Десетгодишната визия на Марк Зукърбърг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Десетгодишната визия на Марк Зукърбърг

Reuters

Десетгодишната визия на Марк Зукърбърг

Facebook обяви плана си за глобална комуникационна доминация

Константин Николов, Мартин Дешев
16584 прочитания

Reuters

© Reuters


През май 2012 г. акциите на Facebook се сринаха още на втория ден след излизането на социалната мрежа на борсата. Тогава инвеститори, наблюдатели и журналисти (сред които и "Капитал") изразяваха съмнение за умението на компанията и основателя й Марк Зукърбърг да монетизират огромната си база потребители. Пазарната капитализация за кратко време дори падна от 50 до 40 млрд. долара. Почти четири години по-късно Facebook се оценява на 315 млрд. долара (четвъртата най-голяма технологична компания в света по този показател). И отдавна не е наричана просто социална мрежа. Днес тя е един от най-влиятелните технологични гиганти (по Economist), новинарски портал (по Wired) и рекламен колос (по мнението на различни фирми, които вече са и нейни клиенти). А амбициите на Зукърбърг за бъдещето на комуникациите, представени по време на годишната конференция за разработчици F8, са далеч по-големи и включват въвеждането на изкуствен интелект, дронове, виртуална реалност и други иновации.

В момента Facebook може да се похвали с огромна аудитория, мечта за всеки рекламодател. Социалната мрежа има 1.6 млрд. месечни потребители (спрямо 1 млрд. през 2012 г.), от които 83.6% са извън Северна Америка. В същото време 900 млн. души използват Facebook Messenger, докато WhatsApp (чат услугата, която беше купена за 22 млрд. долара преди две години) - още 1 млрд. души. Потребителската база на Instagram пък е над 400 млн. Facebook наистина отдавна не е социална мрежа. "По-скоро е холдингова компания за различни комуникационни платформи", казва Economist в свой коментар. Според изданието няма друга компания (освен Google), която да разполага с толкова потребители, да знае толкова много за поведението им онлайн и да може да ги таргетира така успешно.

В същото време се забелязва отлив в "социалните" навици на ползващите Facebook. Онлайн изданието The Information обяви, че от средата на 2015 г. досега споделянето на информация във Facebook е намаляло с 5%. Спадът при постването на лична информация е още по-голям: 21% на годишна база. The Information се позовава на вътрешна документация на компанията. Официалният отговор на Facebook е, че потребителите й все още прекарват много време в платформата и нивата са приблизително равни на тези от минали години. И докато много наблюдатели споделят, че има причини за притеснение, стратегията на Зукърбърг е далеч по-мащабна от контактите с "приятели", харесвания на постове и снимки на котета. Десетгодишният план на основателя на компанията иска да промени изначално комуникацията между хората. Той включва три етапа - първият е подобряването на цялата екосистема Facebook през следващите три години, вторият е укрепване на Instagram, WhatsApp, Messenger и други продукти през следващите пет, а третият - разработката на виртуална реалност (VR), изкуствен интелект и глобална свързаност до следващите десет години. Именно последната фаза привлича най-голям интерес.

Виртуален от пръв поглед

Зукърбърг ясно показа доверието си в бъдещето на виртуалната реалност още преди две години, когато плати 2 млрд. долара за Oculus, компания, която тогава просто обещаваше революционна VR джаджа. Изпълнителният директор на Facebook вярва, че виртуалната, а и добавената реалност ще променят начина, по който взаимодействаме помежду си и виждаме света. В момента в процес на проектиране е 360-градусова камера и сензори, чрез които хората ще могат да се срещат с когото и да е в която и да е част на света. Според Зукърбърг всичко това ще става през приложения. "Много от нещата, които считаме за физически обекти днес като телевизора например, след време ще бъдат приложение за долар", заяви основателят на Facebook. Според него технологията ще бъде подпомогната много от създаването на нови очила, които по нищо не се различават от сегашните обикновени такива с диоптър.

Бот, къде ми е колата

Според визията на Зукърбърг за бъдещето потребителите ще си комуникират с изкуствен интелект през Facebook Messenger - тъй наречените ботове, които ще доставят всякаква полезна информация - за трафик, време или пазаруване. Първият такъв бот вече се използва от CNN в Messenger и препоръчва статии и новини според интересите на потребителя. Ботовете няма да имат право да говорят с потребители, ако те изрично не са разрешили подобна опция. "Хората нямат нищо против да контактуват с фирми и различни услуги през Messenger. Това прави продукта ни важна част от ежедневието на потребителите", обяви Дейвид Маркъс, вицепрезидент на Facebook. Ботовете ще предлагат на клиентите различни възможности, ще могат да разпознават снимки и ще обработват покупки. Първоначално Facebook няма да прави пари от системата, но в течение на времето може да въведе бизнес модел.

Ти лети, лети

Най-голямата и трудно изпълнима амбиция на Зукърбърг е да свърже към мрежата две трети от населението на планетата, което в момента няма постоянен достъп до интернет. За целта компанията ще използва дронове, лазери и безплатното приложение Free Basics. Facebook създаде захранван от слънцето самолет, който тежи по-малко от една кола и може да лети на височина 20 000 м в продължение на месеци и да разпръсква сигнал чрез лазери. "Ако някой ми беше казал преди време, че Facebook ще направи самолет, щях да кажа, че този човек е луд", заяви Зукърбърг.

На първо време...

Някои от тези проекти може и да не се случат, но ясно показват желанието на Зукърбърг да бъде визионер като други технологични магнати преди него. На първо време обаче компанията има да изпълнява първата фаза от десетгодишния си план. Част от нея цели да задържи интереса на потребителите именно в социалната платформа. А най-сигурният начин да накараш хората да прекарват повече време във Facebook е като ги привличаш с разнообразно и интересно съдържание. През тази година Facebook показа две нови услуги, като една от тях трябва да бъде центърът на новия фокус на компанията - стриймингът на видео в реално време - Live. По време на F8 Зукърбърг обяви, че се намираме в началото на златната ера на онлайн видеото и то ще внесе мащабни промени в технологиите, съизмерими с тези на мобилните телефони. Освен това компанията се опитва да улесни медиите и потребителите чрез функцията Instant Articles.

Facebook залага толкова много на тези услуги, че дори плаща на водещи медии и известни личности, за да създават съдържание. "Работим с някои партньори и в някои от случаите това включва финансов стимул", коментира пред онлайн изданието Re/Code Фиджи Симо, продуктов директор на Facebook и ръководител на Facebook Live. Компанията обяви, че стрийминг услугата вече е достъпна за всички потребители въпреки първоначалните планове това да се случва поетапно през следващите месеци. Стриймовете им ще се съхраняват в профилите им и ще са достъпни по всяко време. Един от проблемите специално за Live обаче може да се окаже намаляващото желание на потребителите да споделят лични неща за себе си. Което обаче не означава, че те прекарват по-малко време във Facebook, просто не споделят толкова много неща като преди.

Именно тук идва и желанието на компанията да ги задържа чрез разнообразно и интересно съдържание. Така на помощ се притича новинарската функция Instant Articles. По признание на мениджърите на компанията новините са жизненоважни за Facebook. Хората споделят все по-малко лични неща в мрежата, но според данни на групата около 600 млн. души виждат поне по една новина всяка седмица в платформата. В социалната мрежа се осъществяват около 1 млрд. медийни интеракции всеки ден. Според отговарящия за това направление в групата Уил Каткарт хората вече идват във Facebook, за да говорят с приятелите си за новини. Instant Articles дава лесен достъп до всякакви медии, като позволява всеки по-бързо да зареди статията на телефона си. Същевременно потребителите могат да споделят чрез Live мнението си за дадена гореща тема.

Така Facebook удря два заека: от една страна, предоставя на медиите платформа, чрез която да достигат до повече потребители. От друга - осигурява по-голям и по-лесен достъп до съдържание на хората. Facebook осъзнава, че владее Силата: 1.6 млрд. потребители - публика, до която медиите дават мило и драго да достигнат. Но същевременно тези издатели се превръщат от медии в доставчик на съдържание, като всички разходи - журналисти, техника и т.н. са за тяхна сметка. В някои случаи Fаcebook дори може да получи 30% от рекламните приходи, когато продава самата реклама. Традиционната връзка вестник - читател, телевизия - зрител и т.н. е прекъсната и вече е в ръцете на посредник, който диктува правилата и в един момент дори може да каже какви новини са по-подходящи. Естествено, никой не кара медиите насила да участват в Instant Articles.

Така в първия етап от десетгодишния план на Зукърбърг целта пред Facebook е да запази статута си на основна социална платформа. Бъдещето е розово, при условие че хората продължават да се връщат, макар и да не публикуват толкова лична информация като преди. Бизнес моделът на Facebook e да събира достатъчно лични данни от своите потребители, за да ги продава на рекламодателите. Дали те споделят информация за себе си или новини, плановете за летящи излъчватели на интернет и виртуална реалност не изглеждат застрашени. Поне засега, пътят към глобална комуникационна доминация е чист.

През май 2012 г. акциите на Facebook се сринаха още на втория ден след излизането на социалната мрежа на борсата. Тогава инвеститори, наблюдатели и журналисти (сред които и "Капитал") изразяваха съмнение за умението на компанията и основателя й Марк Зукърбърг да монетизират огромната си база потребители. Пазарната капитализация за кратко време дори падна от 50 до 40 млрд. долара. Почти четири години по-късно Facebook се оценява на 315 млрд. долара (четвъртата най-голяма технологична компания в света по този показател). И отдавна не е наричана просто социална мрежа. Днес тя е един от най-влиятелните технологични гиганти (по Economist), новинарски портал (по Wired) и рекламен колос (по мнението на различни фирми, които вече са и нейни клиенти). А амбициите на Зукърбърг за бъдещето на комуникациите, представени по време на годишната конференция за разработчици F8, са далеч по-големи и включват въвеждането на изкуствен интелект, дронове, виртуална реалност и други иновации.

В момента Facebook може да се похвали с огромна аудитория, мечта за всеки рекламодател. Социалната мрежа има 1.6 млрд. месечни потребители (спрямо 1 млрд. през 2012 г.), от които 83.6% са извън Северна Америка. В същото време 900 млн. души използват Facebook Messenger, докато WhatsApp (чат услугата, която беше купена за 22 млрд. долара преди две години) - още 1 млрд. души. Потребителската база на Instagram пък е над 400 млн. Facebook наистина отдавна не е социална мрежа. "По-скоро е холдингова компания за различни комуникационни платформи", казва Economist в свой коментар. Според изданието няма друга компания (освен Google), която да разполага с толкова потребители, да знае толкова много за поведението им онлайн и да може да ги таргетира така успешно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    "В момента Facebook може да се похвали с огромна аудитория, мечта за всеки рекламодател." - Глупости! Рекламите им отдавна съм блокирал. Със сигурност са нещо друго - най-голямата шпионска организация, определено.

  • 2
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov

    Марк Зук. е най-великия човек раждал се някога. Той постигна това, което Христос, Буда, Маркс и Ел Чапо Гусман не успяха - откри за всеки света на абсолютното щастие. Вход свободен. Свят в който никой не работи, всички са винаги на почивка или поне на маса, в който децата (и кучетата и котките) на всички са най-красиви и мили. Алилуя.

  • 3
    the_core avatar :-|
    The Core

    100% shit and fart!

  • 4
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Гнусна работа. натиснеш ли на някой линк и те предупреждават, вниамавай, ще излезеш от фейсбук. Сакън. Чудя се как не са го въвели на рекламите. хехех, Групите станаха тотално безполезни. Не носят навън никакъв трафик.

  • 5
    wizard avatar :-P
    Wizard

    Схемата е брутална и мащабна, но не означава, че не може да е полезна за отделния потребител, стига да знае как и кога да я използва. Това обаче е свързано с емоции и трепет, което прави повечето юзъри глупави. Винаги е било така - едни са балъци, други са тарикати. Просто сега масата и покривката се казват Гугъл, Фейсбук и Майкрософт. Може и Епъл да се включат тук, но са ми малко по хай. :-)

  • 6
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    До коментар [#4] от " primaxm ": Не, това е съобщение показва че ползваш трафик към фейсбук от интернет-доставчика си безплатно. А когато кликнеш линк от фейса към външен сайт - ти се напомня че вече ще въртиш трафик, който ти се отчита и ще плащаш, освен ако не си на неограничен де... :) Да зацитирам статийката "The Information се позовава на вътрешна документация на компанията."

  • 7
    nwt39364971 avatar :-|
    Ivan

    ВИЕ НЕ РАЗБРАХТЕ ЛИ, че сърфирането през "Смарт телефон" посредством- WiFi, GSM, GPRS, UMTS и тн. са технологии излъчващи микровълни, които нямат бъдеще в съвременните технологий . Сегашният- WiFi Безжичен обмен на данни представлява микровълново излъчване на електромагнитни вълни. Микровълново е излъчването също от WiFi-то на Рутери, GPS-и, Таблети, Флашки за Интернет, антени на Базови станции и т.н. Всички те излъчват микровълни в диапазон 1800-5000Mhz. В текущият момент имаме огромно, невидимо електромагнинто замърсяване. Микровълните влияят мигновено върху нивата на редица жизнено важни хормони (при много ниски стойности-0,001μW/m2). Първо се прекратява производството на Мелатонин кaто същевременно надбъбречната жлеза започва да синтезира голямо количество стерсови хормони- Кортизол и Адреналин. Микровълните Отслабват клетъчната мембрана и клетки стават лесни жертви гъбички(Кандида), Вируси и други патогенни микро-организми. Гъбичната инфекция завзема организма, като може да се разпространи върху всички органи-Кожа,Очи,Бъбчреци,Черен Дроб, Стомах, Черва. Започваме да страдаме от напръв поглед безобидни симптоми- нарушена дефекация, ниска температура, бързо изморяване, главоболие, безсъние, зачервяване на кожа и очи, торбички под очите, липса на сексуално желание, еректилна дисфункция, стерилитет и т.н. Причината за тези негативни ефекти е, че при продължителното разраставане и нелекуване на ГЪБИЧНАТА Инфекция (Кандида), в тялото се отделят многобройни токсини увеличаващи Оксидативният стрес,клетъчните мембрани се разрушават и израждат.Повредите в клектите(ДНК) на организма немогат да бъдат възстановени и тялото се интоксикира. Стига се до израждане, РАК, Левкемия, и т.н.. Най големите замърсители доприняасящи за благобриятната гъбична среда са WiFi рутери и GSM-и те. Те работят в микровълновитя чесотен диапазон. National Geographic направиха предаване по въпроса за електросмога в съвременните градове: https://www.youtube.com/watch?v=CKekrESXssM
    Бритaнският Индипендънт представи статия: Мобилните телефони убиват повече хора от Цигарите: http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/mobile-phones-more-dangerous-than-smoking-or-asbestos-802736.html
    Възрастна жена инвестира 4000 паунда за да защити своя дом от WiFi и други мобилни сигнали:
    http://www.telegraph.co.uk/technology/news/11179372/Grandmother-spends-4000-WiFi-proofing-home.html
    Докладване на модератор

  • 8
    nwt39364971 avatar :-|
    Ivan

    Микровълните Отслабват клетъчната мембрана и клетки стават лесни жертви на гъбични инфекции(Кандида), Вируси и други патогенни микро-организми. Гъбичната инфекция завзема организма, като може да се разпространи върху всички органи-Кожа, Очи, Бъбчреци, Черен Дроб, Стомах, Черва и т.н. Започваме да страдаме от напръв поглед безобидни симптоми- нарушена дефекация, ниска температура, бързо изморяване,болки в ставите, главоболие, безсъние, зачервяване на кожа и очи, торбички под очите, липса на сексуално желание, еректилна дисфункция, стерилитет и т.н. Причината за тези негативни ефекти е, че при продължителното разраставане на ГЪБИЧНАТА Инфекция (Кандида), в тялото се отделят многобройни токсини разрушаващи черният дроб. Оксидативният стрес се учеличава, клетъчните мембрани се разрушават и израждат. Повредите в клектите(ДНК) на организма немогат да бъдат възстановени и тялото се интоксикира. Стига се до израждане, РАК, Левкемия, и т.н.. Най големите замърсители доприняасящи за благобриятната гъбична среда са WiFi рутери и GSM-и те. Те работят в микровълновитя чесотен диапазон. National Geographic направиха предаване по въпроса за електросмога в съвременните градове: https://www.youtube.com/watch?v=CKekrESXssM
    Бритaнският Индипендънт представи статия: Мобилните телефони убиват повече хора от Цигарите: http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/mobile-phones-more-dangerous-than-smoking-or-asbestos-802736.html
    Възрастна жена инвестира 4000 паунда за да защити своя дом от WiFi и други мобилни сигнали:
    http://www.telegraph.co.uk/technology/news/11179372/Grandmother-spends-4000-WiFi-proofing-home.html
    Докладване на модератор

  • 9
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Евреино, отдавна съм ти казал сбогом.

  • 10
    damianrm1 avatar :-(
    damianrm1

    Марк Зук е единствения човек досега, когато като му видях пръв път физиономията по телевизията и ме потриса интуицията. Рядко разкривена физиономия има този човек, това усетих, огромна дисхармония вътрешна има. Този човек така подхлъзва голяма част от човечеството да си губи времето, че не е истина ...

    В ИТ техногиите съм от 15 год. нямам фасебук, супер смешни са ми тия, дето си мислят, че там си правят приятели или пък е добре /за тях/ да споделят. Виж - да си организирате среща за нещо си става, но това е 10% полезност, масата, децата особено - така ги облъчва другите 90% вредност, че резлтата е УЖАСЕН .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK