Предвестникът на втората IT вълна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предвестникът на втората IT вълна

Предвестникът на втората IT вълна

"Аксидиа" е сред младите софтуерни разработчици по поръчка, които всяка година отчитат удвояване на приходите

Юлиян Арнаудов
18264 прочитания

© Анелия Николова


Разработването на софтуер по поръчка се превръща във все по-привлекателна ниша за българските IT компании. В момента започват да изникват нови и нови за страничните наблюдатели дружества, отчитащи силeн растеж на приходи, печалба и служители. Примерите се роят, а постоянните отлични резултати показват, че този сегмент има още много потенциал. Една от тези фирми е "Аксидиа" - от основането й в края на 2012 г. досега тя успява най-малкото да удвои своето представяне всяка година и така да влиза все по-активно в полезрението на пазара.

Началото на своеобразния бум може да се проследи преди приблизително пет-шест години. Тогава мениджъри от различни утвърдени IT фирми (местни и чуждестранни) решават да поемат по свой път и съответно поставят основите на цяла нова вълна от компании за разработване на софтуер по поръчка. Този процес продължава и в момента, а списъкът набъбва все повече. В него изпъкват две дружества – "Скейл фокус" и "Булпрос". Те печелят редица български и международни бизнес награди, а втората привлече и външно финансиране от около 3.5 млн. евро за развитие на дейността си. Тези компании са първата вълна, която вече жъне плодовете на растежа си. Но на хоризонта се задава и втората – фирми, които вече започват да придобиват достатъчно мащаб и да растат с подобни темпове. "Аксидиа" е именно една от тях. Единственото, което за момента може да спре тези дружества е достигането на по-голям мащаб, който да забави бързото им развитие, а не толкова пренасищането на пазара с много фирми, предлагащи подобни услуги.

Познато начало

"Аксидиа" е основана преди малко повече от три години от четирима мениджъри със сериозен опит в IT индустрията - Димитър Димитров, Николай Мутафов, Николай Тодоров и Пламен Койчев, които и досега са единствените акционери в дружеството. Те решават, че е време да започнат свой проект, водени от стремежа да доразвият бизнеса със софтуерни разработки спрямо. Началото е положено само от четиримата, със собствени средства и без външно финансиране. Първите клиенти са спечелени чрез референции, благодарение на доброто име на основателите в IT индустрията. Следващите пък са привлечени чрез препоръките на първите.

"Личните препоръки от клиентите са важна предпоставка за печеленото на нови", коментира Димитър Димитров, съосновател на "Аксидиа", който отговаря за бизнес развитието на компанията.

Основната дейност на "Аксидиа" е разработка на софтуер по поръчка и осъществяване на консултантски услуги. Правят се цялостни бизнес IT решения – автоматизация на процеси, портали и мобилни приложения. По-голямата част от клиентите са големи компании, но се работи и с малки и средни фирми, както и със стартъпи. "Аксидиа" се фокусира основно във финансовата индустрия, като прави софтуер за банки, застрахователни компании, пенсионни и инвестиционни фондове и др. Българската фирма работи и като подизпълнител по различни проекти на IT гиганти, сред които IBM и Hewlett-Packard. Основните пазари са сравнително традиционни за повечето български софтуерни компании с подобна дейност – фокусът пада върху САЩ, Великобритания, Германия, Франция и останалите страни от Западна Европа. Различното в портфолиото на "Аксидиа" е, че присъстват и екзотични такива, като ЮАР и Близкия изток. Компанията работи и със стартъпи – основно американски и британски, като специфичното при тях е, че те са много по-склонни да експериментират с технологиите, за разлика от големите клиенти.

Резултатите също са съпоставими с тези през първите години на вече наложени български фирми. Приходите на дружеството през 2015 г. достигат 3.4 млн. лева, което е ръст от малко под 100% спрямо предходната година, когато са 1.79 млн. лева. През първата пълна година, когато правят бизнес – 2013 г. "Аксидиа" има постъпления от едва 732 хил. лева, което показва бурното развитие на дружеството. Тя е все още далеч от нивата на фирмите от първата вълна в сегмента, но все пак компанията е и по-млада от тях. Печалбата през 2014 г. е 222 хил. лева, а през изминалата година е 472 хил. лева, което също показва удвояване на резултатите. В същото време служителите от 11 души през 2013 г. достигат до около 60 през изминалата година и около 70 в момента.

Необятен потенциал

"Пазарът е много голям с потенциал за десетки милиарди долари", коментира Димитров. "Реално ние оперираме на глобално ниво, местата и дейностите в които работим, имат много възможности за развитие", допълва той и конкретизира, че над 80% от приходите се формират от проекти в чужбина. "Аксидиа" има дейност и в България, като работи с няколко банки на местния пазар, както и застрахователни и логистични компании. Често се случва да си партнират с по-големи български IT фирми по някои проекти в страната. Интересното е, че макар и по-рядко, това става и с международни проекти, като понякога дадени задания се поемат от две или три фирми.

"В общия случай българските IT компании повече си партнират, отколкото се конкурират. Много рядко се случва две подобни дружества да се състезават за проект в чужбина", коментира Димитров и допълва: "Истинската конкуренция е за добри IT кадри." Последното е най-големият кошмар и проблем за цялата софтуерна индустрия в страната.

Засега "Аксидиа" решава проблема с кадрите по няколко начина. Първият е, че засега компанията не е толкова голяма да наема няколкостотин души. Вторият е, че чрез препоръки на настоящи служители, ръководството успява да запълни голяма част от свободните места. Третият е чрез инвестиране в развитието и задържането на вече привлечените кадри. Последният е използването на хоризонтална структура, при която всеки от служителите може да споделя идеите си с мениджърите и съсобствениците в "Аксидиа" и те да бъдат осъществени.

Компанията участва в инициативи, които подкрепят младите хора за кариера в IT сферата. По този начин дружеството си партнира с "Империя онлайн" и инициативата им "IT таланти", която подготвя и развива младши специалисти, както и в кампанията "Мениджър за един ден". "Акседиа" също така беше избран за Най-добър ICT работодател за 2015 г. в категорията "Развой на софтуер", в конкурса организиран от ICT Media и JobTiger.

Димитър Димитров коментира, че в компанията има доста примери на завърнали се от чужбина българи. Според него това е по-добрият вариант от сините карти (разрешителни за чужденци извън ЕС), но реално е по-трудно осъществим. "Основният проблем на българската софтуерна индустрия е липсата на мащаб. В най-големите сделки в този сегмент трудно могат да се позиционират български компании, тук няма кой да поеме проект, който да изисква няколкостотин души ресурс", обяснява Димитров. Според него местните компании не печелят само с най-евтини услуги, а добрият имидж на страната се формира от различни фактори.

"Цената вече не е основен фактор при взимане на решения, особено през последните години. Фокусът все повече пада върху качеството", смята Димитров.

Без застояване

"Аксидиа" е все още в началото на развитието си и засега успява чрез органичния растеж да финансира операциите и стимулира развитието си. Затова и компанията за момента не търси външно финансиране. Очакванията за настоящата година са да се запази същият темп на растеж и развитие. Ще продължи развитието на сегашните географски пазари. Клиенти вече не се търсят само с препоръки, а чрез участия и на технологични изложения като CeBIT в Хановер. Според Димитров това вече се е отплатило с установяването на контакти с потенциални клиенти и запознаване с новите тенденции в софтуерната индустрия. Последното е доста важно, защото в IT индустрията трябва да реагираш бързо, само така си гарантираш растеж.

"В нашата индустрия или се развиваш, или вървиш надолу – няма възможност да стоиш на едно място", заключава Димитров.


6 коментара
  • 1
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Който иска да няма притеснение за работа и доходи, да помисли за ИТ.
    За години напред няма да има проблем за програмистите.

  • 2
    mlmirow avatar :-|
    mlmirow

    До коментар [#1] от "Алф":

    Така е но за това трябва да се наблегне на математиката а не на чалгата и рикията ....

  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto

    Ниша за добри инженери, посредствени търговци и липса на собствена визия за развитието на пазарите. Не е лош бизнес предвид ниските цени в България, но е далеч от високата добавена стойност и глобалните пазари, които например Телерик усети много добре.

  • 4
    smile_always avatar :-|
    smile_always

    Вижте Бош, Вистеон, ВМУеър, САП, Софтуер АГ, споменатите по-горе Телерик и още доста други, които правят продукти с висока добавена стойност в България... Че сме добри и в Аутсорсинга ОК, но не това е бизнеса!

  • 5
    nhj1548150557314993 avatar :-|
    ВЛАСТ.БГ ЕООД

    Безинтересен бизнес.

    Направен само за да се печелят някакви пари.

    Много по интересно е ако се разработва собствен продукт или услуга.

  • 6
    zcu00469861 avatar :-|
    zcu00469861

    Не съм против разиването на бизнес, но в дадения случай един ден се стига до ситуацията, че в подобни фирми има голямо текучество на млади и неопитни кадри. Тези с опит, една много малка част от тях се превръщат в шефове на проекти, а другите просто напускат, заради ниските заплати. Конкуренцията в този тип услуги достига убийствени нива. Отделно, такова развитие на нещата по отношение на кадрите дава като резултат софтуер с лошо качество, защото като цяло е писан от хора без трудов стаж. Казвам това от личен опит.
    Този тип фирми стигат до един момент, в който единствената им цел е да продадат техните консултанти на клиента.
    Клиентът пък решава, че така му е по-лесно, защото не му е нужен ИТ депаратемент и така, с години едни хора, може да си работят при някоя фирма, без те да са нейни работници. Същевременно консултантите се принуждават да се съобразяват с прищевките на клиента, един вид имат 2 шефа - един от консултантската фирма (общо взето формален, но реален) и един от клиентската фирма (несъществуващ, но доста реално присъстващ).
    Примери колкото щеш, особено извън България. Има банки, чийто ИТ отдели достигат 2000 човека, от които само 100 са работници на банката, останалото са хора от консултантски фирми.
    Като резултат от това, консултантите изпадат в една непрекъсната несигурност за бъдещето, защото ако клиента прекрати договора с консултантската фирма, тя на свой ред, ако няма налични проекти към, които да прехвърли свободния ресурс (човек), може съвсем лесно да го освободи или просто да го прати в друг град, където има работа (защото в закона има вратички за това).
    Има още едно вредно влияние, което този тип фирми оказват в/у младите специалисти и тези с опит. Когато е в началото на кариерата си, един ИТ специалист няма профил, той общо взето може да прави от всичко по-малко. С течение на времето е възможно да се насочи към определен сектор, примерно банкиране. Така той освен, че натрупва конкретен опит в разработката на софтуер, успява и да се запознае с бизнеса на банкирането. Яко обаче, същият този човек бива прехвърлян от проект на проек и от сектор в сектор, в крайна сметка, той става специалист по всичко и по нищо... Той може да програмира, но не и да измисли нещо ново. И какво става в крайна сметка, имаме хора с опит, но не специалисти. С такива кадри индустрия не се пряви, защото всеки бизнес си има своите особености, а те се научават с времето.
    Този тип услуги са вредни и за самите клиенти, защото след като приключи работата по проектка, консултантът си тръгва и всичкото ноухау покрай проекта си тръгва с него. Ако нещо стане с проекта и той се нуждае от поправки или надстрояване, този, който ще дойде няма да знае нищо за него. Има и още по-лош вариант - клиентът може да реши да вземе друга фирма, защото е по-евтина и тогава вече тотално се изгубва историята на проекта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK