С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 сеп 2016, 18:00, 20219 прочитания

Игри пред милиони, игри за милиарди

В България добре организираните гейминг събития още са по-скоро изключение, докато по света индустрията скоро ще струва 100 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Смъртта на пиратството

Гейминг в България съществува още от деветдесетте години, като най-добре историята му може да бъде разказана чрез проследяване на дейността на "Пулсар". Въпреки огромното пиратство през последните 15 години, най-големият доставчик на видео игри в България продължи да се развива и приходите му за 2015 г. достигнаха близо 9 млн. лв. Компанията е основана от Саркис Папазян, който първоначално прави аркадни игри. През 1994 г. подписва сделка за внасяне на продукти на SEGA в страната, а от 1997 г. "Пулсар" доставя в България и компютърни игри, които и днес формират над 55% от оборота на компанията. И за да разбие още повече мита, че геймърите са хора, които не обичат слънчева светлина, Папазян посочва пред "Капитал" интересен факт: дори в 2016 г., когато в други държави интернет пазаруването е в пика си, само 15% от продажбите на "Пулсар" се осъществяват онлайн.

До момента в България не е направено адекватно социологическо проучване, което да покаже колко на брой наистина са хората, които играят игри. "Пулсар" се опитва да направи такова през миналото десетилетие, но се оказва, че голяма част от запитаните наистина са геймъри, но играят пиратски игри. В момента пиратството на игри не само в България, но и по света, е до голяма степен мъртво. Така смята Александър Бакалов, който е PR мениджър на "Пулсар", бивш редактор на списанието Gamers’ Workshop и едно от познатите лица на гейминга в България. "Конзолите от ново поколение не могат да се пиратстват, а повечето актуални PC игри имат специални защити и там също е затворена вратичката", казва той. Според него в глобален аспект геймърите се увеличават, защото пазарът се разширява така, че да може да предложи нещо за всички целеви групи и възрасти, като същото се случва и в България. Той добавя и друг интересен факт за това как се приема геймингът като бизнес по света – най-скъпата игра в историята - Destiny, е разработена за общо 500 млн. долара. За сравнение, най-скъпият филм в историята на Холивуд – последната част на "Карибски пирати", е с бюджет от 378 млн. долара.


В България пазарът на игри е зает основно от два играча – освен "Пулсар" там е и Ozone, който съществува от 2008 г. До 2013 г. основната разлика е една – "Пулсар" има физически магазини, докато Ozone функционира изцяло онлайн. След това разликите стават все повече, като Ozone започва да продава не само игри и компютърна периферия, но и книги, мобилни устройства и др., като променя фокуса на бизнеса си от основно гейминг към цялостно забавление. От компанията отказаха да коментират каква част от приходите им (3.9 млн. за 2015 г.) са от продажба на игри.

Двете български фирми отбелязват и все по-големи постъпления от продажба на гейминг периферия – компютърни мишки, клавиатури и слушалки, създадени специално за по-голямо удобство при игра на игри. Димитър Василев, търговски директор на "Пулсар" коментира, че в момента тя носи между 15% и 20% от приходите на компанията, с ясен изглед продажбите да се вдигат в дългосрочен план. На продуктите с марката Razer, която е почти монополист в гейминг периферията в България, дори се гледа като на моден аксесоар в геймърската общност.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3239 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5591 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит