Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 22 апр 2016, 15:57, 10682 прочитания

Новата космическа надпревара

Приземяването на ракета носител от SpaceX на Илон Мъск нажежава конкуренцията в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Космическите изследвания са изключително скъпо начинание. Дори само извеждането на сателит в орбита струва стотици милиони евро. Причините са много – от нужния огромен технологичен ресурс, през инфраструктура до ноу-хау и др. Полетите се оскъпяват значително заради факта, че само малка част от цялата ракета отива в околоземна орбита или в открития Космос. Всичко друго остава под формата на космически боклук или изгаря в атмосферата. Това е все едно да отидете с кола от София до Бургас и накрая да запалите автомобила си, като вземете само волана. Всяко едно пътуване ще ви струва много. Но само си представете възможността за ползване на голяма част от ракетите носители многократно. Това ще свали драстично цената на извеждането на товари в Космоса. Задачата никак не е лесна, особено ако трябва да изведеш сателит и след това да приземиш невредимо първата степен на ракетата на дистанционно управляема платформа в океана. Изисква се къртовска работа, прецизност и доста неуспешни опити. Или поне до 8 април, когато компанията SpaceX на милиардера Илон Мъск успя да приземи успешно своята първа степен на ракетата носител Falcon 9.

Постижението може да е наистина историческо, но тепърва ще видим ефекта от него през следващите години и той би трябвало да промени начина на мислене в цялата индустрия.


Ракети втора употреба

Основното предимство в повторното използване на ракетите носители е намаляването на разходите. SpaceX успя да свали цената за изстрелване до около 61 млн. долара. За сравнение конкурентът United Launch Alliance (ULA) – концерн между военните мастодонти Boeing и Lockheed Martin прави това за 225 млн. долара. Според президента на SpaceX Гуин Шотуел многократната употреба на ракетите носители ще свали цената с още 30% до 43 млн. долара. Понижението на разходите за изстрелване ще позволи значителен бум в космическата индустрия. Например без евтини стартове като Falcon 9 българският оператор "Булсатком" нямаше да може да си позволи да изведе собствен спътник в орбита. Компанията ще ползва ракета на SpaceX и планира да изстреля своя сателит до края на годината. Свалянето на цените неимоверно ще засили конкуренцията и особено натиска върху традиционните играчи.

А те все още гледат скептично на твърденията на SpaceX за поевтиняване на изстрелванията. Според президента и главен изпълнителен директор на ULA Салваторе Бруно понижението на разходите няма да е толкова значително. За да се избият всички хвърлени средства по производството, логистиката и връщането на носителя, ще са необходими поне десет старта с една и съща ракета, смята той.



ULA има друга концепция – да върне само двигателите на ракетата носител обратно на Земята. Разходите по тяхното прибиране теоретично трябва да са доста по-ниски. Освен това компанията смята да заложи на нови композитни материали, които да заменят сегашните традиционни метали, от които се изработват ракетите. Целта е да се намали теглото и разходът по изработването на всеки носител. В проекта на ULA участва и основният конкурент на Мъск – милиардерът Джеф Безос, който чрез своята компания Blue Origin разработва именно двигателите на новата ракета Vulcan на космическата корпорация.

SpaceX обаче са доста по-напред в графика си от своя конкурент, след като компанията вече осъществи успешно повторни кацания на носителя си както на земна, така и на океанска платформа. Първият полет на Vulcan е планиран чак за 2019 г., като дотогава ще стане ясно дали концепцията на компанията на Илон Мъск е правилна.

Blue Origin на Безос също така е осъществил няколко приземявания на своята ракета New Shepard. Но има няколко съществени разлики с тази на Мъск. Основната е, че проектът на Безос е за суборбитални полети, тоест ракетата не достига тавана на Falcon 9 на SpaceX, а само се движи "на ръба на Космоса". Blue Origin планира да разработи и по-голяма, която да бъде директен конкурент на тази на Мъск, но засега всичко е на фаза концепция.

Дракони в орбита

Постижението на SpaceX е само малка, но важна част в дългосрочната стратегия на компанията. Освен затвърждаване на резултатите и приземяване/приводняване на максимален брой ракети, постижението има ключово значение в разработването на следващия модел носител. Това е Falcon Heavy, който ще позволи извеждането на много по-големи товари в орбита, както и ще позволи теоретично да се изпратят модули в открития Космос, както и към дестинации като Марс например. Самата ракета е базирана на три първи фази на носителя Falcon 9. Което означава, че ако SpaceX успее да координира правилно и прецизно операцията, ще може да приземи и трите първи фази. Така ще редуцира значително разходите по изстрелването на следващата тежка ракета. Първият полет се очаква да се осъществи към края на тази година. Предимствата на Falcon Heavy са много. На първо място е големият полезен товар от 53 тона. За сравнение сегашната Falcon 9 има капацитет от едва 13 тона, а руската тежка ракета Протон-М е с 23 тона.

Извеждането на по-голямо количество разширява възможностите на капсулите Dragon на SpaceX. Засега те носят само товар до Международната космическа станция или извеждат сателити в ниска околоземна орбита. Идеята е съвсем скоро да влезе в употреба новата Dragon V2, която да позволи извеждането на хора в Космоса. Първият полет с новата капсула е планиран за средата на 2017 г.

Поглед към Марс

Следващата стъпка от пътната карта на SpaceX е посока Марс. За да я осъществи, компанията трябва да е уверена в използването на Fаlcon Heavy и капсулата Dragon V2. Концепцията е да се ползва модифицирана голяма капсула, която да изпрати на Червената планета робот-роувър, който да събира проби и данни от повърхността. Реалната цел е това да стане за много по-малко пари, отколкото струва в момента. С други думи да се направи бюджетна мисия до Марс. Очакванията на SpaceX е тя да струва около 400 млн. долара, плюс още от 150 до 190 млн. долара за ракетата-носител и модифицирана капсула Red Dragon. За сравнение последната мисия на роувъра Curiosity струва общо 2.5 млрд. долара. Ако бъде дадена зелена светлина, такава мисия трябва да бъде проведена най-рано през 2021 г. Евентуален успех ще прокара пътя към изпращането на астронавти на Марс. Естествено всичко това трябва да стане за много по-малко пари, отколкото би струвало в момента. Част от заслугата за това е именно в повторното използване на ракетите носители, както и други иновации.

SpaceX може да не успее да реализира амбициозната мисия на Марс, но ако постигне понижение на разходите за космически изследвания, то неминуемо ще засили надпреварата в сектора. Защото компанията на Мъск все повече оказва влияние и внася конкуренция в консервативния и доминиран доскоро от държавните предприятия сектор. Което ще накара останалите играчи да предприемат ответни действия и така да се даден нов тласък на изследванията на Космоса.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 46622 прочитания

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът 3 В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 4126 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Джери Рули и Васил Терзиев: Много от иновациите ни се случват в София и искаме да разширим още уменията тук

Висшите мениджъри в Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10