С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 апр 2016, 8:52, 20163 прочитания

На всяко хапче номерът

"Софтгруп" развива платформа за сериализация на лекарствени продукти и очаква всички фармакомпании в страната да ѝ станат клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българска компания се бори за 15% от пазар за 2 млрд. долара

Случвало ли ви се е да знаете, че от работата ви през следващата година зависи бизнесът ви за около 20 години напред? В подобна ситуация е и българската IT компания "Софтгруп", която се е заела с нелеката задача да пробие и порасне във фармацевтичната индустрия в изключително кратки срокове.

До 9 февруари 2019 г. всички европейски производители на лекарствени продукти трябва да въведат система, чрез която всяка опаковка получава собствен уникален сериен номер. Това е една от мерките на Европейската комисия (ЕК) срещу фалшифициране на лекарства. Прогнозната стойност на инвестициите в такива системи е около 2 млрд. долара, а "Софтгруп" има добри шансове да получи добри позиции на пазара в Централна и Източна Европа.



"Софтгруп" не е типичната българска IT компания - не интегрира технологиите на световни доставчици и не прави софтуер по поръчка. Софийската фирма си има собствен продукт - софтуер за сериализация на лекарства, а отскоро и хардуерен модул, който може да се прикачи към всяко оборудване и да добави новата функция. Това обаче далеч не е единственият продукт за фирмата и не е първият ѝ досег с фармацевтичния сектор.

Още преди да въвеждането на новите регулации, през 2010 г. "Софтгруп" прави първите си стъпки в лекарствената индустрия. Първо внедрихме чужд софтуер със собствена доработка за управление на една от лабораториите на "Актавис" в Дупница, разказва Венелин Димитров, основател на компанията.

Димитров, който тогава прави системи за съвсем друг бранш, попада в "Актавис" почти случайно чрез свой познат. През следващите години компанията влиза при пакетажните линии в още няколко цеха - ботевградската "
Джи И Фармасютикълс", троянското производство на "Актавис", "МС Фарма" и "Антибиотик - Разград".



Преди около три години Димитров вече има достатъчно впечатления от фармацевтичния сектор и е наясно точно от какво ще се нуждаят производителите много скоро. Така през 2013 г. компанията започва работа по новия си продукт – въпросната система за сериализация на лекарства. Като малко предприятие с екип от десет души по това време "Софтгуп" кандидатства за европейско финансиране по програма "Конкурентоспособност" и получава 90% помощ за инвестиция от 180 хил. евро в продукта. "Започнахме да работим по затварянето на универсално решение и в средата на 2015 г. имахме готовия продукт", обяснява Димитров. В процеса на развитие на идеята Димитров взима и решението за машина към софтуера, за да може да предлага системата си и на производители, които вече разполагат с по-голямата част от оборудването и се нуждаят само от надграждане за серийна номерация. Хардуерният модул е разработен съвместно с българската компания "Техтийм".

Стратегията на Димитров е тъкмо обратното на това, което по-голямата част от конкурентите на "Софтгруп" правят. Всъщност на този специфичен пазар играчите са по-скоро големите компании - производители на оборудване за фарма сектора, които предлагат такъв тип софтуер в допълнение към машините си. Компаниите, които подобно на "Софтгруп" залагат на софтуерната си разработка, са две в световен мащаб - канадската Optelvision и италианската SEA Vision, твърди Венелин Димитров.

Най-бързият печели

Въпросът тук обаче не е чак толкова кой какво прави и как го прави, а кой ще спечели клиенти в следващите до две години. Уловката на този пазар е, че всички фарма производители трябва да внедрят системата до началото на 2019 г. А самият процес по интеграция трае около година и половина. Затова за "Софтгруп" и конкуренцията близкото бъдеще е решаващо. На този етап Димитров води преговори с останалите три производителя на местно ниво - "Софарма", "Унифарм" и "Чайкафарма", и очаква скоро и те да станат клиенти на компанията. Фирмата разговаря и със 17 гръцки, няколко сръбски, хърватски, словашки, словенски, латвийски и дори две германски фирми. По стечение на обстоятелствата и покрай членството си в глобалната предприемаческа мрежа Endeavor "Софтруп" се свързва и с един от йорданските производители на лекарства - Hikma Pharmaceuticals. През февруари представители на компанията идват в България да огледат внедрените разработки на "Софтгруп" и остават доволни, което дава на Димитров основание да очаква скоро и първия си клиент от Близкия изток.

"Целта ни са Източна Европа и Близкия изток. На тези пазари ни е по-естествено и по-лесно да влезем и работим. Разбира се, това по никакъв начин не означава, че нямаме интерес към Западна Европа", коментира основателят. Очакванията са за поне шест нови клиенти извън страната до края на годината.

"По оценка на KPMG само в Европа има 7 хил. пакетажни линии на около 700 различни компании, които трябва да бъдат оборудвани. Оценката на пазара е за около 1.5 – 2 млрд. долара за периода 2016 г. – 2019 г.", описва Димитров възможностите пред компании като неговата. Това, с което "Софтгруп" ще бори конкуренцията, са, от една страна, по-ниските цени от гигантите в сектора, а от друга, фактът, че системата им работи с всякакви пакетиращи машини. При попътен вятър Димитров смята, че "Софтгруп" има реални шансове да получи 15 до 20 процента от този пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Система за аварийно кацане ще спасява пътниците Система за аварийно кацане ще спасява пътниците

"Паник бутон" автоматично ще приземява самолетите на най-близкото летище

12 дек 2019, 881 прочитания

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3896 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Джери Рули и Васил Терзиев: Много от иновациите ни се случват в София и искаме да разширим още уменията тук

Висшите мениджъри в Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10