Експлозия по никое време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Експлозия по никое време

Стойността на една ракета Falcon 9 е около 62 млн. долара

Експлозия по никое време

Инцидентът с ракетата Falcon 9 на SpaceX ще се усети от много компании в сектора, сред които и "Булсатком"

Константин Николов
22704 прочитания

Стойността на една ракета Falcon 9 е около 62 млн. долара

© Reuters


Темата накратко

- В началото на септември ракетата Falcon 9 на SpaceX експлодира при тест за изстрелване на сателит.

- Добрата новина е, че няма пострадали. Лошата - че ударната вълна ще се усети в цялата индустрия.

- Инцидентът, причините за който тепърва ще се разследват, може да забави и изстрелването на сателита BulgariaSat-1 на българския оператор "Булсатком".
Компанията признава, че все още е твърде рано да каже кога ще поднови изстрелванията от Кейп Канаверал. Но в същото време има и резервни варианти.

"Аномалия", така компанията на Илон Мъск за космически полети SpaceX нарече експлозията на ракетата й Falcon 9 в Кейп Канаверал във Флорида на 1 септември. При бързите темпове на развитие на сектора и малкото инциденти често забравяме, че всяко изстрелване всъщност е високорисково начинание. "Космосът е труден", каза преди време Ричард Брансън, чиято компания Virgin Galactic също претърпя сериозен удар през 2014 г. с катастрофата на кораба й SpaceShipTwo. Но експлозията на Falcon 9 е нещо различно и ще се усети от много компании в сектора, сред които и българският сателитен оператор "Булсатком". И може да блокира постигнатия напредък в индустрията, ако бързо не бъде установена причината.

Много повече въпроси

Ракетата за повторна употреба Falcon 9, която струва около 62 млн. долара, избухна по време на статичен тест два дни преди изстрелването на сателита Amos-6 на израелския оператор Spacecom. Първо огън обхвана горната степен под товара, а за секунди достигна до долната. Експлозиите бяха общо три. Според специалисти взривът е донякъде изненадващ, защото подобни инциденти не се случват често по време на този етап от подготовката на полета, а обикновено след изстрелването. Такива бяха катастрофите на ракетата Antares през 2014 г. и "Протон-М" през 2013 г., които се случиха секунди след началото на мисията. Единственият подобен случай в последните 20 години е от 2003 г., когато двигател на ракета на бразилския проект VLS изненадващо се запали по време на подготовка няколко дни преди полета. Взривът унищожи площадката и доведе до смъртта на 21 души.

За щастие сега във Флорида няма пострадали. Но ракетата и товарът бяха унищожени, а площадката в Кейп Канаверал понесе значителни щети. На този етап въпросите са много повече от отговорите. Основателят на SpaceX Мъск първоначално реагира бързо в Twitter, че експлозията е станала в горната степен на ракетата. "Причината не е известна. Очаквайте повече информация скоро", гласеше съобщението му от 1 септември. Но една седмица по-късно такава няма. Липсата на повече данни дори породи конспиративни теории, като аматьори анализират видеото от инцидента кадър по кадър. Сред обясненията им за експлозията са дори такива невероятни истории като прелитаща птица или дори намесата на извънземни, коментира сайтът SpaceNews.

Сега основната задача пред SpaceX е колко бързо може да може да отговори на запитванията на федералните разследващи органи, в които влизат експерти от NASA, Федералната авиационна администрация, американските ВВС и др. Освен това трябва да бъде поправена площадката в Кейп Канаверал, преди SpaceX да може да поднови изстрелването на сателити. Добрата новина, ако въобще има такава, е, че инцидентът се случи на земята, а не по време на полет и следователите ще имат достъп до отломките. По този начин те по-бързо ще могат да достигнат до причината и да намерят решение. Според източници от сектора друг плюс е, че SpaceX не използва подизпълнители за различните части и произвежда сама ракетата си, което ще помогне при установяването на евентуален дефект или неточност.

И макар от SpaceX да говорят за "аномалия", някои експерти от индустрията търсят причината и другаде. "SpaceX има много тежък график. Може би в случая става въпрос и за човешки фактор. Ако това е така, въпросът е защо: да не би да натоварваш хората си твърде много", казва пред New York Times Скот Пейс, директор на Института по космически политики в George Washington University и бивш директор в NASA. Досега през тази година SpaceX е извършила осем изстрелвания преди Amos-6 и планираше още девет до края на 2016 г.

Компанията признава, че все още е твърде рано да каже кога ще поднови изстрелванията от Кейп Канаверал. Но в същото време има и резервни варианти. В момента SpaceX подготвя две други площадки. Първата отново е във Флорида и ще бъде готова през ноември. Другата е във военновъздушната база "Ванденбърг" в Калифорния, където според групата на Мъск тече последен етапи на модернизирането й.

Българската връзка

Именно от скоростта на разследването и даването на зелена светлина ще зависи реакцията на клиентите й. До края на годината бяха планирани изстрелвания на сателитни компании като SES, EchoStar и южнокорейската KT Corp. Сред планираните полети е и българският BulgariaSat-1 на сателитния оператор "Булсатком", който трябваше да бъде изстрелян до края на декември. От компанията заявиха, че поддържат постоянна връзка със SpаceX, но все още нямат точна информация. Сателитът на българската група е произведен от калифорнийската SSL, която е подразделение на MacDonald Dettwiler and Associates (MDA). Стойността на целия проект е 200 млн. евро, като идеята на "Булсатком" беше да започне да излъчва от него още през януари. В момента сателитът преминава последните тестове от страна на SSL преди изстрелване. Не е ясно как ще се отрази инцидентът в Кейп Канаверал на тези планове, но от българската компания изразиха подкрепата си за компанията на Мъск. "Убедени сме във възможностите на SpaceX да се справи с проблемите", заяви пред "Капитал" Максим Заяков, акционер и изпълнителен директор на "Булсатком".

Не всички клиенти на SpaceX са толкова благосклонно настроени. Инвестицията в подобен проект може да достигне 400 млн. долара и всяко забавяне означава огромна загуба на приходи. "Времето е пари и клиентите може да започнат да се оглеждат за други варианти", смята Скот Пейс. Според New York Times най-голяма загуби могат да понесат големите комуникационни компании, чиито приходи от сателитни услуги през миналата година достигнаха 127 млрд. долара според изследователската фирма Tauri Group. Бизнесът с космически полети е малък в сравнение - едва 5.4 млрд. долара.

Според експерти, ако забавянето е само няколко месеца, клиентите по-скоро ще останат със SpaceX. Но при по-негативно развитие те ще търсят алтернатива. На пазара на изстрелвания на геостационарни комуникационни сателити основният конкурент на SpaceX е френската Arianespace, която обаче е значително по-скъпа от компанията на Мъск. Друг съперник е американско-руският джойнт венчър International Launch Services, който използва рускатa ракета "Протон-М" и изстрелва от Казахстан. Според независими оценки цените на SpaceX са поне 50% по-ниски от тези на другите в сектора.

Безспорно най-пострадалата компания от инцидента не е SpaceX, а израелската Spacecom. Групата загуби сателит, от който зависи бъдещето й, а производството на нов ще отнеме между две и три години. Загубата на Amos-6 поставя под съмнение придобиването на Spacecom от китайския гигант Beijing Xinwei Technology Group за 285 млн. долара. От израелската фирма заявиха, че може да изчакат няколко безинцидентни изстрелвания, преди да се доверят на SpaceX отново. Според изпълнителния директор на сателитния оператор Дейвид Полак компанията ще иска или обезщетение от 50 млн. долара или безплатно изстрелване в бъдеще. Стойността на загубения Amos-6 ще бъде поета от производителя на сателита - друга израелска компания, Israeli Aerospace Industries, в размер на 200 млн. долара. Spacecom имаше застраховка за изстрелването, но тъй като инцидентът се случва два дни преди него, друга полица покрива този случай.

А полетите с хора

По-дългосрочен казус за SpaceX е дали експлозията на Falcon 9 ще се отрази неблагоприятно върху плановете за човешки мисии в Космоса. Освен че беше наета от NASA да извършва доставки до Международната космическа станция, компанията на Мъск спечели и друг договор заедно с Boeing - да извършва полети с астронавти, което се планираше след 2017 г. Това трябва да стане чрез капсулата Dragon V2, която да позволи извеждането на хора в Космоса, както и чрез по-мощната ракета Falcon Heavy (чиято цена е 90 млн. долара).

"Всяка иновация носи риск, но SpaceX досега е била одобрена от NASA и сертифицирана от военновъздушните сили, които имат много високи стандарти", казва Фил Смит, анализатор в Tauri Group. Въпросът е инцидентът да не подхрани лагера на противниците на частната намеса в завладяването на Космоса, които продължават да твърдят, че тя е по-неблагонадеждна от държавните програми. Въпреки това все още е твърде рано за крайни изводи. Всъщност това е и доводът на Мъск.

Темата накратко

- В началото на септември ракетата Falcon 9 на SpaceX експлодира при тест за изстрелване на сателит.

- Добрата новина е, че няма пострадали. Лошата - че ударната вълна ще се усети в цялата индустрия.

- Инцидентът, причините за който тепърва ще се разследват, може да забави и изстрелването на сателита BulgariaSat-1 на българския оператор "Булсатком".
Компанията признава, че все още е твърде рано да каже кога ще поднови изстрелванията от Кейп Канаверал. Но в същото време има и резервни варианти.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK