С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 15 апр 2016, 12:21, 16214 прочитания

Десетгодишната визия на Марк Зукърбърг

Facebook обяви плана си за глобална комуникационна доминация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През май 2012 г. акциите на Facebook се сринаха още на втория ден след излизането на социалната мрежа на борсата. Тогава инвеститори, наблюдатели и журналисти (сред които и "Капитал") изразяваха съмнение за умението на компанията и основателя й Марк Зукърбърг да монетизират огромната си база потребители. Пазарната капитализация за кратко време дори падна от 50 до 40 млрд. долара. Почти четири години по-късно Facebook се оценява на 315 млрд. долара (четвъртата най-голяма технологична компания в света по този показател). И отдавна не е наричана просто социална мрежа. Днес тя е един от най-влиятелните технологични гиганти (по Economist), новинарски портал (по Wired) и рекламен колос (по мнението на различни фирми, които вече са и нейни клиенти). А амбициите на Зукърбърг за бъдещето на комуникациите, представени по време на годишната конференция за разработчици F8, са далеч по-големи и включват въвеждането на изкуствен интелект, дронове, виртуална реалност и други иновации.

В момента Facebook може да се похвали с огромна аудитория, мечта за всеки рекламодател. Социалната мрежа има 1.6 млрд. месечни потребители (спрямо 1 млрд. през 2012 г.), от които 83.6% са извън Северна Америка. В същото време 900 млн. души използват Facebook Messenger, докато WhatsApp (чат услугата, която беше купена за 22 млрд. долара преди две години) - още 1 млрд. души. Потребителската база на Instagram пък е над 400 млн. Facebook наистина отдавна не е социална мрежа. "По-скоро е холдингова компания за различни комуникационни платформи", казва Economist в свой коментар. Според изданието няма друга компания (освен Google), която да разполага с толкова потребители, да знае толкова много за поведението им онлайн и да може да ги таргетира така успешно.


В същото време се забелязва отлив в "социалните" навици на ползващите Facebook. Онлайн изданието The Information обяви, че от средата на 2015 г. досега споделянето на информация във Facebook е намаляло с 5%. Спадът при постването на лична информация е още по-голям: 21% на годишна база. The Information се позовава на вътрешна документация на компанията. Официалният отговор на Facebook е, че потребителите й все още прекарват много време в платформата и нивата са приблизително равни на тези от минали години. И докато много наблюдатели споделят, че има причини за притеснение, стратегията на Зукърбърг е далеч по-мащабна от контактите с "приятели", харесвания на постове и снимки на котета. Десетгодишният план на основателя на компанията иска да промени изначално комуникацията между хората. Той включва три етапа - първият е подобряването на цялата екосистема Facebook през следващите три години, вторият е укрепване на Instagram, WhatsApp, Messenger и други продукти през следващите пет, а третият - разработката на виртуална реалност (VR), изкуствен интелект и глобална свързаност до следващите десет години. Именно последната фаза привлича най-голям интерес.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 2647 прочитания

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 1995 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Джери Рули и Васил Терзиев: Много от иновациите ни се случват в София и искаме да разширим още уменията тук

Висшите мениджъри в Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10