С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 авг 2016, 16:03, 16116 прочитания

Uber и Великата китайска стена

Защо американската компания бе принудена да продаде операциите си в азиатската държава на местния си конкурент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
20%
дял ще получи Uber в новото китайско дружество, а Травис Каланик ще е в борда на директорите
Великата китайска стена е била строена в продължение на векове, за да се превърне в едно от чудесата на света. Целта й е била да предпазва местните императори от различни нашественици, както и да служи като митнически и граничен контрол в потока от стоки по легендарния Път на коприната. Китайците имат наистина дълбоки традиции в изграждането на подобни заграждения, които датират от поне V век прреди Христа. В известен смисъл те се запазват, макар и стените да се пренасят от реалния в дигиталния свят. Последният пример е и оттеглянето на Uber от страната чрез сделка с местния си конкурент.

Китай от години е известен с филтрирането на съдържанието в интернет. Освен това трудно може да се намери чуждестранна интернет компания, която да е пробила на местния пазар, без да срещне неистов отпор от регулатори, правителство или бясно копиране на практики и технологии от локални предприемачи. Интернет гиганти като Facebook, Google имат или минимално присъствие, или са принудени изобщо да излязат от пазара, какъвто е случаят с второто дружество. До неотдавна изглеждаше, че Uber някак си успяваше да не влезе в тази категория. С агресивната си политика, която действаше безотказно почти навсякъде по света, американската технологична компания за споделени пътувания успя да формира най-голямата си потребителска база именно в Китай. Експанзията в азиатската държава се беше превърнала в лична мисия на главния изпълнителен директор Травис Каланик. Въпреки силната конкуренция от местните услуги за споделени пътувания Uber държеше фронта и изглеждаше, че може да направи невъзможното – да задържи силни позиции в Китай и да се възползва от локалните над 600 млн. интернет потребители.


Американската компания все пак беше принудена да вдигне бялото знаме и да се оттегли от привлекателния пазар, след като продаде своята дейност на местния си конкурент Didi Chuxing (позната преди и като Didi Kuaidi). Така Uber се превърна в последния засега технологичен гигант, който си тръгва с наведена глава от Китай. Това затвърждава тезата, че в страната има издигната Велика дигитална стена, но и може да промени посоката на развитие на американската компания за споделени пътувания.

Ядрената война

Зад привидния начален успех на Uber в Китай се крие всъщност истинска търговска война. Първоначално американската компания имаше предимството, че зад нея стоят милиарди долари инвестиции, докато нейните локални конкуренти не разполагат с този мащаб. Дори през 2014 г. Uber предлага да инвестира в най-голямата местна услуга за споделени пътувания Didi. Ръководството на китайската компания тогава отказва. През изминалата година тя и друга локална фирма Kuaidi се обединяват с ясната цел да са по-адекватна конкуренция на Uber. По този начин новосформираната фирма Didi Kuaidi (която се преименува на Didi Chuxing малко по-късно) започва да търси външно финансиране, с което да се противопостави на американската фирма. В същото време двете компании влизат в ожесточена ценова война. Те свалят значително цените и правят промоции за пътниците, като изплащат щедри бонуси на шофьорите.



Това коства на двете компании милиарди долари, само и само да могат да придобият малко повече пазарен дял. Така се вкараха в своеобразна спирала – колкото повече разширяваха дейността си, толкова повече средства им бяха необходими, за да задържат и увеличат дела си. Паралелно с битката за потребители се водеше и друга – набирането на ресурси. Съперничеството премина границите на Китай, като Didi подписа споразумение с Lyft – американския основен конкурент на Uber – с което фирмите уеднаквиха системите. Това им позволи буквално да разменят потребители, които пътуват. Освен това китайската компания инвестира 100 млн. долара в щатското приложение.

Uber има милиарди долари привлечен капитал, но китайската авантюра започна да гълта прекалено много пари (по оценки около 2 млрд. долара за две години), което в един момент започна да лази по нервите на инвеститорите. Американската компания успя да набере допълнително финансиране и в началото на 2016 г. увеличи капитала на китайското си звено на 7 млрд. долара. От друга страна, Didi завършваше няколко големи сделки за привличането на допълнителни 7.3 млрд. долара, с което общият ресурс на китайската компания достигна 10.5 млрд. долара, които тя да използва в борбата си с Uber.
"Това беше ядрена война", коментира банкер, близък и до двете дружества, цитиран от Wall Street Journal. "Двете компании привлякоха огромни инвестиции, при което се получаваше ситуация, в която никой нямаше да спечели", допълва той.

Пътят до сделката

Няколко развития от последните месеци доведоха до сделката между двата конкурента. Едно от тях бяха активните преговори за набиране на капитал от страна на Didi, което щеше да удължи до безкрай ценовата война между двете. По ирония на съдбата голяма роля изиграва друг американски гигант, Apple, който инвестира 1 млрд. долара в китайската компания през май. Малко преди това Didi получи още пари от местните Alibaba и Tencent. Изправен пред възможността ценовата война в Китай да се проточи неопределено дълго, Каланик трябваше да направи труден избор. Той можеше да продължи да води борба, но инвеститорите нямаше да позволят Uber да харчи прекалено много средства още дълго време. През последните месеци те дори настояваха да се намалят разходите в Китай. В крайна сметка главният изпълнителен директор на компанията развя бялото знаме.

Първите стъпки в тази посока се правят още през май, когато инвеститорите в двете компании започнаха совалки с цел опипване на почвата за потенциално сливане. Ръководството на Didi първоначално не беше убедено в смисъла от подобна сделка. Но мнението им се обърна буквално малко след това заради възможността за сливане между Uber и Lyft. Оказа се, че по-малката американска компания е наела консултант, който да проучи възможностите за продажбата й. Евентуалното сливане на двете щатски фирми щеше да означава пренасочване на средствата предназначени за американския пазар към Китай. Което в някаква степен подтикна китайските мениджъри да търсят подобна сделка.

"През последните няколко седмици се забеляза истински обрат в преговорите по сделката", коментира един от основните инвеститори на Didi, цитиран от WSJ.

Пропукване на леда

Китайската авантюра на Uber не бива да се разглежда само като поредния неуспех на американска онлайн компания в страната. Преди да наредим приложението за споделени пътувания до Facebook, Google и др., трябва да направим няколко много важни уточнения. Uber успя да разчупи много модела за навлизане на китайския пазар.

На първо място, тя е първата технологична компания, която не е била подлагана на държавни регулации от страна на Пекин. Нейните действия се гледаха под лупа от инвеститори и мениджъри и много често Uber се посочваше за пример как трябва да се подхожда при навлизане на този пазар. Компанията постигаше това, като просто не допускаше някои основни грешки на други американски и чуждестранни гиганти. Първата е, че създаде изцяло местно звено с различни локални екипи, които са базирани в отделните градове в Китай. Това й позволи да отговаря много по-бързо на действията на местната конкуренция и на желанията на потребителите. Традиционната практика при други IT проекти е дейността на китайското звено да се контролира от САЩ, което забавя доста процеса.

В същото време Uber преодоля и най-голямото препятствие в Китай – управляващата комунистическа партия благодарение на личните усилия на изпълнителния си директор Травис Каланик. Той пътуваше непрекъснато до страната и поддържаше контакт с китайските политици и официални лица. Това му помогна да не си навлече регулаторния гняв на Пекин, което в повечето случаи беше една от основните причини други американски компании да се изтеглят от страната.

Последствията

Крайният резултат е налице – Uber продава своето звено на Didi, като новото дружество ще има пазарна оценка от около 35 млрд. долара и ще владее пазара за споделени пътувания в Китай. Американската компания ще получи 20% дял в него, а Каланик ще влезе в борда на директорите.

По-интересни са другите последствия от сделката. Потенциално по-голямото от тях ще е, че с излизането от Китай не само, че се изтрива част от пазарната оценка на Uber от около 68 млрд. долара, но в същото време отпада и основната пречка за потенциално излизане на борсата. Компанията се въздържаше от първично публично предлагане (IPO) именно заради големите си разходи на развиващите се пазари, като основното перо от тях отиваше в Китай. С премахването на тежкото бреме в азиатската икономика Uber най-вероятно си проправя път към дългоочакваното от сектора IPO.
"Най-голямата екзистенциална заплаха за Uber през последните два месеца беше дали загубите в Китай ще поставят на карта операциите в останалата част на света", коментира Арун Сундараражан, професор в Университета в Ню Йорк, цитиран от Bloomberg. "Може сделката да се разглежда като загуба в краткосрочен план, но в дългосрочен е добър ход, тъй като сега могат да се фокусират върху останалите пазари."

С премахването на тежкия китайски товар очакванията са, че Uber ще пренасочи своя ресурс към превземането на останалите пазари. Което може все пак да накара компанията да не прибързва с листването си, а да се опита да инвестира част от привлечения през годините капитал в разрастване, а след това да излезе на борсата.
Фокусът към останалите пазари е лоша новина за конкурентите на компанията по света. Първите ефекти вече се усещат, като германската фирма mytaxi на автомобилния гигант Daimler обяви, че се обединява с британската Hailo в сделка чрез прехвърляне на дялове. Дейността им не е напълно идентична с тази на Uber – това са мобилни приложения за викане на таксита, а не на споделени пътувания. В България на подобен принцип действат TaxiMe и TaxiStars. Но те могат да се окажат голям играч на европейския пазар не само заради мащабите си. В момента ЕК трябва да се произнесе дали услуги като Uber трябва да се разглеждат изцяло като дигитални или като физически такива (тоест дали са само приложения или таксиметрови превозвачи). Ако Брюксел застане зад втората теза, това означава, че вратите на Европа ще се затворят пред американската компания и фирмите, които използват легални коли (тоест работят с регистрирани таксита) ще могат да функционират без проблем. В този случай Uber ще трябва да инвестира доста и да промени бизнес модела си, за да може да отговори на изискванията. Вече има подобни примери, като компанията оперира в подобен формат във Великобритания и Германия, както и няколко други големи пазара.

Въпроси има и за бъдещето на Lyft, с която Didi вече има споразумение след инвестираните 100 млн. долара. Директни последици не би трябвало да има, тъй като Uber след сделката ще притежава само част от китайската компания, която притежава малка част от американската. Всъщност опасността към Lyft идва от освободените финансови ресурси, с които ще разполага основният конкурент в битката за надмощие в САЩ. В момента компанията продължава да си търси купувач, като сред потенциалните е General Motors, а целта на сделката е да се намери начин за по-ефективна борба с лидера Uber.
Друго ответно действие на евентуалното засилване на активността на Uber по света е активизирането на други конкуренти. Компанията Grab например обяви, че очаква да привлече 1 млрд. долара финансиране. Тя оперира в 30 държави в Югоизточна Азия като Малайзия, Филипините, Сингапур и Тайланд.

Регионалните конкуренти на Uber все повече успяват да вземат достатъчно сериозен дял на локалните си пазари, за да започнат да привличат вниманието на инвеститорите. А когато получат достатъчно финансов ресурс, ще могат донякъде да изравнят шансовете си срещу американския гигант.

Китайската сделка тепърва ще оказва влияние върху глобалния пазар за споделени превози, както и върху поведението на американския гигант. Най-вероятно тя ще катализира процеси за обратна борба срещу Uber на локално ниво от по-малките конкуренти, която ще бъде въпрос на оцеляване за тях. От друга страна, в един момент може да накара щатската компания да потърси най-накрая пътя към борсата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 2656 прочитания

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 1997 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Медицина в Google измерение

Компанията ще разработва биоелектронни "лекарства" в партньорство с фармацевтичния гигант GlaxoSmithKline

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10