С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 7 окт 2016, 15:25, 31086 прочитания

Става ли Google Apple II

Интернет гигантът заяви все по-големи амбиции в разработката на хардуер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мечтата на повечето софтуерни разработчици в един момент е да затворят напълно цикъла. Не само да създават ново съдържание, но също така да имат пълен контрол и върху хардуера. В зората на информационните технологии този затворен кръг е бил масова практика, но с еволюцията както на пазара, така и на системите, това се превръща в нелека задача. Примерите за балансиран подход са изключително малко, като при потребителската електроника най-яркият е Apple. И за разлика от предишните си опити сега Google залага на нова стратегия, която може и да доведе до дългоочаквания пробив на хардуерния пазар.

Предишният опит на Google да се наложи едновременно на двата фронта – софтуерния и хардуерния – се увенча с неуспех. Компанията придоби залязващия производител на смартфони Motorola в стремеж да се опълчи ефективно на Apple. Но целите на сделката бяха по-скоро патентите, а не толкова смартфоните, и Google се раздели с този бизнес, като го продаде на Lenovo. Когато по всичко изглеждаше, че групата няма да прави повече експерименти с директно предлагане на потребителска електроника, компанията през тази седмица обяви редица устройства – от умни телефони до очила за виртуална реалност, които имат за цел да постигнат точно това. За разлика от предишните опити този път гигантът от Маунтиън Вю залага на нова стратегия, която може и да доведе до дългоочаквания пробив на хардуерния пазар.


Директният конкурент на iPhone

Първият дебют на специалната пресконференция на Google във вторник бяха смартфоните под новата марка Pixel. Премиерата им беше всичко друго, но не и изненадваща. Причината е, че напоителна част от информацията за тях изтече в медийното пространство дни по-рано. Независимо от множеството реакции, че това са първите телефони на интернет гиганта, ситуацията е малко по-различна. Google от години разполагаше с линията Nexus – брандирани от компанията смартфони, произведени и частично разпространявани от подизпълнителите. Различните модели бяха разработени от HTC, Samsung, LG, Huawei и Motorola. Специфичното при тях е, че те използваха "гола" и последна версия на операционната система Android заради факта, че всеки производител, а след това и доста от телекомите товареха платформата и устройствата с различни софтуерни добавки и приложения, което намаляваше тяхната ефективност. Този подход също така забавяше издаването на ъпдейти, което води и до силна фрагментация на операционната система. Именно затова серията Nexus се смяташе за едни от най-ефективните Android телефони. Те обаче не можеха да се сметнат за истински самостоятелни устройства на Google. Участието на компанията в разработката започва едва когато телефонът е завършен почти на 90%. Така в голяма степен основното бреме се поема от производителя. Затова, макар и те да носеха бранда на интернет гиганта, паралелно стоеше и името на производителя на гърба. А освен че са разработени по изисквания на интернет гиганта, Nexus смартфоните имаха ограничено разпространение, което не позволяваше масовото им налагане. Известна разлика имаше при шестия модел – дело на (тогава) притежаваната от Google Motorola. Тогава компанията пробва да го пусне не само на свободна продажба, но и чрез субсидирани от телекомите бройки.

Новите модели Pixel и Pixel XL значително надграждат този подход. Те отново са дело на голям външен производител – HTC, но доста по-трудно ще разберете участието на тайванците. Смартфоните са изцяло брандирани с Google, подобно на iPhone-ите на Apple. Сходен е и процесът на разработването им. Интернет гигантът вече участва много по-отрано и активно в цялостното развитие на продукта. Отношението между HTC и Google все повече прилича на това между Foxconn и Apple. Казано с други думи – на голям бранд със своя подизпълнител. Google ще вложи много повече усилия в разпространението, но по-важно е позиционирането – Pixel и Pixel XL са насочени основно срещу моделите iPhone на Apple. Досегашните Nexus се целиха в горния край на средния клас и не навлизаха в територията на премиум устройствата. Pixel разполага с 5-инчов, а Pixel XL – 5.5-инчов екран или идентични като някои характеристики, възприети от iPhone 7 и iPhone 7 Plus. Двата смартфона на Google имат изчистен дизайн и задачата им е да бъдат "най-мощните телефони за Android, създавани някога". Паралелите с Apple не спират дотук, защото както това твърдение, така и риториката като цяло по време на презентацията се доближаваше до стила, който покойният Стив Джобс наложи в Купертино.



Случаят с Motorola

Веднага изникват няколко въпроса – защо Google не направи собствени брандирани телефони, докато притежаваше Motorola? Защо продаде производителя, а сега отново разчита на подизпълнител? Отговорът на последния е малко по-комплексен. С придобиването на Motorola компанията запази самостоятелността на бранда с няколко цели. Първата е, че един от пионерите в мобилните телефони има значителна фенска маса. Заличаването на името можеше да донесе доста негативи за Google. След като Lenovo купи производителя, в момента използва доста умело бранда, за да се наложи на американския пазар. Втората цел на Google е по-важна: да не отблъсне производителите на смартфони. Android е доминираща операционна система заради голямата плеяда от устройства и компании, които ги правят. От най-евтините индийски и китайски неизвестни модели до последните флагмани на Samsung, Sony, LG, Lenovo и Huawei. Тази грешка допусна Microsoft с придобиването на Nokia, като в един момент софтуерният гигант стана ексклузивен производител на Windows Phone смартфони и не отдели достатъчно внимание на партньорите. Компанията успя да привлече няколко основни производителя да пуснат свои модели с операционната система, но пазарният й дял вече се беше свил значително.
Именно това беше основната причина Google да навлезе при телефоните по този начин с Nexus и да не посмее да "вдигне оборотите" с Motorola. Затова и компанията се върна към подхода да вземе голям подизпълнител за новите Pixel устройства. Така ангажира своите партньори, без да се опита да им открадне пазарния дял. Въпреки всичко има и рискови моменти, ако интернет гигантът стане прекалено агресивен в предлагането на Pixel и Pixel XL и доведе до значителен спад в продажбите на останалите производители на Android телефони.

Бъдещето на смартфоните... и не само

Новите смартфони на Google не са просто създадени да бъдат достоен конкурент на iPhone-ите на Apple. Истинската причина за съществуването им се крие в силните страни на интернет гиганта – онлайн софтуерът и услугите. Ядрото на бизнеса на компанията от Маунтин Вю е популярната търсачка и всички услуги и платформи свързани с нея. По време на пресконференцията Google показа бъдещето не просто на търсенето в глобалната мрежа, но и ползването на всякакви мобилни устройства. Това става чрез облачен изкуствен интелект, който за крайния потребител се материализира в гласовия асистент Google Assistant. Apple от години разполагат със Siri, Microsoft с Cortana. Самият асистент от своя страна е много подобрена нова версия на досегашната подобна услуга Google Now. Разликата е, че Google Assistant има много по-големи възможности да разбира контекст и е достатъчно "умен", за да води диалог с потребителя. Смартфонът Pixel е първият, в който новият софтуер ще бъде интегриран. Сложността на подобни асистенти с елементи на изкуствен интелект изисква хардуерът да бъде разработван в тясно сътрудничество. Което с модела на Nexus няма как да стане. Apple и Microsoft също демонстрираха, че дори и при контрол на процеса по разработка на смартфоните, процесът на интегрирането на асистентите е доста труден.

"Ако наистина искате да направите значителна промяна, то тогава трябва да разработите заедно софтуера и хардуера", коментира Рик Остерлох, старши вицепрезидент на Google, отговорен за хардуера, цитиран от New York Times.

В крайна сметка при демонстрацията Google Assistant се представи повече от впечатляващо. Той се справя с управлението на различни функции и позволява значително взаимодействие между него и потребителя.

Усъвършенстването на гласовите асистенти и на технологията за изкуствен интелект, на която те се крепят, застрашаваше бизнеса на Google като интернет търсачка. В момента холдингът майка Alphabet генерира 90% от приходите си от услуги, свързани директно или индиректно с търсачката. Поради тази причина интернет гигантът трябва да покаже ако не по-добро, то поне същото ниво на услуги като своите конкуренти. Комбинацията между Pixel и Google Assistant дава силна заявка в тази сфера.

Следващата стъпка е интегрирането на изкуствен интелект (AI) в други подобни услуги и устройства. Така Google представи системата Google Home. Тя представлява говорител, който слуша потребителите и изпълнява различни команди в дома – управлява музиката, телевизора и изобщо всички, свързани с интернет устройства. Любопитното е, че Google Home напомня изкуствения интелект Alexa на Amazon. Така става ясно, че интеграцията на AI в устройствата е тенденция, на която Google ще обръща все по-силно внимание.

"Като гледам накъде се развиват компютърните технологии, пределно ясно е, че вече преминаваме от мобилен към свят, движен от изкуствения интелект", обяви Сундар Пичай, главният изпълнителен директор на Google, цитиран от Wall Street Journal.

Важен елемент в тази визия на Google е компанията да успее да интегрира AI напълно в Android, така че той да бъде достъпен от всякакви устройства, а не да бъде само ексклузивна екстра за Pixel. "Ако Google Assistant не се появи за Android, много бързо ще стане ясно, че тази стратегия е погрешна", коментира Джан Доусън, основател на изследователската фирма Jackdaw Research, цитиран от WSJ. "За да бъде полезен асистентът, той трябва да бъде достъпен навсякъде."

Виртуална реалност за всички

По време на пресконференцията Google направи и следващата крачка в посока на виртуалната реалност (VR). Компанията представи новия си VR комплект очила – Daydream. Те струват 80 долара и изискват съвместим смартфон (Pixel или друг), за да могат да се ползват. Преди време Google се опита да наложи масово очилата за виртуална реалност, като пусна картонените модели Cardboard, които струват едва 15 долара. Сега новият модел Daydream е доста по-удобен за ползване, с изчистена технология спрямо картонения си предшественик. Но подобно на всички масови модели в момента на пазара и той разполага с един съществен недостатък – ползва смартфон за екран. Дисплеите на умните телефони вече надхвърлят като разделителна способност най-добрите телевизори и монитори отпреди 5-6 години. Но в момента, в който ги долепиш на няколко сантиметра от очите си през специални лещи, се връщаш в ранната епоха на триизмерните технологии – когато пикселите се измерваха в милиметри. Daydream е просто опит на Google да бъде голям фактор в надпреварата за виртуална реалност. Компанията успява да го превърнат в такъв, но истинският скок в тази технология ще дойде, когато разделителната способност на екраните на VR очилата е достатъчно висока, за да бъде съпоставима с тази на един модерен монитор, гледан от 30-50 см.

По-важното за Daydream е, че Google отваря софтуерната платформа за разработчици и се надява скоро да има достатъчно и интересно съдържание за този формат забавление. Което е следващият голям проблем на технологията – все още няма достатъчно приложения и материали, които да се възползват максимално от нея.

Освен смартфоните Pixel и VR очилата Daydream технологичният гигант показа още собствен домашен рутер и новата приставка за видео на поискване Chromecast. Въпреки хардуерния дъжд след подобна динамична седмица главният акцент при Google продължава да е софтуерът и онлайн услугите, като погледите, са вперени основно към Google Assistant.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 1254 прочитания

Oфис в облака Oфис в облака

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде

13 дек 2019, 1413 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

Още от Капитал
Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10