С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 30 сеп 2016, 16:00, 30792 прочитания

Марсианецът, но не Мат Деймън

Илон Мъск разкри плана си за покоряване на Червената планета, но в него все още има много неизвестни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Космическият проект SpaceX на милиардера Илон Мъск никога не е целял само да извежда сателити и товари до Международната космическа станция (ISS). Погледът винаги е бил насочен към една отдалечена блещукаща точка в нощното небе – Марс. Това е ултимативната цел и мечта на визионера: да направи колония на Червената планета и така човечеството да не бъде ограничен само до родната Земя. След години на разработване и редица постижения настъпи заветният ден, в който Мъск представи конкретния си проект как това може да се случи.

Планът


Амбицията на Мъск да изпрати хора на Марс, с което да направи първата междупланетарна колония, изглежда на пръв поглед като част от сценарий на поредния холивудски филм по темата. Милиардерът обаче изложи доста конкретен план как да осъществи своята цел.
Той е базиран на натрупания опит на SpaceX и ракетите за многократна употреба, които трябва значително да намалят необходимите инвестици. Компанията вече работи с усилени темпове по създаването на много по-голям космически кораб от тези, които в момента излизат в орбита до Международната космическа станция (ISS). По-важното е, че концепцията на Мъск не се базира на идеята за еднопосочен полет до Марс. Планът е да се използват огромните запаси от метаново гориво на Червената планета, с които да се презареди корабът и той да може да потегли към Земята, без да е необходима ракета носител. Това е възможно заради по-малката гравитация на Марс, която изисква по-малко ускорение за излизане в открития Космос. Самата совалка ще бъде използвана няколко пъти, а ускорителите на Земята – около 200 пъти. По този начин SpaceX ще може да свали разходите за експедиция до Червената планета от 10 млрд. долара на човек на само 100 хил. долара. При това за двупосочен билет.

Мъск сравни идеята с първата презконтинентална железница, построена в края на XIX в. в САЩ, която свързва източната част на Северна Америка с отдалечената (за времето) и слабо населена Калифорния.

"Преди в Калифорния не е живял почти никой и затова идеята за подобна железница е изглеждала абсурдна. Но тя дава тласък на заселването на милиони там", коментира Мъск по време на специалната пресконференция, посветена на проекта за Марс. Според него създаването на редовни полети до Червената планета ще доведе до заселването на колония с около милион жители в рамките на няколко десетилетия през един век. Това ще отнеме хиляди полети от и до Марс чрез изграждането на надеждна транспортна система.



Тихи първи стъпки

Още с основаването на SpaceX основната мисия на Илон Мъск винаги е била да изпрати мисия до Червената планета. Всички полети до околоземната орбита, извеждането на сателити и доставките до ISS са просто стъпки в изграждането на стабилен бизнес модел, тестване и закаляване на технологията, но не и главна цел. Апогеят на проекта Dragon е изпращането на сонда до Марс, означена като Red Dragon. Плановете на Мъск са, първо, чрез по-тежката версия на ракетата Falcon 9, която използва в момента, да изпрати роботизирана мисия до Червената планета през 2018 г. Датата не е избрана случайно, защото на всеки две години Земята е отдалечена на най-малко разстояние от Марс, което се дължи на спецификата на орбитите на двете планети. Затова и Мъск посочи, че това може да е единственото ограничение при извършването на редовни полети дотам. Във всички случаи от и до Червената планета ще може да се пътува на всеки две години.

Това обаче е само подготовка за съществената част – изпращането на хора на Марс. Мисията Red Dragon има за цел да тества технологията по задвижването и да събере различни съществени данни както за Марс, така и за пътуването дотам. Но нали и сега се изпращат подобни експедиции, къде е разликата? Това, което винаги е отличавало SpaceX от останалите, е ефективността. Red Dragon с капсулата Dragon-2 трябва да може да изпрати полезен товар от над 6 тона. За сравнение – роувърът Curiosity тежи само 900 килограма от изпратен полезен товар от 3 тона. Което ще направи Red Dragon най-голямата мисия до Марс.

Новата ракета

За изпращането на хора там този товар няма да е достатъчен. Затова SpaceX работи по нова, много по-голяма ракета носител и много по-голям космически кораб, който да може да превозва до 100 души към Червената планета.

Новата ракета ITS е висока 77 метра, а заедно с космическия кораб достига до внушителните 122 метра. За сравнение - американската Saturn V, която беше използвана за мисиите до Луната, е 110 метра, а руската "Протон-М" е 53 метра.

Настоящата ракета на SpaceX – Falcon 9, е 70 метра, но ще има големи разлики спрямо нея. ITS ще разполага с много повече гориво и по-важното - с много повече и по-мощни двигатели. По време на презентацията Мъск показа тестове на новия ускорител Raptor, който като големина е колкото досегашния Merlin, инсталиран на Falcon 9, но три пъти по-мощен. Този резултат се постига с използването на течен кислород и метан за гориво, вместо комбинацията между течен кислород и керосин. Метанът е ключов компонент, за да може космическият кораб да може да презарежда на Марс, но и за да се постигне много по-голяма енергийна ефективност.

Отделно на ITS ще има инсталирани 42 двигателя Raptor срещу само 9 Merlin на досегашните ракети на SpaceX. Това ще позволи на новата ракета носител да изведе в околоземна орбита полезен товар от 300 тона, след което да се върне на Земята. Подобно на последните успешни опити на Мъск за използването на ракети за повторна употреба и ITS ще бъде построена по същата концепция.

Интересното е, че самият космически кораб за Марс няма да бъде изведен в орбита, зареден с гориво. Той ще бъде презареден около Земята от специален танкер (също изстрелян с ITS). По този начин космическият кораб ще може да замине с максимум полезен товар, който може да набъбне до внушителните 450 тона (сто пъти повече от сегашните 3-4 тона, изпращани на Марс от НАСА). След това започва дългото пътешествие до Червената планета, което ще продължи около 80 дни. Доста по-малко от досегашните мисии до Марс, чиито пътувания отнемат между шест и девет месеца. Причината за разликата се дължи именно на ускорителите Raptor.

Мъск обяви, че годишно SpaceX инвестира по около 300 млн. долара в проекта. По време на пресконференцията бяха представени макети на резервоара на ракетата. И поне на пръв поглед изглежда реалистично до 2023 г. ITS да бъде готова и тествана, преди да бъде изпратена на първата си мисия до Марс. Милиардерът естествено се надява и други организации да се включат към програмата, за да може тя да бъде завършена. За момента НАСА е обявила подкрепа от 32 млн. долара помощ за четири години.

Технологичен скептицизъм

Планът на Мъск звучи колкото налудничаво, толкова и възможно, но след пресконференцията много въпроси останаха без отговор. Милиардерът има много ясна представа и идея относно транспортните средства, но по отношение на другите елементи на пътуването няма никакви детайли. Доста от експертите са скептични, че идеята на SpaceX ще бъде осъществена по начина, по който беше очертано тази седмица. При това потенциалните проблеми не изглеждат толкова безобидни, особено когато става въпрос за изпращането на хора на 54.5 млн. километра разстояние.

Най-голямото препятствие
мъчи учените десетилетия наред и е основната причина да не се изпраща управляема мисия до Марс. Това е силната радиация, която се формира от слънчевите лъчи. Земята е предпазена от нея благодарение на силното магнитно поле. Но то липсва както по пътя към Марс, така и на самата планета.

"Има прекалено силно облъчване, което няма да позволи на хората да се разхождат със скафандри и роувъри по повърхността", коментира доктор Джим Логан, председател на международната неправителствена организация Mars Institute, цитиран от Cnet.com. Според него хората трябва да живеят на няколко етажа под повърхността на Марс, за да могат да оцелеят при по-дълъг престой.

Въпреки това предпазването на самата Червена планета от радиация е по-лесна задача заради наличието на атмосфера, която отразява част от вредните лъчи. Но липсата на магнитно поле остава проблем.

На въпроса за силното лъчение и радиация Мъск отговори, че проблемът съществува, но се преувеличава от учените, без да даде повече подробности. Има голяма вероятност по време на тестовите пътувания до Марс с Red Dragon да се правят детайлни изследвания именно на нивото на радиация по пътя, както и на самата планета. Това за момента обаче не е потвърдено от Мъск.

Вторият голям проблем
е свързан с продължителното пътуване при нулева гравитация. В момента има ограничение колко време хората могат да прекарват на ISS и след това преминават през дълъг рехабилитационен период. В космическата станция гравитацията не е точно нулева - макар и малко, Земята продължава да оказва влияние. Марсианските колонизатори ще трябва да издържат стотина дни без гравитация, а след това ще трябва да се справят с по-малката и различна такава на Червената планета. Пътуването ще предизвика огромен стрес върху организма на астронавтите и не се знае дали част от тях няма да бъдат в прекалено тежко състояние, за да се справят и с новите условия на Марс. Гравитацията там е само една трета от тази на Земята и тази разлика определено ще доведе до съществени промени в телата на колонизаторите. Загадка остава и какво ще се случи с потенциални деца, родени или отгледани на Марс.

"Нямаме представа как ще реагира човешкото тяло или един ембрион, или малко дете, изложени продължително на три пъти по-слаба гравитация", коментира Крис Маккей, учен от НАСА, цитиран от TheVerge.

Третият проблем
е със създаването на самата колония на Червената планета. Как ще изглежда тя? Как ще се снабдява с кислород, вода, храна? Теоретично първите две може да се извлекат от леда под повърхността, но дали заселниците ще могат да го направят на практика? Доставки от Земята също са възможна опция, но да не забравяме, че те могат да се правят веднъж на две години заради разликата в дистанцията между двете планети. Самият Мъск оставя отговорите на тези въпроси за други хора.

"Все още не е ясно кой ще създаде концепцията за самата колония там", коментира милиардерът.
Мъск е почитател на идеята за тераформиране на Марс – тоест изкуствено трансформиране на планетата, за да се създадат подходящи условия за живот. Идеята все още е само обект на научната фантастика и няма конкретни планове как това може да се осъществи без фатални последствия. В свое интервю милиардерът сподели идеята да се взривят ядрени глави на полюсите на Червената планета, за да може тя да се затопли и да превърне леда в течно състояние. Това е доста рисков и краен план, а и остава опасността от последващо радиационно замърсяване.

Четвъртият проблем
е свързан с обратния полет от Марс към Земята. Мъск обяви теоретично, че колозаторите ще презаредят метаново гориво в космическия кораб. На планетата има в изобилие метан, но основният въпрос е как ефективно ще го добият, преработят и съхранят? Идеята на Мъск е първата мисия да разполага с малко устройство, което да върши тази дейност, а поетапно то да се разрасне в специална платформа за добив на метан. И този план е лишен от всякаква конкретика и за момента няма посочени потенциални разработки, които да го осъществят.

Петият въпрос
е как SpaceX ще съкрати двойно и почти тройно пътуването до Марс? Мощните двигатели Raptor са частичният отговор, но учените все още не са убедени в ефективността им.

"Не успях да проследя точно как ще постигне подобен успех", коментира Боби Браун, професор по космически технологии от Технологичния институт в щата Джорджия, цитиран от TheVerge. "Мисля, че ще отнеме доста повече време: сега само изпращането на роботизирана мисия продължава девет месеца", допълва той.

Пари няма – действаме

Освен технологични има и чисто финансови и етични проблеми. SpaceX показа, че може да намали двойно разходите за извеждане на товари в орбита. Но целта сега е далеч по-различна и мащабна: да намали стойността на полета до Марс няколко милиона пъти. Мъск постигна много с приземяването и потенциалното повторно използване на ракетите носители и тепърва ще виждаме ефекта от тази технология. Дори и да успее да свие значително разходите, настоящите изчисления са, че подобна мисия до Червената планета ще струва между 200 и 400 млрд. долара, като по-скептичните прогнози достигат и до 1.5 трлн. долара. В същото време SpaceX инвестира по максимум 300 млн. долара на година. Компанията трябва да намери останалите средства, като Мъск нееднократно заяви, че няма самостоятелно да действа по мисията до Марс и ще го прави с потенциални партньори. Един такъв е НАСА, но и това въобще не е сигурно.

"В бъдеще може да има договор с НАСА, но може и да няма", коментира Мъск по време на пресконференцията.

Към мисията може да се включат и други космически агенции, компании или национални фондове. Това е въпрос, по който Мъск тепърва ще намира решение.

Съществуват и редица етични проблеми. Първо, учените не искат да се изпращат хора на места, където може да има живот, и причината е в замърсяване и дори потенциално унищожение на екосистемата на планетата, независимо дали става дума за микроскопични организми, каквито може да съществуват на Марс.

Освен това има и потенциални юридически пречки. Настоящото Споразумение за изследване на Космоса от 1967 г. предвижда да се избягва замърсяването на космическите тела, както и да се внимава с пренасянето на зловредни вещества обратно на Земята. Шансът това да се случи с изграждането на колония на Марс е огромен и затова може да срещне силен отпор както от учени, така и на държавно ниво.

Възможно ли е

Това е последният въпрос, който всеки си задава, особено ако е гледал презентацията на Мъск. Краткият отговор е да. Поне за роботизираната мисия. От нея ще зависи дали SpaceX може да осъщестява такива проекти, на каква цена и каква информация ще бъде извлечена от Red Dragon. Мъск е доказал, че си поставя изключително амбициозни цели, като постепенно започва да ги изпълнява: бърза и издържлива електрическа кола – Tesla Model S, ракети за повторна употреба – Falcon 9. Проблемът е, че този път летвата е вдигната много високо, а сроковете – прекалено кратки за достигането й. Отделно Мъск е постигнал всичките изброени цели, но почти никога не се е вписвал в първоначално зададените срокове. Red Dragon може да достигне Марс до 2023 г., но е по-малко вероятно дотогава да е готов напълно проектът за изпращане на хора до Червената планета. В един по-дълъг период от време обаче изглежда възможно. Въпрос е на време, пари и повече конкретни данни и разработки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3379 прочитания

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 2105 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Кола, събуди ме, като пристигнем

Нови правила за регулиране на автономните автомобили трябва да ускорят масовото им налагане

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10