Bee Smart Technologies стигна до топ 10 на предприемаческо състезание

Българската технологична компания се пребори с 27 международни стартъпа в полуфиналния кръг на Chivas The Venture

Иван Кънев, съосновател на Bee Smart Technologies
Иван Кънев, съосновател на Bee Smart Technologies    ©  Цветелина Белутова
Иван Кънев, съосновател на Bee Smart Technologies
Иван Кънев, съосновател на Bee Smart Technologies    ©  Цветелина Белутова
11 хил. долара успя да набере компанията от гласуването на публиката по време на последния кръг на The Venture.

Наскоро инвестиционният фонд NEVEQ вложи 300 хил. евро в по-нататъшното развитие на проекта.

Българският стартъп Bee Smart Technologies, който създава системи в помощ на пчеларския бизнес, се пребори сред общо 2500 участници в тазгодишното издание на състезанието за социално предприемачество Chivas The Venture. Компанията, която прави система от хардуерни и софтуерни елементи за кошери, които анализират данните и помагат на пчеларите да полагат по-оптимални грижи за пчелините си, стигна до финалния кръг заедно с още 26 международни екипа. След петседмично гласуване на сайта на състезанието тя се нареди на осмо място. Тъй като гласуването всяка седмица беше обвързано и с разпределяне на суми от общия фонд на The Venture, основаната от Иван Кънев и Сергей Петров компания успя да набере и 11 хил. долара.

Пълен напред

Не парите обаче са най-големият позитив от състезанието, смята Кънев. Още по време на продължилото над три месеца съревнование екипът се среща с полезни контакти и доразработва бизнес модела си. Още в началото на програмата, когато бяха отсети 27-те най-перспективни проекта, всички участници преминаха през едноседмично бизнес обучение, което се проведе в Оксфорд и Лондон. "Менторите бяха проучили много добре всеки от проектите, финалисти в състезанието, и ни дадоха съвети, директно насочени към бизнес идеята ни. Показаха ни как да се рекламираме, да продаваме и да представяме продукта си, което беше изключително полезно за нас", разказва Сергей Петров. По време на финала в Ню Йорк през юли пък екипът се запознава и с представители на инвестиционния фонд с портфейл от 75 млн. долара Romulus Capital, който проявява интерес към бизнеса.

Засега обаче Bee Smart не се оглеждат за нова инвестиция. Особено след като в края на май получиха 300 хил. евро финансиране от българския фонд NEVEQ, с които ще подпомогнат стъпването си на пазара в САЩ. То е планирано през ноември тази година, като отначало за три месеца ще бъде в тестов период на по-ниски цени и с около 20 клиенти. В началото цялостната система от сензори и теглилки, както и комуникационната база, която анализира събраните данни, ще се произвеждат в България, за да се гарантира ниво на качеството, разказва Иван Кънев. Едва след доразвиването на системата и първите клиенти и в зависимост от останалите средства Bee Smart ще се огледат за нова инвестиция.

Върхът е споделен

Тази година наградният фонд в Chivas The Venture беше 1 млн. долара, но организаторите прецениха той да не отива при един единствен екип. В пет поредни седмици бяха разпределени общо 250 хил. долара между финалистите в състезанието. Размерът на финансирането зависеше от събраните гласове от публиката – колкото повече са те, толкова по-голям дял от сумата ще получи стартиращата компания.

Всъщност този път дори на финала нямаше конкретен победител. Регламент предполагаше няколко кръга избрани от журито пет компании да поделят останалия награден фонд от 750 хил. долара. Петте компании са британската WeFarm, колумбийската Conceptos Plásticos, германската Сoolar, израелската EyeControl и гватемалската Wakami (виж карето).

Миналогодишното издание

В миналогодишното международно състезание на Chivas - The Venture, участваха 16 държави, като всяка от тях предварително беше излъчила на местно ниво своя финалист. Тогава българската компания Arthesis представи разработката си на иновативни обвивки за протези, но след тренировъчния лагер в Сан Франциско не успяха да се класират сред петте стартъпа - финалисти в конкурса. Големият победител на The Venture 2015 г. беше чилийската стартираща компания Algramo, която предлага хранителни продукти от първа необходимост чрез диспенсъри в малки магазини на ниски цени. Екипът спечели финансиране в размер на 300 хил. долара, а останалите 450 хил. долара бяха разпределени между подгласниците. Четвърт милион долара от общия награден фонд от 1 млн. бяха разпределени след гласуване на публиката между всички 16 участника.

The Venture 2016

Топ 5 социални бизнес идеи


Британската WeFarm развива платформа за обмен на опит и информация между малки и средни фермери. Идеята на платформата е да свързва над 500 млн. ферми по целия свят, които нямат достъп до интернет. Всеки потребител може да влезе, да обмени информация, без да напуска стопанството си и без да плаща пари. Уникалността на платформата се състои в това, че комуникацията става чрез безплатна SMS услуга, а после всичко минава през уеб базиран потребителски интерфейс и достига до останалите участници в дискусията. Само за няколко месеца WeFarm успя да достигне до 43 хил. потребители и пет милиона свързвания. Създателите на платформата се надяват чрез нея да помогнат на дребни фермери да подобрят бизнес модела си, а така и начина си на живот, а целта им е да свържат милиони потребители през следващата една година.

Conceptos Plásticos е колумбийска компания, която се опитва да превърне борбата със замърсяването в потенциал за строителството. Бизнесът ѝ се състои в преработка на пластмаси и гумени отпадъци в строителни материали за временни или постоянни постройки като къщи, класни стаи, общи помещения. Отпадъците се топят и оформят като малки лего блокчета, с които лесно се строи. Екипът вярва в идеята, че боклукът за едни е съкровище за други, и се надява с нея да може да строи домове за нуждаещи се, тъй като системата им за преработка е 30% по-евтина от други сходни.

Германската Сoolar разработва иновативна охлаждаща система, която помага на лекарите да съхраняват животоспасяващи лекарства, като например ваксини, по надежден и екологичен начин. Това става чрез въглеродно неутрални хладилници, които работят без електричество. Системата използва топла вода и не използва никакви движещи се части, опасни течности за охлаждане или смазочни материали. Така това е най-евтиният, най-траен и устойчив вариант за съхранение не само на лекарства, но и на хранителни продукти в отдалечени и слабонаселени райони с непостоянно електричество.

Wakami е концепция, която иска да окуражи жени по целия свят да започнат свой малък бизнес, с което да подобрят живота си и този на семействата си. Идеята идва от Гватемала и всъщност Wakami е марката, под която се продават ръчно изработени от жени в бедни райони бижута и модни аксесоари. Концепцията вече има първите си постижения - аксесоарите, които идват от 16 гватемалски общности, вече се продават в 20 страни по света, а бизнесите на "производителите" са се развили толкова, че някои от тях вече имат назначени по 500 служители.

Израелският стартъп EyeControl разработва платформа за комуникации. Тази обаче е по-различна от всичко, за което си мислите. EyeControl помага на пациенти с латерална склероза (ALS) или други заболявания, които заключват здрав ум в неподвижно тяло, да общуват чрез очите си. Не че днес вече няма достатъчно устройства и приспособления, които да подпомагат тяхната комуникация, но те обникновено са твърде скъпи, смятат основателите. Затова EyeControl има амбиция да направи системата достъпна и мобилна, за да може да се използва навсякъде и по всяко време. Компанията започва пилотен изпитателен тест в партньорство с Microsoft Research & Development Israel.