Народният електромобил на Илон Мъск
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Народният електромобил на Илон Мъск

Народният електромобил на Илон Мъск

Силните предварителни заявки за бюджетния модел на Tesla Model 3 загатват за възможна промяна в автоиндустрията

Юлиян Арнаудов
17513 прочитания

© Reuters


Има един стар и популярен анекдот за неразбиваемия сейф, който всякакви гении се опитвали да отворят. Докато не се появил Бай Ганьо, който с магическия инструмент "тесла" и с едни вълшебни, но вулгарни думи го разбива. Нещо подобно е на път да се случи в автомобилната индустрия. Доста фигуративно в ролята на Бай Ганьо влиза милиардерът Илон Мъск, който с магическия инструмент или в случая автопроизводител Tesla, и вълшебната фраза "бюджетен електромобил за 35 хил. долара" е на крачка да разбие сейфа на един от най-трудните за пробиване бизнес сегменти.

За броени дни предварителните поръчки на новата електрическа кола Model 3 задминаха доста от популярните модели, продадени в САЩ през изминалата година. И то въпреки факта, че електромобилът ще се появи на пазара чак през 2017 г. Ако компанията успее и да финализира тези предварителни заявки в реални продажби, то това може да промени изоснови представите ни за автомобилната индустрия. Както и да превърне Tesla от ентусиазиран бутиков разработчик в силен фактор, с който големите играчи трябва да започнат да се съобразяват.

Ефектът на Apple

Още преди Илон Мъск да се качи на сцената и да представи Tesla Model 3, предварителните заявки за поръчка за колата надминаваха 100 хил. В същото време опашките пред магазините на компанията наподобяваха тези при дебют на последен модел устройство на Apple преди години. Седмица по-късно заявки набъбнаха до 276 хил. бройки. Ако направим сравнение с всички продадени автомобили за 2015 г. в САЩ, Tesla Model 3 ще се нареди на шеста позиция. Пред нея обаче са само модели, които са над 30% по-евтини. Лидер например е Camry на Toyota с над 360 хил. продадени коли, при средна цена между 20 и 30 хил. долара. Втори е познатият модел Corolla пак на Toyota с 306 хил. продажби и средна цена от около 20 хил. долара. Средната цена на Model S е между 35 и 42 хил. долара, а в този сегмент например е и Mercedes с C-класа, като германският концерн е реализирал едва 86 хил. продажби през изминалата година в САЩ.

Постижението на компанията на Мъск е още по-голямо предвид факта, че новата кола на Tesla няма да бъде пусната на пазара преди 2017 г. Както и че става въпрос за предварителни заявки в рамките на една седмица срещу продажби за една година. С времето те може да се увеличат значително и да надминат 500 хил. бройки, както обяви и самият Мъск няколко дни след представянето. Една от целите на милиардера е да продава по горе-долу толкова електромобила на година до 2020 г.

Първоначалният успех на Tesla и Model 3 се дължи на няколко фактора. Първият е, че за разлика от Model S новият вариант е два пъти по-евтин и повече хора могат да си го позволят. Вторият е, че капарото, което се оставя за предварителна заявка, е 1000 долара – сума, която не е голяма за американските стандарти. Третият е, че към колите на компанията наистина има голям интерес. При това той все повече се засилва не само в САЩ. Например на изложението CeBIT в Хановер като на шега Tesla присъства с щанд и демонстрира Model S. За някои може да звучи смехотворно да се опитваш да продаваш американски електромобил на германци, но павилионът на компанията беше пълен през цялото време и за разглеждане на колата се чакаше на опашка,

"Тук сме свидетел на "Уоу" фактора, защото става дума за Tesla", коментира Гари Силбърг, анализатор в KPMG, цитиран от списание Wired. "Те знаят как да представят продукта на пазара и без съмнение ще постигнат голям успех."

Tesla успя да постигне ефекта на Apple при мобилните устройства. Което може да се проследи дори при досегашните продажби на компанията. През 2015 г. тя пласира 50 хил. бройки от премиум модела Model S на средна цена от 70 - 80 хил. долара. Същия обем продава Mercedes в САЩ от своята малко по-евтина E-класа. Освен това Tesla отчита ръст от 75% на продажбите през последното тримесечие на 2015 г., докато във високите класове автомобилните концерни се радват и на едноцифрен растеж.

Последствията

Макар да говорим само за предварителни заявки, големият им обем показва, че електромобилите започват все повече да привличат погледите на масовите потребители. Затова и повечето автомобилни производители разглеждат първоначалния успех на Tesla като добър сигнал и за своите модели в сегмента, които ще пуснат на пазара през тази година.

"Мисля, че това са добри новини", коментира изпълнителният директор на Renault Nissan Карлос Гон, цитиран от списание Forbes. "Фактът, че толкова много хора са готови да платят за тази кола, която ще бъде налична чак в края на 2017 г., е много добър сигнал", допълни Гон. Nissan например пусна новата версия на електромобила Leaf, който със средно оборудване струва около 35 хил. долара. Подобни са надеждите и на General Motors с модела Bolt EV до края на годината в същия ценови сегмент, както и на BMW с новия i3.

Друг важен ефект е за самата Tesla. От една страна, големите предварителни заявки й предоставят нелоша капиталова инжекция. Макар и капарото да е само 1000 долара, предвид броя на заявките, това прави чисти 276 млн. долара. Тези свежи ликвидни средства са от изключителна важност за компанията, която гори все повече кеш и се опитва да излезе на печалба. Освен това, за да постигне мащаб и да може да се бори с автомобилните гиганти, Tesla трябва да инвестира крупни суми в инфраструктура. Пример за това е големият завод за батерии Gigafactory, който се строи в сътрудничество с Panasonic.

Другият ефект от досегашния успех е, че големият интерес поставя Tesla на картата на големите производители и е ясен знак, че другите автоконцерни трябва да се съобразяват с нея. Предварителни заявки от близо 300 хил. бройки е наистина рядко срещано явление в тази индустрия.

Да затвориш веригата

Но не всичко е цветя и рози за начинанието на Илон Мъск. Най-очевадната причина е, че тези предварителни заявки не са реални продажби. Tesla ще започне да ги изпълнява след близо 20 месеца, което е доста далечен период и винаги съществува възможността потребителите да размислят и да се откажат. Ниската стойност на капарото позволява подобен сценарий.

Истинският проблем обаче се крие всъщност в големия брой заявки. Причината е, че до завършването на Gigafactory капацитетът за производство на Tesla е към 15 хил. електромобила на тримесечие – толкова са доставени през първите три месеца на 2015 г. Дори и да се увеличи на 20 хил., за да се изпълни търсенето на Model S и 3, ще са необходими около четири години и половина. Gigafactory има много по-голям капацитет, но тя ще е напълно готова чак през 2020 г. Тоест ще има две години, в които Tesla ще има проблеми да доставя заявените коли. Така не само потребителите ще трябва да чакат 20 месеца до първите доставки, но те няма да задоволят всички и някои ще трябва да почакат още. Същият проблем е и с батериите – компанията разчита на Gigafactory да задоволи по-голямото търсене на този ключов компонент, като очакванията са предприятието да понижи значително цените.

Ако Илон Мъск намери елегантно решение на тези трудности, има вероятност Tesla да се превърне в притегателен център на една истинска революция в автомобилостроенето – масовото преминаване от автомобили с двигател с вътрешно горене към електрически такъв.

Има един стар и популярен анекдот за неразбиваемия сейф, който всякакви гении се опитвали да отворят. Докато не се появил Бай Ганьо, който с магическия инструмент "тесла" и с едни вълшебни, но вулгарни думи го разбива. Нещо подобно е на път да се случи в автомобилната индустрия. Доста фигуративно в ролята на Бай Ганьо влиза милиардерът Илон Мъск, който с магическия инструмент или в случая автопроизводител Tesla, и вълшебната фраза "бюджетен електромобил за 35 хил. долара" е на крачка да разбие сейфа на един от най-трудните за пробиване бизнес сегменти.

За броени дни предварителните поръчки на новата електрическа кола Model 3 задминаха доста от популярните модели, продадени в САЩ през изминалата година. И то въпреки факта, че електромобилът ще се появи на пазара чак през 2017 г. Ако компанията успее и да финализира тези предварителни заявки в реални продажби, то това може да промени изоснови представите ни за автомобилната индустрия. Както и да превърне Tesla от ентусиазиран бутиков разработчик в силен фактор, с който големите играчи трябва да започнат да се съобразяват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

92 коментара
  • 1
    pmavrov avatar :-|
    mavro

    Ако най-големите в този сектор не инвестират много сериозно в автомобили задвижвани с нещо различно от стандартните производни на нефта, то тогава ги чака съдбата на Нокия до има-няма 10-15 години.А най-хубавото в цялата тази история е, че за наглите чаршафосани господа на изток започва началото на края.

  • 2
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Все си мислех, че електромобилите ще са екзотика ден до пладне, но изглежда дълбоко съм грешил.

  • 3
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Айдееее.
    Същата пропагандна машина на Уол Стрийт, която придължава да пробутва средно-качество сапунерките на Епъл, сега пробутва и Тесла.
    Сега ще почне масово промиване на мозъци че Тесла са "иноватори" и "просто работи" или "революционно" и т.н. тъпни , завършващи с това как другите "копират Тесла":)
    Юлиянчо , можеш ли да ни обясниш какво означава фразата(която си изплескал няколко пъти):
    " с който големите играчи трябва да започнат да се съобразяват"
    ???????? ХА ХА ХА. Как, с какво ....да се съобразяват?
    Или просто хвърляш "звезден прах" с безсмилени фрази?
    Тесла е НИЩО ПОВЕЧЕ ОТ ЕДНА РЕКЛАМА- и на малкия пръст не може да стъпи на много от компаниите които са много по-напред от Тесла и технологии и опит и ресурси.
    А тъпотията с Нокия-Епъл , направо кърти мифки.

  • 4
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Продължение:
    Юлианчо , а къде е статията за Шкода дето работи сега ел-автомобил който кара 500км с едно зареждане?
    А за Шведи, Германци, Японци ....да не говорим.
    Сигурен съм че черпиш информация за ел-атомобили само от Епъл ориентирани сайтове.
    Те по някоя парА взимат обаче , за разлика от вас. :)

  • 5
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#3:"Mickey"] компаниите които са много по-напред от Тесла и технологии и опит и ресурси.[/quote]

    Прав си, статуквото е много силно.
    Казваш, дизел и кансер форевър?

    Поръчките вече минаха 350 000, много балъци има на запад.
    Пък за Ейпъл да не ти говоря, струва повече от Газпром + Лукойл заедно.
    А правят никому не нужни телефони.
    Дай и ние с теб да направим една реклама, че съм си харесал новата Мазда СХ3.

  • 6
    pontif avatar :-|
    Pontif New Dnevnik SUCK

    До коментар [#4] от "Mickey":

    Дай един линк за тази Шкода. Къде се продава? За колко пари?

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    ...и нито дума за невероятния положителен екологичен ефект от тези коли. Явно американците разбират това, което ние, държавата на изчезващата гора, не.

  • 8
    robr avatar :-|
    lynyrdS

    До коментар [#3] от "Mickey":

    До някоя година Хюндай и Кия като изкарат електрически модел- Галакси +
    с пръстов отпечатък вместо ключалка ще те оставим да обясниш как са мноократно по-добри от Тесла..и ти естествено си ги предпочел пред американските рекламни измами...
    .. Със здраве да си ползваш LG то..

  • 9
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    До коментар [#6] от "Pontif А":
    А къде се продава тази нова Тесла? Само депозити събират нали?
    Не си малък да си потърсиш сам линк за Шкода. Пък виж там и за другите по-сериозни марки.

    До коментар [#8] от "lynyrdS":
    Айдее пак разни епъл зомбита ми четат коментарите като Стив Джобс Евангелието.

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":
    [quote#7:"Георги Георгиев"]Явно американците разбират това[/quote]
    Абе душко, какви американци бе. Тия ел-коли знаеш ли от кога се разработват бе? Колко технология са натрупали вече и европейски фирми/ и японски. И колко са по-напред от Тесла.

    До коментар [#5] от "destino":
    Какво статуктво бе? Говоря за технолгии , опит , ресурси...при електрическите автомобили. Това че активната пропаганда не те информира и само за Тесла дрънка, си е твой проблем:)

  • 10
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    [quote#3:"Mickey"]Юлиянчо , можеш ли да ни обясниш какво означава фразата(която си изплескал няколко пъти):
    " с който големите играчи трябва да започнат да се съобразяват"
    ???????? ХА ХА ХА. Как, с какво...[/quote]
    Айде като Юлиянчо няма кураж, някой друг да разясни!!! А?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK