха. Никой не иска да си купи евтин епъл, понеже вече не е гъзарско. Демек видя се съвсем ясно, кой е основния движещ за масовите потребители на епъл. Не казвам, че не ги бива като хард- и софтуер. Просто се оказва, че това няма значение за клиентите им, повечето от които ги интересува само лъскавото лого :)

    Нередност?
  • 5
    yminchev avatar :-(
    yuliy
    • - 1
    • + 3

    Сензорът за пръстовите отпечатъци не от новите, а от старите.
    Може да си коригирате статията.

    Нередност?
  • 6
    IVO avatar :-|
    Иван К.
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#3] от "kokoto2":

    Това го слушам от години, че Епъл заминавали. А те Самсунг глътнаха вода.

    Нередност?
  • 7
    stg avatar :-P
    stg
    • - 3
    • + 2

    впечатляващо е, че беше казано най важното нивото на потребителите не Ейпъл е такова че ако има повече от един модел изпадат в ступор и не знаят какво да правят

    Нередност?
  • 8
    daredebil avatar :-|
    DareDebil
    • + 1

    До коментар [#4] от " v_l ": оказа се че 30 млн човека са си купили телефон на 2 години на цена от 450 долара... Вижда се наистина какво движи продажбите - потребителите искат епъл не само във високия ценови сегмент, но и в средния.

    Нередност?
  • 9
    daredebil avatar :-|
    DareDebil
    • + 1

    До коментар [#3] от " kokoto2 ": аналогията ти няма нищо общо със случая, по-скоро е все едно ферари да вземе 12 цилиндровия мотор от F12 и да го вкара в по-малкия моедл 488, като запази цената почти непроменена.

    Нередност?
  • 10
    mickey1 avatar :-|
    Mickey
    • - 1

    Юлиянчооооо, пак настъпи котето.
    Пръстовия скенер не е нов, а същия като на 5еС

    Друго- не знам какви "експерти" и "анализатори" четеш , вместо да попиташ мен, обикновения човек. В подкрепа на икономическата стратегия на епъл , ще кажа че:
    Тъй като за Епъл най-важното нещо е профита- с това че продават "нов модел" без почти почти нищо да са вложили в разбротката му (освен подняна на процесора и едната камера) автоматически означава прибавен профит. Като прибавим остаряването и поевтиняването на всички останали компоненти.....е ето ти аритметиката която са си направили Епъл. След като вече се изтощиха придажбите на 6еС ето един катализатор който ще ги докара до Седмицата(с нов маджик и дизайн).
    И за никакъв "НОВ ЦИКЪЛ с прибавен модел" не може да става въпрос, освен ако си вярваш че и другата година по същото време ще пуснат същия този "5еС" телефон със следващия процесор и следващата камера . ?:)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал