Златна ли е още кокошката на Blizzard
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Златна ли е още кокошката на Blizzard

Бъдещето на WoW зависи от добрите продажби на Legion

Златна ли е още кокошката на Blizzard

Хитовата игра World of Warcraft има нов експанжън, но потребителите са намалели наполовина спрямо пика отпреди шест години

Константин Николов
24162 прочитания

Бъдещето на WoW зависи от добрите продажби на Legion


Предизвикателството пред Blizzard е именно как да се нагоди към новите тенденции в гейминга и да продължи популярността на една 12-годишна игра.

Ако някоя видеоигра има направен по нея холивудски блокбастър, тя е много, ама много популярна. Макар повечето подобни филми да са със съмнителни художествени качества. В случая с голeмия мултиплеър онлайн ролеви хит World of Warcraft (WоW) става въпрос за милиони почитатели, много от които останали верни в продължение на цели 12 години. Ако се съди по успеха на излезлия през тази година едноименен филм, чиито глобални приходи надхвърлиха 430 млн. долара, бъдещето на играта е наистина добро. На 30 август дебютира поредният експанжън на WoW - Legion. Но златната кокошка на компанията Blizzard, която до миналата година носеше над 50% от приходите на гейм-разработчика, вече дава сигнали за забавяне и Legion ще покаже какво е бъдещето й. Засега обаче финансовите параметри на щатския гейм разработчик продължават да са повече от добри - за 2015 г. компанията е генерирала 1.1 млрд. долара приходи и има 223 млн. долара нетна печалба.

12 години хит

World of Warcraft спокойно може да кандидатства за една от най-популярните игри в историята на гейм индустрията. Според различни проучвания тя все още е на първо място след мултиплеър онлайн ролевите игри (MMORPG) по абонати и държи рекорда в Книгата на Гинес по брой геймъри, които си плащат всеки месец, за да се забавляват с нея. Но през миналата година Blizzard обяви, че платените й потребители са по-малко от половината спрямо рекордните 12 млн. през 2010 г. и за шок на мнозина съобщи, че спира да разкрива подобни данни. В минали години компанията използваше огромната потребителска маса на продукта за успешния си маркетинг, но явно намаляващият брой ползватели променя стратегията й. Вместо това от групата обявиха, че вече ще използват други показатели за изчисляване на успеха на играта.

Което означава, че първоначално ще е трудно да се оцени дали Legion наистина e хит. При пазарния дебют на всеки от предишните пет експанжъна абонатите винаги скачаха рязко, но в случая на последните два бумът беше последван от бърз срив. Според списание Fortune това се дължи както на все по застаряващата и все по-заета геймърска публика, така и на не особено качествените продължения.

За разлика от тях Legion за момента се радва добри отзиви, поне според първите оценки. Срещу 45 евро еднократно плащане за играта и по 11 евро такса на месец потребителите получават достъп до най-мащабния и известен виртуален свят в индустрията. При подобни цени феновете очакват редовни ъпдейти под формата на ново игрално съдържание. Но това невинаги се случва достатъчно редовно – предишният експанжън на WoW от 2014 г. Warlords of Draenor получи само два подобни ъпдейта, което не беше прието добре от геймърите. В същото време създателите оправдават високите такси с огромните капиталови инвестиции в развитието на такъв голям проект. Създаването на такава игра отнема няколко години и труда на много софтуерни инженери. Според главния дизайнер на Legion Йон Хазикостас новият експанжън е най-големият, създаван досега, по общо съдържание и в момента WoW разполага с най-големия екип разработчици в историята си, дори повече от времето на най-добрите години на играта.

Едно от обясненията за спада на абонатите от миналата година може да е недоволството на някои от по-консервативните фенове на поредицата. Те не приемат решението на Blizzard да улесни играта, за да привлече повече и по-млади почитатели. Според ортодоксалните поддръжници, които са се потопили в този свят още от 2004 г., така WoW става "по-глупава" и непривлекателна игра.

В същото време

предизвикателството пред Blizzard е именно как да се нагоди към новите тенденции в гейминга и да продължи популярността на един 12-годишен хит. Извън улеснения гейминг повечето нововъведения са в графиката на играта. Според сайта TechRepublic абонаментната схема е една от причините WoW да не достига до повече потребители. По тази причина порталът предлага да се направят няколко промени в модела на Blizzard. Сред тях е премахване на месечните такси и въвеждане на покупки в самата игра по подобие на мобилния гейминг. "Абонаментът може за бъде запазен само за хардкор феновете, които срещу него ще получават някакво премиум съдържание като достъп до определени сървъри и други предимства", казва Дан Патърсън от TechRepublic.

През 2014 г. Blizzard обяви, че за десетилетието от дебюта й общо над 100 млн. геймъри са минали през World of Warcraft. Броят им може и да е преувеличен, тъй като повечето профили са дублирани или закрити, но потенциалният пазар е сериозен, особено като се има предвид, че тези фенове вече са плащали поне известно време за играта. По тази причина експерти от индустрията смятат, че част от тези потребители могат да бъдат върнати, ако създателите адаптират WoW към новите реалности.

Според TechRepublic друг начин за популяризиране на продукта на Blizzard е все по-голямото налагане на WoW в масовата култура. Едноименният филм беше само малка стъпка в тази посока. Ако тази стратегия продължи, Blizzard може да се превърне в Marvel на гейминга, смята Патърсън.

Дори и със сегашните над 5.5 млн. потребители (без да знаем точния им брой) играта остава много популярна. Представянето на Legion ще даде сигнали не само за бъдещето на WoW, но и на абонаментния модел на големите мултиплеър онлайн заглавия. Все по-малко игри в този сегмент могат да си позволят да искат по 11 евро такса на месец. World of Warcraft е може би най-известната сред тях. Което не означава, че този успех ще продължи вечно.

Предизвикателството пред Blizzard е именно как да се нагоди към новите тенденции в гейминга и да продължи популярността на една 12-годишна игра.

Ако някоя видеоигра има направен по нея холивудски блокбастър, тя е много, ама много популярна. Макар повечето подобни филми да са със съмнителни художествени качества. В случая с голeмия мултиплеър онлайн ролеви хит World of Warcraft (WоW) става въпрос за милиони почитатели, много от които останали верни в продължение на цели 12 години. Ако се съди по успеха на излезлия през тази година едноименен филм, чиито глобални приходи надхвърлиха 430 млн. долара, бъдещето на играта е наистина добро. На 30 август дебютира поредният експанжън на WoW - Legion. Но златната кокошка на компанията Blizzard, която до миналата година носеше над 50% от приходите на гейм-разработчика, вече дава сигнали за забавяне и Legion ще покаже какво е бъдещето й. Засега обаче финансовите параметри на щатския гейм разработчик продължават да са повече от добри - за 2015 г. компанията е генерирала 1.1 млрд. долара приходи и има 223 млн. долара нетна печалба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    angmar avatar :-|
    angmar

    Жертва е на модерния мениджмънт, който поставя краткосрочните печалби/цели на пиедестал, за сметка на дългосрочните, стратегически такива. Играта рязко изглупя, с цел привличане на нови фенове и за кратко се постигна някакъв пик на потребителите, мениджърите са получили годишните си бонуси, а това че в последствие хората избягаха не ги интересува.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако WoW направи експанжън със същите характеристики, но с всички части от играта, въведени от първия до последния експанжън, може и да върне някои хора. Те буквално изритаха всички избори в играта и в момента тя се свежда до куестове, пвп и райдове. Просто Blizzard се превърна във fun server.

  • 3
    morbeo avatar :-(
    Владимир Киров

    Въпроса е защо снимката на статията е от Diablo :(

  • 4
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Трябваше да се добави, че след разочарованието от Warlords of Draenor от Blizzard си посипаха главата с пепел, признаха за много грешни решения по време на разработката, и заявиха че са си извлекли поуки. Legion ще тества и тези заявки на разработчиците.

  • 5
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    А някои потребители си спомнят, че Warcraft излезе преди .. 22 години. Историята на WoW не е дошла от никъде..

  • 6
    stg avatar :-|
    stg

    играта постепенно деградира до елементарна забавачница за не много умни тинейджъри и съвсем нормално загуби своите хардкор играчи, бесилото е издигнато само някой трябва да ритне столчето

  • 7
    eeh11313476 avatar :-|
    BohrMottelson

    експанжън???
    Т'ва на каспичански ли е?

  • 8
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#7:"Scharnhorst Effect"]експанжън???
    Т'ва на каспичански ли е? [/quote]
    те не са виновни, че не могат да преведат думата, обичайния способ, като не знаеш език е да изпишеш думата на кирилица и да се дуеш, че ползваш вносни думички, чиито превод знае всеки с леки познания по английски


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.