С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 сеп 2016, 18:00, 20224 прочитания

Игри пред милиони, игри за милиарди

В България добре организираните гейминг събития още са по-скоро изключение, докато по света индустрията скоро ще струва 100 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бизнес за милиарди

Въпреки общоприетото клише геймингът отдавна не е занимание за пъпчиви тийнейджъри, затворени по цял ден в някоя тъмна стая. Става дума за огромен бизнес - според доклад на Spil Games от 2013 г. видеоигри се играят от над 1.2 млрд. души по целия свят. Вече няма нужда да притежаваш мощен компютър или конзола – игрите са навсякъде. Пазарът за 2015 г. възлиза на над 90 млрд. долара в световен мащаб, както и още 252 млн. долара в бизнеса с електронни спортове (по данни на Newzoo). И докато по света растат не само гейминг пазарите, но и разбирането на по-старите поколения, че игрите не са загуба на време, в България стигмата върху геймърите все още не се е вдигнала. Димитър Александров се опитва да подпомогне процеса, като една от големите цели на Game Evolution бе на събитието да дойдат колкото се може повече деца с родителите си. Така те можеха сами да се убедят, че децата им се забавляват и социализират чрез игрите.

Една от най-важните причини геймингът да се приема все по-добре са електронните спортове, които през 2015 г. са се гледали глобално от 226 млн. души по света. Възходът на стриймовете в YouTube и специализираната платформа Twitch позволява на игрите да достигнат и до хора извън гейминг обществото, като по данни на Newzoo 40% от хората, които гледат финалите на турнири, всъщност не играят игрите, които наблюдават. Лидерът в иновациите на електронни спортове е Южна Корея, където професионални отбори и играчи се лицензират още от 2000 г. Именно тогава там се оказва и самият Александров.


Всъщност изключително малка част от игрите се превръщат в дисциплини. Най-големи са наградите в турнирите на играта DotA 2, като за най-големия турнир през 2016 г. наградният фонд надхвърля 20 млн. долара. Тези игри обаче разчитат предимно на продажби на съдържание в самата игра и не се отразяват на българските доставчици на игри. Riot Games, чийто единствен продукт е играта League of Legends, е с приходи от 1.6 млрд. долара за 2015 г., като самата игра е напълно свободна за сваляне, но в нея има различни екстри, които могат да бъдат закупени. Според сайта Riftherald продуктът има над 100 млн. активни месечни потребители. DotA 2 въпреки далеч по-големите си наградни фондове разполага с 13 млн. уникални потребители.

Томас Михаилов коментира, че по света професионалните отбори отдавна имат структура, наподобяваща тази на традиционните спортове. Друга тенденция е отбори с традиции във физическите спортове да се насочват и към електронните, като пример за това е германският "Шалке 04". България също може да се похвали с няколко успешни отбора по електронни спортове, сред които са GPlay, отбор по League of Legends и най-вече MK, отбор по Counter Strike: Global Offensive. MK, които отскоро са неактивни и изиграха последния си турнир именно на родната сцена на Game Evolution, в продължение на години бяха сред десетте най-добри отбора по CS:GO, където конкуренцията е на много високо ниво.

Гледай ме, докато играя



Чрез стрийминг възможностите на сайтове като YouTube и Twitch освен популярността на електронните спортове се развиват и каналите на отделни геймъри, които превръщат играенето на игри пред хора във все по-разширяващ се бизнес. В специализирания сайт за стриймване на игри Twitch най-гледаният канал е този на потребителя Syndicate, който има близо 2.5 млн. последователи, както и още близо 10 млн. в YouTube, където той пуска и клипове, несвързани с игри.

В България най-популярен е стрийминг каналът на Преслав Иванов, известен в интернет пространството с прякора си Aethelthryth. Той започва да стриймва игри в началото на 2014 г., като към края на годината започва да разработва концепция това да премине от хоби в професия. В момента той има 55 хил. последователи в YouTube и 37 хил. в Twitch, като общо в двете платформи той има над 10 млн. гледания на клиповете си. Иванов по начало е професионален играч по League of Legends, но в международен отбор. "Не бях близък до гейминг обществото в България. Хората тук ме бяха гледали по турнири, но разбраха, че съм българин едва след като се появих на едно от изданията на Aniventure", обяснява той. За него концепцията на стрийминга е основно да бъдеш търпелив и актуален.

Въпреки че не желае да обсъжда конкретни суми, които получава от стрийминг активността си, той отбелязва, че месечно без проблем изкарва повече пари от средната за София работна заплата. Иванов казва, че разполага с една базова общност, която го гледа винаги, когато е онлайн, но по-голямата част от аудиторията му предпочита определени игри. Най-популярен е каналът му, когато играе Minecraft, следвана от League of Legends. Иванов присъства на Game Evolution и макар и доволен от събитието, споделя, че добре организираните гейминг форуми в България все още са изключение. Именно такива фестивали според него в бъдеще ще са определящи за българския гейминг и развитието на обществото в България.

Галерия от събитието Game Evolution 2016 може да намерите на сайта capital.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3326 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5678 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата