С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 сеп 2016, 17:36, 18885 прочитания

Кола, събуди ме, като пристигнем

Нови правила за регулиране на автономните автомобили трябва да ускорят масовото им налагане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1.25 млн. нещастни случая. Според ООН по света толкова хора загиват всяка година в автомобилни катастрофи. Други десетки милиони са ранени. Голяма част от тези инциденти се дължат на човешка грешка. Въпросът, който ни вълнува в днешната технологична ера, е дали, ако извадим човешкия фактор от уравнението, смъртните случаи ще намалеят драстично. Американското правителство явно е на това мнение и вече обяви първите насоки за създаването на национална регулация за автономните автомобили, която трябва да ускори масовото налагане на тези машини по пътищата.

Федерална срещу щатска власт


Според обявените нови правила федералното правителство, а не отделните щати, ще отговоря за развитието на самоуправляващите се коли. Целта е целият процес да не бъде блокиран от много различни законодателства. Мерките се фокусират основно върху безопасността и включват 15 насоки, които производителите на коли ще трябва да покрият, преди безпилотните автомобили да могат да се включат в движението. Те изискват от автомобилните компании да документират всичко - от представянето на колата в "полеви условия" и как тя ще спазва законите по пътищата до какво ще прави след катастрофа и как фирмите ще обучават пътниците да използват колата.

Обявените федерални изисквания са важни, защото без тях досега отделните щатски власти обявиха куп различни и объркващи правила за автономните автомобили. Те са в двете крайности - има такива, които позволяват абсолютно безпроблемното тестване на колите, както и проповядващи далеч по-строг контрол - например в Калифорния изискванията са всяка машина да има волан и педали и в нея да се вози лицензиран водач, който да може да поеме управлението по всяко време. Според плановете на Вашингтон отделните щати все пак ще имат власт - те ще предоставят право на управление на гражданите и ще регистрират колите - независимо дали са обикновени или автономни, както и ще определят кой носи отговорност при инциденти. Но за правителството остават развитието, тестването и безопасността на самоуправляващите се автомобили.

Технологиите вече са тук



Ускоряването на регулаторните промени си има своето обяснение - технологиите вече са тук и стават все по-добри. Автономни и полуавтономни коли отдавна се движат по пътищата в САЩ. Например производителят на електромобили Tesla досега е продал десетки хиляди коли, използващи функцията Autopilot, която позволява смяна на ленти, намаляване на скоростта и дори паркиране. Точно тази опция е замесена и в единствените регистрирани досега два смъртни случая със самоуправляващ се автомобил.

Тестовите машини на Google досега пък са изминали милиони километри по обикновени пътища, а неотдавна Uber и Volvo пуснаха съвместен проект с автономни коли в Питсбърг. Традиционните автогиганти също не спят и казват, че ще са готови с напълно функциониращи модели до две години. Сред тях са BMW, Mercedes, Ford, Toyota, Volkswagen, Honda и др. Поне засега отзивите от автосектора за федералните мерки са добри. "Само със съвместни усилия може да предотвратим създаването на ненужни политики, които да ограничат технологичното развитие", заяви в официално изявление Скот Кио, президент на Audi of America. Търговската асоциация Self-Driving Coalition for Safer Streets, в която членуват Google, Uber и Lyft, също излезе с изявление, в което подкрепи промените.

Естествено пътят ще е неравен и изпълнен с пречки. Възходът на автономните коли поражда много въпроси, не на последно място и такива за етични казуси. И със сигурност изисква и тотално преразглеждане на сегашните отговорности на контролиращите органи. Например транспортните власти ще имат нови задачи, сред които прегледи на новите коли и тестване на софтуера, тоест изцяло променен КАТ. След време "книжките" също могат да останат спомен от миналото. "С пускането на повече автономни коли по пътищата няма да има нужда от разрешителни за шофьори, тъй като софтуерът ще кара автомобилите и ще спазва правилата", заяви Джоана Буиян от технологичното издание Recode.

И по света не спят

И докато САЩ са абсолютният лидер в регулаторните промени около автономните автомобили, други държави също не стоят на едно място. Германия, Швеция и Холандия позволиха на BMW, Volvo и други компании да тестват иновациите си в безопасна среда. През лятото Финландия разреши използването на безпилотния автобус Easymile EZ-10 по улиците на Хелзинки. Догодина около 100 самоуправляващи се коли ще се движат в Гьотеборг. Над 70 държави спазват Виенската конвенция за пътното движение, създадена през 1968 г. През тази година бяха предприети първите стъпки за промяната й в тон с модерните технологии. Предвидените поправки ще дават възможност на шофьорите да прехвърлят задачи на автоматизирана система в колата, но трябва да могат да поемат управлението по всяко време. Макар и бавен засега, след време целият този процес ще се ускори. "Законите със сигурност изостават от технологиите. Но когато всичко е готово, търсенето и потенциалът ще са толкова големи, че законодателите ще бъдат принудени да действат бързо", коментира преди време пред "Капитал" Браянт Уокър Смит от Университета в Южна Каролина.

Или аз, или пешеходецът

В същото време последствията от масовото използване на автономните коли тепърва ще се анализират. В изследванията на евентуалните ефекти от тях се включват дори философи, които проучват етичните казуси, които могат да възникнат по пътищата на бъдещето. Роботизираните автомобили ще ограничат инцидентите, но ще има и случаи, при които машините ще трябва да избират между две злини. Например дали да прегазят пешеходци, или да пожертват пътниците в колата.

"Самоуправляващите се автомобили си имат своята цена, като бъдещите очаквани промени в заетостта и катастрофи, които в противен случай няма да се случат - независимо дали чрез грешки в кодирането или пропуски в сигурността. Контролът над компаниите в сектора е важен, но всички дискусии по въпроса трябва да имат предвид днешното неприемливо статукво, при което над милион души умират на година в катастрофи", заяви Уокър Смит.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изобретателите на съвременна Европа Изобретателите на съвременна Европа

Тазгодишното издание на European Inventor Awards награди най-големите умове в Европа, но и не само

12 юли 2019, 2347 прочитания

Не ви искаме парите, Facebook Не ви искаме парите, Facebook

Новата валута Libra засега среща повече критики, отколкото ентусиазъм

12 юли 2019, 4831 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Facebook пусна услугата си за търговия между потребителите

През Marketplace те ще могат да купуват и продават различни стоки

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо