С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 авг 2016, 19:30, 19034 прочитания

Новата лунна надпревара

Две компании се състезават коя от тях ще стане първата частна фирма, която ще изпрати роботизирана космическа мисия до естествения спътник на Земята

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бизнесът ще играе все по-голяма и определяща роля при космическите изследвания
Покрай всичките мисии през последните години до Марс, Юпитер, Плутон и други космически тела тотално пренебрегната остана една от най-романтичните за астрономите дестинация – Луната. Интересът към нея трябва да се възобнови през следващата година, когато се очаква поне две частни компании да направят опит да достигнат до естествения спътник на Земята. Ако успеят, те ще се превърнат в първите мисии, които ще се осъществят с частни, а не с публични средства и ще напуснат пределите на околоземното пространство.

Най-далечната точка, която бизнесът е достигал за момента, е Международната космическа станция. Освен че ще подобрят тези постижения, новите инициативи може да отворят място и за някои интересни бизнес модели, от които компаниите да печелят. От друга страна, ще помогнат и за връщането на интереса към Луната, която през последните години остана тотално игнорирана от международните изследователски мисии, организирани и финансирани обикновено с публични средства.


Наградата Х

Идеята за изпращане на частен космически кораб до естествения спътник на Земята идва в голяма степен от интернет гиганта Google и частната инициатива XPRIZE. Неправителствената организация обяви през 2007 г. началото на състезание за разработването на мисия до Луната, което е финансирано от технологичната компания. Общият награден фонд е 30 млн. долара, като победителят взима 20 млн. долара, а вторият – 5 млн. долара. Целта е да се изпрати автоматизирана сонда до естествения сателит на Земята, а след приземяването си той или отделен роувър да измине 500 м, като също така излъчи видеосигнал във висока HD резолюция и изпрати детайлни снимки от повърхността. Предвидени са и интересни допълнителни бонуси за участниците, които осъществят кацане на Луната. Например се дават допълнителни пари за снимки и видео, които да показват останало оборудване или предмети от предишните мисии Аполо. Към 2016 г. за надпреварата са се записали 16 екипа, които освен техническата част по разработката трябва да успеят да осигурят изстрелване и разрешение за това.

Космическият Параграф 22



Последното се оказа голямо препятствие за участниците. То представлява специално разрешение от властите на САЩ, които одобряват осъществяването на подобна космическа мисия. Оказа се, че за частни проекти юридическите процедури тепърва трябва да се създадат, тъй като до скоро такива реално нямаше. Така участниците в XPRIZE влизат в своеобразен Параграф 22, тъй като няма установен ред как точно да вземат разрешение за изстрелване. Това беше и една от основните причини крайният срок на състезанието да бъде отложен от края на 2015 г. за края на настоящата година. В рамките на този период участниците трябва да покажат договор за изстрелване, който включва както разрешението, така и споразумение с някой от космическите оператори за организирането на извеждане с ракета в Космоса. През юни и юли след дълги преговори с щатските регулатори две компании от XPRIZE успяха да получат заветното позволение на правителството и да подпишат договори за изстрелване. Това са SpaceIL и Moon Express. Първата компания ще използва ракетите на компанията на милиардера Илон Мъск SpaceX, а втората – на Rocket Lab Electron. Двата старта са планирани за 2017 г. Останалите 14 екипа трябва да предоставят подобни договори до края на 2016 г., ако искат да продължат надпреварата

Еднопосочен билет

Двете компании, които до момента са си осигурили старт догодина, имат различни визии как да осъществят задачата. SpaceIL е израелска фирма, която се опитва да уцели с един куршум два заека. От една страна да се превърне в първата частна компания, която да достигне до Луната, а от друга – да бъде първата израелска мисия до там. САЩ, бившият СССР и Китай успяват да изпратят до там оборудване. Щатите са и единствените, които успешно правят това с астронавти. SpaceIL се отличава от голяма част от участниците, защото няма да разчита на разработването на сонда с отделен роувър. Вместо това космическият модул, който ще се прилуни, ще може да направи малък "скок" посредством двигателите си с останалото гориво и така да измине необходимите 500 м дистанция. Според разработчиците това ще го направи много по-компактен, лесен за производство и евтин. SpaceIL осигури около 50 млн. долара частно финансиране, с което да осъществят амбициозната си цел за пътешествие до Луната.

При Moon Express не е толкова интригуваща техническата част, колкото бизнес плановете на компанията. Тя планира да се превърне в първата лунна погребална агенция. Идеята е желаещи да изпращат своите урни с кремиран прах (или на своите близки) на Луната. Така реално те ще бъдат погребани извън Земята на друго космическо тяло. Изчисленията на компанията са, че един килограм полезен товар до Луната ще струва около 3 млн. долара. За превоза на пълна погребална урна с един кремиран човек цената ще бъде между 5 и 8 млн. долара. Колкото и налудничаво да звучи всичко това и въпреки високите цени, желаещи има. "Имаме дълъг списък със заявки", коментира Навийн Джейн, съосновател и председател на борда на директорите на Moon Express, цитиран от списание Fortune.

Амбициите на компанията са далеч по-големи – в един момент те искат да се превърнат в основен играч, който да може да извлича ценните ресурси на Луната. Например хелий-3, елемент, който се смята за ключов за захранването на реактори, които разчитат на студен ядрен синтез (ако такива бъдат разработени естествено – бел. ред.). Moon Express е основана от предприемачи от Силициевата долина, сред които Навийн Джейн и бившият експерт от НАСА Боб Ричърдс.

Бизнесът поема щафетата

При успех на някои от участниците в лунното състезание на XPRIZE само ще се затвърди мнението, че бизнесът ще играе все по-голяма и определяща роля при космическите изследвания. Tака той ще поеме щафетата от досегашните мисии, които се водеха и продължават да се движат от национални космически програми. Вече има успешни примери с компанията SpaceX на Илон Мъск, която изстрелва със свои ракети-носители сателити и извежда товари към Международната космическа станция. Дружеството на милиардера успя да свали цените за подобна дейност и не крие амбициите да продължи да бъде основен фактор. SpaceX приземи успешно първата (и най-голяма) фаза от ракетите-носители Falcon 9 на Земята и да я използва повторно. Което трябва допълнително да направи космическите полети още по-достъпни и евтини.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3110 прочитания

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 2019 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10