С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 юни 2016, 17:02, 10774 прочитания

Светата троица на Илон Мъск

Сливането на двете начинания на милиардера – Tesla Motors и SolarCity, отваря големи възможности, но и изнервя инвеститорите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едно от най-ценните качества на великите хора е способността им да си представят как ще се промени светът след десетки или дори стотици години и да се опитват да дадат тласък на тези промени. Милиардерът Илон Мъск е именно подобна личност, както показва и визията му за бъдеще на възобновяеми източници и покоряване на Космоса. С бизнес начинанията си от последното десетилетие той се опитва да постигне това не само на думи, но и на практика. Изненадващото обединяване на дистрибутора на соларни системи SolarCity с производителя на електромобили Tesla (компании, в които е акционер) му позволява да завърши своята Света троица на възобновяемите енергийни източници – електрически коли, соларни панели и домашни системи за съхранение на енергия. За някои това е просто умно ребрандиране и консолидиране на сходни бизнеси. За други – конфликт на интереси и спасяване на задлъжняла компания.

Под един покрив


След като продаде съоснованата от него група PayPal на eBay, Илон Мъск започна да създава различни компании, които имаха за задача да променят представата ни за определени технологии и буквално да създадат или да преобърнат съществуващи индустрии. Това са производителят на електромобили Tesla Motors, търговецът на соларни панели и системи SolarCity и частната фирма за космически превози SpaceX. След години на развитие Мъск изненадващо обяви, че ще обедини две от най-известните си компании.

Основната цел на сливането на Tesla Motors и SolarCity е да се поставят зелените бизнеси на милиардера под един покрив. За Мъск подобен ход е "логичен" и "очеваден", като в неговото съзнание клиентите на двете компании се припокриват. От една страна, Tesla Motors произвежда и продава електромобили, но, от друга, вече предлага и специални батерии, предназначени за домове и офиси – Powerwall. Допълнително компанията в момента изгражда едни от най-големите производствени линии за батерии в пустинята Невада. С придобиването на SolarCity Tesla ще затвори кръга от предлагането на възобновяеми енергийни източници, продукти и услуги. Именно с подобна логика Илон Мъск защити придобиването на стойност 2.86 млрд. долара.

"Много често, когато продаваме Powerwall, да не кажа винаги, клиентите питат и за соларни панели", коментира Мъск, цитиран от TheVerge. "Да не можем да предложим подобен продукт на потребителите в магазините на Tesla ни прави много неефективни. В бъдеще, когато човек си купува електромобил Model 3 за 35 хил. долара, може да вземе и Powerwall за същата стойност – по този начин ние удвояваме стойността на продажбите", коментира още Мъск. Според него обединяването на двете компании ще създаде дружество, което след време ще достигне пазарна оценка от 1 трлн. долара.



Идеята на милиардера не е нова или революционна. Подходът да се контролира максимална част от веригата по разработката, производството и продажбите е запазена марка на Apple. С обединяването на двете компании Мъск получава производител на батерии и електромобили, доставчик на соларни панели и решения за съхранение на енергията у дома, както и верига магазини, където да демонстрира всичко това.

"Сделката е естествена еволюция на мисията на Tesla да трансформира транспортната индустрия, както и да установи стабилен бизнес модел", коментира Джо Денисън, портфолио мениджър в Zevenbergen Capital Investments, който е и инвеститор в компанията, цитиран от Reuters. Той допълва, че става въпрос за дългосрочна стратегия, която няма да даде бързи резултати.

Като на сватба в Западна Вирджиния

Не всички инвеститори са толкова положително настроени към сделката. Веднага след обявяване на транзакцията акциите на Tesla се сринаха с 10%, като така отписаха близо 3 млрд. долара и пазарната й оценка падна до 28.7 млрд. долара. Опасенията покрай сливането са няколко. Първият е, че с придобиването на бизнеса за соларни инсталации на SolarCity ръководството на Tesla ще загуби фокус от основната си цел – да започне масовото производство на новия бюджетен електромобил Model 3. Компанията получи рекордни предварителни заявки за над 400 хил. бройки, като плановете са през 2020 г. тя да произвежда по 500 хил. коли годишно. Освен това и двете дружества губят големи суми заради дългосрочната си стратегия. По изчисления на Wall Street Journal Tesla губи по 50 цента за всеки долар продажба, докато SolarCity губи по шест долара за всеки долар продажба. Соларният дистрибутор успя да се наложи като втория по големина в САЩ с над 275 хил. потребители, но е най-задлъжнелият в сектора с около 3 млрд. долара. От една страна, инвеститорите смятат, че с придобиването на SolarCity финансовата тежест ще се пренесе върху Tesla, която трябва да мисли дали ще успее да стартира масовото производство на своите електромобили навреме и да достави обещаните бройки. Добавянето на SolarCity и дълговете й може да забавят и дори да осуетят тези планове. От друга страна, голяма част от пазарите смятат, че това е просто схема на Мъск да спаси губещата компания и сливането е просто един отчаян спасителен пояс. Инвеститорите се опасяват, че милиардерът навлиза в конфликт на интереси чрез сделката и нарушава професионалната етика.

Финансовият консултант Питър Атуотър сравнява придобиването със "сватба в Западна Вирджиния": "Младоженецът се ожени за сестра си и прие нейното име", коментира той в Twitter.

Настроенията са подобни и сред останалите инвеститори, все пак Мъск е най-големият акционер в двете компании, макар и миноритарен. В Tesla той има 21%, а в SolarCity – 22%. Мъск се опита да тушира подобни опасения, като обяви, че сделката е приета с пълен консенсус в двата борда на директорите на компаниите. Но там конфликтът на интереси продължава. Мъск присъства и в двата борда, както и инвеститорът Антонио Грасиас. В борда на SolarCity е първият братовчед на милиардера – Питър Рeйви, както и главният технически директор на Tesla Джефри Страубел. В борда на Tesla пък е братът на Мъск – Кимбъл Мъск, както и Брад Бъз, който беше главен финансов директор в SolarCity до февруари. Всъщност без конфликт на интереси са само по двама души във всяка компания, посочва списание Fortune. По този начин трудно може да се гарантира, че бракът е по сметка, каквато е обичайната практика при сливанията и придобиванията.

Тежестта на дълговете

Липсата на рационална бизнес обосновка и конфликтът на интереси определено изнервят инвеститорите. Което подсилва опасението, че Мъск използва по-здравата компания Tesla, за да стабилизира затъналата в дългове SolarCity. Самото придобиване няма да накара Tesla да търси финансиране от пазарите, а ще бъде под формата на обмен на акции. Но плащанията на дълговете може да затруднят производителя на електромобили в близко бъдеще. SolarCity трябва да погаси облигации на стойност 1.23 млрд. долара през 2017 г.

"Цялата сделка се върти около дълговете на SolarCity, защото тя е в лошо икономическо състояние и няма да може да се оправи сама", коментира Анджело Зино, анализатор в S&P Global Market Intelligence, цитиран от Bloomberg.

Мъск не помага за първи път на SolarCity. Другата му компания SpaceX закупи облигации на задлъжнялото соларно дружество за 90 млн. долара през март тази година. Сделката между Tesla и SolarCity трябва да бъде одобрена и от акционерите на двете фирми, което също може да доведе до главоболия за Мъск. В някаква степен подобни транзакции съществуват в глобалната икономика. Последната такава е обратното изкупуване на Dell от основателя й Майкъл Дел. Но тогава той наддаваше заедно с други потенциални купувачи, което вдигна цената на компанията значително. Макар Мъск да предоставя 30% над пазарната цена за SolarCity, той не се съревновава с други инвеститори, които да предложат по-добри условия, като например плащане в кеш.

Логиката на Илон Мъск за събиране на всичко под един покрив има смисъл, но тази визия е доста дългосрочна и разтеглена в бъдещето. Ако се осъществи по правилния начин, тя наистина може да се трансформира в бизнес за 1 трилион долара. Но историята познава много такива иновативни начинания, които трябва да се изплатят след десетилетие, но се провалят заради проблемите в краткосрочен план. Дали сливането на SolarCity и Tesla е правилен ход, или ще доведе до потъване на двете компании зависи от това дали вперилият замечтан поглед в бъдещето Мъск вижда препятствията пред себе си. Ако зад решението на милиардера стои добре премислен стратегически ход, след време може и да сме свидетели на мегакомпания за 1 трилион долара. Но ако всичко е просто краткосрочно спасение на губеща компания, постиженията на Tesla могат да бъдат изтрити с лека ръка.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

SpaceX изстреля експериментална втора степен на ракетата Falcon 9 2 SpaceX изстреля експериментална втора степен на ракетата Falcon 9

Подобрената модификация трябва да позволи по-дълги полети в орбита

5 дек 2019, 859 прочитания

Uber вече не е готин Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

5 дек 2019, 1000 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Джери Рули и Васил Терзиев: Много от иновациите ни се случват в София и искаме да разширим още уменията тук

Висшите мениджъри в Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10