// K2: Бизнесът / Технологии

Светата троица на Илон Мъск
Сливането на двете начинания на милиардера – Tesla Motors и SolarCity, отваря големи възможности, но и изнервя инвеститорите
Под един покрив
Основната цел на сливането на Tesla Motors и SolarCity е да се поставят зелените бизнеси на милиардера под един покрив. За Мъск подобен ход е "логичен" и "очеваден", като в неговото съзнание клиентите на двете компании се припокриват. От една страна, Tesla Motors произвежда и продава електромобили, но, от друга, вече предлага и специални батерии, предназначени за домове и офиси – Powerwall. Допълнително компанията в момента изгражда едни от най-големите производствени линии за батерии в пустинята Невада. С придобиването на SolarCity Tesla ще затвори кръга от предлагането на възобновяеми енергийни източници, продукти и услуги. Именно с подобна логика Илон Мъск защити придобиването на стойност 2.86 млрд. долара.
"Много често, когато продаваме Powerwall, да не кажа винаги, клиентите питат и за соларни панели", коментира Мъск, цитиран от TheVerge. "Да не можем да предложим подобен продукт на потребителите в магазините на Tesla ни прави много неефективни. В бъдеще, когато човек си купува електромобил Model 3 за 35 хил. долара, може да вземе и Powerwall за същата стойност – по този начин ние удвояваме стойността на продажбите", коментира още Мъск. Според него обединяването на двете компании ще създаде дружество, което след време ще достигне пазарна оценка от 1 трлн. долара.
Идеята на милиардера не е нова или революционна. Подходът да се контролира максимална част от веригата по разработката, производството и продажбите е запазена марка на Apple. С обединяването на двете компании Мъск получава производител на батерии и електромобили, доставчик на соларни панели и решения за съхранение на енергията у дома, както и верига магазини, където да демонстрира всичко това.
"Сделката е естествена еволюция на мисията на Tesla да трансформира транспортната индустрия, както и да установи стабилен бизнес модел", коментира Джо Денисън, портфолио мениджър в Zevenbergen Capital Investments, който е и инвеститор в компанията, цитиран от Reuters. Той допълва, че става въпрос за дългосрочна стратегия, която няма да даде бързи резултати.
Като на сватба в Западна Вирджиния
Не всички инвеститори са толкова положително настроени към сделката. Веднага след обявяване на транзакцията акциите на Tesla се сринаха с 10%, като така отписаха близо 3 млрд. долара и пазарната й оценка падна до 28.7 млрд. долара. Опасенията покрай сливането са няколко. Първият е, че с придобиването на бизнеса за соларни инсталации на SolarCity ръководството на Tesla ще загуби фокус от основната си цел – да започне масовото производство на новия бюджетен електромобил Model 3. Компанията получи рекордни предварителни заявки за над 400 хил. бройки, като плановете са през 2020 г. тя да произвежда по 500 хил. коли годишно. Освен това и двете дружества губят големи суми заради дългосрочната си стратегия. По изчисления на Wall Street Journal Tesla губи по 50 цента за всеки долар продажба, докато SolarCity губи по шест долара за всеки долар продажба. Соларният дистрибутор успя да се наложи като втория по големина в САЩ с над 275 хил. потребители, но е най-задлъжнелият в сектора с около 3 млрд. долара. От една страна, инвеститорите смятат, че с придобиването на SolarCity финансовата тежест ще се пренесе върху Tesla, която трябва да мисли дали ще успее да стартира масовото производство на своите електромобили навреме и да достави обещаните бройки. Добавянето на SolarCity и дълговете й може да забавят и дори да осуетят тези планове. От друга страна, голяма част от пазарите смятат, че това е просто схема на Мъск да спаси губещата компания и сливането е просто един отчаян спасителен пояс. Инвеститорите се опасяват, че милиардерът навлиза в конфликт на интереси чрез сделката и нарушава професионалната етика.
Финансовият консултант Питър Атуотър сравнява придобиването със "сватба в Западна Вирджиния": "Младоженецът се ожени за сестра си и прие нейното име", коментира той в Twitter.
Настроенията са подобни и сред останалите инвеститори, все пак Мъск е най-големият акционер в двете компании, макар и миноритарен. В Tesla той има 21%, а в SolarCity – 22%. Мъск се опита да тушира подобни опасения, като обяви, че сделката е приета с пълен консенсус в двата борда на директорите на компаниите. Но там конфликтът на интереси продължава. Мъск присъства и в двата борда, както и инвеститорът Антонио Грасиас. В борда на SolarCity е първият братовчед на милиардера – Питър Рeйви, както и главният технически директор на Tesla Джефри Страубел. В борда на Tesla пък е братът на Мъск – Кимбъл Мъск, както и Брад Бъз, който беше главен финансов директор в SolarCity до февруари. Всъщност без конфликт на интереси са само по двама души във всяка компания, посочва списание Fortune. По този начин трудно може да се гарантира, че бракът е по сметка, каквато е обичайната практика при сливанията и придобиванията.
Тежестта на дълговете
Липсата на рационална бизнес обосновка и конфликтът на интереси определено изнервят инвеститорите. Което подсилва опасението, че Мъск използва по-здравата компания Tesla, за да стабилизира затъналата в дългове SolarCity. Самото придобиване няма да накара Tesla да търси финансиране от пазарите, а ще бъде под формата на обмен на акции. Но плащанията на дълговете може да затруднят производителя на електромобили в близко бъдеще. SolarCity трябва да погаси облигации на стойност 1.23 млрд. долара през 2017 г.
"Цялата сделка се върти около дълговете на SolarCity, защото тя е в лошо икономическо състояние и няма да може да се оправи сама", коментира Анджело Зино, анализатор в S&P Global Market Intelligence, цитиран от Bloomberg.
Мъск не помага за първи път на SolarCity. Другата му компания SpaceX закупи облигации на задлъжнялото соларно дружество за 90 млн. долара през март тази година. Сделката между Tesla и SolarCity трябва да бъде одобрена и от акционерите на двете фирми, което също може да доведе до главоболия за Мъск. В някаква степен подобни транзакции съществуват в глобалната икономика. Последната такава е обратното изкупуване на Dell от основателя й Майкъл Дел. Но тогава той наддаваше заедно с други потенциални купувачи, което вдигна цената на компанията значително. Макар Мъск да предоставя 30% над пазарната цена за SolarCity, той не се съревновава с други инвеститори, които да предложат по-добри условия, като например плащане в кеш.
Логиката на Илон Мъск за събиране на всичко под един покрив има смисъл, но тази визия е доста дългосрочна и разтеглена в бъдещето. Ако се осъществи по правилния начин, тя наистина може да се трансформира в бизнес за 1 трилион долара. Но историята познава много такива иновативни начинания, които трябва да се изплатят след десетилетие, но се провалят заради проблемите в краткосрочен план. Дали сливането на SolarCity и Tesla е правилен ход, или ще доведе до потъване на двете компании зависи от това дали вперилият замечтан поглед в бъдещето Мъск вижда препятствията пред себе си. Ако зад решението на милиардера стои добре премислен стратегически ход, след време може и да сме свидетели на мегакомпания за 1 трилион долара. Но ако всичко е просто краткосрочно спасение на губеща компания, постиженията на Tesla могат да бъдат изтрити с лека ръка.
Още по темата
Инцидентът с ракетата Falcon 9 на SpaceX ще се усети от много компании в сектора, сред които и "Булсатком"
9 сеп 2016Умен транспорт или блъскащи се колички
Инцидентите с Tesla и странните планове на Илон Мъск за самоуправляващи се камиони са все по-добър повод да се запитаме дали, кога и как автономните коли ще тръгнат по пътищата
30 юли 2016Илон Мъск представи новата си визия за бъдещето
Компанията ше разработва електрически камиони и автобуси
21 юли 2016Tesla се задъхва с доставките на електромобили
Трудностите идват в момент, когато от компанията подготвят нов модел за серийно производство
4 юли 2016Илон Мъск обединява Tesla и SolarCity в една обща визия за бъдещето
Милиардерът предлага да слее двете компании със сделка за 2.8 млрд. долара
22 юни 2016Daimler даде заявка за конкуренция с Tesla
Електромобилът на германската компания ще може да изминава до 500 километра
15 юни 2016Световни ИТ лидери обявиха началото на ерата на изкуствения интелект
Той вече се използва в системи за търсене в интернет, пазарни препоръки и програми за сигурност и финансова търговия
5 юни 2016Tesla ще търси 1.7 млрд. долара през капиталовия пазар
Средствата са нужни за разширяване на производството
19 май 2016Tesla ускорява плановете за производство
8 май 2016
Подобрената модификация трябва да позволи по-дълги полети в орбита
5 дек 2019, 859 прочитания

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания
5 дек 2019, 1000 прочитания
5 дек 2019, 1931 прочитания
5 дек 2019, 1874 прочитания
5 дек 2019, 1529 прочитания
5 дек 2019, 1514 прочитания
5 дек 2019, 1463 прочитания
Висшите мениджъри в Progress пред "Капитал"