С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 21 сеп 2016, 13:49, 22383 прочитания

Войната на изкуствените интелекти

Oracle, SalesForce, SAP и други IT гиганти започнаха надпреварата в семантични системи при аналитичните програми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Досега представите ни за изкуствения интелект почти винаги включваха и сценарии, при които машините се обръщат срещу човечеството и в последващия конфликт почти го унищожават. Примерите от Холивуд са достатъчно – от "2001 - Космическа одисея", през "Военни игри", поредицата "Терминатор" до трилогията "Матрицата". Списъкът е дълъг, но почти никога той не включва филми, в които основният конфликт е между няколко изкуствени интелекта (съкратено AI - от artifical intelligence). Но в момента се оформя точно такова съперничество, след като някои от основните разработчици на бизнес софтуер започват да интегрират такива системи в своите продукти, а пазарният потенциал е огромен.

В наши дни задачата на AI не е да контролира ядрения арсенал или въоръжените сили, а да обработва данните по максимално ефективен начин. Софтуерните компании развиват подобни продукти от няколко години, но сега те започват да излизат масово на пазара. Което неминуемо ще доведе до битка за надмощие и на компаниите, които не разполагат с подобен компонент в своите бизнес решения, ще се наложи да добавят такъв. Крайният потребител надали ще усети или осъзнае ефекта от подобни AI системи, но на корпоративно ниво те са основни фактори в развитието на бизнес софтуера.


Голямата AI вълна

Първите залпове на новия конфликт в технологичния сектор идват от SalesForce, които в неделя обявиха, че ще добавят своята семантична система Einstein към популярната програма за управление на клиенти (CRM) на фирмата. Компанията обяви, че ще продава новата AI програма като част от своята екосистема, като задачата й е да дава точни прогнози на базата на наличната информация. Така според Salesforce ще се даде достъп до изкуствен интелект на милиони потребители, които не са специализирани инженери. Действията на лидера в CRM сегмента имат превантивен характер. Новината идва буквално часове преди лекцията на главния технически директор на Oracle Лари Елисън на пресконференцията OpenWorld в Сан Франциско. На нея той говори за огромното море от информация, което ни залива, и което се събира от големите IT гиганти.

"Има две големи бази с данни, които събират информация за потребителите. Едната е много известна – казва се Facebook, коментира Елисън, цитиран от блога Zdnet.com. Втората е по-малко позната – това е Data Cloud на Facebook."



Елисън дори подчертава, че в техните сървъри има повече потребители, отколкото в тези на социалната мрежа. Часове по-късно от Oracle обявиха, че ще развият нов AI модул към облачната си система. Той ще използва данните на компанията заедно с други отворени и партньорски платформи, които ще се комбинират с модерни инструменти за анализ и възможност за внедряването му в различни бизнес приложения. Според гиганта новата система - Oracle AI, ще има информация за близо 5 млрд. потребители, като по-голямата част от тях ще са формирани от собствената им база данни. Крайната цел – да се предоставя анализ в реално време на всичко, с което разполагат и което се добавя всяка секунда.

SalesForce и Oracle не са единствените IT гиганти, които ще предлагат подобни решения. Надпреварата за своеобразните AI системи в бизнеса ще бъде жестока и ожесточена. IBM развиват своя суперкомпютър Watson в посока на облачна платформа за семантичен анализ. В същото време дигиталните асистенти Siri на Apple и Cortana на Microsoft са примери за AI технологии, които са насочени директно към потребителя. Втората компания интегрира елементи от асистента си и в своите бизнес решения, като целта е по-лесно и бързо обработване на информация. General Electric също инвестира все повече в звеното си за AI – Predix. SAP пък интегрира подобни системи за анализ в платформата си HANA, за да може да предостави данни в реално време на своите бизнес клиенти. Примерите са много и се увеличават, като това въобще не е случайно. Всъщност, тенденцията за навлизане на семантичните/AI системи е от няколко години, но от тази година водещите гиганти решиха да ги извадят на светло.

Океанът от информация

Съвременните AI програми се различават от тези по филмите по това, че не взимат самостоятелни решения, а само обработват огромно количество от данни. Модерният изкуствен интелект се крие зад малко познати термини като машинно самообучение, семантични системи и автоматизирано извличане на информация. По същество AI представлява серия от алгоритми, които очертават настоящата картина на базата на данните, които имат, и предвиждат потенциални потребителски нагласи в близко бъдеще.

Фокусът на технологичните компании към тях е логична стъпка след развиването на няколко други тенденции от последните години – облачните системи и Big Data. Бумът на AI се корени още в 2006 г., когато първо Amazon, а след това няколко други големи компании започнаха да предоставят голям капацитет от изчислителна мощ, както и от пространство за съхранение на информация.

Развитието на огромните масиви от информация, познати с термина Big Data, създаде необятен океан от данни. При правилно използване компаниите могат да извлекат толкова полезна информация, която дава не просто предимство, а тласка цял бизнес напред. Информацията е печелила не само битки, но и цели войни, затова е нормално при наличието на такова изобилие от нея технологичните компании да преминават към следващата фаза – анализирането на данните. Именно затова едни от най-успешните IT фирми в момента се занимават с такава дейност – да се опитат да извлекат максимума от натрупаните сведения за клиенти, пазари, поведение и прочие. Софтуерните разработчици виждат в ситуацията друга възможност – автоматизирането на целия процес, така че всичко да се прави изцяло от програми. Доскоро съществуваше бариерата, че машините не могат да възприемат контекст в рамките на информацията, което прави задълбочения анализ невъзможен. Тук се намесват AI програмите, които в момента представляват системи за семантична обработка на данни. С други думи, те могат да използват контекста на информацията и така да я съпоставят по начина, по който ще го направи и един подготвен човек.

"Създаваме толкова много информация, че не можем бързо да я обработим и да я преведем на нормален език, коментира Хариет Грийн, главен директор в IBM, отговорен за Watson, цитирана от Zdnet.com. Watson решава този фундаментален проблем."
По този начин се прескача нуждата от човешка обработка на данните и се съкращава значително времето за операцията. Автоматизирането на процеса значително ще улесни усвояването на пълния потенциал на Big Data.

Геометрична прогресия

Защо изведнъж почти всеки голям играч в технологичните бизнес услуги обяви, че ще предлага подобен тип системи или функционалности? Отговорът е комплексен. Първо, генерираната информацията става прекалено голяма, за да се обработва и преминава през човек, който да я подреди. Второ, AI системите вече достигат едно сравнително добро ниво, с което могат да извършват анализа, без да допускат много грешки или пропуски. Подобрението на редица потребителски продукти като търсачката и преводача на Google и асистентите на Apple и Microsoft показва напредъка в областта. Защото зад тях все повече стоят семантични технологии и такива за машинно самообучение.

Но безспорно един от водещите фактори е, че пазарът става все по-гладен за предоставяне на информация и анализа й в реално време. Когато подобни решения започнат да се налагат, тяхната цена ще намалее и респективно търсенето ще се увеличава в геометрична прогресия. Което съответно ще доведе до рязко повишаване на обема и приходите на компаниите, предлагащи подобни системи. Големият наплив може да се обясни с наистина огромните очаквания към пазара. Според последния доклад на изследователската фирма Tractica годишните приходи от AI системи ще нараснат 60 пъти до 2025 г. За 2016 г. очакванията са те да са в размер на 643.7 млн. долара, но след по-малко от десетилетие да достигнат до внушаващите 36.8 млрд. долара. Програмите за изкуствен интелект ще обхванат все повече елементи от ежедневието и множество сектори. Според Tractica те ще включват индустрии като финансови услуги, здравеопазване, продажби на дребно, производство, медии, развлекателна индустрия и други. Експертите от фирмата допълват, че до 2025 г. почти половината от търговията на финансовите пазари ще се осъществява чрез AI системи. А това е само консервативната прогноза.

Покрай развитието около AI решенията през последните месеци може да се изведат няколко заключенията. От една страна, секторът има наистина огромен потенциал, който тепърва ще се отключва както за технологичните компании, така и за различни сектори, които интегрират подобни решения. От друга, промените най-вероятно ще останат напълно скрити и няма да се усетят от крайните потребители. Макар да работят във фонов режим, AI системите ще променят ежедневието на хората и бизнеса, както това направиха облачните платформи и Big Data.

Каре: Българската AI следа

Един от пионерите в семантичните технологии е българска фирма. "Онтотекст" започва работа през 2000 г. като обособена лаборатория за изкуствен интелект към технологичната компания "Сирма". Първоначалната дейност е разработване на напълно функциониращ AI, но постепенно се преориентира към семантичните технологии. В момента елементи от нейната платформа се използват от сайта на Financial Times и BBC, Националната галерия по изкуствата във Вашингтон и Metropolitan Museum в Ню Йорк, както и други. Компанията предлага също така услуги и решения не само за медийната индустрия, но и за фармацевтичната, финансовата и други. През 2008 г. се отделя като самостоятелна фирма, като тогава привлича финансиране от инвестиционния фонд NEVEQ. Платформата на фирмата има както компоненти за анализ и автоматично отбелязване на текст, така и система за автоматично препоръчване на свързано съдържание. "Онтотекст" също така се занимава с анализ както на смисъла на съдържанието, така и на поведението на конкретния посетител на сайта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 917 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1435 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Дейвид д'Суза: Технологиите няма да изместят напълно хората

Ръководителят на британския Chartered Institute of Personnel and Development пред "Капитал"

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10