С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 7 авг 2016, 14:48, 27556 прочитания

Леона Асланова: Имаме нужда от радикална образователна реформа

Основателят на Innovation Starter пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"В образованието говорим за премахване на учебниците и учене по истински книги и артефакти, за подновяване на учителския състав, за радикално съкращаване броя на училища и университети, за модернизиране на класните стаи, за партньорство със западни образователни институции и за привличане на едни от най-престижните преподаватели тук, за да се развие потенциалът."
Леона Асланова е експерт и консултант по иновации, с над 10-годишен професионален опит. Основател е на Innovation Starter, първата специализирана агенция за иновации в България, на форума за иновации Innovation Explorer в партньорство с "Капитал" и на "Академия за иновации" в партньорство с НБУ. Преди това е работила като мениджър партньорски взаимоотношения в "Мобилтел", мениджър по продажбите в "Инвестор.бг" и директор "Връзка с клиентите" в "Нетуърк медиа". Завършила е СУ "Св. Климент Охридски" с бакалавърска степен по българска филология и магистърска степен по теория на литературата, бизнес иновации във Виена към TAG Business School и mini MBA програма в PWC`s Academy.

Как Innovation Starter помага на компаниите в ролята си на агенция за иновации?
- Ние сме консултантска компания с практически опит и работим по проекти, които са свързани с решаване на конкретен проблем на клиента чрез иновация, независимо дали той засяга стратегия, продажби, процес, продукт, бизнес модел или услугата, която трябва да бъде подобрена. Управляваме и проекти за вътрешни корпоративни инкубатори и акселератори на идеи. Сред нашите клиенти са Уникредит Булбанк, "Теленор България", "Майкрософт", "Нестле България", "Хюлет Пакард ентърпрайз" и др. За някои правим консултантски проекти, за други обучения, с трети партнираме за събития.


Как вие лично стигнахте до иновациите като концепция?
- По образование съм филолог и икономист - тоест, от една страна, теорията и всякакви теоретични концепции са много близки до мен. От друга страна, се занимавах със съвременен маркетинг и все нещо ми липсваше. В един момент чрез иновациите се запълни празнина в разбирането ми за маркетинга. Тогава тоталното отсъствие на знанието за иновации на българския пазар пречеше и на бизнеса, и на разбирането как да развиваме пазара. Така решихме с екипа ми да се занимаваме с обучения по иновации и дадохме тесен фокус на идеята за иновации - как ги правим, кой ги прави, примери от най-добрите.

Кои компании и мениджъри таргетирате чрез събитието Innovation Explorer?
- Innovation Explorer в момента се позиционира като най-голямото събитие за иновации в Югоизточна Европа. Организираме го заедно с "Капитал" и през 2017 г. ще се проведе за трета поредна година, а тази година излиза и в Сърбия като бранд. Събираме глобални компании и иноватори като Disney и Pixar Animation Studios, Google, NASA и най-големите консултантски агенции в областта на иновациите като Systematic Inventive Thinking и други. Целта ни е да мотивираме българския пазар да мечтае повече, да мисли повече за нови и по-добри преживявания.

Първата година започнахме, без да знаем дали ще има интерес към темата. Мислихме, че правим събитие за 100 души. Но когато дойдоха 500, бяхме впечатлени. Тази година дойдоха над 900 души. Основна аудитория са мениджъри бизнес развитие, маркетинг и иновации. Около 30% са изпълнителни директори на компании, което според нас е показателно - че най-високото ниво на мениджмънт има толкова засилен интерес към иновациите. Първата година представяхме конкретни методи за иновиране - дизайн мислене, систематично изобретателско мислене, lean startup и т.н. Във втората заложихме на правилното разбиране за термина иновация, тоест да не говорим за иновациите само като за технологични продукти - совалки, скъпи мобилни телефони, Tesla, а като за продукти и услуги, които са базирани предимно на човешки нужди, проблеми и идентичност. Особено в случая с България говорим за смислено решаване на наши, локални проблеми по креативен и верен начин, така че да подобряваме средата у нас. Иновацията не е само нов или подобрен продукт или услуга, тя трябва да решава проблем по креативен и контраинтуитивен начин, като резултатът да бъде икономически феномен - масово прието решение.



Ако трябва да дадете пример за български иноватор, кой веднага ви изскача в главата?
- В сферата на образованието - Евгения Пеева и това, което правят в "Заедно в час" за средното образование, защото то включва мащабна концепция за промяна, която е дългосрочна. За висшето - безспорно Илиян Михов, ректора на Европейския институт по бизнес администрация INSEAD и концепцията им за нов вид глобално образование и сътрудничество. В сферата на инвестиционните фондове е начинът, по който Елвин Гури работи - с концепция кои са приоритетните сектори от старите индустрии и индустриално производство, в които трябва да се инвестира, а не само в технологии. Наскоро бях част от жури в конкурс за стартиращи компании ClimateLaunchpad и се впечатлих също от български производител на жирокоптери в Правец, както и от проекти за тухли и изграждане на сгради от изцяло възобновяеми екологични материали.

Българският IT сектор е сред най-бързоразвиващите се и модерни в българската икономика. На какво ниво са иновациите в него?
- Повечето български технологични компании са в сферата на услугите. Но при тях иновациите са дефинирани още в кода, в това което те правят. Средата, в която работят, е много конкурентна и модерна, и основната им цел е да се развиват много бързо и да трупат много знания. Но това не означава, че те са в бизнеса с иновациите, а по-скоро в change managemеnt процеса - непрекъснати промени, в които те трябват да догонват. Това не е истинската същност на иновацията. Есенцията на иновацията е по-скоро да си поставяш цели, които да подобряват живота на хората и систематично да подобряваш това, което имаш.

Преподавате и водите лекции в български университети. Виждате ли отсега бъдещи иноватори в следващите поколения?
- Виждам и още как. Има две трудни поколения от 90-те, но при по-малките, примерно в поколението след 2005-2006 г., виждам едно много амбициозно, digital native, mobile first поколение, съвсем различно и много ориентирано към света. Истината е, че при по-малките нещата стоят различно. Още отсега те са свикнали с идеята, че няма да работят една работа в продължение на 20 години, а напротив - ще тестват различни неща, ще пътуват много, ще изпробват и ще се върнат. Тe ще влязат в сайта на Tesla, ще намерят сами мейла на Илон Мъск и ще му пишат просто да го попитат нещо. Много по-проактивни са, много по-отговорни към средата и имат желание да участват. Още не знаят в какво, защото нашето образование е суперпасивно. Но имат желание да я разчупят. Именно затова направихме и инициативата с Microsoft Youth Spark "Млади посланици на иновациите и технологиите" - за да ги попитаме какво искат и да им дадем шанс те сами да правят нещата за себе си.

Не е случайно това, че Innovation Starter работи, както и с корпоративните клиенти, стартъп обществото, инвестиционните фондове, така и с публични проекти за иновации. Трупаме опит в публичната сфера, защото там има огромен потенциал за реализиране на иновативни проекти. Имаме и Академия за иновации за студенти, опитвайки се да влияем върху цялата екосистема. Тази година я реализирахме за трети пореден път, под формата на Sofia Municipality Innovation Hackathon, като безплатна отворена платформа, през която студенти от всички университети могат да получат знания за иновации и да представят свои проекти как да подобрим средата си на живот.

Всекидневно говорим много за състоянието на българското образование. Смятате ли, че тези млади хора постигат нещо въпреки, а не благодарение на него?
- Това твърдение важи за абсолютно всеки. Всеки човек се осъществява въпреки възпитанието и образованието си. Въпросът е, че ние имаме нужда от радикална образователна реформа в нейната цялост. Говорим за премахване на учебниците и учене по истински книги и артефакти, за подновяване на учителския състав, за радикално съкращаване броя на училища и университети, за модернизиране на класните стаи, за партньорство със западни образователни институции и за привличане на едни от най-престижните преподаватели тук, за да се развие потенциалът. В България има огромен страх от радикалната промяна. А такава е нужна. Според мен частните училища и неформалното образование страшно много наваксаха през последните години и те не само компенсират, а станаха заместител на държавното образование, и то в добрия смисъл. Така че качествено образование в България има, просто не там, където очакваме.

В края на юни открихте първата специализирана зала за иновации d.house – в "София тех парк". Какви са очакванията ви за нея?
- Да, в нея вече провеждаме всички обучения по иновации, вътрешни проекти за инкубатори, акселератори на компании, събития с външни партньори. Сред партньорите ни са SAP Labs Bulgaria, "Нетинфо", "Фабрика 360", "356labs" и др. Програмата ни е пълна до 17 септември. Интересът е голям и пространството може да се използва за много цели - за презентации и обучения, коуъркинг, креативни сесии, събития. Надяваме се да стане център на много добри идеи и проекти за промяна и да фасилитира процеса по по-бързо приемане на знанието за иновации на българския пазар.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1698 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 4077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10