С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 21 авг 2016, 19:30, 18948 прочитания

Новата лунна надпревара

Две компании се състезават коя от тях ще стане първата частна фирма, която ще изпрати роботизирана космическа мисия до естествения спътник на Земята

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бизнесът ще играе все по-голяма и определяща роля при космическите изследвания
Покрай всичките мисии през последните години до Марс, Юпитер, Плутон и други космически тела тотално пренебрегната остана една от най-романтичните за астрономите дестинация – Луната. Интересът към нея трябва да се възобнови през следващата година, когато се очаква поне две частни компании да направят опит да достигнат до естествения спътник на Земята. Ако успеят, те ще се превърнат в първите мисии, които ще се осъществят с частни, а не с публични средства и ще напуснат пределите на околоземното пространство.

Най-далечната точка, която бизнесът е достигал за момента, е Международната космическа станция. Освен че ще подобрят тези постижения, новите инициативи може да отворят място и за някои интересни бизнес модели, от които компаниите да печелят. От друга страна, ще помогнат и за връщането на интереса към Луната, която през последните години остана тотално игнорирана от международните изследователски мисии, организирани и финансирани обикновено с публични средства.


Наградата Х

Идеята за изпращане на частен космически кораб до естествения спътник на Земята идва в голяма степен от интернет гиганта Google и частната инициатива XPRIZE. Неправителствената организация обяви през 2007 г. началото на състезание за разработването на мисия до Луната, което е финансирано от технологичната компания. Общият награден фонд е 30 млн. долара, като победителят взима 20 млн. долара, а вторият – 5 млн. долара. Целта е да се изпрати автоматизирана сонда до естествения сателит на Земята, а след приземяването си той или отделен роувър да измине 500 м, като също така излъчи видеосигнал във висока HD резолюция и изпрати детайлни снимки от повърхността. Предвидени са и интересни допълнителни бонуси за участниците, които осъществят кацане на Луната. Например се дават допълнителни пари за снимки и видео, които да показват останало оборудване или предмети от предишните мисии Аполо. Към 2016 г. за надпреварата са се записали 16 екипа, които освен техническата част по разработката трябва да успеят да осигурят изстрелване и разрешение за това.

Космическият Параграф 22



Последното се оказа голямо препятствие за участниците. То представлява специално разрешение от властите на САЩ, които одобряват осъществяването на подобна космическа мисия. Оказа се, че за частни проекти юридическите процедури тепърва трябва да се създадат, тъй като до скоро такива реално нямаше. Така участниците в XPRIZE влизат в своеобразен Параграф 22, тъй като няма установен ред как точно да вземат разрешение за изстрелване. Това беше и една от основните причини крайният срок на състезанието да бъде отложен от края на 2015 г. за края на настоящата година. В рамките на този период участниците трябва да покажат договор за изстрелване, който включва както разрешението, така и споразумение с някой от космическите оператори за организирането на извеждане с ракета в Космоса. През юни и юли след дълги преговори с щатските регулатори две компании от XPRIZE успяха да получат заветното позволение на правителството и да подпишат договори за изстрелване. Това са SpaceIL и Moon Express. Първата компания ще използва ракетите на компанията на милиардера Илон Мъск SpaceX, а втората – на Rocket Lab Electron. Двата старта са планирани за 2017 г. Останалите 14 екипа трябва да предоставят подобни договори до края на 2016 г., ако искат да продължат надпреварата

Еднопосочен билет

Двете компании, които до момента са си осигурили старт догодина, имат различни визии как да осъществят задачата. SpaceIL е израелска фирма, която се опитва да уцели с един куршум два заека. От една страна да се превърне в първата частна компания, която да достигне до Луната, а от друга – да бъде първата израелска мисия до там. САЩ, бившият СССР и Китай успяват да изпратят до там оборудване. Щатите са и единствените, които успешно правят това с астронавти. SpaceIL се отличава от голяма част от участниците, защото няма да разчита на разработването на сонда с отделен роувър. Вместо това космическият модул, който ще се прилуни, ще може да направи малък "скок" посредством двигателите си с останалото гориво и така да измине необходимите 500 м дистанция. Според разработчиците това ще го направи много по-компактен, лесен за производство и евтин. SpaceIL осигури около 50 млн. долара частно финансиране, с което да осъществят амбициозната си цел за пътешествие до Луната.

При Moon Express не е толкова интригуваща техническата част, колкото бизнес плановете на компанията. Тя планира да се превърне в първата лунна погребална агенция. Идеята е желаещи да изпращат своите урни с кремиран прах (или на своите близки) на Луната. Така реално те ще бъдат погребани извън Земята на друго космическо тяло. Изчисленията на компанията са, че един килограм полезен товар до Луната ще струва около 3 млн. долара. За превоза на пълна погребална урна с един кремиран човек цената ще бъде между 5 и 8 млн. долара. Колкото и налудничаво да звучи всичко това и въпреки високите цени, желаещи има. "Имаме дълъг списък със заявки", коментира Навийн Джейн, съосновател и председател на борда на директорите на Moon Express, цитиран от списание Fortune.

Амбициите на компанията са далеч по-големи – в един момент те искат да се превърнат в основен играч, който да може да извлича ценните ресурси на Луната. Например хелий-3, елемент, който се смята за ключов за захранването на реактори, които разчитат на студен ядрен синтез (ако такива бъдат разработени естествено – бел. ред.). Moon Express е основана от предприемачи от Силициевата долина, сред които Навийн Джейн и бившият експерт от НАСА Боб Ричърдс.

Бизнесът поема щафетата

При успех на някои от участниците в лунното състезание на XPRIZE само ще се затвърди мнението, че бизнесът ще играе все по-голяма и определяща роля при космическите изследвания. Tака той ще поеме щафетата от досегашните мисии, които се водеха и продължават да се движат от национални космически програми. Вече има успешни примери с компанията SpaceX на Илон Мъск, която изстрелва със свои ракети-носители сателити и извежда товари към Международната космическа станция. Дружеството на милиардера успя да свали цените за подобна дейност и не крие амбициите да продължи да бъде основен фактор. SpaceX приземи успешно първата (и най-голяма) фаза от ракетите-носители Falcon 9 на Земята и да я използва повторно. Което трябва допълнително да направи космическите полети още по-достъпни и евтини.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3226 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5581 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател