Най-тъжната IT сделка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-тъжната IT сделка

Най-тъжната IT сделка

Телеком гигантът Verizon придоби Yahoo, за да стане фактор на пазара за дигитално съдържание

Юлиян Арнаудов
26190 прочитания

© Reuters


Yahoo продава основния си бизнес за 4.83 млрд.- буквално жълти стотинки в сравнение с предишната си слава

Отдавна отминаха времената, когато Yahoo беше кралят на интернет пространството. Епохата на доминация на бившия технологичен гигант премина във време на бавна връзка до глобалната мрежа, липсата на компютър във всеки дом и без Google, Facebook и смартфони. Докато компанията беше самотна на върха, тя достигна 125 млрд. долара пазарна оценка, след което се превърна в един от символите на дотком балона от 2000 г., когато акциите й се сринаха с над 90% за една година. Тази седмица Yahoo обяви, че продава основния си бизнес за 4.83 млрд. долара на телекома Verizon – буквално жълти стотинки в сравнение с предишната си слава.

След финализирането й доскорошният интернет гигант ще бъде слят с друг бивш IT великан, който телекомуникационната компания придоби за 4.4 млрд. долара неотдавна – AOL. Така за някои обединението може да се превърне в най-тъжната сделка в IT историята. Други ще си отдъхнат, защото се слага край на мъките и опитите на бившия владетел на интернет пространството. Yahoo вложи огромни усилия да преструктурира на няколко пъти бизнеса си, но нито един от вариантите не успя да проработи и да я извади на повърхността. Третата гледна точка е по-любопитна – купувачът не се оказа пряк конкурент на Yahoo или друга IT компания, а е най-големият американски телеком. Verizon отнесе почти мигновени критики за решението си. Но зад него може да стои дългосрочна стратегия за тотално диверсифициране на бизнеса на щатския оператор.

Невъзможната амбиция

Verizon се защити от негативните реакции по сделката с тезата, че може да се превърне в добра алтернатива на интернет гигантите Facebook и Google в предоставянето на дигитално медийно съдържание. По думите на главния изпълнителен директор Лоуъл Макадам това е пазар, който може да достигне 180 млрд. долара към 2020 г.

"Създателите на съдържание и рекламодателите са гладни за повече алтернативи", коментира Макадам, цитиран от Wall Street Journal. "Verizon може да се превърне във важен играч в тази сфера". Той допълва, че все още е рано да се правят директни паралели с Facebook и Google, защото в момента този бизнес на Verizon е сравнително малък. Но дългосрочната цел е ясна – телекомът да навлезе на сцената на дигиталното съдържание.

На първо четене планът изглежда едновременно както невъзможен, така и доста рисков за компанията. При евентуален успех на начинанието обаче Verizon ще получи свежи приходи от бизнес сфера, която не е толкова жадна за непрекъснати крупни инвестиции в инфраструктура, каквито са телекомите. Реално амбицията на компанията е да обвърже близо един милиард активни месечни потребители на услугите на Yahoo със своите 113 млн. абонати на фиксирани и мобилни услуги. Това трябва да създаде нов източник на постъпления в момент, когато основният бизнес на Verizon започва да се забавя. Компанията обяви спад на приходите от 5.3% за второто тримесечие (приключило на 30 юни), което е първото понижение на тримесечна база от 2010 г. насам.

Комбина от старата школа

След придобиването на Yahoo Verizon ще разполага с два големи интернет гиганта от 90-те години на миналия век. Миналата година телекомът купи AOL за 4.4 млрд. долара. Двете компании се допълват почти идеално, а експертите очакваха подобно партньорство между тях от години. В крайна сметка то ще се случи, но под диктовката на Verizon. Общо двата интернет гиганта разполагат с дълъг списък от големи сайтове, които генерират огромно съдържание и имат стабилна потребителска база. Сред примерите са Huffington Post, Engadget, Yahoo Finance, TechCrunch, Flickr, Tumblr и много други. Yahoo има впечатляващите 1 млрд. месечни активни потребители сред различните платформи, докато AOL държи силно портфолио от дигитални рекламни системи, сайтове за видеосъдържание и др. Събрани заедно, те сформират стабилна платформа, която може да се опита да се противопостави на големите. Yahoo така и не успя да набере достатъчно информация за своята голяма потребителска база, с която да привлече рекламодателите с насочени и персонализирани реклами. Чрез ресурсите на AOL и Verizon ситуацията може да се промени. Отделно телекомът има визията да разпространява съдържание във всички възможни платформи. Например да се пускат спортни предавания в сайтовете на AOL, Yahoo и в собственото й мобилно приложение go 90. Всичко накрая ще опре до това да се задоволят и привлекат рекламодателите.

"Големите рекламодатели идват при нас и искат да позиционират все повече реклами, но да го правят максимално ефективно", коментира Макадам, цитиран от WSJ. "Ние можем да им предложим да доставим реклами и съдържание както по домовете, така и до мобилните устройства и в цялата глобална мрежа", допълва той. С други думи, Verizon ще се опита да постигне това, което изпълнителният директор на Yahoo Мариса Майер не успя да направи през последните четири години.

"Само си представете проблемите с дистрибуцията на съдържание и реклами, които ще решим по този начин", коментира самата Майер след сделката.

Битката няма да е лека, защото в момента Google държи 31% от приходите от дигитални реклами срещу 12% за Facebook, докато Yahoo и AOL сумарно имат дял от 2.2%, показват данните на изследователската фирма eMarketer. Крайната цел е ясна, но не и пътят, по който ще бъде достигната. Verizon трябва да успее да постигне синхрон между три големи и тромави компании, с различни дейности и да ги накара да работят като една голяма суперплатформа. Детайлите по самото изпълнение все още не са уточнени, а първите резултати от цялата процедура ще могат да се видят най-рано след година-две, ако не и повече.

Дългото наддаване

До сделката между Verizon и Yahoo се стигна след близо четиримесечно наддаване от различни компании за интернет гиганта. Любопитно е, че в последния трети рунд участваха двата най-големи телекома в САЩ. Освен Verizon до последно игра и основният конкурент AT&T. Което затвърждава тенденцията, че след като успяха да монетизират бързия мобилен 4G интернет, компаниите вече се ориентират към нетипични за своята дейност сектори, с които да диверсифицират източниците си на приходи. Както и да разпространят бизнеса си отвъд идеята да са просто инфраструктурни компании, които предоставят единствено връзка с глобалната мрежа. Тенденцията не е нова, но за пръв път телекоми проявяват толкова солиден апетит към онлайн гиганти, било то и доскорошни такива.

Новият имотен брокер в Силициевата долина

Дори и да не успее да се превърне в третия по големина доставчик на дигитално съдържание и реклама в интернет, Verizon придобива и други солидни активи покрай сделката си за Yahoo. Онлайн гигантът разполага с едни от най-големите офиси в Силициевата долина с обща площ от 90 000 кв. м. Имотите в района са един от най-ценните ресурси след качествените кадри. Покрай засиления интерес на технологични компании и стартъпи за откриване на централи в Меката на технологиите цените през последните години вървят стремглаво нагоре. По оценки на брокерската фирма Ritchie Commercial, имотите на Yahoo в Сънидейл се оценяват на около 500 млн. долара, тоест около една десета от платената от Verizon цена. А големите IT компании като Facebook и Apple купуват като луди земя и офиси, които или ползват за собствени нужди, или ги отдават под наем.
Yahoo продава основния си бизнес за 4.83 млрд.- буквално жълти стотинки в сравнение с предишната си слава

Отдавна отминаха времената, когато Yahoo беше кралят на интернет пространството. Епохата на доминация на бившия технологичен гигант премина във време на бавна връзка до глобалната мрежа, липсата на компютър във всеки дом и без Google, Facebook и смартфони. Докато компанията беше самотна на върха, тя достигна 125 млрд. долара пазарна оценка, след което се превърна в един от символите на дотком балона от 2000 г., когато акциите й се сринаха с над 90% за една година. Тази седмица Yahoo обяви, че продава основния си бизнес за 4.83 млрд. долара на телекома Verizon – буквално жълти стотинки в сравнение с предишната си слава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Каква стана тя: "Ние можем да им предложим да доставим реклами и съдържание както по домовете, така и до мобилните устройства и в цялата глобална мрежа", допълва той." - Цялата работа е да се доберат до пощата и личните данни на колкото се може повече потребители и да ги продават срещу реклами. Празна работа!

  • 2
    mmi1414920426381030 avatar :-|
    Kosyo Ivanov

    При наличието на явен хегемон на пазара, не ги виждам тия да прокопсат. Пък и след последната информация за лийкнати пароли тотално ще се сринат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK