Бум в околоземна орбита

Появата на миниатюрните спътници провокира нова космическа надпревара - този път между стартъпи

Темата накратко

- Навлизането на частни космически оператори като SpaceX на милиардера Илон Мъск успява да намали в пъти разходите за извеждане на товари в орбита.

- Сателитната индустрия нараства от 89 млрд. долара през 2005 г. до 203 млрд. долара през 2014 г.

- Ако доскоро официалното определение за малък сателит беше да е по-лек от 500 кг, в момента вече има модели, които тежат едва няколко килограма и са с размерите на кутия за обувки.

- Един от най-ярките примери за успешен бизнес с миниатюрни сателити предлага компанията Planet Labs, която има 36 обекта в орбита и планира скоро да увеличи броя им до 100.

Голям, скъп, труден за изстрелване – това са основните асоциации при споменаването на думата сателит. Независимо че вече се използват масово не само за военни, но и за граждански цели, тези три характеристики на спътниците в околоземна орбита продължават да важат с пълна сила. Разработването и изстрелването им все още изискват огромни инвестиции от стотици милиони долари и това поставя трудно преодолима преграда пред всяка компания, която се опитва да развива подобен бизнес. Особено ако става дума за стартираща такава - без правилен дългосрочен модел за монетизация фирмата обикновено фалира доста безславно. Точно това се случва в края на 90-те години, когато редица групи, свързани със сателитната индустрия, затварят врати, включително флагманът на спътниковите телефонни връзки Iridium.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал