На всяко хапче номерът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На всяко хапче номерът

Венелин Димитров започва бизнеса сам и от вкъщи през 2003 г.

На всяко хапче номерът

"Софтгруп" развива платформа за сериализация на лекарствени продукти и очаква всички фармакомпании в страната да ѝ станат клиенти

Александра Козбунарова
21180 прочитания

Венелин Димитров започва бизнеса сам и от вкъщи през 2003 г.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Българска компания се бори за 15% от пазар за 2 млрд. долара

Случвало ли ви се е да знаете, че от работата ви през следващата година зависи бизнесът ви за около 20 години напред? В подобна ситуация е и българската IT компания "Софтгруп", която се е заела с нелеката задача да пробие и порасне във фармацевтичната индустрия в изключително кратки срокове.

До 9 февруари 2019 г. всички европейски производители на лекарствени продукти трябва да въведат система, чрез която всяка опаковка получава собствен уникален сериен номер. Това е една от мерките на Европейската комисия (ЕК) срещу фалшифициране на лекарства. Прогнозната стойност на инвестициите в такива системи е около 2 млрд. долара, а "Софтгруп" има добри шансове да получи добри позиции на пазара в Централна и Източна Европа.

"Софтгруп" не е типичната българска IT компания - не интегрира технологиите на световни доставчици и не прави софтуер по поръчка. Софийската фирма си има собствен продукт - софтуер за сериализация на лекарства, а отскоро и хардуерен модул, който може да се прикачи към всяко оборудване и да добави новата функция. Това обаче далеч не е единственият продукт за фирмата и не е първият ѝ досег с фармацевтичния сектор.

Още преди да въвеждането на новите регулации, през 2010 г. "Софтгруп" прави първите си стъпки в лекарствената индустрия. Първо внедрихме чужд софтуер със собствена доработка за управление на една от лабораториите на "Актавис" в Дупница, разказва Венелин Димитров, основател на компанията.

Димитров, който тогава прави системи за съвсем друг бранш, попада в "Актавис" почти случайно чрез свой познат. През следващите години компанията влиза при пакетажните линии в още няколко цеха - ботевградската "Джи И Фармасютикълс", троянското производство на "Актавис", "МС Фарма" и "Антибиотик - Разград".

Преди около три години Димитров вече има достатъчно впечатления от фармацевтичния сектор и е наясно точно от какво ще се нуждаят производителите много скоро. Така през 2013 г. компанията започва работа по новия си продукт – въпросната система за сериализация на лекарства. Като малко предприятие с екип от десет души по това време "Софтгуп" кандидатства за европейско финансиране по програма "Конкурентоспособност" и получава 90% помощ за инвестиция от 180 хил. евро в продукта. "Започнахме да работим по затварянето на универсално решение и в средата на 2015 г. имахме готовия продукт", обяснява Димитров. В процеса на развитие на идеята Димитров взима и решението за машина към софтуера, за да може да предлага системата си и на производители, които вече разполагат с по-голямата част от оборудването и се нуждаят само от надграждане за серийна номерация. Хардуерният модул е разработен съвместно с българската компания "Техтийм".

Стратегията на Димитров е тъкмо обратното на това, което по-голямата част от конкурентите на "Софтгруп" правят. Всъщност на този специфичен пазар играчите са по-скоро големите компании - производители на оборудване за фарма сектора, които предлагат такъв тип софтуер в допълнение към машините си. Компаниите, които подобно на "Софтгруп" залагат на софтуерната си разработка, са две в световен мащаб - канадската Optelvision и италианската SEA Vision, твърди Венелин Димитров.

Най-бързият печели

Въпросът тук обаче не е чак толкова кой какво прави и как го прави, а кой ще спечели клиенти в следващите до две години. Уловката на този пазар е, че всички фарма производители трябва да внедрят системата до началото на 2019 г. А самият процес по интеграция трае около година и половина. Затова за "Софтгруп" и конкуренцията близкото бъдеще е решаващо. На този етап Димитров води преговори с останалите три производителя на местно ниво - "Софарма", "Унифарм" и "Чайкафарма", и очаква скоро и те да станат клиенти на компанията. Фирмата разговаря и със 17 гръцки, няколко сръбски, хърватски, словашки, словенски, латвийски и дори две германски фирми. По стечение на обстоятелствата и покрай членството си в глобалната предприемаческа мрежа Endeavor "Софтруп" се свързва и с един от йорданските производители на лекарства - Hikma Pharmaceuticals. През февруари представители на компанията идват в България да огледат внедрените разработки на "Софтгруп" и остават доволни, което дава на Димитров основание да очаква скоро и първия си клиент от Близкия изток.

"Целта ни са Източна Европа и Близкия изток. На тези пазари ни е по-естествено и по-лесно да влезем и работим. Разбира се, това по никакъв начин не означава, че нямаме интерес към Западна Европа", коментира основателят. Очакванията са за поне шест нови клиенти извън страната до края на годината.

"По оценка на KPMG само в Европа има 7 хил. пакетажни линии на около 700 различни компании, които трябва да бъдат оборудвани. Оценката на пазара е за около 1.5 – 2 млрд. долара за периода 2016 г. – 2019 г.", описва Димитров възможностите пред компании като неговата. Това, с което "Софтгруп" ще бори конкуренцията, са, от една страна, по-ниските цени от гигантите в сектора, а от друга, фактът, че системата им работи с всякакви пакетиращи машини. При попътен вятър Димитров смята, че "Софтгруп" има реални шансове да получи 15 до 20 процента от този пазар.

От нивата до лабораторията

Преди да се роди идеята за фармацевтичната индустрия и преди "Софтгруп" да започне да се интересува от европейските и близкоизточните пазари, компанията има съвсем друг бизнес. През 2003 г. Венелин Димитров, програмист по образование, започва да работи по софтуерни системи сам от дома си. Малко по-късно се присъединява и съдружникът му Мартин Георгиев.

В първоначалния си замисъл "Софтгруп" работи предимно за фирми в областта на зърнопроизводството. Тогавашният продукт е MES система (за управление на производствените процеси), която измерва, оценява и управлява различните дейности – складове и мелници например. Клиентите им от онова време, сред които "Агриа Груп Холдинг" и производителите на брашно "ГудМилс" в София и в Букурещ, продължават и до днес да работят със системите. Тази дейност обаче спира да е приоритетна за Димитров и към днешна дата отговаря едва за около 2% от оборота.

Истинският двигател за растежа на компанията е фармацевтичният сектор. Откакто "Софтгруп" навлиза в него, резултатите скачат рязко. От 575 хил. лв. оборот за 2013 г. през следващата година компанията регистрира приходи от 3.3 млн. лв. при печалба от 490 хил. лв., сочат финансовите отчети на компанията. През 2015 г., когато компанията се фокусира върху сериализацията, приходите й спадат до 1.75 млн. лв., но печалбата запазва нивата си. Това за Димитров обаче е знак, че са на прав път с продукта си. В момента ръководството обмисля да търси инвеститор, за да подпомогне разрастването си, а очакванията за 2016 г. са екипът от 20 души да се увеличи поне двойно.

Фотограф: Георги Кожухаров
Българска компания се бори за 15% от пазар за 2 млрд. долара

Случвало ли ви се е да знаете, че от работата ви през следващата година зависи бизнесът ви за около 20 години напред? В подобна ситуация е и българската IT компания "Софтгруп", която се е заела с нелеката задача да пробие и порасне във фармацевтичната индустрия в изключително кратки срокове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK